Bilbasen Forum
Søger råd til evt. køb af Alfa Romeo MiTo
Lasse Frank
bruger siden
21-07-2019
27-04-2021 kl. 18:08
Jeg står i den situation at jeg skal bruge en pendlerbil med et årligt kørselsbehov på omkring 25.000 km
Mit budget ligger på mellem. 40-60 tkr.
Jeg er i den forbindelse faldet over alfa romeo mito, som virker som en bil, hvor man får en del for pengene, men jeg kender ikke rigtig til mærket.
Ud fra mit kørselsbehov vil jeg tro at det er bedst med en diesel
Tager gerne imod inputs omkring ting jeg bør være opmærksom på ift. alfa romeo mito, men også hvis i har forslag til andre biler der kunne passe til mine kriterier
Tak på forhånd
T i
bruger siden
17-06-2006
27-04-2021 kl. 18:20
Mit indtryk er at teknikken er blevet bedre, stadig kører fint/sportsligt, men det er stadig et nichemærke og ville forvente at driften var dyrere end gennemsnittet. Det var ikke en Alfa jeg ville satse på, hvis kravet er en nogenlunde fornuftig/økonomisk pendlerbil.
Medmindre du i særlig grad har forelsket dig i Alfa?
Dette indlæg blev 27-04-2021 23:18 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-04-2021 kl. 21:17
Kender et par stykker, der havde en. Den ene kostede 17.000 at få synet efter 4 år og 60.000 km. Er dog ikke klar over hvad det var, men mistænker det var 4 gange bremser.
Søren Bengtsson
bruger siden
11-06-2003
28-04-2021 kl. 08:30
P.S. Referencer til Sprint, GTV m.v. er absurd gamle og ikke relevante, kvaliteten er som andre biler fra samme årgang på tværs af mærker.
H P
bruger siden
06-01-2004
28-04-2021 kl. 08:57
Søren
bruger siden
11-06-2003
skrev:
Det er sjovt, at når der bliver diskuteret Alfa Romeo herinde er der altid en, der har hørt om en, der har haft en hvor der har været mange reparationer og de har været dyre, den der skriver indlægget har ikke selv ejet en ! Jeg har haft en Mito QV og ja, bremserne er dyre på denne topmodel, fordi der er 4-stemplede Brembo kalibre foran på sådan en, men det gælder kun topmodellen. Nu spørger indlægsskriver til en diesel og den har ikke Brembo bremser så udgiften til disse vil ikke være større end til f.eks. en Audi i samme klasse. Ja det er niche bil, men en flot en af slagsen og kvaliteten er ikke dårligere end andre biler i samme segment, kan godt forstå hvis du er forelsket i designet :-)
P.S. Referencer til Sprint, GTV m.v. er absurd gamle og ikke relevante, kvaliteten er som andre biler fra samme årgang på tværs af mærker.
Genialt svar :-)
Er HELT enig...
T i
bruger siden
17-06-2006
28-04-2021 kl. 13:11
Søren
bruger siden
11-06-2003
skrev:
Det er sjovt, at når der bliver diskuteret Alfa Romeo herinde er der altid en, der har hørt om en, der har haft en hvor der har været mange reparationer og de har været dyre, den der skriver indlægget har ikke selv ejet en ! Jeg har haft en Mito QV og ja, bremserne er dyre på denne topmodel, fordi der er 4-stemplede Brembo kalibre foran på sådan en, men det gælder kun topmodellen. Nu spørger indlægsskriver til en diesel og den har ikke Brembo bremser så udgiften til disse vil ikke være større end til f.eks. en Audi i samme klasse. Ja det er niche bil, men en flot en af slagsen og kvaliteten er ikke dårligere end andre biler i samme segment, kan godt forstå hvis du er forelsket i designet :-)
P.S. Referencer til Sprint, GTV m.v. er absurd gamle og ikke relevante, kvaliteten er som andre biler fra samme årgang på tværs af mærker.
Beklager, hvis jeg ramte en nerve ;-)
Nu var de gamle modeller egentlig bare for at give lidt historisk baggrund. Bortset fra det, kunne man nok også nævne lidt nyere Alfa modeller, som også havde sine problemer. Det er dokumenteret en del gange med diverse statistik, at Alfa ikke var (er?) de billigste biler at holde kørende.
Men overordnet set er jeg, som jeg også startede med at skrive, enig i at det er ganske pæne/sportslige biler og at kvaliteten er forbedret i forhold til tidligere.
Men hvis man bare leder efter en fornuftig pendlerbil ville jeg kigge på noget andet.
Både pga. lidt bekymring omkring drift, men måske i mindst lige så høj grad pga. gensalgsværdi. Det er et nichemærke, med lidt tilknyttede fordomme.
Men det kommer jo også an på, om det er fornuft eller følelser der skal bestemme. Såfremt man er totalt forelsket i en Alfa, skal man da købe en og så må man jo gøre regnestykket op senere.
Søren Bengtsson
bruger siden
11-06-2003
28-04-2021 kl. 14:25
T i
bruger siden
17-06-2006
28-04-2021 kl. 16:22
Men det er da helt klart at en Alfa har mere sjæl end så meget andet. Så som tidligere nævnt, er det hjertet der bestemmer er Alfa ikke et dårligt valg, uagtet at man vil genkende Fiat slægtskabet på nogen af dem ,-).
Når jeg kigger på priserne på Mito synes jeg dog ikke at det er et fantastisk "tilbud". Dem der er til salg her på BB er generelt omkring 10 år gamle og har kørt en del km.
Personligt havde jeg nok kigget i retning af en nyere C3 eller Peu 208. Det er uden tvivl mere kedeligt end Alfa, men som pendler der skal køre en del km, tror jeg at det er et mere stabilt og billigere bekendskab.
Søren Bengtsson
bruger siden
11-06-2003
28-04-2021 kl. 20:05
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Alfa kvalitetsproblemer behøver man ikke gå 50 år tilbage for at finde. De rækker helt frem til 00'erne, hvor der kom et løft.
Men det er da helt klart at en Alfa har mere sjæl end så meget andet. Så som tidligere nævnt, er det hjertet der bestemmer er Alfa ikke et dårligt valg, uagtet at man vil genkende Fiat slægtskabet på nogen af dem ,-).
Når jeg kigger på priserne på Mito synes jeg dog ikke at det er et fantastisk "tilbud". Dem der er til salg her på BB er generelt omkring 10 år gamle og har kørt en del km.
Personligt havde jeg nok kigget i retning af en nyere C3 eller Peu 208. Det er uden tvivl mere kedeligt end Alfa, men som pendler der skal køre en del km, tror jeg at det er et mere stabilt og billigere bekendskab.
Det er vel ikke anderledes end med Audi, du betaler mere men får i bund og grund en Skoda (eller VW) med et friskere design.