Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skifte pendlerbil - hvornår?

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

20-08-2020 kl. 15:02

Hej

jeg kører pt i en Peugeot 308sw benzin fra 2014, som snart har rundet 200.000km. Over de næste tre år er mit kørselsmønster ifbm pendling til og fra arbejde som følger:
nu og indtil maj 2021: ca. 40.000 km
maj 2021 - maj 2022: ca. 20.000 km
maj 2022 - maj 2023: ca. 55.000 km
hertil kommer så privat kørsel.

Jeg er ret sikker på, at 308eren ikke holder til ca. 120.000 km mere, så jeg regner med, at jeg skal skifte bil i løbet af perioden, men jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.
Min nuværende bil fik skiftet tandrem sidste år, og jeg har for nyligt fået den vurderet til ca. 60.000 kr. ved en forhandler. Så der burde være lidt kilometer tilbage i den og værditabet har ligesom et loft på 60.000 kr. Min egen tanke er, at beholde den de næste 60.000 km indtil maj 2022 og så skifte den derefter, istedet for at skifte nu og så stå med en bil om ca. 3 år, som har gået 120.000 km, og derfor har taget et stort værditab.

Hvad tænker I?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-08-2020 kl. 12:15

Temmelig mange km i en benzin, diesel ville spare noget på brændstofkontoen. Omvendt koster det også skifte bil, så der skal du have lommeregneren frem.
Men overordnet set: er du tilfreds med den kan du jo beholde den, den kan sikkert sagtens klare 3 år mere....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

25-08-2020 kl. 18:54

Tak for jeres svar.

Den er begyndt at bruge en del olie (ca. 1 liter per 2000 km), men bortset fra det, så kører den fint og er blevet synet i juli uden anmærkninger.

Værkstedet kan ikke finde noget ift det høje olieforbrug, og sagde at motorer i princippet har det godt med meget olie (selvom det her er et meget højt olieforbrug). Så hvis vi kan leve med udgifterne til olieforbruget, er det vel billigere at holde den kørende så længe som muligt end at tage et værditab på en ny/nyere bil?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-08-2020 kl. 20:11

med 1 liter på 2000 km, så ville jeg godt nok også begynde at kigge mig om efter noget andet, og gerne snart.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

25-08-2020 kl. 22:12

Det er ikke et unormalt olieforbrug for den bil, så hvis den ikke fejler noget, så fortsæt blot med den.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-08-2020 kl. 09:33

Et olieforbrug i det niveau er ikke ligefrem et sundhedstegn, men omvendt betyder det heller ikke nødvendigvis at bilen er ved at dø.
Personligt ville jeg dog være lidt lunken ved det og det ville klart skubbe i mig i retning af at købe noget andet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

26-08-2020 kl. 10:15

Bortset fra det hyppige olieskifte så kører bilen rigtigt fint, og er som sagt lige gået igennem syn uden anmærkninger.

Mit dilemma går på, om jeg skal blive ved at køre i min nuværende bil så længe som muligt og så skifte olie på den for hver 2.000 km., eller om jeg skal skifte til en anden bil.

Ulempen ved at skifte nu er, at jeg så om 3 år, igen står med en bil med et stort værditab, og som måske bliver endnu større pga overgang til elbiler og/eller diverse miljøafgifter på diesel/benzin. Efter de 3 år er det ikke sikkert, at jeg skal pendle lige så langt.

HVIS jeg nu skulle skifte til en anden bil nu ud fra et ønske om at minimere driftsomkostninger og værditab over de næste 3 år, hvilke(n) burde jeg så overveje ved et budget på max. 250.000? En helt ny (eks. Peugeout 308sw diesel), en brugt "almindelig" bil uden så mange km, eller en brugt premium bil (MB, Audi, Volvo etc), som allerede har kørt en del km?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

26-08-2020 kl. 10:20

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Det er ikke et unormalt olieforbrug for den bil, så hvis den ikke fejler noget, så fortsæt blot med den.

Hej Morten

Det lyder som om, at du har erfaringer med denne bil/motor. Min mekaniker synes, at forbruget er til den høje side, men omvendt siger han også, at motoren i princippet bare har godt af olie :-) Når han undersøger bilen, kan han ikke se, at der er noget galt, og den drypper heller ikke olie. Men den er gået fra ikke at bruge så meget olie til nu at bruge 1 liter per 2000 km indenfor det sidste halve års tid. Så hans tanke er også, at jeg bare skal køre videre, og så være opmærksom på, om der begynder at komme mislyde fra motoren. Omvendt har jeg heller ikke lyst til, at motoren lige pludseligt står helt af mens jeg kører på motorvejen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-08-2020 kl. 10:33

Hvis den på 6 mdr. er gået fra kun at bruge en smule olie, til nu at drikke olie i store mængder, så er der jo sket en ændring. Et eller andet er "gået galt" eller ved at gå galt.
Hvis det bare skulle være normalt slid, ville man se en længerevarende/glidende overgang fra lidt til meget, i stedet er der sket en hurtig ændring.

Jeg ville nok overveje at skifte, inden man evt. står med en større rep/evt. motorhavari.

Mht. bilvalg kommer det jo an på, hvor meget plads/udstyr du vil have?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

26-08-2020 kl. 15:22

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Hvis den på 6 mdr. er gået fra kun at bruge en smule olie, til nu at drikke olie i store mængder, så er der jo sket en ændring. Et eller andet er "gået galt" eller ved at gå galt.
Hvis det bare skulle være normalt slid, ville man se en længerevarende/glidende overgang fra lidt til meget, i stedet er der sket en hurtig ændring.

Jeg ville nok overveje at skifte, inden man evt. står med en større rep/evt. motorhavari.

Mht. bilvalg kommer det jo an på, hvor meget plads/udstyr du vil have?

I argumenterer godt for at jeg bør skifte bilen :-)

Jeg synes, at 308sw passer meget godt i størrelsen. Jeg kører trods alt alene, så der er ikke behov for en masse plads, men jeg er nok heller ikke til 208-størrelsen, da det føles for småt, når man ligger mellem to lastbiler :-)

Så jeg vil nok sige fra 308sw-klassen og opefter

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-08-2020 kl. 10:49

Kast lige et blik på denne tråd:
https://www.bilbasen.dk/forum/hjaelp-til-bilvalg/pendlerbil-til-200-km-motorvej-om-dagen/47508

Det er langt hen ad vejen samme bil du leder efter. Jeg ville gå efter en bil i kompaktklassen, Golf, Octavia, Focus, 3 i diesel og i øvrigt sikre mig at den var EU6. Samtidig ville jeg vælge adaptiv fartpilot og automatgear.

Men kommer også an på dine prioriteter økonomi kontra udstyr/komfort

Dette indlæg blev 27-08-2020 10:54 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

28-08-2020 kl. 14:16

Tak for svaret @T I og henvisning til den anden tråd. Den ser desværre ud til at være spammet, så derfor stiller jeg spørgsmålet her i stedet.

Jeg er nok ikke så meget til hverken Octavia eller Focus, men en Golf kunne måske være ok.

Hvad ville være bedst at gå efter?

En brugt Golf VII som denne til ca. 230.000 kr:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/16-tdi-115-comfortl-variant-5d/4557109

Eller en helt ny Peugeot 308sw til ca. 225.000 kr som denne:
https://www.peugeot.dk/kampagner/308/

Eller måske en 308sw med 58.000 km på tælleren som denne:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/15-bluehdi-130-allure-sky-sw-5d/4521056

på forhånd tak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-08-2020 kl. 18:09

Thomas Abcd

bruger siden
19-04-2019

skrev:
Tak for svaret @T I og henvisning til den anden tråd. Den ser desværre ud til at være spammet, så derfor stiller jeg spørgsmålet her i stedet.

......

Der er et par skæve indlæg i tråden, men bortset fra det er den fin nok.

Men som sagt kommer det an på økonomi/udstyr. Dem du nævner er med manuel?



Skal det være billigt vil man kunne samle eks. en C3/208 diesel op for omkring/under 100k (eller evt. købe en ny), den kan du smide 120k km på med et reltativt "lille" tab. Til gengæld er der ikke så meget udstyr.

En bil i kompaktklassen med til 200k vil være med væsentlig større værditab, til gengæld mere komfort undervejs....

Hvis du er oppe omkring de 200k ville jeg klart gå efter auto gear og adaptiv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Konow Dolberg

Thomas Konow Dolberg
bruger siden
19-04-2019

30-08-2020 kl. 09:07

Nu har jeg været rundt ved forskellige forhandlere, og jeg synes, at jeg får mest bil for pengene ved at vælge en diesel 308sw'er til 150.000 kr - 170.000 kr. Det virker som et fornuftigt kompromis mellem pris, komfort etc. Min tanke er, at køre i den de næste 3-4 år og så skifte igen.

Umiddelbart tænker jeg en 308sw fra 2017, men jeg er i tvivl om, hvor mange km, jeg skal gå efter. En diesel skal vel helst have gået nogen kilometer, så er det bedre at vælge en som har gået ca. 75.000 km siden 2017, som denne: https://www.autouncle.dk/da/d/3088497-brugt-peugeot-308-1-6-bluehdi-120-active-sw

Eller kan jeg lige så godt vælge en bil som har gået 40.000 km-50.000 km som eksempelvis denne, der har gået 48.000 km siden 2017: https://www.autouncle.dk/da/d/3073805-brugt-peugeot-308-1-6-bluehdi-120-active-sw?ref=search-results eller denne der har gået 44.000 km men har lidt mere udstyr: https://www.autouncle.dk/da/d/3067514-brugt-peugeot-308-bluehdi-120-style-sky-sw?ref=search-results

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-08-2020 kl. 12:34

Nu fornemmer man jo nok at du cirkler meget omkring en Peu 308, hvilket jo er fint nok, men synes i hvert fald at du lige skulle prøve lidt andet også, inden en handel.

Når du er i det prislag ville jeg lige tage et kig på dette: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?Fuel=2&KmlFrom=22&PriceFrom=75000&PriceTo=200000&MileageTo=75000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=True&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=100&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc&AdaptiveCruiseControl=1

De er alle med adaptiv fartpilot, som jeg tror at du vil blive glad for, især sammen med automatgear. Flere af dem har også xenon/full LED forlygter, som også er værd at anbefale (især hvis man ikke er 20 år længere) flere af dem har også nøglefri...

Hvis det ikke nødvendigvis skal være st car ville jeg kigge nærmere på denne. Den har adaptiv, auto gear, nøglefri, xenon lygter. Med lidt rabat kan det blive en rigtig fin handel, med meget udstyr:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/16-cdti-136-innovation-aut-5d/4767868

St. car kunne være denne, også auto gear, adaptiv, LED forlygter:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/leon/16-tdi-110-style-st-dsg-5d/4771113

Derudover er der jo også Mazda, Honda og en del Golf, man kunne kigge på.... Jeg ville kigge lidt rundt i stedet for bare at springe på en 308 med det samme (så kan du evt. vælge 308 efter du har kigget ;-) )
Som sagt "igen-igen" ville jeg prioritere Automatgear og adaptiv fartpilot....)

Dette indlæg blev 31-08-2020 12:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg