Bilbasen Forum
Reparere 5½ år gammel bil eller købe anden til ~160-220.000
Thomas Moberg
bruger siden
01-08-2011
15-12-2022 kl. 13:16
Jeg står i den situation, at vores 5½ år gamle Hyundai i10 (2'er bil) skal have skiftet tandrem og lige har fået skiftet bremser. Altså står vi med reparationer for 7.500 bare i år.
Min frygt er selvsagt, at vi kommer til at bruge en del penge på reparationer de næste par/mange år.
Derfor er jeg nu i gang med selvransagelse og kigger på at anskaffe mig en elbil i stedet for i10'eren. Men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det giver mening.
Scenarierne:
1) Beholde i10'eren i 1-5 år ekstra og få skiftet tandrem (+ hvad end der ellers kommer)
- Bilen er betalt af
2) Sælge den til 65.000-70.000 og købe en elbil fra 2020-21 til omkring 210.000 kroner (nok en Zoe Intens eller e208). Her kommer vi til at sidde omkring 500-700 kroner dyrere i det per måned ift. i10'eren
Hvad havde I gjort?
per kjeldsen
bruger siden
28-11-2011
15-12-2022 kl. 16:54
Det er vist et spørgsmål om bil religion . Jeg ville beholde hyundaien , har selv en .
s ø
bruger siden
08-01-2020
15-12-2022 kl. 20:53
Thomas Moberg
bruger siden
01-08-2011
skrev:
Hej
Jeg står i den situation, at vores 5½ år gamle Hyundai i10 (2'er bil) skal have skiftet tandrem og lige har fået skiftet bremser. Altså står vi med reparationer for 7.500 bare i år.
Min frygt er selvsagt, at vi kommer til at bruge en del penge på reparationer de næste par/mange år.
Derfor er jeg nu i gang med selvransagelse og kigger på at anskaffe mig en elbil i stedet for i10'eren. Men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det giver mening.
Scenarierne:
1) Beholde i10'eren i 1-5 år ekstra og få skiftet tandrem (+ hvad end der ellers kommer)
- Bilen er betalt af
2) Sælge den til 65.000-70.000 og købe en elbil fra 2020-21 til omkring 210.000 kroner (nok en Zoe Intens eller e208). Her kommer vi til at sidde omkring 500-700 kroner dyrere i det per måned ift. i10'eren
Hvad havde I gjort?
Jeg vil nærmere kalde det almindeligt vedligehold, det er jo sliddele som bliver skiftet. Syntes ikke at det lyder som en stor udgift.
hvis du får lavet en god undervognsbehandling og beholder den nogle år endnu, tror jeg at det rent økonomisk vil være det bedste 😊
H P
bruger siden
06-01-2004
16-12-2022 kl. 09:36
Thomas Moberg
bruger siden
01-08-2011
skrev:
Hej
Jeg står i den situation, at vores 5½ år gamle Hyundai i10 (2'er bil) skal have skiftet tandrem og lige har fået skiftet bremser. Altså står vi med reparationer for 7.500 bare i år.
Min frygt er selvsagt, at vi kommer til at bruge en del penge på reparationer de næste par/mange år.
Derfor er jeg nu i gang med selvransagelse og kigger på at anskaffe mig en elbil i stedet for i10'eren. Men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det giver mening.
Scenarierne:
1) Beholde i10'eren i 1-5 år ekstra og få skiftet tandrem (+ hvad end der ellers kommer)
- Bilen er betalt af
2) Sælge den til 65.000-70.000 og købe en elbil fra 2020-21 til omkring 210.000 kroner (nok en Zoe Intens eller e208). Her kommer vi til at sidde omkring 500-700 kroner dyrere i det per måned ift. i10'eren
Hvad havde I gjort?
En "No-Brainer" i min verden....
Alene at lave nyt billån vil koste dig i omegenen af 10.000,- i oprettelse og stempelgebyr, så selvfølgelig skal du få lavet din 5 1/2 år gamle bil.
EmmaBennett EmmaBennett
bruger siden
04-09-2023
04-09-2023 kl. 11:13
Dette indlæg blev 04-09-2023 11:18 redigeret af dets forfatter.
Thomas Moberg
bruger siden
01-08-2011
04-09-2023 kl. 11:25
Men bilen har vi stadig. I stedet røg den store til fordel for en Tesla Model Y.
J R
bruger siden
13-12-2013
04-09-2023 kl. 11:59
Er selv på nr 2 3'er, og kører 45k om året. Den første gik 168 på lidt under 4 år.
Thomas Moberg
bruger siden
01-08-2011
05-09-2023 kl. 12:12
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Og hvordan synes du så skiftet til Y har været?
Er selv på nr 2 3'er, og kører 45k om året. Den første gik 168 på lidt under 4 år.
Jeg er voldsomt glad for Teslaen. Kører som en drøm og vi sparer langt flere penge på brændstof end kalkuleret.
Faktisk så mange, at de månedlige udgifter går nærmest i 0 sammenlignet med vores Ford Focus St fra 2019, som vi skiftede.
Det er klart, at vinteren bliver dyrere på brændstof-fronten (både rækkevidde og el), men det er stadig acceptabelt.