Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Relativt ny bil til transport på omkring 50.000 km om året

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 17:16

Hej alle Jeg har tidligere skrevet omkring en sjov og lækker bil til omkring 150.000 kr Det projekt måtte jeg imidlertid sætte på standby grundet nyt job. Dette er nu på plads, men ændre betingelserne noget for bilen, da jeg nu komemr op og køre omkring 50.000 km om året. Vil derfor høre jer om det er ok, at jeg holder mig til den 159'er 2.4 Jdtm (diesel), som jeg havde fundet frem til i sidste indlæg. Eller om der er nogle andre og billigere alternativer jeg bør overveje, alt andet end diesel er vel noget skørt? Realistisk, hvad vil det koste at køre så mange kilometer om året inkl. alt? 100.000 kr? <span>På forhånd tak for hjælpen </span>

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-06-2013 kl. 17:25

Tjaee..

Benzin eller diesel, det afhænger jo af bilvalget.

Hvad kører en Alfa, 17 km på en liter diesel?

Du kan jo få en benziner der kører 20 km/l, f.eks en ny Ford turbobenzin´er.

Ved du hvor længe du skal køre de mange km?
Er det et halvt år, 5 år?

Dette indlæg blev 13-06-2013 17:25 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 18:12

Ja, det har du helt ret i, men mange af de benzin'er kører jo realistisk ikke så langt.
Men ok, det er en anden snak, havde du da nogen anden bil i tankerne?

Jeg forventer at skulle køre så langt i mindst 3 år, men man ved jo aldrig.
Har kig på nogle brugte 159'ere med kun 60.000-100.000 km på tælleren, så kan jeg i hvert fald køre i den i 4-5 år?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

13-06-2013 kl. 18:21

Jeg ville vælge den kedelige løsning og købe en ny bil i Polo-klassen feks: en Hyundai i20 diesel med 5 års garanti eller måske en Citroen C3 1,4 HDi med serviceaftale og 5 års garanti.

De burde kunne køre ÆGTE 20+ på literen, ved normalt brug, det kan ingen benzinmotor efter min overbevisning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 18:26

H P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Jeg ville vælge den kedelige løsning og købe en ny bil i Polo-klassen feks: en Hyundai i20 diesel med 5 års garanti eller måske en Citroen C3 1,4 HDi med serviceaftale og 5 års garanti.

De burde kunne køre ÆGTE 20+ på literen, ved normalt brug, det kan ingen benzinmotor efter min overbevisning.

Det med ÆGTE 20+ var også min første tanke.

Men til bilen, så bliver det bare så kedeligt... Du har selvfølgelig ret i at det ville være den fornuftige løsning. Hvad tror du det ville koste at køre de 50.000 km om året?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

13-06-2013 kl. 20:12

Vælger du en fornuftig/kedelig bil kan du måske holde det "nede" på 2 kr pr kilometer, en Alfa 159 vil nok koste 50% mere.
Prøv evt. At gå ind på FDMs hjemmeside, de laver jævnlligt prisberegnere til deres medlemmer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

13-06-2013 kl. 20:35

S B

bruger siden
30-08-2012

skrev:
Det med ÆGTE 20+ var også min første tanke.

Men til bilen, så bliver det bare så kedeligt... Du har selvfølgelig ret i at det ville være den fornuftige løsning. Hvad tror du det ville koste at køre de 50.000 km om året?



Hej SB

En i20ér bliver aldrig italiensk fuldblod eller noget der bare smager heraf.
Men, når du du spørger som du gør, så formoder jeg at økonomi trods alt er en faktor der spiller med i det samlede regnestykke!

Jeg ejer selv en i20ér. Min tidl. bil var en Mercedes 300E-24 med 220 hk, aut. gear og alt hvad hjertet kunne begære. Og springet har været meget, meget stort.

Men, fakta er, at kører du 50.000 km om året, så kan du køre 250.000 km med fuld garanti i en i20ér på diesel. Og service er altså ikke dyrt. Jeg har haft tre service 20.000 , 40.000 og 60.000 km service hos Hyundai. Ingen af disse har kostet mere end 2600 kr. Og det billigste kostede 1800 kr., som jeg ´kan forstå at 80.000 km-eftersynet ligeledes koster.

Man skal ikke male fanden på væggen, med der er mange dyre dele på moderne dieselbiler og går noget i stykker i de 250.000 km. du har en i20ér, så er det ikke dig der skal betale.

Pris over fem år - altså udover forrentningen af bilen:

Værditab 120.000 kr.
service: 12 stk af 2300/snit 27.600 kr.
Diesel: 250.000/22km/l x10 kr/l 113.636 kr.
Forsikring: 5 år af ca 4000 20.000 kr
Bremseservice: 5 år af 700 kr. 3.500 kr.
Dæk: 6 x 4 stk/2200 13.200 kr
ialt 297.936 kr
Eller 59.587 kr/år

Hvis økonomi er en faktor, så kan det ikke gøres meget bedre - altså hvis man ønsker garanti i alle 250.000 km.

Og bliver det for kedeligt, så har du trods alt over 30.000kr/år (Hvis det koster 100.000 kr/år af køre 159) til at have en sjov weekendbil :-)

MVH
Joakim

Dette indlæg blev 13-06-2013 20:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 20:53

kim k

bruger siden
28-08-2006

skrev:
Vi har gennem de sidste 5-6år kørt 45-60.000km om året. I den periode har vi haft 3 biler.
1. Bil Peugeot 607 2.2HDI aut. kørte vi 120.000km i på 2år, den kostede alt incl. 1,37kr pr. km
Denne bil hoppede tandremmen på, hvilket kostede 30.000kr + klima pumpe

2. Bil Peugeot 307 2.0HDI kørte vi 120.000km på 2,5år, den kostede alt incl. 0,99kr pr. km
Denne bil fik hjullejer+tårnlejer+komplet bremser

3. nuværende bil Toyota Corolla Verso 2.2D-cat har vi kørt ca. 25.000km i siden jul og den har kun fået olieskift.

Alle vores beregninger indeholder værditab, reservedele+løn, forsikring, grøn afgift, diesel.
Alle biler var købt brugt ved forhandler, alt vedligehold er lavet hos vores lokale værksted.
Alle biler havde kørt 200.000km+ ved anskaffelse.

Det er hvad det koster herhjemme at køre ca. samme km som du kommer til at køre.

Mvh. Kim

Hej Kim tak for input, det er præcis sådan nogle beregninger, som er gode at have. I har godt nok kørt billigt må jeg sige. Hvis jeg vidste at min Alfa ikke kom til at koste mig mere end 2 kr/km ville jeg købe den på stedet og smile hver dag jeg kørte i den.

Men fornuftigt set bør jeg jo overveje alternativerne. Derfor tak til Joakim S for input på en i20.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 21:30

Alternativt har jeg en Volvo V70 diesel inde som det komfortable alternativ, når nu der skal køres 200 km om dagen. Den er måske lidt mere fornuftig end Alfa'en?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-06-2013 kl. 21:44

S B

bruger siden
30-08-2012

skrev:
Alternativt har jeg en Volvo V70 diesel inde som det komfortable alternativ, når nu der skal køres 200 km om dagen. Den er måske lidt mere fornuftig end Alfa'en?

Ja det tror jeg bestemt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

13-06-2013 kl. 21:52

Rasmus: Tak for dit svar, jeg vil kigge lidt nærmere på sådan en god og komfortabel Volvo. Nogen der har noget at indvende imod dette?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

14-06-2013 kl. 07:15

Den kører omkring 12 km/l, hvis det kommer imod en bil der kører 20 km/l, så koster det omkring 16.000 kr ekstra om året. Men med i dette regnskab skal altså også tages pris tab. Som jeg forventer vil være noget større på en ny bil end en 5 år gammel bil. Men ja, det er nok lidt mere fornuftigt med sådan en bil, fornuft er også godt til et vist punkt. Men vil jo også gerne have en bil jeg bliver glad af at køre, når jeg skal sidde i den så mange timer om ugen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

14-06-2013 kl. 09:21

Jan Agersten

bruger siden
12-04-2013

skrev:
Jeg har en Alfa 159 1,9 jtdm med 150 hk. Jeg kører 80 km om dagen. Kørecomputeren siger, at jeg kører 16 -17 km/liter - altså ret godt. En stor Alfa som 159'eren er noget mere spændende at se på end en Volvo. Faktisk oplever jeg tit, at folk kigger efter bilen på parkeringspladser rundt omkring. Men køb et vedligeholdt eksemplar (med skiftet tandrem etc).

Tak for input, kunne også være jeg skulle "nøjes" med en 1,9 jtdm. Men den 2.4'er kører bare super lækkert. Du har helt ret, den er super flot.

Overvejer nu også en Audi A1 1.6 TDI/2.0 TDI, grundet mere fornuftige overvejelser omkring brændstof økonomien og da jeg egentlig ikke har behov for pladsen i en stor bil. Har også læst flere steder at den skulle være ganske udemærket at køre langt i?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-06-2013 kl. 12:02

Jan Agersten

bruger siden
12-04-2013

skrev:
Jeg har en Alfa 159 1,9 jtdm med 150 hk. Jeg kører 80 km om dagen. Kørecomputeren siger, at jeg kører 16 -17 km/liter - altså ret godt. En stor Alfa som 159'eren er noget mere spændende at se på end en Volvo. Faktisk oplever jeg tit, at folk kigger efter bilen på parkeringspladser rundt omkring. Men køb et vedligeholdt eksemplar (med skiftet tandrem etc).

Har du tjekket computeren viser rigtigt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

15-06-2013 kl. 10:35

Til opdatering, så er der nu inde i billedet kommet familien bestående af:

Seat Ibiza 1.6 TDI
VW Polo 1.6 TDI
Audi A1 1.6/2.0 TDI

Skal nok ud og prøvekøre dem imorgen, men vil selvfølgelig gerne høre jeres erfaringer og mening?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-06-2013 kl. 19:49

Tror ikke du kan tænke dig til det billigste. 1 af de faktorer som er væsentligt for økonomien med så mange km er at du ikke klemmer den over 110km/t.


Som H P skriver længere oppe, er en af de nye C3 nok noget jeg ville overveje...evt med 1,6hdi 90hk og så den garanti...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

16-06-2013 kl. 07:37

Ja, en større bil vil jo altid være rart, men så sniger prisen sig også bare hurtigt deropad.

Min ide er at købe en 2-3 år gammel bil med max 50.000 km på tælleren, da skulle der gerne være mange gode kilometer tilbage i den. Her ligger jeg på max 200.000 kr. I det samlede regnskab tæller det bare relativt meget om man køre 20 km/l eller "kun" 14-16 km/l ligesom man større diesel biler.

Regner med at jeg skal ud og prøvekøre nogle af de små på motervej idag, for at få en ide om deres komfort.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-06-2013 kl. 13:35

Hvis du kan leve med ca 100 km/t på motorvej, så kan du godt finde en diesel,
der klarer 20-25 km/l.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

16-06-2013 kl. 15:53

Rasmus Hougaard

bruger siden
13-03-2011

skrev:
Hvis du kan leve med ca 100 km/t på motorvej, så kan du godt finde en diesel,
der klarer 20-25 km/l.

Ja, en 110 km/t vil være fint nok. Så burde 20 km/l være realistisk. Det er også "kun" halvdelen der er på motorvej, resten er på motortrafikvej.

Jeg har netop været ude og køre i en Seat Ibiza 1.6 TDI 105 hk Style udstyr, det er nu en dejlig motor må jeg sige, ikke mange vibrationer og støj. Selvfølgelig kan du høre den i tomgang men så snart du kommer op i fart forsvinder det helt. Dog syntes jeg ikke sæderne var de bedste.

Derfor bød dagen også på en prøve tur i en Audi A1 1.6 TDI 105 hk Ambition. Det er alligevel utrolig, i princippet er det samme bil inkl. motor, men der er bare så meget mere lækker og ligger lidt bedre på vejen. Her er der tilgengæld nogle utroligt dejlige sæder, men lændestøtte osv. Så det er nok den vej jeg hælder, men for lige at tage den værste afskrivning på sådan en svend med fire ringe, bliver den nok en let brugt og et par år på bagen, det burde kunne lade sig gøre for 200.000 kr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

29-06-2013 kl. 11:01

Så er Polo 1.2 TDI og 1.6 TDI prøvekørt.

Det er også en dejlig og komfortabel bil. Dog syntes jeg bluemotion udgaven er noget bovlam for at sige det lige ud. Tror simpelthen jeg vil kede mig langsomt ihjel og iflg. sprizemonitor.de kører den ikke nævneværdigt længere på literen. Derfor må min konklusion være at jeg skal op i en 1.6 TDI til mit behov.

Som det ser ud lige nu, så står det mellem Polo'en og A1'eren. Hvor jeg klart syntes A1'eren er lækrest og lige en anelse mere støjdæmpet, samt den har lændestøtte i sæderne. Men kan ikke helt finde ud af om det kan retfærdiggøre prisforskellen på næsten 40.000 kr?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

29-06-2013 kl. 16:20

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Kan man ikke få Polo med forskellige typer sæder inkl. en version med lændestøtte)? - evt. afhængig af udstyrsversion?

Personligt ville jeg nok gå en klasse op til så mange km/år - komforten bliver lige en tand bedre i kraft af længere akselafstand.

Det skal nævnes at polo er i highline trim og a1'eren er i ambition, hvilket er bedste udstyrs niveauer og det kan altså mærkes på sæder og andet komfortudstyr.

Jeg har overvejet det, men efter nogle prøveture er jeg meget imponeret over komforten i disse. Og så holder de også realistisk 20 km/l, det bliver svært i en større.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

29-06-2013 kl. 20:50

T S

bruger siden
15-04-2012

skrev:
Har haft en polo 1,6 TDI dgs 90/230 comfortline, den lå på ca 22 km/l. Selv efter 400 med gennemsnitsfart på 116 km/t lå den på ca 20 km/l. Al motorvej var med 130 ægte km/t. Den var opgraderet med sportsæder og læder/alcantara. Sæderne er de samme som sidder i highline og der er stor forskel ift standard sæderne. Jeg synes dog stadig sædet er lige kort nok til at give ordentlig lårstøtte. Der var ikke variabel lændestøtte, men det oplevede jeg ikke som noget problem.

Poloen er pæn og funktionel indvendig men spændende er den jo ikke....her synes jeg A1'eren er helt anderledes men det er pengene værd kan kun du afgøre.

Tak for dine input på erfaringer med en polo, de vil blive taget med i overvejelserne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

30-06-2013 kl. 23:12

Så bringer jeg lige en ekstra på banen.

Måske en Golf VI 1.6 TDI Highline kunne komme på tale? Den burde også kunne fåes til lige omkring de 200.000. Her får jeg en bil, som lige er en tand større og med en masse udstyr. Det kunne måske være at foretrække, hvad tænker i klog hoveder?

På forhånd tak for input.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

01-07-2013 kl. 11:09

T S

bruger siden
15-04-2012

skrev:

Jeg ville vælge Golfen. Jeg var ved at købe en i stedet for Poloen, da den blev forsinket 2 mdr. men inden de fandt en Golf med dsg var den alligevel kommet på produktionsplanen.

Jeg har siden hart en som lånebil og jeg synes komforten er klasser bedre. Highlinen har nogle gode sæder med lændestøtte.

At der så er kommet en ny model som jeg ville overveje i stedet er en anden sag...;-)

Tak for dit svar og input. Det vil jeg helt sikkert tage med i min videre søgning.

Ja, den nye ser også meget fin ud, men den ville jeg skulle købe fra ny og så ligger den lidt udenfor mit budget på 200.000.

Så må "nøjes" med en VI indtil videre. Men de er nu heller ikke helt nemme at finde i Highline.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

15-07-2013 kl. 14:41

Torben Stuhr Olsen

bruger siden
11-12-2006

skrev:
Står der nogen steder at det skal være VAG eller Alfa??

En "spændende" bil kunne da sagtens være Ford Fiesta eller Focus, begge med 1,6 TDCi. Ja motoren har været udskældt men med jeres brug vil der ikke være nogle nævneværdige problemer.

Et alternativ kunne være Renault Megane 1,6 dCi - moderne og stærk motor i en stærkt forbedret model med god komfort - og prisen er stadig konkurrencedygtig.

Nej, ikke nogen specielt.

Har netop også kigget på sådan en ford focus, men sådan en 1.6 TDCI tør jeg simpelthen ikke købe uanset kørselsmønster.

Renault er ikke lige mig, syntes simpelthen ikke kvaliteten er god nok i dem jeg har kørt i.

Så ud og kigge lidt på Golf VI 1.6 TDI her i weekenden, men hvis i har nogle andre bud, så er jeg stadigvæk åben.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg