Bilbasen Forum
Pendler bil - Dumt at købe en "dyr" bil. BMW-Mercedes-Audi
Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008
06-04-2017 kl. 14:23
Jeg pendler hvert år omkring 40-45.000 km.
Jeg har pt. en guldpladet seat altea tdi med 200 hk. ganske fin bil. Men jeg kunne tænke mig en lidt luksus bil med udstyr og lækker komfort bil når jeg bruger lang tid i bilen hver dag.
Jeg er meget bilglad og haft kig på alverdens biler. Er lidt hook på nye megane - Rent udseendmæssigt.
Men jeg har også kigget lidt på Audi A4 - BMW 520D - Mercedes C/E fra 2010 og et par år frem til omkring 200.000 - 250.000 kroner med omkring 200.000 km på bagen.
Hvad tænker I?
Vil det være dumt at købe en af disse biler? Jeg tænker værditab når man kører så langt om året + rent økonomisk om mdr i vedligeholdelse.
Kom gerne med indvendinger om det er helt skidt at købe så "dyr" en bil.
Mvh
Anders
Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008
06-04-2017 kl. 18:13
Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016
skrev:
Hej Anders,
Jeg forstår udmærket dit ønske om at køre i en "lækrere" bil, da især med dit kørselsbehov!
Jeg har lidt erfaringer med lidt firmakørsel i den nu "gamle" C-Klasse, altså W204'eren. Og jeg har en del rosende ord omkring den:
Hvis det er sådan en du ender med at forelske dig i, så ville jeg helt klart gå efter en af de faceliftede modeller (2012-2015). De har fået en ordentlig overhaling i kabinen, med bl.a. ny midterkonsol, nyt rat.
Hvis budgettet kan holde til det, ville jeg gå efter en Avantgarde-model med automatgear (det er jo en Mercedes!) - den har lige dét ekstra, den lækre bil fortjener: Den nye front med den store stjerne, dellæder, sportsrat og diverse kromdetaljer.
Hvis du kan strække dit budget ud over de 250.000, kunne denne eksempelvis være et bud:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220/22-cdi-avantgarde-stcar-aut-be-5d/2850496
En lille sidebemærkning omkring motorerne: De er ikke de mest raffinerede dieselmotorer i verden. Især ved koldstart fortjener de egentlig ikke at ligge i en Mercedes, men så snart den er varm, og ved konstant hastighed gør den intet væsen af sig.
Jeg ville nok gå efter en bil med betydeligt færre km end 200.000, hvis jeg skulle køre 40-45.000 km om året.
Nu har jeg snakket meget pænt om C-Klassen, men i sidste ende, så er A4'eren, 3-Serien og C-Klassen forholdsvis ens biler, så alle tre vil være fremragende valg.
Det er svært i sidste ende at vurdere hvor meget en bil vil være værd, når du har kørt 100.000 km+ ekstra i den, men alt andet lige må man forvente, at en Mercedes eller et af de andre mærker vil holde værdien bedre, end eksempelvis en Ford eller Hyundai, der har rundet 300.000 km.
Det blev en lang smørre, men konklusionen er nem: Hvis du gerne vil have en C-Klasse, så kan jeg så absolut anbefale at tage en prøvetur i den - og hvis ikke den er noget for dig, så er der nok en af de andre biler der er :-)
/Preben
Hej Preben.
Mange tak for svar!
Det var lige sådan et svar jeg kunne bruge.
Jeg har kigget rigtig meget på C klassen. Synes den er rigtig flot og min bror har lige købt en C350. Den kører bare!
Men jeg er 1.96 cm høj og har nogle lange ben. Jeg synes der er lidt trang med plads i den. Men den er absolut lækker!
Lige nu er jeg lun på en BMW 520 D med udstyr. Men jeg har ingen erfaringer med denne model.
Jeg hører gerne flere erfaringer fra de forskellige mærker/modeller som er nævnt i opslaget.
mvh
Anders
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
06-04-2017 kl. 18:30
F11 520D har problemer med både gearkasse og motor desværre.
Kig her og søg på 520d.
http://5erbmw.dk/forum/index.php?site=bmw5er
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2017 kl. 21:16
Så vil jeg umiddelbart sige du er for lang til en C-klasse
Har selv en 2015 205 model T.
Jer er 1,8, og sætter sædet helt i bund, ellers føler jeg at jeg sidder helt oppe under loftet, og du vil umiddelbart være højere end jeg.
Og skal du yderligere 10-15 cm længere bagud, så er der meget begrænset med plads til evt. bagsæde passagerer.
Med de km om året, så ville jeg nok vælge at købe lidt dyrere, med noget der har kørt det halve eller endnu mindre. Med 40.000 km om året, så kommer du hurtigt over 300.000 og så begynder det at blive svært at komme af med selv en Merc.
Køber du en E220 CDI til 369.000, som har gået 95.000. Så kan du holde den i 2-3 år længere, og investerings mæssigt vil det koste dig forholdsvist lidt mere pr år end en mindre C klasse.
Har en Taxa bekendt, som siger han tydeligt kan se at 100-200.000 er dobbelt så dyrt at vedligeholde som de første 100.000. Og mon ikke det er det samme med dæ næste trin op af stigen.
Problemet er bare du skal ned i en 2012-2013, som har en umådelig grim front.
Ekshttp://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-aut-be-4d/3229709
Eller 30.000 biligere dog uden automatgear. Er det motorvej, er det jo ligegyldigt.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-be-4d/3219421
Ellers kunne man
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-aut-4d/3180532
Med den nyere front.
2015 C klassen er i vores øjne dejlig, men minimalistisk, idet vi kom fra en SuperB, med oceaner af plads over alt.
Alternativt kunne du spare det halve og snuppe en:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/16-tdi-105-elegance-combi-greenli-5d/3177862
Den er godt nok ikke en merc med 170 hk, men den klarer det nu ok. OG hvor meget kan det reelt koste i tab.
Og så er den væsentlig bedre udstyret end de fleste Mercedes'er.
Dette indlæg blev 06-04-2017 21:26 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2017 kl. 21:19
Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008
06-04-2017 kl. 21:28
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Hej.
F11 520D har problemer med både gearkasse og motor desværre.
Kig her og søg på 520d.
http://5erbmw.dk/forum/index.php?site=bmw5er
Hej Jørgen.
Tak for svar.
Det vil jeg læse lidt nærmere på.
Synes bare at de er utrolige flotte. Men hvis de ikke holder, holder det nok desværre olle.
Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008
06-04-2017 kl. 21:36
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
1,96 m høj.
Så vil jeg umiddelbart sige du er for lang til en C-klasse
Har selv en 2015 205 model T.
Jer er 1,8, og sætter sædet helt i bund, ellers føler jeg at jeg sidder helt oppe under loftet, og du vil umiddelbart være højere end jeg.
Og skal du yderligere 10-15 cm længere bagud, så er der meget begrænset med plads til evt. bagsæde passagerer.
Med de km om året, så ville jeg nok vælge at købe lidt dyrere, med noget der har kørt det halve eller endnu mindre. Med 40.000 km om året, så kommer du hurtigt over 300.000 og så begynder det at blive svært at komme af med selv en Merc.
Køber du en E220 CDI til 369.000, som har gået 95.000. Så kan du holde den i 2-3 år længere, og investerings mæssigt vil det koste dig forholdsvist lidt mere pr år end en mindre C klasse.
Har en Taxa bekendt, som siger han tydeligt kan se at 100-200.000 er dobbelt så dyrt at vedligeholde som de første 100.000. Og mon ikke det er det samme med dæ næste trin op af stigen.
Problemet er bare du skal ned i en 2012-2013, som har en umådelig grim front.
Ekshttp://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-aut-be-4d/3229709
Eller 30.000 biligere dog uden automatgear. Er det motorvej, er det jo ligegyldigt.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-be-4d/3219421
Ellers kunne man
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-cdi-avantgarde-aut-4d/3180532
Med den nyere front.
2015 C klassen er i vores øjne dejlig, men minimalistisk, idet vi kom fra en SuperB, med oceaner af plads over alt.
Alternativt kunne du spare det halve og snuppe en:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/16-tdi-105-elegance-combi-greenli-5d/3177862
Den er godt nok ikke en merc med 170 hk, men den klarer det nu ok. OG hvor meget kan det reelt koste i tab.
Og så er den væsentlig bedre udstyret end de fleste Mercedes'er.
He JR
Tak for god info.
Jeg må nok sige at mit budget er 200.000 -250.000. Jeg vil helst ikke bruge flere penge på det.
Jeg har også overvejet andre mærker, heriblandt Skoda. Og kan se man får godt med udstyr.
Jeg synes bare de er kedelige :).
Jeg vil godt have lidt mere sporty udseende.
Jeg ved ikke hvad jeg skulle vælge af de mærker hvis man tænker værditab og vedligeholdelse.
Mvh
Anders
Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008
06-04-2017 kl. 21:39
Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017
skrev:
Ja er selv 1,92 og elsker vores nye superb masser af plads og virkelig lækker komfort
og så syntes jeg den er virkelig at t3 modelen er lækker at se på i forhold til den gamle t2 model men jo ikke lige det den her tråd handler om
men har faktisk en nabo som køre en c220 ser virkelig lækker ud han er på højde med mig og han sider font i den som han siger
Hej Esben.
Synes den nye superb er rigtig flot og ser sporty ud! Men den har også en anden pris :).
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-04-2017 kl. 15:50
Mit bilbudget er ikke så stort som dit, men jeg kører også ca 50.000km årligt.
Jeg har kørt 260.000 km i en gammel Audi A6 2,5 5 cyl tdi den rundede 520.000 før pensionering.
Den var dyr i vægtafgift ca. 11.000kr årligt, men jeg endte alligevel langt under 2 kr pr km i Vægtafgift- forsikringer- vedligeholdelse og afskrivninger.
Nu kører jeg i en Audi A6 fra 2004, jeg har kørt ca 58.000 i den og bilen har rundet 300.000 i alt
Jeg kender af gode drunde ikke afskrivningen på den bil, men hvis jeg smed den væk i morgen har den kostet i alt 2,35kr inclusive ejerafgift forsikring og service pr km plus brændstof 16-18 km/l
Så må man selv afgøre om det er dyrt. (det syntes jeg ikke) for at køre i en lækker bil.
Hvis jeg var dig, og det skulle være Audi, så kig på en A6 i stedet for A4.
Du får meget mere bil for pengene, og de er ikke dyere at holde kørende.
Hilsen og god biljagt.
Lars