Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Pendler 60.000 km/år: Hvilken brugt bil under 250.000 er bedst?

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

22-04-2013 kl. 09:04

Jeg kører i dag en Seat Altea 1.9 TDI - på guleplader - en ældre slider der snart runder 300.000 km. Overvejer at skifte den ud med en tilsvarende, men vil gerne have second opinions på alternativer, da Seat tilsyneladende ikke er særlig moderne teknisk mere - herunder har korte serviceintervaller, hvilket betyder en merudgift på 10.000 kr/år eller mere. Der skal være super komfort i førersædet, god bagageplads, automatgear og rimelig veludstyret (er blevet hooked på klimaanlæg, fartpilot og regnsensor). Jeg prioriterer kvalitet højere end udstråling og design, og min personlige erfaring med franske biler er for dårlig til at det er en option lige nu. Japanske/koreanske biler er typisk for små (jeg er en 'voksen' fyr), men giv mig gerne en udfordring herpå. Mon ikke VW, Ford, Opel eller Skoda er mest oplagt, men i så fald; hvilken motor er bedst?

Dette indlæg blev 22-04-2013 13:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

22-04-2013 kl. 16:30

Lars Bødker skrev:
@ Ole,

Hvis du er større end gennemsnittet og med ovennævnte udstyrs ønsker, bør du kigge på Golf, den har komforten i bla. sæde str. og generelt plads, der er større end Altea - ellers skal du rykke en klasse op eks. Passat, Mondeo, Insignia osv. for at få tilsvarende plads.

Tak Lars

Har prøvekørt en Golf Plus: Dejlig og komfortabel bil - men dyr.
Men giver Golf nok værdi for pengene, sammenlignet med fx Octavia og C-Max. Vær opmærksom på, at med de mange km jeg kører, bliver salgsværdien i den anden ende ret lav - uanset mærke...

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

22-04-2013 kl. 17:19

Med dit budget behøver du ikke kikke på brugt.
Du kan få den nye Oktavia 1,6 tdi for ca 240.000kr.
En yderst lækker bil til prisen, og du skal være mere end STOR hvis du syntes der er for lidt plads.

Hilsen Lars

Profil slettet

Profil slettet

22-04-2013 kl. 20:52

Har du overvejet at køre din nuværende bil ud?

Der skulle jo gerne være mange km tilbage i den.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

22-04-2013 kl. 21:04

Tak, vill overveje det med Octaviaen - jeg er dog vant til at købe mine biler lige når den første afskrivning er gennemført ;-)

Ja, jeg har overvejet at køre den ud, men da jeg er ret afhængig af mit transportmiddels forudsigelighed, er jeg skeptisk til en bil der har rundet de 300.000 km ift. fx. gearkasse og styretøj.

Profil slettet

Profil slettet

22-04-2013 kl. 21:26

En ny bil kan også gå i stykker. :)

Men jeg kan da godt forstå dig, men på den anden side, hvis din bil er passet, så behøver du jo ikke nødvendigvis få slemme reperationer de næster 100.000 km,
og du kan reparere rigtig meget for 250.000 kr. :)

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

22-04-2013 kl. 21:51

Nu handlder det jo ikke så meget om hvad reparationerne koster, som om utrygheden ved at måske skulle stå og vente på Dansk Autohjælpe ved Vejle fordi bilen strejker...

Profil slettet

Profil slettet

22-04-2013 kl. 22:11

yes, klart klart.

En ny bil lyder squ nok som det rigtige valg til dig så. :)

De fleste mennesker ville nok vælge nyt, hvis pengene var til det.
Havde jeg sikkert også selv gjort. :)

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

23-04-2013 kl. 07:38

Mon ikke en bil fra 2011/12 med 25.000 km på tælleren giver mere for pengene end en ny... Men tak for nyttige responser.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

23-04-2013 kl. 11:10

Hej Ole

Med dit kørselsbehov, så runder du jo 300.000 km på fem år. Og når man kører så meget, så synes jeg, at man skal købe så nyt som muligt - og med så meget garanti som muligt.

Ligesom Lars kan jeg rigtig godt lide den nye Octavia og da jeg mener man kan opnå 4 års garanti på denne, ville den nok også være mit valg.

Imidlertid synes jeg, der er en joker, som måske er overset: Hyundai i30 1,4 crdi til 189.900 kr. I denne kan du faktisk køre 300.000 km på fem år med fuld garanti. Og med de skrækhistorier man læser om på dette medie om ødelagte turboer - eller endog hele motorer, så var den måske værd at overveje. Og der er plads til en gammel viking i bilen. Samme bil fåes til 200.000 med meget udstyr.

http://www.hyundai.dk/priser/priser-personbiler.aspx

Jeg ejer ikke selv bilen, men har kun hørt om tilfredse ejere.

Skriv lige hvad du valgte:-)

Dette indlæg blev 23-04-2013 11:12 redigeret af dets forfatter.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

23-04-2013 kl. 11:26

Tak for dit indspil, Joakim.
Jeg kender heller ikke Hyundais biler, men er skeptisk til komforten. Men jeg vil da stikke hovedet ind til dem inden jeg vælger.

Min erfaring gennem rigtig mange år som bilejer, er at hvis jeg overholder alle services, har et tæt og tillidsfuldt forhold til min mekaniker (helst mærkeværksted), og tager udgifterne løbende og up front, dvs. ingen udsættelser til næste måned, så vil dieselbiler der er godt skruet sammen på velafprøvede platforme, fint holde de 300.000 km uden store overraskelser - herefter er det tilgengæld min erfaring at (næsten) alle mærker og kvaliteter får uventet bøvl - og til mange penge.

Jeg har aldrig nogensinde haft brug for en garanti, så der er jeg uden erfaring. Det jeg læser mig til i dagspressen, er, at uden kyndig juridisk bistand, kan garantierne være noget af en jungle at anvende til egen fordel.

Og ja, jeg skal nok skrive herinde når jeg har valgt. Hav dog tålmodighed - jeg rider aldrig samme dag som jeg sadler :-)

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2013 kl. 06:28

Den billigste i40 diesel koster 305.000, og skal det være stc. 330.000.
Det ligger jo en del over budgettet, men i forhold til garanti og plads
er det nok den bedste løsning.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

24-04-2013 kl. 07:56

Hyundai i40 er jo interessant også ift. at købe den på gule plader. Som privat betaler jeg ca. 55.000 i afgift over 5 år (300.000 km), mens jeg på hvide plader kommer af med 12.500. Merafgiften opvejes dog godt og vel af prisreduktionen på ca. 110.000 for de gule plader. Og da konen kører rundt i en bil med 5 sæder, er behovet herfor dækket fint ind.

Her er et godt eksempel på hvide plader:
http://www.biltorvet.dk/Bil/Forhandler/Hyundai/i40/1-7-CRDi-136-Style-CW-aut-/B518304668

Jeg bliver vist nødt til at tage en prøvetur i en af slagsen...

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2013 kl. 19:44

Ole Aasmoe skrev:
Hyundai i40 er jo interessant også ift. at købe den på gule plader. Som privat betaler jeg ca. 55.000 i afgift over 5 år (300.000 km), mens jeg på hvide plader kommer af med 12.500. Merafgiften opvejes dog godt og vel af prisreduktionen på ca. 110.000 for de gule plader. Og da konen kører rundt i en bil med 5 sæder, er behovet herfor dækket fint ind.

Her er et godt eksempel på hvide plader:
http://www.biltorvet.dk/Bil/Forhandler/Hyundai/i40/1-7-CRDi-136-Style-CW-aut-/B518304668

Jeg bliver vist nødt til at tage en prøvetur i en af slagsen...

Men når du så vil sæge den igen, så må den alligevel være svær at komme af med,
medmindre du vil sælge den meget billigt?

300.000 km, og en stor årlig gulplade afgift, som måske er endnu større til den tid.

Men den tid den sorg selvfølgelig.. :)

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

24-04-2013 kl. 20:16

Renault Avantime skrev:
Drop dine udokumenterede og useriøse fordomme om franske biler!

Renault er i dag mindst på højde med Audi, Mercedes, BMW og Lexus.

Prøv en Scenic og nyd den fremragende diesel motor.

www.renault.dk

Rolig nu. Jeg skrev: "og min personlige erfaring med franske biler er for dårlig til at det er en option lige nu", hvilket næppe kan kategoriseres som hverken fordomsfuldt eller useriøst. Blot et personligt fravalg som bør respekteres.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

24-04-2013 kl. 20:18

@ Rasmus: Til den tid er bilen afskrevet og betalt. Jeg er pt. tilbudt 50.000 for min Seat, hvilket fint svarer til de forventninger jeg havde da jeg købte den. Men det er da klart, at hvis politikerne vælger at straffe sådan nogen som mig, så sidder jeg jo i saksen... Men mon dog.

Ole Aasmoe

Ole Aasmoe
bruger siden
09-03-2007

29-05-2013 kl. 14:58

Sent men "godt": Jeg endte faktisk med at købe en ny Seat Altea - denne gang i XL-udgaven, med alt tilgængelig udstyr. 1 år gammel til ca. halv pris ift. nybilpris på gule plader. Den er kørt 43.000 km, har automatgear (DSG) og har VW's ny 1.6 TDI motor under hjelmen.

Den kører super godt, og sæderne er endnu bedre end i den forrige af slagsen. Herudover ser det ud til, at den kører ca. 20% længere på literen, hvilket i mit tilfælde er en besparelse på ca. 8.000 kr/år.