Bilbasen Forum
Passat (Nemt køb) eller E-golf - Ny Kørsel situation
Martin Andersen
bruger siden
27-03-2007
10-10-2023 kl. 11:00
Jeg går fra at have rigtigt langt på arbejde til 25 km. Hver vej.
På mit nye arbejde kan jeg lade gratis.
Jeg er i tvivl om jeg skal købe en EL bil eller købe familiemedlems Passat som jeg faktisk "familieleaser" i forvejen.
Passaten er dejlig at køre i, har meget tæt på alt i udstyr, der var kun 2 krydser der ikke blev sat.
Der er lidt "bløde værdier" i den bil, engang imellem kører vi med hunden bag i den. - Det ville vi sådan set også kunne med en E-Golf. Men der er da mere plads i en Passat.
Jeg tænker passaten kører lidt mere behageligt og bedre end en E-golf.
Men da jeg kun kommer til at have 25 km på arbejde betyder biløkonomi mere for mig, end at jeg lige sidder i de dejlige ventilerede lædersæder osv.
Jeg vil gerne have dit bud på med hvilken bil jeg kan holde min biløkonomi på et lavest niveau.
(Det er muligvis en totalt nobrainer for dig, men forklar nu venligt på en pæn måde alligevel)
Diesel Passat årgang 2014: Pris 150.000 kr, har gået 200.000 ca.
Grøn afgift: 5460 kr/år
Årlig brændstofsøkonomi: ca. 10.000 kr. (Ca. 18 km/l)
E-Golf: kan købes til 119.000 kr. Har gået 67.000 km.
Grøn afgift: ca. 700 kr/år
Årlig brændstofsøkonomi: Ca. 0 kr. (Lade gratis på arbejde)
VW e-Golf VII: </span><span>https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/e-golf-vii/5d/5841902</span><span>
Jeg tror forsirkingspris forskel på de 2 biler er så lille at det ikke er det der gør nogen forskel. (?)
Jeg ved ikke hvad afskrivningen er på de 2 biler?
Passaten er ældre, har gået flere km.
Jeg ved ikke hvad jeg ca. Ville skulle bruge på årlige reparationsomkostninger/ løbende vedligehold.
Er det en No-Brainer at købe den billigere E-golf?
Hvis det ikke skulle kunne økonomisk betale sig at købe en E-Gold så skulle afskrivning og løbende driftsudgifter være markant større på den nyere E-Golf en passaten. Tænker du de er det?
Jeg synes altid det er svært at spå om afskrivning på biler. Men jeg så dog en gang en fin graf der viste at efter 7 år. Der knækker kurven markant af og herefter mister bilen noget mindre værdi pr. År.
Alle gode inputs modtages meget gerne </span><span></span>
Dette indlæg blev 10-10-2023 11:02 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
10-10-2023 kl. 12:05
Passaten er ældre, har gået flere km.
Jeg ved ikke hvad jeg ca. Ville skulle bruge på årlige reparationsomkostninger/ løbende vedligehold.
Er det en No-Brainer at købe den billigere E-golf?
Jeg vil umiddelbart sige ; ja det er en no-brainer.
Afskrivningen vil nok vær højere på Golfen (alene grundet den højere værdi) men det vil opvejes af omkostningerne ved at holde Passaten kørende, den har efterhånden en alder hvor dyre reperationer vil være sansynlige.
Og så sparer du brændsstofomkostninger og ejerafgift.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
10-10-2023 kl. 20:53