Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Økonomisk bil nr 2 til 25000 km motorvejskørsel. Max 80.000 kr

Peter Christensen

Peter Christensen
bruger siden
25-05-2006

02-10-2012 kl. 19:28

Hej. Er ude efter en bil der i praksis kører langt på motorvejen ved 130 km/t, da det er det 95 procent af min kørsel. Så altså svar fra folk, der har biler der i praksis kører langt på literen ved motorvejskørsel ønskes.... Og gerne biler til max 80000 kr og gerne angivelse af forbrug. Mange tak. Mvh Peter

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-10-2012 kl. 19:37

hvis du går meget op i km/l så kan jeg da kun anbefale at du ikke køre 130 km/t, du kommer altså ikke meget hurtigere frem hvis du kun køre 100-110 km/t i stedet for.

Der er også større fare forbundet med høj fart, så hvorfor ikke køre 5-10 min før og nyd turen til og fra arbejde?

Du får også mange flere bilmærker og modeller at vælge imellem, da du ikke bliver låst fast på god brændstofsøkonomi ved 130 km/t.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

02-10-2012 kl. 23:04

JG B skrev:
jeg forstår ikk al den hysteri omkring at køre 110 i stedet for 130 på motorvej. min bil er mere økonomisk ved 150 end 100...

Det vil jeg da gerne set et par udregninger på....

Mvh C S
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

03-10-2012 kl. 09:07

Peter C. skrev:
Hej.
Er ude efter en bil der i praksis kører langt på motorvejen ved 130 km/t, da det er det 95 procent af min kørsel. Så altså svar fra folk, der har biler der i praksis kører langt på literen ved motorvejskørsel ønskes....
Og gerne biler til max 80000 kr og gerne angivelse af forbrug.
Mange tak.
Mvh
Peter

Ja, som flere andre skriver er der en besparelse at hente ved at tage toppen af farten. Jeg har dog heller ikke helt tålmodighed til at køre 100-110 på motorvejen.

Nu skriver du ikke rigtig noget om hvor stor en bil du er på jagt efter, gule/hvide plader m.m., men når du nu tager ud og prøver nogle forskellige biler, så sørg for at komme en tur på motorvejen og tjek omdrejningstallet ved 130. Du bliver helt sikkert gladest for en bil med et "langbenet" topgear - både pga støjniveau og økonomi.

Hvis du er på jagt efter real-life erfaringer med brændstoføkonomi kan du tjekke den tyske side www.spritmonitor.de

...mon ikke en del af deres målinger inkluderer noget frisk motorvejskørsel? ;-)

God jagt!

Vh Anders

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

03-10-2012 kl. 10:25

Rimelig brændstoføkonomi ved 130 km/t = stor dieselmotor af nyere dato. Altså dyr

Max 80.000 kr = mange kilometer eller mange år.

En Peugeot 407 2,0 HDI er vel et bud, de fås i den prisklasse som 5-6-7 år gamle - men grundet deres blakkede ry.

Profil slettet

Profil slettet

09-10-2012 kl. 09:40

Fint nok med spareråd omkring march-hastigheder, men engang imellem er vi nødt til at forholde os til det spørgsmål som TS stiller.

I dette tilfælde er udgangspunktet at TS ønsker en bil der kører fornuftigt/økonomisk omkring 130 km/ t .... basta -bum!.

Umiddelbart ville jeg - som Johannes Gregersen - anbefale en turbodiesel med en ikke-alt-for-lille motor.

Små motorer har et fornemt brændstofforbrug "på papiret" men vil ofte forbrænde flere af de dyre dråber i praksis når marchhastigheden er høj.

Dog er begrebet "stor motor" blevet udvandet lidt i de seneste år. En 1,6`er har jo tit både hk og moment til at trække bilen ved lave omdrejninger selv v. 120-130 km/t.

Jeg kører selv i en seks år gammel C4 1,6hdi med 110 hk. Jeg kører også hovedsalig på motorvej og har ikke problemer med at køre de 20-21 km/l som også er det officielle forbrug.
Det skal siges at jeg - som Mads m fl anbefaler - overvejende holder en marchhastighed på max 110-120km/t . Jeg vil anslå at C4`eren kører 18km/l hvis man slavisk går efter at køre130km/t på de steder hvor det er tilladt.

PS/ En C4 hdi kan du sagtens finde for 80000 kr. Selv en 2007/08 med fornuftigt kilometer på tælleren.
Der er en del med semiautomatiske gearkasser ( tror de hedder E6G) til salg. Pas lidt på med dem ... de er dyre at reparere på og er knap så holdbare som manuelle gearkasser.

Dette indlæg blev 09-10-2012 09:47 redigeret af dets forfatter.