Bilbasen Forum
Octavia eller Passat
Simon Pedersen
bruger siden
23-10-2013
08-03-2015 kl. 16:05
Vi vil gerne bytte vores nuværende Octavia 1,2 tsi fra 2010 ud med en stationcar pga. familieforøgelse. Jeg har desuden fået lidt længere på arbejde så en diesel er klart med i overvejelserne, dog uden at det er et must. Vi kører ca. 25-30-000 årligt. Vi har været ude at prøve to biler idag passende til vores budget på ca. 240.000
1) Vi har kig på en Octavia 1,2 tsi fra 2014 der har kørt 8000 km. Vi er glade for Octavia og kunne sagtens finde på at købe en igen. Vi har regnet på at en diesel, som koster ca. 35.000 mere, ikke vil kunne tjenes ind i løbet af 7 år så derfor gerne benzin igen. 1,2 tsi kører fortrinligt.
2) Vi var dog også ude at prøve en Passat 1,6 tdi reg. december 2011. Den har kørt 87.000. Det er jo en ældre bil, men super lækker. Det var en comfort variant med masser af udstyr. Konen var solgt og jeg synes også selv det kunne være det mest spændende valg.
Vi er i tvivl om alderen + kørte km på Passaten er for stor en "risiko" (hvis man kan tale om en sådan) i forhold til den nyere Octavia??
Gode råd modtages meget gerne! :)
Mvh Simon
Dette indlæg blev 08-03-2015 16:06 redigeret af dets forfatter.
Rune Østergaard
bruger siden
12-09-2012
10-03-2015 kl. 10:39
Dette indlæg blev 10-03-2015 10:44 redigeret af dets forfatter.
Simon Pedersen
bruger siden
23-10-2013
12-03-2015 kl. 17:03
Konen er lidt lummer på Octaviaens interiør som hun synes er lidt plastic agtigt, hvilket jeg godt til dels kan følge. Måske en golf VII ville lægge sig et godt sted imellem Passat og Octavia kvalitetsmæssigt? Golfen ser også umiddelbat ud til at have nogenlunde samme pris som Octavia.
Dette indlæg blev 12-03-2015 17:08 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
12-03-2015 kl. 17:28
s Holmrn
bruger siden
06-08-2007
skrev:
Passat ? "Der Ewige Patient".. (godtnok møntet på 2.0 tdi'en men anyway)
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi-785569.html
Hvis valget udelukkende er mellem Skoda og vw, ville jeg helt klart gå med Skoda. Bedre samlekvalitet og klart bedre brugtvognstests.
Du skal ikke spise æbler fra Netto, fordi jeg for 10 år siden fik et der var råddent.
BAVL fra ende til anden.
Du linker til et link der har tæstet en bil fra ca 2003 og frem til 2007, for at advarer om en bil fra 2011 og med en helt anden motor, og teknik.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
12-03-2015 kl. 17:31
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Passat har ikke det bedste ry, og med et km-tal tæt på 2 gange rundt om Jorden, vil den med stor sandsynlighed medføre større udgifter. Alene sliddele (bremser, dæk m.m.) vil gøre det til et dyrere bekendtskab end en (stort set) ny bil med garanti.
Min gamle bil, der har kørt jorden rundt ca 12 gange, har det sidste år ca 50.000km kostet under 2000 kr i vedligeholdelse inc olieskift. Hvilken ny bil er billigere?
Hilsen Lars
Profil slettet
12-03-2015 kl. 19:59
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Min gamle bil, der har kørt jorden rundt ca 12 gange, har det sidste år ca 50.000km kostet under 2000 kr i vedligeholdelse inc olieskift. Hvilken ny bil er billigere?
Hilsen Lars
Rart med et seriøst objektivt indspark som modvægt til Renault-trollens evige forudindtagede vrøvl.
T i
bruger siden
17-06-2006
13-03-2015 kl. 09:51
Men i forhold til spørgsmålet:
Jeg ville forvente at Octaviaen er billigst over de næste 7 år, som du nævner. Med det kørselsbehov du nævner vil det betyde at den har kørt knap 200k km, hvilket den burde kunne klare uden større rep. etc. (man ved selvføgelig aldrig hvad der sker).
I forhold til Passaten er den 3 år ældre og har kørt en del km, så den vil i samme periode nærme sig 300k km. Dette vil betyde en lidt større risiko for reparationer etc.
Jeg ville i øvrigt forvente at prisen på service/rep. er en smule dyrere på Passaten....
Så jeg ville forvente at ejerskabet af Passaten blev dyrest over de næste 7 år, men omvendt er det jo næppe en kæmpe forskel vi taler om.
Så hvis i synes at Passaten er lækrest, kunne man jo også overveje at snuppe den og acceptere at det koster en smule mere....
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
14-03-2015 kl. 08:41
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Den kunne også have kostet 50.000kr. til en ny motor - eller værre endnu. Det er rent lotteri. Det er ganske logisk, at en hvilken som helst bil, der har kørt mange km, vil skulle have skiftet flere dele end en ny bil. Dæk, bremser, støddæmpere, batteri etc. - alt sliddes og skal skiftes. Derudover vil en række dele risikere at fejle - også ganske logisk.
Man kan intet slutte generelt udfra en enkelt bil. Jeg kender også en Octavia, der stod konstant på værksted fra da den var ny - det betyder ikke at alle Octavia'er holder konstant på værksted.
Du har ganske ret i at jo ældre en bil er jo større er ricikoen for fejl, og sliddele der skal skiftes ud.
Jeg mener dog ikke at 87.000km er mange. og kan ikke afskrække mig fra at købe en bil i den klasse.
Du får det til at lyde som om at stort set alt skal skiftes efter 100.000 km.
Jeg kan heller ikke se hvorfor dæk skulle slides mere bare fordi bilen er ældre.
Jeg vil indrømme, at skulle jeg vælge mellem de 2 biler ville jeg nok også være i tvivl, men jeg ville vælge at gå efter den bil jeg befandt mig bedst i.
Hilsen Lars
Simon Pedersen
bruger siden
23-10-2013
15-03-2015 kl. 10:35