Bilbasen Forum
Ny (fornuftig) bil eller brugt luksus?
Profil slettet
15-09-2015 kl. 11:51
Jeg går og overvejer at skifte min efterhånden aldrende ford fiesta 1,4 benziner fra 2004 ud med noget nyere/mere økonomisk. Ønsket om skifte er også motiveret af at jeg pendler ca. 150 km om dagen(Holbæk-København)
Fiestaen fejler intet, kører perfekt, købt og betalt, og koster ''kun'' det der bliver fyldt i den, hvilket desværre løber lidt op med målte 14,5-15 km/l pr. tankfuld.
Jeg har derfor naturligvis overvejet en hel ny fiesta 1,6 tdci, opgivet til 30 km/l, men den ender alligevel i noget der ligner 200.000 kr+ når man putter lidt udstyr i.
Det har fået mig til at kigge i retning af brugt bil bl.a. de mere almindelige focus st., hyundai i30, skoda octavia osv. Men ikke mindst Mercedes C klasse fra 2011+, som i min verden falder under ''luksus'' klassen.
Ved mercedesen er dyrere i indkøb, men det er jeg villig til at ofre lidt mere for at få en stjerne (er farvet af at en i familien har en c250 fra 10 og den kører nu godt)
Helt specifikt har jeg c200 cdi eller c220 cdi i tankerne med omkring 100-150.000 på tælleren. Som alternativ BMW 3'serie i form af 318d eller 320d
Spørgsmålet er herefter om det er hul i hovedet at købe en 3-4 år gammel bil, til 250.000 kr.+ med de km på tælleren når jeg kører ca. 40.000 om året. Værditabet vil jeg slet ikke tænke på.
Eller skulle man lade fornuften sejre og ''nøjes'' med en almindelig bil ala ford focus, som koster næsten det halve af mercedes/bmw og glæde sig over at man kommer billigere frem.
Del gerne jeres erfaringer med det ny/brugt og hvad der gjorde udfaldet hos jer.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
15-09-2015 kl. 12:45
Jeg har lige købt en enorm fornuftig bil (i30) til ca samme kørselsbehov (dog er det min kone, der kører de fleste km til arbejde). Det er fornuft med fornuft på, og selvom der er fint med udstyr, er det ikke noget, der vækker drifterne ret meget med en sølvgrå stationcar i diesel..
Bliver det dyrere at køre Mercedes? Ja, klart. Måske et par tusinde mere, afhængig af hvor mange reparationer du ryger ind i. Og den går nok noget kortere på literen end en Ceed eller en Focus.
Men hvis du synes, at mavefornemmelsen og den ekstra komfort er det værd, så er det bestemt at gå efter det.
Personligt tror jeg, at vi kommer til at kigge mod BMW 3-klasse omet 4-5 år, når Hyundaien er færdige, og vi er ude over små børn og barnevogn..
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
15-09-2015 kl. 16:57
Profil slettet
15-09-2015 kl. 21:08
Bliver mere og mere enig med mig selv om at det skal være mercedesen som skal fylde i indkørslen.
Godt nok lyser alle fornufts og økonomiknapper, men herregud smilet på læben er nu også at foretrække når man som jeg bruger 2-2½ time bag rettet hver dag.
Planen er også at beholde bilen indtil den ikke kan mere, så bliver udgifterne trods alt spredt lidt ud. (forhåbentlig 10 år)