Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Købe Skoda Octavia 1,4 TSi nu med rabat eller vente til 3. generation kommer?

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

04-01-2013 kl. 19:20

Hej forum, Vi går og overvejer at købe ny bil, da vores nuværende Polo er blevet for lille til familien. Jeg har kigget meget på Skoda Octavia, som jeg synes matcher vores behov og pengepung ret godt. For øjeblikket kører Skoda en kampagne, hvor man kan få en del ekstraudstyr med i prisen (under navnet Champion). Her har jeg kigget på 1,4 TSi til 259.000 kr. (så vidt jeg kan se går tilbuddet ud på at man får udstyr for ca 25.000 med i prisen i forhold til normalt, således at bilen svarer til en Elegance, som er Skodas højeste udstyrsniveau.) Igennem det seneste år har Skoda kørt tilsvarende kampagner, først under navnet Tivoli og senere Giro til nogenlunde samme priser, så i den sammenhæng synes jeg ikke kampagnen i sig selv er noget videre.. Jeg kan på den ene side rigtig godt kan lide bilen, men på den anden side synes jeg ikke det giver mening at købe en fabriksny skoda octavia, som udgår af produktion nu, uden at der i så fald kommer en ordentlig rabat på. Ellers vil jeg hellere vente og købe den nye, når den kommer, hvis den ikke er væsentligt dyrere. Men er der nogen der har erfaringer med at købe en bil som er på vej ud af produktion eller som har gjort sig nogle overvejelser omkring dette. Importøren er vel ikke interesseret i at brænde inde med en gammel model og vil vel helst få tømt lageret, hvilket eventuelt kan komme mig til gode i form af en god rabat? Ville det f.eks. være realistisk og gå efter 30.000 kroner i rabat, samt vinterdæk og anhængertræk med uden beregning eller er det helt urealistisk? Nu kendes priserne på den nye Octavia ikke endnu, så det gør det lidt svært at vide hvad man kan forvente sig når den kommer. Og hvad synes de kyndige her på debatten omkring ovenstående overvejelser? Mvh og på forhånd tak, Simon

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-01-2013 kl. 12:08

Jeg tror nu at den nye Octavia, rent prismæssigt, ikke vil være ret langt fra Rapid - måske med startpris på omkring 200.000. Da den nye Golf starter fra lige over 200k, er Octavia tvunget til at være billigere i indstigningsmodellen.

Så jeg ville vente på den nye, eller kigge i retning af Rapid - den svarer til en Polo i størrelse, men med stort bagagerum.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-01-2013 kl. 12:51

Rent økonomisk er der næppe den store forskel på at købe den udgående model med rabat/ekstra udstyr og at købe den nye model. Læste en analyse om det og økonomisk var forskellen minimal (men det afhænger selvfølgelig af priser på modellerne/rabat etc.) Men hvis man kan vente, er det i min bog meget mere attraktivt at købe en ny model og den nye lyder i øvrigt som om den er noget mere lækker/lidt større etc..
Mht. til rabat kan du formentlig få noget, også selv om der er kampagne/udstyrspakke. Men 30k og vinterdæk/træk med i prisen tror jeg er voldsomt urealistisk (så skal det ihvertfald være fordi du evt. får for lidt for en evt. indbytningsbil). Selv med fuld pris tror jeg det er på kanten af hvad du kan opnå (du skal ihvertfald ikke regne med det på den billigste model)
Personligt ville jeg uden tvivl vente. Den gamle Octavia er jo i kraft af facelift, ok at se på udefra, men det er en temmelig gammel model efterhånden, sikkerheden er ikke op til dagens standard (fik vist kun 4 stjerner i en temmelig gammel test).

Så jeg ville kigge på den nye Octavia eller evt. Rapid....

Dette indlæg blev 05-01-2013 12:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-01-2013 kl. 14:04

Simon ja for hulen, vent på den nye oktavia. Den bliver så meget bedre og sikkerer med den nye platform. Bilen er af helt anden klasse end den gamle, og priser er også måske endda som andre skriver tæt på de gamle priser. Så det er der æggene i kurven skal lægges, nemlig på den nye..Næsten alle de nye teknologier er proppet i den nye oktavia, også hvad angår sikkerhed...I får mest value for money ved at vælge en ny model....Så vent for guds skyld.


Simon når den nye kommer bliver der også en slags intro pris som du sikkert kan betegne som rabat....de 30.000 i rabat på en gammel er ikke 30.000 værd set penge mæssigt op mod den nye....Husk dog altid ved køb af større ny vogn at købe den med fuldautoklima og fartpilot, evt med de nye navigations anlæg. Så er i godt rustet de næste 7-8år.


Ang valg af motor vil jeg sige at hvis der er stor forskel mellem 1,2 med 105hk og 1,4 med 122hk er 1,2 da ikke dårlig, den køre faktisk ret habil om jeg så må sige....Så kig lidt efter de forskellige udstyrs varianter kontra motor/ og pris....

http://b.bilen.dk/test-og-artikler/artikler/2012/12/octavia-med-mere-format/


Er da guf iforhold til den gamle model

Dette indlæg blev 05-01-2013 14:19 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

05-01-2013 kl. 19:48

Tak for jeres indlæg.

Det giver stof til eftertanke. Jeg havde overvejet rapiden, men var lidt i tvivl om den måske blev for lille, hvis vi på et tidspunkt får barn nummer 3, men jeg kan godt se at bagagerummet er næsten lige så stor som octavias. Det tiltaler mig desuden at det er en spritny bil i forhold til den nuværende octavia, så vi kører ud og ser på den og får en prøvetur en af dagene.

Desuden vil jeg se frem til at priserne på den nye Octavia bliver offentliggjort.

Krejler som jeg er, har jeg dog ikke helt skubbet den nuværende octavia ud af hovedet, men for at falde for den skal der en klækkelig rabat til, og det lyder ikke på jer som om man kan forvente sig en ordentlig rabat.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-01-2013 kl. 21:16

Simon S skrev:
Tak for jeres indlæg.

Det giver stof til eftertanke. Jeg havde overvejet rapiden, men var lidt i tvivl om den måske blev for lille, hvis vi på et tidspunkt får barn nummer 3, men jeg kan godt se at bagagerummet er næsten lige så stor som octavias. Det tiltaler mig desuden at det er en spritny bil i forhold til den nuværende octavia, så vi kører ud og ser på den og får en prøvetur en af dagene.

Desuden vil jeg se frem til at priserne på den nye Octavia bliver offentliggjort.

Krejler som jeg er, har jeg dog ikke helt skubbet den nuværende octavia ud af hovedet, men for at falde for den skal der en klækkelig rabat til, og det lyder ikke på jer som om man kan forvente sig en ordentlig rabat.

Hehe simon joo du tænker på at få den gamle smadrekasse til oktavia billigt (griner)

nu er vi jo alle forskellige, meen om du kunne få den 50.000billigere ville jeg ikke røre den....den er intet værd i forhold til den nye så at sige....Krejler eller ej, jeg vil nu ikke sige at der er noget sparret i at tage en oldgammel sag, forstår du hvad jeg mener.....Iøvrigt kan jeg så oplyse dig om at de nye oktaviaer også er opdateret rent motormæssigt og køre længere på literen, dermed sikkert billigere grøn afgift...Syns ikke du må bare tænke på at købe det gamle lort!!! Du har børn ikk....de skal da have det sikkert i kabinen,,,,hop nu ikke over her hvor du tror du ser en go handel fordi du er krejler som du siger -) Nu er biler ikke nogen god investering men når det er sagt, vil du gøre det ringe for dig selv og familie ved at få meget ringere sikkerhed og bilen i det hele taget.....Kom nu til lommerne og vær en af de første der står klar til at handle når den kommer i butikken....Du kan sikkert også der gøre en god handel, hvis du ellers forstår dig på hvordan man får en bil ned i pris...noget kan gøres på udstyr. De vil alle gerne have den nye ud at køre...Find ud af hvilken model og farve og udstyr du vil have, så ringer du rundt og høre specifikt hvad de enkelte forhandlere kan og vil gøre det til.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

06-01-2013 kl. 00:05

T Nielsen skrev:
Hehe simon joo du tænker på at få den gamle smadrekasse til oktavia billigt (griner)

nu er vi jo alle forskellige, meen om du kunne få den 50.000billigere ville jeg ikke røre den....den er intet værd i forhold til den nye så at sige...

Det er klart at den nye er billigere i løbende omkostninger: Kører længere på literen og har formentlig også et mindre værditab sammenlignet med forgængeren den dag man skal sælge. Men hvor meget i rabat på den gamle skal man have før fordelen tipper til den forældede octavias side med ca 15.000 km kørt om året og en ejertid på 7-8 år? Hvis jeg kunne få 40.000 i rabat på en championmodel tror jeg da nok jeg ville hoppe på den gamle, uagtet at benzinudgiften + grøn afgift er lidt større?

Noget helt andet er vel, at forhandlerne heller ikke er interesseret i at brænde inde med de gamle modeller og så bliver de vel nød til at dumpe prisen? Eller hvad kan der ellers ske med lageret - bliver de sendt tilbage til tjekkiet eller solgt i andre lande end Danmark, hvor afgiften er lavere?

Anyways - så er det første ikke-brugte bil jeg skal købe, så jeg er selv meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, men tak for de foreløbige inputs.

Mvh Simon

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-01-2013 kl. 00:49

Simon S skrev:
Det er klart at den nye er billigere i løbende omkostninger: Kører længere på literen og har formentlig også et mindre værditab sammenlignet med forgængeren den dag man skal sælge. Men hvor meget i rabat på den gamle skal man have før fordelen tipper til den forældede octavias side med ca 15.000 km kørt om året og en ejertid på 7-8 år? Hvis jeg kunne få 40.000 i rabat på en championmodel tror jeg da nok jeg ville hoppe på den gamle, uagtet at benzinudgiften + grøn afgift er lidt større?

Noget helt andet er vel, at forhandlerne heller ikke er interesseret i at brænde inde med de gamle modeller og så bliver de vel nød til at dumpe prisen? Eller hvad kan der ellers ske med lageret - bliver de sendt tilbage til tjekkiet eller solgt i andre lande end Danmark, hvor afgiften er lavere?

Anyways - så er det første ikke-brugte bil jeg skal købe, så jeg er selv meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, men tak for de foreløbige inputs.

Mvh Simon

Tror du overvurderer din position temmelig meget her.
Forhandlerne skal nok komme af med lageret uden at dumpe prisen. De giver måske lidt rabat, men 40k udover kampagnen, næppe. Men skriv endelig hvilke tilbud du opnår, man er jo altid nysgerrig.
Derudover så ville jeg spekulere på bilen istedet for kun at tænke kr. Det kan da godt være du kan spare en smule mønt på at købe den gamle model, men det bliver småpenge. Til gengæld skal du køre rundt i en model fra 2004, der allerede ved købet er temmelig utidssvarende.
Er det det værd?
Ikke efter min mening, men det er selvfølgelig dit valg....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

06-01-2013 kl. 01:53

T l skrev:
Tror du overvurderer din position temmelig meget her.


Overvurderer? Prøv lige at læse mine indlæg igen...
Jeg kan på ingen måde vurdere, hvad der er muligt og ikke muligt at få i rabat, samt hvilket bilvalg der er det bedste for mig.
Det er netop derfor jeg spørger til råds i dette forum.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-01-2013 kl. 04:55

Okey som sagt er vi alle forskellige, som du skriver er det den første helt nye bil du skal købe....I har børn og det kan være sværte at vide hvad der passer til ens behov...For man kunne sige at for langt færre kroner kan behovet også opfyldes ikk. Nuvel lader vi som om du er brændt lidt varm på den nye oktavia....men du ser den gamle oktavia som en mulighed også rent penge mæssigt. Jeg ved at vi handler med både føelser og fornuft...Jeg kender den gamle oktavia, den køre skam godt men ikke ubetinget en mester....ta et kig på Chras test, og ta et kig på bilen formgivning og interiør....Den nye er lysår foran den gamle i teknologier, bla med den nye MGQ platform som gør mange gode ting for bilen. Bla lavere vægt, mere sporsikker og stabilitet og jeg kunne blive ved.....Nu er jeg ikke dig, men hvis jeg var ville jeg hellere end gerne give eks 500kr mere om mdr i afdrag ffor at få den nye model....det svare omregnet til 50.000,- set over 7-8år...For i vil få meget glæde og fornøjelse af den helt nye. Men igen det er dig der skal træffe beslutning. Men dine penge er givet bedst ud på en ny model her og nu...Men slå koldt vand i blodet indtil priserne bliver offentliggjort. Så kan vi jo ta den igen....Men jeg tror de som sådan bliver billigere iform af ca samme priser, og så er den nye model altså langt at foretrække...Var det mig kiggede jeg efter en 1,2 105hk med DSG, fuldklima/fartpilot og navigation...Et slag på tasken er at en sådan vil koste ca 270, og rabat ville man også kunne få lidt af....men vi må se hvor de lander....de 105hk er som sådan nok til jeres behov, den trækker rigtig fin og springet til 1,4 med 122 er som sådan kun i prisen du vil kunne mærke det....ofte virker de sidste hk først over 4000omdr....

Dette indlæg blev 06-01-2013 04:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-01-2013 kl. 17:58

Simon S skrev:
Overvurderer? Prøv lige at læse mine indlæg igen...
Jeg kan på ingen måde vurdere, hvad der er muligt og ikke muligt at få i rabat, samt hvilket bilvalg der er det bedste for mig.
Det er netop derfor jeg spørger til råds i dette forum.

Fair nok. Tror som sagt bare at de rabatter du nævner er urealistiske på en model der i forvejen er kampagne på. Ligesom jeg næppe tror man skal forvente at de brænder inde med lageret og man derved kan få et knaldtilbud.

Som tidligere nævnt ville jeg fokusere på bilen. Sikkerhed/komfort etc. hvor den nye uden tvivl er overlegen. Den nye vil muligvis være en smule dyrere for samme udstyrsniveau, men set i lyset af den gamle models alder etc. ville jeg gå efter den nye......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten KD

Morten KD
bruger siden
05-12-2005

07-01-2013 kl. 13:19

Er fuldstændig enig i de andre der anbefaler at vente på den nye.. Tiden er løbet fra den nuværende og har været det i efter min mening flere år.. - specielt med fokus på passiv sikkerhed. Som det også er nævnt tidligere stammer konstruktionen helt tilbage til 2004, hvorfor du i princippet betaler nypris for en 9 år gammel "bil" - rabat eller ej - hvor fedt er det liige?..

Vent på den nye! :-)
/Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

07-01-2013 kl. 13:56

Hej Simon.

Tjaa, det evige dilemma. kender du ordsproget "hvis du venter længe nok, kan du blive konge af Sverige" Forstået på den måde at der er hele tiden en ny og bedre bil liiige om hjørnet, der kommer jo også en helt ny Seat Toledo ?

Bilerne bliver bedre og får mere udstyr og så bliver de ikke dyere, spørgsmålet er vel også hvor lang tid KAN du vente ?


Ud fra denne tråd´s indlæg kan jeg også godt se fornuften i at vente til du ser priserne og specifikationrene på den nye Oktavia.
Jeg syntes dog at T Nielsen får det til at lyde som om af den gamle model nærmest er en livsfarlig forældet hestevogn, så slemt er det nok ikke ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-01-2013 kl. 14:17

H P skrev:
Hej Simon.

Tjaa, det evige dilemma. kender du ordsproget "hvis du venter længe nok, kan du blive konge af Sverige" Forstået på den måde at der er hele tiden en ny og bedre bil liiige om hjørnet, der kommer jo også en helt ny Seat Toledo ?

Bilerne bliver bedre og får mere udstyr og så bliver de ikke dyere, spørgsmålet er vel også hvor lang tid KAN du vente ?


Ud fra denne tråd´s indlæg kan jeg også godt se fornuften i at vente til du ser priserne og specifikationrene på den nye Oktavia.
Jeg syntes dog at T Nielsen får det til at lyde som om af den gamle model nærmest er en livsfarlig forældet hestevogn, så slemt er det nok ikke ;-)

Hej H P.


Nu er alt jo relativt. Den gamle model køre super godt, slet ikke noget der, men sikkerheden er altså ikke helt i top.....Hvis du sammenligner den gamle og nye på bare det visuelle, er der jo da en verden til forskel...Om det er en hestevogn ved jeg ikke, men hvis de jo nok koster relativt det samme er den nye et stort skridt ind i fremtiden på mange områder....Hvis trådspørge gider at ulejlige sig med tålmodighed nogle få måneder kan han gøre en go handel på den nye. Det med nogen siger at man kan blive konge af serige hvis man venter er da vist netop at overdrive (griner) Den nye kommer jo om små/godt 2mdr....så mon ikke det er værd at vente på. Er sikker på han vil føle sig som en konge i bilen og ikke af sverige :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

07-01-2013 kl. 16:13

T Nielsen skrev:
Hej H P.


Nu er alt jo relativt. Den gamle model køre super godt, slet ikke noget der, men sikkerheden er altså ikke helt i top.....Hvis du sammenligner den gamle og nye på bare det visuelle, er der jo da en verden til forskel...Om det er en hestevogn ved jeg ikke, men hvis de jo nok koster relativt det samme er den nye et stort skridt ind i fremtiden på mange områder....Hvis trådspørge gider at ulejlige sig med tålmodighed nogle få måneder kan han gøre en go handel på den nye. Det med nogen siger at man kan blive konge af serige hvis man venter er da vist netop at overdrive (griner) Den nye kommer jo om små/godt 2mdr....så mon ikke det er værd at vente på. Er sikker på han vil føle sig som en konge i bilen og ikke af sverige :-)


Rart med lidt humor herinde T Nielsen

Enig, alt er relativt. Hvis nogen forærede mig en ny Oktavia af den gamle model, så "turde" jeg sgu nok at putte familien ind i den ;-)

Masser af konger og ingen røvhuller er lige hvad Sverige har brug for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-01-2013 kl. 16:35

H P skrev:
Rart med lidt humor herinde T Nielsen

Enig, alt er relativt. Hvis nogen forærede mig en ny Oktavia af den gamle model, så "turde" jeg sgu nok at putte familien ind i den ;-)

Masser af konger og ingen røvhuller er lige hvad Sverige har brug for.

Jovist skal der humor til....Nu er jeg til tider en tænker, men alt koster jo penge...et tænkt eksempel som i teorien godt kan forekomme ang sikkerhed er, eks hvis man køre galt på en måde som går ud ovre højre side evt frontalt, kan det blive med dødelig udgang. Vi vil/føren vil altid svinge/dreje bilen på en måde hvor man ikke selv bliver ramt...ikke mange der tænker over, vi siddeer jo ikke midt i bilen. Ja så kan det squ godt være man bagefter evt vil tænke shit bare jeg havde taget den med den bedste sikkerhed, så er det ikke sikket det var gået helt så galt....Men måske kun mig der tænker frem i teorier....men er jo et eller andet sted også fakta hvis der gud forbyde det skulle ske noget....Finansierings mæssigt er det ca 100kr pr mdr for hver 10.000 man ligger til en bils pris. Så man kan jo tænke lidt over hvor man vil lægge sine æg

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg