Bilbasen Forum
Køb af stationcar.
Profil slettet
15-03-2013 kl. 19:41
Profil slettet
15-03-2013 kl. 19:54
Dacia MCV som er i samme størrelse som Octavia kommer i næste måned til landet til start priser på kun 110.000 kr.
Der er også snart Bilmesse i Bella Centret, der vil der være rig mulighed for at få et godt overblik over de bilmodeller du er interesseret i, men du vil helt sikkert blive fristet af endnu flere bilmodeller på messen, så pas på ;-)
Har du overvejet en MPV model? i stedet for en st.car?
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Profil slettet
15-03-2013 kl. 21:49
Dacia er ikke en mulighed, bla pga manglende sikkerhed.
Har desværre ikke mulighed for at komme til bil messe.
Vi skal helst kunne ha vores tvilling barnevogn med så derfor er skoda at foretrække i forhold til en mpv.
Mvh kim
Profil slettet
16-03-2013 kl. 07:55
Peter Sørensen skrev:
Hej Kim,
vi har haft 2 stk. Octavia af den nuværende model. Der er ikke meget skidt at sige. Designet er efter min mening håbløst kedeligt, men kan man leve med det er den lige til at gå til. Bagagerummet er godt rummeligt og nemt at pakke - jeg orker personligt ikke MPV/familiecontainer-konceptet.
Vi havde TDI-modeller, og kørte godt 100.000 i begge biler uden så meget som at skifte en skrue.
Octavia kører med lange serviceintervaller på 30.000/2år som er med til at holde udgifterne nede. Bilen virker i mine øjne solid og velbygget, og da bilerne skulle sælges igen var forhandlerne villige til at give en rigtig fornuftig pris, da det er en populær brugtvare - hvilket trods alt ikke er helt uvæsentligt for totaløkonomien.
Kan du leve med at designet ikke er det nyeste eller mest sprælske, er den en anbefaling værd.
Tillykke med forøgelsen,...
Hej Peter.
Tak for det.
Det lyder lige som sådan en bil vi skal ha.
En af orsagerne til octaviaen er en mulighed er netop at vi håber at kunne køre i den uden at ha de store udgifter til at holde den kørende.
Vi er godt nok ovre i benzin modellerne, men selv den mindste af motorerne kører fint synes jeg.
Profil slettet
16-03-2013 kl. 08:01
K S skrev:
Skoda Octavia har "kun" 4 stjerner - bedømt efter en ældre skala. Det er derfor ikke givet, at den reelt har højere sikkerhed end Dacia - jeg har ikke kunnet finde test på MCV, men i givet fald vil den være bedømt efter en nyere og strengere skala.
Jeg forstår ikke dit argument for Skodaen?
En MPV er jo netop kendetegnet ved plads og fleksibilitet....
Havde faktisk luret lidt på det med de 4 stjerner og var lidt ked af det. Men jeg var en tur omkring fdm s tekniske rådgivning da jeg var i tvivl. Synes han sagde han mente den havde 5, men det må jeg ha misforstået.
Jeg synes ikke jeg har set nogen mpv der kommer i nærheden af skodaen mht plads.
Udover det er vores behov til en bil med benzin motor og det virker lidt svært i mpv erne synes jeg.
Synes de fleste bliver fremhævet på deres diesel motorer, mens benzin moterne enten er for små eller har dårlig brændstof økonomi.
Eneste mulighed kunne være ford s max, men den er både for stor og for dyr.
Profil slettet
16-03-2013 kl. 10:21
christian schrøder skrev:
jeg mener nu også den gamle kun har fire stjerner , men ud over det så forstår jeg ikke du spørger om godt eller skidt , du har jo helt klart bestemt dig , og det eneste du kan bruge er de gode indput da det er dem du vil høre , hvis du går så meget op i sikkerhed så køber man ikke en afgående model , så køber man det sidste nye som har fem stjerner efter den nye test , alt andet er hykleri.
Det var da et noget surt opstød ?
Men jeg prøver at forklare, så det er til at forstå for alle.
Jeg har ikke bestemt mig, så havde jeg ikke brugt hverken min eller jeres tid herinde. Der er vel heller ikke nogetn der presser dig til at svare på mit indlæg.
Jeg ville da hellere end gerne kunne vælge en bil som indfriede alle vores forventninger. Men det er ikke været muligt.
Det er rigtigt at octavia kun har 4 stjerner og da jeg var i tvivl kontaktede jeg fdm.
De mente ike jeg burde være bekymret for sikkerheden.
At jeg skriver jeg ikke vil købe en Dacia og jeg ikke har kunne finde en mpv der indfriede vores forventninger er vel ikke det samme som jeg har bestemt mig.
Men ja det er da rart med gode input, det kan jeg da ikke se der er noget galt i.
Men du har jo da lov at ha din mening.
T i
bruger siden
17-06-2006
16-03-2013 kl. 15:36
Den er bagud såvel sikkerhedsmæssigt som i forhold til komfort/design etc. Så hellere den nye model med lidt mindre udstyr efter min mening.
Personligt ville jeg tage et kig på den nye Octavia hatchback, den har premiere om 3 uger. Bagagerummet i denne er også stort og kan formentlig rumme barnevogn mm. uden problemer (selvom loftshøjden selvfølgelig mangler).
Er den ikke tilfredsstillende kunne du jo kigge Focus/Astra st. car eller lignende evt. let brugt for at få lidt mere for pengene.
Jeg ville ihvertfald ikke lade mig lokke af en gammel Octavia model fra 2004 pga. der er smidt lidt ekstraudstyr i.
Du skal i øvrigt være opmærksom på at de 4 stjerner den gamle model har er fra en test i 2004, testen er ændret meget siden og det kan meget vel være at det kun svarer til 3 stjerner i den nuværende test...
Det er selvfølgelig en smagssag, men er sikkerhed vigtig for dig, som du giver udtryk for, ville jeg gå efter en nyere model....
Dette indlæg blev 16-03-2013 17:50 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
16-03-2013 kl. 16:04
Men køber du bil for at have den i mange år, så synes jeg det er ligegyldigt, om den er helt ny, eller har et par år på bagen.
I løbet af et par år vil den nye bil alligevel være"forældet", og du har ikke længere det nyeste og sikreste, og vil du så igen gå ud og købe nyt?
Profil slettet
16-03-2013 kl. 18:17
Jeg kan komme på følgende:
Vognbaneskift ass.
Volvo har den nye airbag foran forruden ( udvendig )
Break ass. ved max. 50 km/t.
Jeg vil tror at den nye Octavia kun har Vognbaneskift ass. og ikke meget mere af det helt nye sikkerhedsudstyr?
Det er lidt ligesom med at folk skal have den nyeste iPhone hvert 6 mdr. der nu kommer en ny.....Hvorfor ?????
Køb nu bil efter dine forventninger til pris, plads, behov, vedligeholdelse som mininum har 6-8 airbags, gerne gardin airbags, ESC, ABS siger sig selv.
Så er du godt dækket ind og jo større bil du køber jo mere sikker er du....teoretisk set.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
17-03-2013 kl. 17:09
mads Andersen skrev:
Men nu skal vi lige klappe hesten lidt, hvad er det lige nye biler idag har som en 4-6 år gammel bil ikke har?
Jeg kan komme på følgende:
Vognbaneskift ass.
Volvo har den nye airbag foran forruden ( udvendig )
Break ass. ved max. 50 km/t.
Jeg vil tror at den nye Octavia kun har Vognbaneskift ass. og ikke meget mere af det helt nye sikkerhedsudstyr?
Det er lidt ligesom med at folk skal have den nyeste iPhone hvert 6 mdr. der nu kommer en ny.....Hvorfor ?????
Køb nu bil efter dine forventninger til pris, plads, behov, vedligeholdelse som mininum har 6-8 airbags, gerne gardin airbags, ESC, ABS siger sig selv.
Så er du godt dækket ind og jo større bil du køber jo mere sikker er du....teoretisk set.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Det er jo ikke kun et spørgsmål om at de nye biler har flere elektroniske systemer! Kollisionsikkerheden er jo også forbedret meget over årene.
Hvis du checker Euroncap test ved jeg godt hvilken bil jeg helst ville sidde i ved et uheld.
Derudover taler vi jo om en Octavie model der er 9 år gammel, som man så køber som ny, til næsten samme pris som den nye model, der er langt bedre både sikkerhedsmæssigt, men også i forhold til komfort etc! Det hænger ikke sammen efter min mening (slet ikke den dag den skal sælges igen).
Hvis man vil købe en brugt Octavia med et par år på bagen med den lavere pris det giver, helt fair.
Men at købe en ny bil, som er en 9 år gammel model (med lidt ekstraudstyr), når den nye meget bedre model har premiere hænger ikke sammen efter min mening...
Profil slettet
17-03-2013 kl. 18:59
Altså får du en gennemprøvet bil til en fornuftig penge, det gør man ikke med den nye model, da man naturligvis ikke kender til de fremtidige reperations udgifter.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
17-03-2013 kl. 20:39
mads Andersen skrev:
Jeg ved ikke hvor folk har et fra at en ny model per definition er bedre end den forgående model. Ja der er rettet og designet meget, men der kan også godt være fordele ved at købe den forgående model, da der altid er kampagne pris på dem til sidst og alle børne sygdomme er rettet til løbende ved hvert facelift.
Altså får du en gennemprøvet bil til en fornuftig penge, det gør man ikke med den nye model, da man naturligvis ikke kender til de fremtidige reperations udgifter.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Det er da godt at alle ikke går ud fra at gammelt er bedre nyt.
Hvem ved, så havde vi måske stadig kørt rundt i Ford T eller lignende...
Profil slettet
17-03-2013 kl. 20:50
Dette indlæg blev 17-03-2013 20:51 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
17-03-2013 kl. 21:42
mads Andersen skrev:
Er den nye iPhone 4 så meget bedre end 3´eren? og skal man købe ny tlf. hvert 6 mdr. ? Nej vel, det gør jo ikke at vi alle går rundt med en Nokia 3110 vel???
Nu synes jeg nok dine telefon-analogier er lidt ved siden af.
Men som udgangspunkt er de nye modeller bedre! Der kan selvfølgelig være "børnesygdomme" men den risiko vil jeg i det her tilfælde hellere tage. Skoda har ikke ry for problemer med nye modeller, så hellere ny model, end en antikvarisk model.
At købe en ny bil, der er en ni år gammel model er lidt skævt efter min mening. Men hvis den var seriøst billig kunne man måske svagt overveje det. De kampagnepriser de har på deres hjemmeside er ihvertfald ikke interessante efter min mening (heller ikke selv om man evt. kunne forhandle lidt yderligere rabat)
Så hellere købe en Octavia med et par år på bagen eller en helt anden bilmodel, han er vel næppe gift med lige præcis den "uddøende" model...
Nogle vil også argumentere for en Dacia fordi den er billig, men det er heller ikke mig.
Men det er altsammen en smagssag, jeg har ikke nødvendigvis sandheden for alle ;-)