Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Klogeste valg af stationcar i "passat-klassen"

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

09-06-2013 kl. 19:25

Hej, Har tidligere fået rigtig gode råd herinde - så nu prøver jeg igen. Vi skal ud og have en anden bil nu her snart. eneste krav jeg har er, at det skal være en stc. og i "passat-klassen" størrelsesmæssigt. Jeg går ikke specielt meget op i biler - det skal bare fungere og have en nogenlunde comfort! Vi kører 20.000 årligt, fordelt således: - 5.000 på ferie i udlandet - 10.000 bykørsel/ hente/bringe børn osv. Ture under 10 km. - 5.000 længere ture i DK. Det der er vigtigt i mit valg er, at den: - Taber mindst muligt i afskrivning - Er billig i service/vedligeholdesomkostninger - Det er ikke så vigtigt for mig, om den kører 13 el. 16 km/literen. Planen er, at beholde bilen i 3-4 år. Så, kort sagt, jeg skal være så billigt kørende, som muligt og de næste 4 år. Om bilen koster 150.000 eller 300.000 er ikke så vigtigt, da den købess kontant. Det vigtigste er, at jeg køber der der taber mindst værdi og går mindst i stykker og er billigt at servicere. HVad skal jeg købe? Hvor gammel bil skal jeg købe? Hvor mange km må den have kørt, for at afskrivning og reperationer er lavest. Og - skal jeg købe benzin el. diesel? Håber på nogle gode input:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

09-06-2013 kl. 20:11

Hej Mikael.
Rent afskrivninsmæssigt skal du købe den billigst mulige bil du kan leve med. Jeg har en tommelfingerregel som siger at en bil i den størrelse halverer sin pris hvert 3. år, så indkøbsprisen spiller naturligvis en stor rolle.

Diesel eller benzin? Tjaa, det er der mange meninger om herinde, da halvdelen af din kørsel er lange ture, ville jeg vælge en diesel.

Rent afskrivningsmæssigt vil det kunne betale sig at gå en klase ned, kan du feks leve med en Golfklasse? Prøv at kig på en Skoda Oktavia St. Car eller måske en Ford Focus.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

09-06-2013 kl. 20:23

HAr haft en ford Mondeo fra 2006 for et par år siden- det var langt fra et billigt bekendtskab i både afskrivning og reperationer. Så, derfor er jeg lidt afskrækket for Focus'en - er måske også lidt bange for, at den er lige til den lille side, med 2 børn og ferie syd på i bilen et par gange om året. Har kørt grand scenic på det seneste, så kan godt lide lidt plads. Dog gider jeg ikke køre mpv mere - vil gerne have llidt mere køre-comfort, som man får i en "alm" bil..
Mht diesel eller benzin - har jeg så ret i, at der sandsynligvis er mindre afskrivning på en diesel? Men, til gengæld lidt kortere serviceintervaller og at den er lidt dyrere at servicere?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2013 kl. 21:07

Når ikke du kører mere end 20.000, og ikke slæber campingvogn sydpå,
så ville jeg nok bare tage benzin.
Der er budt ind med Avensis, som sikkert i normal god Toyota kvalitet,
men alm service er ikke billigt.
Ved ikke om de er så meget dyrere end andre, men jeg synes de tager lidt ved
nogen gange.

Skiver + klodser bag til Corolla 04, 1900 kr uden montering.

En anelse dyrt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

09-06-2013 kl. 21:37

Uhhh den er svær.....billigst i service og mindst i afskrivning. Bob bob det kan jo være alt fra en bil fra a-z------er umuligt at se hvad du sigter på og om du kan regne på evt muligheder. For hvad er i grunden billigst set over 3-4år.....dette ville være gæt værk. Man kunne lease en eks Bmw 316d Touring, men man kunne også købe eks den nye Oktavia Combi med tsi 105hk benzin motor til fra priser 229.000, dog vil jeg sige at man skal opgradere til fuldauto klima især med børn i bilen...Biler i dag er blevet billigere så ingen kan spå om hvad du kan få for den om 3-4år. Ved køb kommer det også an på farven, alu mv om den er interessant for andre senere, for er den det er den nem at sælge. Lad mig lige slå fast at som tingene på bil markedet er pt er der ikke den store forskel på afskrivning, medmindre du tar en let brugt. Mange analyser har peget på alt imellem 40-60% i tab over 3år, og mange har tabt imellem 50 og 60%. Dette skyldes at der hele tiden er kommet nye og bedre biler på markedet og til en billigere pris...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

09-06-2013 kl. 22:01

Udfra tidshorisonten på 3-4 år og ca. 20.000 om året - skal jeg så købe en ny, en der er 1-2 år - eller endnu ældre - hvis man tænker lidt på afskrivningen contra reperationerne?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-06-2013 kl. 23:49

Det er jo svært at spå om fremtiden ;-)

Men som en anden nævner, mindre bil/lavere startpris er som hovedregel lig med mindre udgifter.

I forhold til værditab kontra reparationer ville jeg gå efter en bil der har 1-3 år på bagen. Den har taget toppen af værditabet og er det en bil i ok kvalitet vil den kunne køre de 3-4 år du nævner uden større problemer.
Herudover ville jeg også kigge efter en mindre model hvis det er muligt (og jeg ville ikke lade 1-2 bilferier om året bestemme størrelsen (evt. kan man købe tagboks/boks til anhængertræk (eller man kan begrænse mængden af grej man slæber med)).

Så en brugt benzin Octavia, Focus, Golf, Astra st. car. mfl ville være mit bud hvis økonomi og plads/komfort skal balanceres (køb evt. privat for at spare lidt mønt, hvis du "tør" leve uden reklamationsret)....
Skal det være større er Avensis, Mondeo etc. udmærkede bud...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-06-2013 kl. 00:04

T I har selvfølgelig en point,,,,MEN dertil kommer at de gamle modeller som er 1-3år gamle er alt for dyre iforhold til en af de nye....sagt på en anden måde. Man får for lidt for pengene...Men smag og behag...På de sidst nye modeller ala eks Oktavia combi er den grønne afgift også lavere og de køre længere på literen. Muligvis også billigere i forsikring da mange selskaber også udregner efter Sikkerheds udstyr og stjerner..De gamle modeller vil efter bedste skøn være svære at sælge om 3-4år

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-06-2013 kl. 16:49

jimmi Jakobsen skrev:
Måske, men bagagerummet i Octaviaen er da lidt større end Passat:-)

Octavia Combi :610 L
Passat Variant: 603L

Og akselafstanden er faktisk kun 26 mm kortere end Passat'en så vidt jeg kan læse mig til! Mon ikke den næste Passat bliver længere end den nuværende....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-06-2013 kl. 18:53

og hvis ikke kia så carina e verdens mest stabile bil find en med pava fra ny så har du bil for livet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-06-2013 kl. 18:54

jørgen nielsen skrev:
Kia C`eed er smuk og har 7 års garanti.

se bort fra indlæg lavet af en forumtroll

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-06-2013 kl. 12:43

Mikael Sørensen

bruger siden
21-03-2011

skrev:
Hej,

Har tidligere fået rigtig gode råd herinde - så nu prøver jeg igen.

Vi skal ud og have en anden bil nu her snart. eneste krav jeg har er, at det skal være en stc. og i "passat-klassen" størrelsesmæssigt.

Jeg går ikke specielt meget op i biler - det skal bare fungere og have en nogenlunde comfort!
Vi kører 20.000 årligt, fordelt således:
- 5.000 på ferie i udlandet
- 10.000 bykørsel/ hente/bringe børn osv. Ture under 10 km.
- 5.000 længere ture i DK.

Det der er vigtigt i mit valg er, at den:
- Taber mindst muligt i afskrivning
- Er billig i service/vedligeholdesomkostninger
- Det er ikke så vigtigt for mig, om den kører 13 el. 16 km/literen.

Planen er, at beholde bilen i 3-4 år.

Så, kort sagt, jeg skal være så billigt kørende, som muligt og de næste 4 år. Om bilen koster 150.000 eller 300.000 er ikke så vigtigt, da den købess kontant. Det vigtigste er, at jeg køber der der taber mindst værdi og går mindst i stykker og er billigt at servicere.

HVad skal jeg købe? Hvor gammel bil skal jeg købe? Hvor mange km må den have kørt, for at afskrivning og reperationer er lavest. Og - skal jeg købe benzin el. diesel?

Håber på nogle gode input:-)

hej mikael.
en vw passat 2,0tsier lige bilen for dig
200hk masser af plads og en skøøøønn motor

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

02-07-2013 kl. 20:12

Hej Allesammen,

Mange tak for jeres fine råd - det har været nyttigt.

Jeg endte med, at gå en "klasse" ned størrelsesmæssigt, og købte en Skoda Octavia 1,9 tdi elegance stc. fra 2009 (faceliftet), som har kørt 110.000. Den overraskede mig positivt pladsmæssigt og endnu mere kørselsmæssigt. Havde aldrig kørt en Skoda før, så det var en god oplevelse - så derefter gik jagten jo ind på, at finde en til en ordentlig pris - man er jo vestjyde, så det endte selvfølgelig med, at jeg købte privat, og betalte mig fra at få den gennemgået på et Skoda værksted. Så, satser på jeg bliver tilfreds ang. driftsomkostninger og værditab - har i hvert fald købt den ret billigt ind, synes jeg.

Igen - tak for hjælpen, det er værdsat!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-07-2013 kl. 20:28

Tillykke med bilen, det lyder "ikke så ringe" ;-)

Nogen speciel årsag til at det blev en diesel? Dit kørselsmønster passer jo bedre til en benzin.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

04-07-2013 kl. 19:26

Enig i, at mit kørselsmønster passer bedre til benzin. Men, udfra det udbud der var og det udstyr jeg ville have, så var der ikke ret meget at vælge i mellem. Henvendte mig på nogle stykker og den jeg klart kunne presse mest i prisen, var den jeg endte med at købe. Rådførte mig dog med nogle med forstand på det, som påstod, at den 1,9tdi motor ville jeg ikke kunne splitte ad, lige meget hvor meget jeg forsøgte.. Så, i det korte falgt valget på den, da det var den jeg kunne få til klart den bedste pris..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg