Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kan det betale sig af skifte bil

Anders Vestergaard Lassen

Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008

27-04-2017 kl. 17:01

Hej derude.


Jeg har brug for lidt hjælp til udregning af hvad der kan betale sig.

Jeg pendler hver dag ca 140 km.
Jeg overvejer at skifte min nuværende Seat Altea TDI fr van nedvejet ud med den nyeste Renault megane 1,5 dci.

Synes jeg bruger lidt for mange penge i service,vedligeholdelse, diesel og vægtafgift på min seat.

Jeg overvejer som sagt meganen. Har været ude at prøvekøre den og er ganske tilfreds. Skal bruge den til motorvejskørsel.

Seat'en går ca 14-18 på literen, hvor meganen er opgivet til 29, men går nok 22-24.

Kan nogle hjælp lidt med noget udregning/sammenligning af disse 2 biler?

På forhånd tak.

Dette indlæg blev 28-04-2017 08:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-04-2017 kl. 21:41

Både og.

Både Renault og Seat ligger som bundskraberne på listen over hvad folk synes
om bilerne:

http://www.fdm.dk/nyheder/bmw-ejere-er-mest-tilfredse-med-bilen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Anders Vestergaard Lassen

Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008

28-04-2017 kl. 07:29

hdi hdi

bruger siden
22-07-2003

skrev:
Du får bedre komfort, bedre sikkerhed, ingen udgifter til reparation, billigere ejerafgift, muligvis billigere forsikring, mindre benzinregning. Mon ikke i sidste ende slipper du billigere også selvom du skal betale x antal kroner til banken.

Jo, det gør jeg nok.



Men jeg skal ud og låne lidt penge til bilen hvis det er.



Jeg synes jeg bruger mange penge på service om året når jeg kører 40.000 km og seat har et service interval på 15000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-04-2017 kl. 20:32

Hvis nu vi antager din Seat er over den tid hvor der er garanti på den. Og det samme med sandsynligheden for Kulance.

Umiddelbart lyder 15.000 mellem service af lidt. Nu er det jo selvfølgelig en pumpet diesel motor. Men alligevel, de gamle 1,9'ere gik snildt 45.000 mellem service. Forudsat de kørt som dit kørselsmønster.

Er der ikke service indikator i din bil? Eller har den ikke muligheden for longlife service. Det kræver noget bedre og dyrere olie. Men Idet hovedparten af din kørsel er varme kilometer, ser jeg ikke umiddelbart noget problem deri.
Havde det været bykørsel og småture, så dør olien efter 15-20.000 km.

Så kunne du spare en del ved bare at skifte olie og filtre selv, eller hos nærmeste uathoriseret værksted.

Hvis du så sætter fartpiloten 10-15 kmt lavere(en Superb 1,8TSI benzin har jeg selv kørt 940 km på 54 liter med 118 kmt på piloten), og accellererer mere moderat. Så vil din Seat sikkert også gå noget længere på literen. 'ujmiddelbart burde den kunne gå 17-19 på literen i gennemsnit. De gange du er nede i det lave gennemsnit, er sikkert også i perioder, hvor du er stresset eller frisk på foden.
Kender det selv, når jeg er stresset, har jeg svært ved at komme under 105-110 på landevej og 140-150 på motorvej. Det bruger jeg lidt som indikator. Og elsker at sætte den på fartpilot, og koble fra med lav fart.

At du skifter til en Megane, er ikke ensbetydende med du kommer til at køre væsentlig længere på literen.

Det bygger jeg på du har en FR. og sikkert elsker det ryk den kan tilbyde ved accelleration.

Og bare fordi Meganen ikke er helt så hurtig. Det betyder ikke at du ikke vil holde foden tungt på pedalen, det vil bare ikke være helt så sjovt.

Det koster dig lynhurtigt 40-50.000 at skifte vogn. Og det vil være billigst at køre den død. Den bør kunne runde 4-500.000 km med dit pendler liv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2017 kl. 11:17

Læs debatten på FDM linket, den er helt sikkert mere seriøs end her.

Og ja de skriver at når bundpladserne (Renault, Seat, Kia, Hundai) går istykker så er det fordi det er dårlig lavet kvalitet.

Om det er rigtig eller forkert er op til den enkelte forbruger at finde ud af når bilen
holder på værkstedet :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2017 kl. 20:03

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Måske skulle du prøve at læse igen - der står faktisk det modsatte af, hvad du skriver:



Alle biler går i stykker før eller siden. Min egen subjektive opfattelse fra familie, venner og kolleger er, at når en Audi, VW, BMW eller Volvo går i stykker, så leder folk efter alle mulige andre forklaringer end bilens kvalitet, mens når Seat, Kia eller Renault går i stykker, så skyldes det bilens ringe kvalitet og ikke f.eks. manglende vedligehold.



Hold nu op KS og læs FDM testen. Der står ''tilfredshed med bilen'' og ikke noget med kærlighed og følesler. Og lad være med at komme med alle mulige andre links præcis som den anden KS trolld eller Vibeke gør det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2017 kl. 21:48

Vil hellere stole på Danske FDM fremfor tyske korrupte AutoBild, hvis der skal vælges.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Anders Vestergaard Lassen

Anders Vestergaard Lassen
bruger siden
25-04-2008

01-05-2017 kl. 07:42

Min seat altea har et service interval på 15.000 km. Det kan man vel ikke ændre på?



Min seat er dejlig bil og den har et fantastisk træk og det vil jeg nok have svært ved at undvære.



Men jeg synes jeg bruger mange penge i vægtafgift, diesel, service.



Spørgmålet er om jeg kommer til at spare noget ved at skifte bil hvor jeg skal ud og låne pengene.



Har I evt andre biler I kan anbefale?



Jeg har også tænkt noget brugt bmw/mercedes/audi - Mest pga. køreglæden.

Det kan nok ikke rigtig svare sig at skifte til en af disse mærker hvis man tænker service, vægtafgift og diesel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg