Bilbasen Forum
Hvor langt kører en pendlerbil egentligt på literen?
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
10-11-2013 kl. 21:46
Min kæreste har fået nyt job, og det betyder ca 30-35.000 km om året mellem Vejle og Haderslev plus det løse i arbejds medfør. I alt 40-45.000 km om året, når vores private km regnes med. Langt det meste af det vil være motorvej med 110 km/t (min kæreste kører generelt meget fornuftigt hastighedsmæssigt) eller landevej med omkring 80 km/t.
Vi har i dag en 7 år gammel Fabia med en 1,4 mpi benzinmotor. Den går omkring 15 på literen (den lever med andre ord op til det lovede, som er 15,2 km/l). Bilen er betalt, og kører så stabilt og godt, som man kunne ønske for en 7 år gammel Skoda. Størrelsen og komforten i bilen passer os ret godt.
Men med de mange kilometre, skal en diesel selvfølgelig overvejes. Mit spørgsmål er derfor, hvor langt en pendler-diesel egentligt går. Seat Ibiza 1,2 tdi er opgivet til 29,4, men er nærmere 21 km/l ifølge spritmonitor. Og 1,6 tdi (90 hk) er opgivet til 23,8, men går nærmere de 19 ifølge spritmonitor. Passer det, vil der kun være 800-1000 kr at spare pr måned ifht vores nuværende bils forbrug, og så er det nok mere økonomisk at køre den ud.
Men hvad kan man egentligt forvente af de mindste biler (Clio, Fabia, Ibiza), hvis man kører de fleste kilometer i rimeligt pendlertempo á 70 km ad gangen?
H P
bruger siden
06-01-2004
11-11-2013 kl. 05:59
Spritmonitor giver dig en fin rettesnor, og en besparelse i den størrelsesorden, skal holdes op imod den lange større afskrivning på en ny bil, rent økonomisk tror jeg også at det bedst kan betale sig at du beholder din bil.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
11-11-2013 kl. 08:53
Det er også det, jeg tænker - at fx en 1,6 tdi der lover 23,8 km/l kører det samme på literen som en 1,2 tdi, der lover 29,4 km/l, hvis man ellers kører fornuftigt med 110 på motorvejen.
Jeg synes dog at spritmonitor ligger meget lavt, men der køres jo også godt til i Tyskland ifht DK.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
11-11-2013 kl. 10:55
Man er selvfølgelig velkommen til at have sine holdninger.
Men der er da verden til forskel på, om en ny bil kører 19 km/l eller 25 km/l, når man kører 45.000 km om året. Det er ca 600 l diesel pr år i forskel. Det er også det, der er afgørende for, om det kan svare sig at udskifte den bil, vi har og er glade for, hvor en besparelse på 1000 kr om måneden hurtigere spises op end 1500 kr.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
12-11-2013 kl. 19:40
Men hvis i skal ud og kigge på ny vogn, så vil jeg anbefale at kigge på biler med minimum 1.5 liters motor. Downsizing er det nye sort inden for bilmotorer, men de helt små som f.eks. 1.2 TDI og kia's 1.1 CRDI, de er alt for små stadig, til motorvejskørsel.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
12-11-2013 kl. 20:07
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
12-11-2013 kl. 20:12
men tak for input..
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
12-11-2013 kl. 20:42
Et hurtigt regnestykke: 45.000km/året / 22km/l * 10.5kr = ca. 21.500kr i brændstof for en bil der kører ca. 22km/l (det er lidt pessimistisk sat)
45.000km/året / 15km/l * 11.5kr = ca. 34.500kr eller 13.000kr mere i brændstof, svarende til ca. 1100kr/måneden.
Så hvis den gamle kører godt og stabilt og ikke fejler noget, så er det det mest økonomiske i længden. Så kan i jo evt. spare noget mere sammen, til den dag skodaen ikke kan mere. :)
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
13-11-2013 kl. 08:39
Omvendt kan man sige, at om tre år har jeg en ti år gammel skoda med 250.000 km kørt (hvis den lever så langt), og den er nok ikke mange basseører værd. Så hvis den sælges nu, kan den om ikke andet være udbetaling til en ny bil som denne
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ibiza/16-tdi-90-reference-st/1861481
Nå, men tak for input til alle.