Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp til bilvalg til bil nr 2

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2012 kl. 19:56

Jeg har fået nyt arbejde 70 km fra hvor vi bor, vi har i forvejn en ww polo som min mand bruger. Hvad skal jeg købe havde tænkt at finde noget i en prisklasse på maks 75.000kr. Jeg forestillede at det skulle være en bensin da jeg kun har haft bensin biler, men hvis det er billigere med disel når jeg skal køre så langt er jeg da klar til at prøve det. En sikkert og billig bil er der nogle der har et forslag?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2012 kl. 20:34

En diesel ville være et godt bud til dig, da du netop ville kunne køre en diesel ordentlig varm med 70 km hver vej. En Polo eller Seat diesel vil nok være at finde i den klasse, og skal det være en rigtig lille sparegris til den pris, vil en Lupo 3L også være et bud. Denne er dog ret dyr i reservedele.

Leasing er nok udelukket med de km om året, men ellers kan det være en ide at kigge lidt efter de små nye biler, da de faktisk har fået en udemærket komfort, og ved moderat hastighed på motorvejen kører de rigtigt langt. Så vil en Spark, Aveo osv være et godt bud, eller VW Up eller Picanto, hvis du ikke skal bruge den lige nu og her :-)

Birk Christensen

Birk Christensen
bruger siden
27-03-2009

01-02-2012 kl. 01:13

Hej Birte.
Jeg tænker også at du skal købe diesel - i hvert fald hvis i påtænker at købe en brugt bil. Jeg vil ikke kloge mig på en ny bil i miniklassen, som jo altså også kan være et bud da de efterhånden kører langt på literen.

Jeg fik for nogle år siden også job længere væk, og skulle til at køre ca 45min hver vej, til og fra arbejde. Vi besluttede os at vi gerne ville bruge lidt penge på bil, og bil-syg som jeg er gik jeg i gang med at læse tests, prøvekøre biler, tale med folk i diverse fora, læse flere tests. Min bedre halvdel sagde at hun havde hørt at Skoda Fabia var en god bil. Opvokset i en bilfamilie har jeg altid lært at Lada og Skoda skal man holde fingrene fra, men jeg lod mig overtale til at tage en tur i en Skoda Fabia 1.9TDI Combi (st.car) fra omkring 2004. Altså en turbo diesel (selvom jeg også kun tidligere har haft benzin'ere).

Jeg var overrasket over hvilket kraftoverskud bilen havde, og valgte også at prøve den mindre motorstørrelse 1.4TDI. Her synes jeg at motoren ikke lød "rigtig", og var egentlig blevet forelsket i kraftoverskuddet i 1.9'eren. Vi prøvede også en 1.9SDI som efter vores mening var lidt for sløv i det.
Det skal siges at vores behov ikke var andet end at transportere os rundt. Ingen hund eller barn på det tidspunkt. Begge dele er kommet til siden hen og pladsen er lidt trang nu med barnevogn og labrador, men det går med lidt god vilje.

Efter at have læst mere om Fabia'en var jeg overbevist, fruen tilfreds efter at have fået mig 'omvendt', og vi faldt da den rette og slog til. Skoda Fabia 1.9TDI Combi, 2004, MED FARTPILOT blev det.
Tiden efter gik med at køre motorvej til og fra arbejde med en speedometerhastighed ofte på 110km/t. Jeg kørte omkring 22km/l på hovedsageligt motorvej, men med landevejskørsel og bykørsel i begge ender af ruten.
Siden skiftede jeg job og fruen fik nyt job og skulle køre 2 x 40km hver dag på landevej. Herefter poppede der ofte mmser ind på min telefon når fruen nåede på arbejde: 27km/l., 29km/l, 26km/l. på landevej. Vi har haft bilen 4 år nu og har kørt 110.000km i den. Den har netop rundet 221.000km.

Bilen har været os et billigt bekendtskab indtil nu med kun udskiftede bremser+skiver, dæk, olie+filter og andre små-sliddele. Den trænger snart til et par nye støddæmpere bagtil, tror jeg. Reservedele er billige til bilen (især i Tyskland, Haynes repationshåndbog findes let på google. 1stk driftsikker bil der altid kører og starter.

Til slut...
Vi er meget glade for bilen. Skodaen er vores nr 1 bil, og vi har også en Punto 60s (benzin) fra 1996 til primært bykørsel. Plastikkvaliteten i bilen er ikke overvældende, men pæn og okay. Det, at bilen er en dieselhakker, giver en mere blød og rolig kørsel, har jeg fornemmelsen af. Sikkert fordi at man skifter gear tidligere, ved færre omdrejninger, end ved en benziner, men også fordi at denne her dieselbil trækker bedre ved de lave omdrejninger, og skal ikke kæmpe så hårdt som en tilsvarende benziner. Bilen er billig i reservedele (især hvis man kører til tyskland hvor momsen er lavere). Vi kører nu ved blandet kørsel omkring 20km/l og er glade for at vi valgte at få den som st.car.

På trods af den gode størrelse kører den langt på literen i forhold til lignende biler. Jeg vil til enhver tid købe sådan en bil her igen, og 75.000 lyder ikke helt ved siden af for en 1.9TDI. Dog var vores første par år halv-dyre som 25-årige ejere af en bil med den størrelse motor. Egentlig troede jeg det med kraftoverskud mest var for drengerøve, men fruen siger ofte når hun kører i vores lille Punto, at hun savner at kunne komme hurtigere ud af krydset, hurtigere foretage overhalinger eller "komme af banen" hvis der er nogen der skal forbi. Og det skal siges at hun ikke er en pige med benzin i blodet. En bil er bare et A-B redskab for hende.

Giv lyd hvis du/i ønsker yderligere info/billeder eller en køretur i bilen.
1. Køb en bil med bluetooth installationssæt (eller monter det). Med så mange km hver dag undgår du ikke at k

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

01-02-2012 kl. 07:39

Birte Pedersen skrev:
Jeg har fået nyt arbejde 70 km fra hvor vi bor, vi har i forvejn en ww polo som min mand bruger.
Hvad skal jeg købe havde tænkt at finde noget i en prisklasse på maks 75.000kr.
Jeg forestillede at det skulle være en bensin da jeg kun har haft bensin biler, men hvis det er billigere med disel når jeg skal køre så langt er jeg da klar til at prøve det.
En sikkert og billig bil er der nogle der har et forslag?

Hej Birte.

Jeg har 2 forslag til bil til dig. En benzin som er en helt ny ford ka, som koster 85.000kr og en garanti på 2 år, den køre 20kml i gennemsnit. Nr 2 bil er en Opel corsa Cdti altå en diesel. Til 75000kr får du en der har gået ca 135000km og opefter. De er begge biler meget sikre. Men du kommer jo til at køre ca 40.000km om året bare til arbejde. Så spørgsmålet er hvad man skal gå efter....Hvis man køber brugt, og man selv skal køre 40.000km om året, får bilen måske hurtig ben at gå på, altså mulighed for rep tideligt. Man skriver i dag om at det ofte er billigere at købe en ny, da det i det lange løb er billiger. Eks en brugt bil til 50.000, en lille ny til 100.000kr er billigere pr kørt km på sigt. Den nye skal ikke have lavet bremser dæk syn mv de første år, plus du har garanti på bilen. Man kan hos sweedbank låne med kun 10% i udbetaling og rest over 7år til billig rente. De nye biler er billigere i grøn afgift og køre også længere på literen. Men igen er det smag og behag, og hvad man tror på. For hvis det nye job du har fået er permanent, ja så ville jeg måske anbefale en helt Ny Opel corsa Diesel, som køre 27,5km/ i gennemsnit, og finansiere den via sweedbank. Tænk over det og ven gerne tilbage. Husk også at du jo kan trække din kørsel fra til arbejde. Husk også hvad end du køber at få gode kvalitets vinterdæk med i handlen. Så du ikke skal tænke på det. Bilen du skal købe skal også gerne være med 30.000km mellem service.

Mvh

Profil slettet

Profil slettet

02-02-2012 kl. 16:06

Tak for de forskellige forslag, jeg har fundet nogle forskellige biler som jeg skal ud og se på. Skoda Fabia , Opel Corsa og så peugot 206. Men måske vinder jeg bilen imorgen i Danmarksindsamlingen det vil jo være vildt.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

03-02-2012 kl. 00:49

Håber det vil lykkes dig at finde det du søger..ang Peugot 206, det er en gammel konstruktion, og er ikke helt så sikker som de andre. Bliver nok også svært at hitte en fabia til 75000 med et ordentilig km tal og årgang.

Syns helt klart at du vil få mest bil for pengene og sikkerhed i en opel corsa fra årgang 07 og frem. Læg dig ikke helt fast på de 75000.- der kan være en fin bil til eks 85.000 og en årgang nyere og med langt færre km på tælleren, og den kan sikkert fås med afslag på alt imellem 5-10.000,-

Eks denne her fra en privat sælger som jeg vil tro du vil kunne få for ca 80.000
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/corsa/13-cdti-90-enjoy/865640 lav km, og 90hk .

Kan se på annoncen at det er en som jeg personligt ved hvem er. Kender ikke manden, men ved at der intet er at frygte ang. evt køb af ham.

Dette indlæg blev 03-02-2012 08:21 redigeret af dets forfatter.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

03-02-2012 kl. 09:44

Birte Pedersen skrev:
Tak for de forskellige forslag, jeg har fundet nogle forskellige biler som jeg skal ud og se på. Skoda Fabia , Opel Corsa og så peugot 206. Men måske vinder jeg bilen imorgen i Danmarksindsamlingen det vil jo være vildt.

Hej Birte.
Når du nu alligevel skal rundt og prøve biler, så prøv lige en helt ny mikrobil til sammenligning.
Det kunne være den nævnte Ford Ka, som pt. kun koster 85.000 kr og faktisk kører rigtigt godt, men der er jo efterhånden et hav af biler til priser omkring de 90.000 kr.
Selvfølgelig kører en diesel lidt længere på literen end en lille benziner, men modsat koster den så mere i afgift, service og anskaffelse. Så jeg tror, at økonomien taler for en lille benziner.
Og så er det jo rart med en helt ny bils garanti.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

03-02-2012 kl. 10:09

Er som sådan enig med S H . Men er jo et valg du skal afgøre.

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

03-02-2012 kl. 11:19

Peugeot 106 er nærmest en "antik" konstruktion fra slut 90'erne jeg vil vælge afløseren 207 istedet for eller måske nummeret større 307 HDI

jeg vil dog overveje en Hyundai I30 eller en Kia Cee'd i bund og grund er det den samme bil men det er et spørgsmål om smag og hvor meget udstyr du har brug for?

i30 http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-comfort/1066364

Cee'd http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/ceed/16-crdi-active/782844

husk dog ALTID at bilen SKAL

have fuld servicebog hvis der er sløset med servicebogen find en anden bil når der er tale om en bil til næsten 100.000 kr få den evt leveret nyserviceret med underskrift i servicebogen hvis den står for at skal til service

den skal være undervognsbehandlet

ingen røg/dyr

få km

få ejere

ingen skader

aircondition

træk (fast eller aftageligt) hvis du får brug for det

til sidst et råd køb et såkaldt P Watch med det er en elektronisk p skive der stiller automatisk efter førstekommende kvarterdette har jeg været glad for i to biler nu det koster normalt meller 500 og 1000 kr og max ca. 1300 monteret og dette er i det lange løb billigere end p bøder men du skal stadig købe en p billet

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

07-02-2012 kl. 12:48

Christian Hansen skrev:
Peugeot 106 er nærmest en "antik" konstruktion fra slut 90'erne jeg vil vælge afløseren 207 istedet for eller måske nummeret større 307 HDI

jeg vil dog overveje en Hyundai I30 eller en Kia Cee'd i bund og grund er det den samme bil men det er et spørgsmål om smag og hvor meget udstyr du har brug for?

i30 http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-comfort/1066364

Cee'd http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/ceed/16-crdi-active/782844

husk dog ALTID at bilen SKAL

have fuld servicebog hvis der er sløset med servicebogen find en anden bil når der er tale om en bil til næsten 100.000 kr få den evt leveret nyserviceret med underskrift i servicebogen hvis den står for at skal til service

den skal være undervognsbehandlet

ingen røg/dyr

få km

få ejere

ingen skader

aircondition

træk (fast eller aftageligt) hvis du får brug for det

til sidst et råd køb et såkaldt P Watch med det er en elektronisk p skive der stiller automatisk efter førstekommende kvarterdette har jeg været glad for i to biler nu det koster normalt meller 500 og 1000 kr og max ca. 1300 monteret og dette er i det lange løb billigere end p bøder men du skal stadig købe en p billet

jeg mente Peugeot 206 og ikke 106

Profil slettet

Profil slettet

08-02-2012 kl. 11:17

Efter at have været ude at prøve lidt forskelligt, har jeg bestemt mig for en ny lille bil, mangler dog at prøve lidt flere mærker inden jeg tager den endelige afgørelse.

Profil slettet

Profil slettet

08-02-2012 kl. 12:24

Hvis du bestemmer dig for en lille ny, så prøv et bredt udvalg af feltet der ligger i den billige ende.

Vigtigst af alt :

Du skal prøve dem på motorvej, for de reagerer meget forskelligt i forhold til gearing mv. !!
Vi har haft en Toyota Aygo der fint kunne køre på motorvej - dog er der en del motorstøj ved 110-120 km/t
Vi har også haft en Nissan Pixo der var væsentlig højere gearet ( for at bringe forbrugstallet ned ) og den var ikke særlig velegnet til motorvej. Faktisk kørte min kone i en strækning i 4. gear omkring Ejer Baunehøj, for den kunne simpelthen ikke trække gearingen når der var en smule blæst - meget irriterende.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-02-2012 kl. 16:27

Hej Birte.

Det tror jeg, er det helt rigtige valg for dig.
Du skal som minimum prøve Ford Ka og Kia Picanto, da de nok er nogle af klassens bedste.
Men også den nye Fiat Panda kunne være interessant.
Og så er der lige den kommende VW Up med sine Seat og Skoda søskende, som kunne være interessante at vente på, hvis du ikke står og skal bruge den nye bil lige nu og her.