Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

hjælp til bilvalg sikkert citroen

Michael Houtved Jensen

Michael Houtved Jensen
bruger siden
30-08-2011

15-05-2021 kl. 09:08

har en c4 grand picasso 1,6 diesel fra 2006. jeg tænker ikke den holder 2 år mere, så kigger lidt ny.

kan godt nøjes med en lidt mindre ala alm ci grand picasso. indstigning skal være høj så derfor denne model. tænker også at vælge benzin og da turboen i min nuværende har været et problem, overvejer jeg en uden turbo.

nogen der ved om denne er med turbo?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c4-picasso/16-thp-155-intensive-5d/5090270

ligeledes så overvejer jeg om det skal være ren benzin eller plugin hybrid og i så faldt skal den jo nok være ny. men jeg kan ikke helt gennemskue hvad en plugin koster i "brændstof" har lige læst en artikel fra bilbasen der siger 8 til 20.000kr om året. men fdm skriver om at en ladestander i hjemmet koster et månedligt abonnement.

kort sagt så må I gerne rådgive mig og stil bare spørgsmål, hvis der er noget der skal belyses nærmere

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael Houtved Jensen

Michael Houtved Jensen
bruger siden
30-08-2011

15-05-2021 kl. 10:06

takker. kan godt se fremtiden ( nærmeste fremtid i hvert fald) er turbo og/ eller hybrid.

den valgte bil er nok ikke så interessant som den nyere med 1,2 liers motor så. tænker også på ejerafgift og brændstofforbrug.
ved du hvordan regnestykket ser ud for plugin. bilbasen formoder det koster ca 2,5kr per kilowatt hjemme. men fdm og en kollega nævner en lejepris/ abonnement på ladestander, som indikerer en pris på 400kr mdr og så burde der være fri brug af strøm.

Michael Houtved Jensen

Michael Houtved Jensen
bruger siden
30-08-2011

15-05-2021 kl. 10:31

har prøvet at læse mere om plugin hybrid. kan ikke helt greje hvad det indebærer for mig. kører ca 18.000 om året. halvdelen er klart i sommeren. hvor vi f.eks i år holder ferie i den modsatte ende af landet og derfor får to lane ture samt flere småture i den ende af landet i en uge. hvordan vil dette påvirke beregningen på valg af plugin. tænker elprisen er høj i lejet sommerhus og samme ved ladestationer.

kan Ikke helt greje om jeg bør kigge pluginhybrid eller blot ren benzin

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-05-2021 kl. 12:29

Bilbasen har rettet deres artikel, til "uden abonnement".

De har altså lavet artiklen ud fra du bare stikker den i dit eget stik uden aftale.

MEN, de har heller ikke selvom de har lavet en artikel "uden abonnement" overvejet om man kan få sin strøm billigere.

I langt de fleste tilfælde kan man med et forbrug under 7000 kWh om året, lave en aftale med 6 måneders løbetid på 1,60-1,70 kr pr kWt.

Der er en del forskel på om du lader 6-10 kWh daglift til 2,20 eller 1,60 på årsbasis. eks 365X10X0,6= 2160 kr.

Du skal bare huske at lave en ny aftale om 6 måneder.

Abonnement på plughin ved jeg ikke om er fornuftigt.

Dette indlæg blev 15-05-2021 12:31 redigeret af dets forfatter.

Michael Houtved Jensen

Michael Houtved Jensen
bruger siden
30-08-2011

15-05-2021 kl. 17:57

I skal have mange tak. har lige opdaget bilen nok skal skiftes før end beregnet

så ender nok bare med en diesel de næste 5 år igen. hvordan vurderer jeg bedst hvad jeg skal kigge efter hvis jeg går efter en billig pris men stadig også tænker mig om og køber den bedste løsning. har kig på disse

https://www.dropbox.com/s/5teweyl7bwfdvw3/ny%20bil%202021.xls?dl=0

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-05-2021 kl. 18:16

Arne Eriksen

bruger siden
21-12-2020

skrev:
Husk : en ladeboks koster kr 7000 at få opsat samt ca. 400 i måneden i abonnement.
Man kan trods alt lade en hybrid en del med mormorkabel om natten til alm. el tarif inden det kan rende rundt

Øh Nej

Du kan købe en Tesla 11 kW lader for 4000, den har sikkerheden indbygget, og du kan få den opsat ved et eksistende kraftstik og lave et abonnement til 70 kr om måneden og få refunderet 1,12 kr pr kWh du lader.

Hvis du så reelt gider shoppe udbyder og får strømmen til 1,60 øre, så er det kun de første 65 kWh du betaler fuld takst af, derefet tanker du til 48 øre.

Jeg ved det er kringlet at sætte sig ind i, men det er absolut de minutter værd i længden.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-05-2021 kl. 18:33

Hvad er det lige du ikke forstår i mit skriv?

Et almindelig 11 kW kraftstik, er med 3 faser(der er yderst sjældent flere faser at finde på elnettet) af 16 Ampere på 240 volt. Altså 3x16x240= 11.520 W også kendt som 11,52 kW.

Suger du så 11,52 kW i en time, så bliver det til 11,52 kWh.

Forstod du ikke at du med et abonnement på 70 kr om måneden, kan få refunderet 1,12 kr/kWh ladt på hjemme adressen(elller igennem din lader, som i teorien hvis den er med kraftstik, kan flyttes til dit sommerhus, når du er der)
Men idet de 70 kr skal financieres, så er det altså 70/1,12=62 kWh som du vil betale fuld afgift af.
Derefter vil du rå refunderet de 1,12 ud af din strøm pris på 1,60 kr. Altså koster det dig 48 øre at lade 1 kWh efter de nævnte 62 kWh hver måned.
På den ene kWh kan du altså også forvente at køre 5 km. Svarende til ca 10 øre pr km.

Faktisk kan du med et almindelig enkeltmandsfirma der er momsregistret, betale dit eget firma 70 kr om måneden, for at benytte "firmaets" lader og få refunderet de 1,12 sammen med din momsangivelse, vist godtnok kun på kvartalsbasis.

Kan du lave et regnestykke på 10 øre pr km i campingbussen? Mit gæt er det kun er ned af Mont blanc, det kan lade sig gøre.

Vil du derimod have EON/ CLever, så er det korrekt at de ikke acceptere almindelig kabling til et kraftstik, og forlanger 4x6 kvadrat, og derfor bliver noget dyrere i opsætning.

Dette indlæg blev 15-05-2021 18:51 redigeret af dets forfatter.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-05-2021 kl. 09:37

@KS! du er da tabt helt bag elværket.

Der er 3 faser, som fordeles i grupper.

Disse grupper er dit komfur, vaskemaskine, ovn, lys i forskellige grupper.

De fleste huse har 24 eller 32 ampere ind i hytten, hvorimod mange ældre elopvarmede huse har 63 ampere ind.

Er det min skyld at du og andre ikke ser lyset og gerne vil betale mere end højs nødvendigt for varerne? Det virker umiddelbart på mig som et dig problem.

Når du står nede i Netto, og der er smør i køleren, der er en 200gr til 18 kr og en 350 gram til 20 kr. Vælger du så også den lille, fordi det er den du plejer at tage?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-05-2021 kl. 11:07

Men det med faserne, det fik du ikke lige forstået?

Måske du har fået for mange elektriske chok på anstalten, så du nu ser 4 dobbelt. 11 faser, hahahahaha.

Der er vel ikke nogen der har bygget hus de senere år, der ikke har fået et almindeligt 3x16A kraftstik sat op i garagen.

En ratio til 6500 sættes direkte i dit kraftstik
https://www.evse.dk/ratio-11kw

Ellers så køber man en Tesla 11 kW lader version 3, med sikkerhed indbygget og forberedt til wifi opkopling til styring og udlæsning, komme med en OTA(Over The Air update, du ved sådan noget VW ikke rigtig har forstået endnu, fordi de skal have finansieret deres katedral værksteder)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

16-05-2021 kl. 11:30

KS mener sikkert hvor mange sikringsgrupper som der er på tavlen.

Men ja korrekt kun 3 faser.