Bilbasen Forum
Førstegangs-far og -bilkøber søger pendlerbil med "far-faktor"
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
31-07-2020 kl. 11:43
Jeg er netop blevet far holder nu 3 ugers "farsel" inden jobstart 10. augst. Og én ting er sikkert: Jeg er færdig med DSB, aflyste togafgange og folk som klipper tånegle i kupeen. Heldigvis påbød chefen mig at få kørekort for 2 år siden, så nu kommer det eddermame til sin ret. Vi skal på motorvej og syd for Køge skal vi op på 130 km/t og minimere transporttid. Yes!
Desværre ved jeg stadig ufattelig lidt om biler - og det samme gælder desværre både mine kammerater og onkler. Jeg håber derfor, at kunne trække lidt på jeres viden, og måske endda få et straight up godt bud på en god handel.
Mit behov er kort fortalt en pendlerbil til strækningen København-Ringsted (75km hver vej) - eller 33.000 km årligt. Makser jeg budgettet ud har jeg 140.000-180.000 i opsparing at købe for.
Bilen skal primært bruges af mig, men også fra tid til anden køres med kæreste og bebs - så sikkerheden skal sidde i skabet. Ét luksusønske er desuden skærm med tilslutningsmulighed til Android Auto. Fartpilot også plus - og ellers mest mulig value og "dad-factor" for pengene (hvad dét så end er.)
Jeg forestiller mig følgende muligheder: 1) Købe fabriksny bil i Polo-klassen til 140.000-180.000 kroner. Jeg har set på diesel, fx den ny Opel Corsa 1.5 diesel (100 HK) Edition+ med listepris på 155.000 kr. - eller b) Ford Fiesta 1.5 TDCI (85 HK) Titanium med listepris på 156.000 kr - evt. benzin(mild hybrid variant)
c) Alternativt en anden nyere model med god kampagnepris.
Jeg hæfter mig i øvrigt ved at Hyundai og Kia yder hhv 5 og 7 års garanti - og er nysgerrig på om dette er værd at gå benhårdt efter med mine relativt mange km?
Mulighed 2: Gå brugt. Enten prøve finde brugte modeller fra 2017-2018 og MAX 50.000km plus/minus (ud fra forsigtighedsprincip) - hvor følgende opslag har vakt min interesse:
a) C3 AirCross 1,6 BlueHDI (100 HK) fra 2019:https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c3-aircross/16-bluehdi-100-aspire-5d/4652252
b) En lettere brugt Ford Fiesta, fx https://www.autouncle.dk/da/d/3072675-brugt-ford-fiesta-1-0-101-hk-titanium eller https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-ecoboost-titanium-5d/4659510 .
c) Mazda 2 1.5 benzin fra 2018 med lav km og 5 års resterende garanti: https://www.autouncle.dk/da/d/3054166-brugt-mazda-2-1-5-superior-skyactiv-technology
d) Honda Jazz fra 2018, som skulle være kram: https://www.autouncle.dk/da/d/3072215-brugt-honda-jazz-1-3-i-vtec-trend
Mulighed 3: Prøve at finde en lidt ældre bil med acceptabel km-stand. Her tvivler jeg dog på om jeg ved nok om hvilke modeller som er gangbare og holder i længden (så vi undgår for meget værksted og dyre reps).
Mulighed 4:Finde min "drømmebil" - dén magiske Qashqai-enhjørning som kan fungere som pendlerbil inden for budget.
Alle kommentarer, tips og gode råd til hvad du ville gøre i mit sted meget kærkomment. Hvordan ville I spille den her hånd bedst muligt, hvis I stod i min situation? På forhånd mange tak og stor hilsen!
Dette indlæg blev 31-07-2020 11:46 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-08-2020 kl. 00:13
Jeg ville gå efter automatgear og adaptiv fartpilot uanset ( men Køge bugt skubber også i den retning). Samtidig ville jeg droppe ny bil og kigge på en lidt større brugt i kompaktklassen: Golf, Focus, Astra, 3 mfl....
Det er selvfølgelig lidt flere kr. i indkøb, men totaløkonomien bliver ikke meget dyrere og mht. komfort, udstyr etc. er den lidt større bil en del bedre (og mere sikker).
Skal du være max økonomisk skal du kigge på en mikrobil, det vil være en del billigere, men til gengæld en skrabet oplevelse, som du nok bliver træt af med de km pr. år.
Et lidt andet bud:
Hvis du har gode lademuligheder og sjældent skal på længere ture kunne eks en E-golf være en mulighed, max udstyr etc. for under 200k for en 1-2 år gammel brugt. Men rækkevidden er nok på vippen med meget motorvej.... Der skal nok lades både hjemme/på job.....
Lasse Toft
bruger siden
25-07-2019
03-08-2020 kl. 14:10
Evt. også strække den til den dyre model med AGR-sæder osv. Der er virkelig meget bil for 195.000,- eller 210.000,-
Jeg tror ikke brugt kan svare sig, når de nye er så billige.
Dette indlæg blev 03-08-2020 14:13 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
03-08-2020 kl. 19:13
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvis vi lige prøver at se på virkeligheden og ikke Toyotas reklamer, så kommer el et sted fra. Da det ikke er en plug-in hybrid, er energien i sidste ende skabt af benzinmotoren - og til en motorvejsstrækning som her, vil den i praksis kører på benzin stort set konstant.
Automatgearet er desværre stadig CVT, hvilket koblet med en lille motor uden bundtræk betyder høje omdrejninger og støj ved accelerationer/overhalinger. Det skal man gøre op med sig selv, om man kan leve med.
Imponerende at du allerede nu kan udtale dig om hvor ringe den nye kommende Yaris kører - jeg tror ærlig talt ikke på at du har kørt den, og at du blot kritiserer den uden at du (igen) ikke har prøvet de biler du nedgør.
For i øvrigt har ingen af Toyotas hybrider mig bekendt cvt gear, men kører med e-cvt gear
J R
bruger siden
13-12-2013
04-08-2020 kl. 15:39
Den ene skriver at huksu buksu (for ikke at bringe en religionskrig på mærker i gang er der valgt et mærke der til min bedste viden ikke eksistere)er pisse ringe.
Og den anden skriver huksu buksu er noget af det bedste på markedet.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
04-08-2020 kl. 16:59
Jeg beklager, at der har været radiotavshed siden jeg startede tråden. Min kæreste reddede sig desværre en brystbetændelse, så vi har været indlagt og har haft hovedet et helt andet sted.
Så hvor er det dejligt at læse jeres tanker og anbefalinger her på sitet (og tænk jeg (måske) skulle møde en ægte Renault-trold også).
Så tak for alle lykønskninger og kommentarer!
Jeg lægger mærke til, at flere peger på at en større model end en hatchback/mini-klassen kan være pengene værd i både køre-oplevelse, komfort og plads. Som udgangspunkt forestiller jeg mig dog at bilen bliver 95% pendlerbil og 5% familiedrønnert - også fordi vi bor i København, og kan nå det meste i ladcykel-afstand. Men jeg kan jo heller ikke udelukke at jeg gik hen og blev forfalden til bil, hvis den nu stod lige neden for opgangen…
Jeg ser, at flere taler varmt for diesel. Jeg får forskellig råd her, men de seneste 10 års udvikling i betragtning, føler jeg mig rimelig sikker med køb af diesel. Jeg påtænker ikke pt. gensalg efter 5 år, men måske burde jeg være bekymret for at ende i netop dén situation?
@Jan Gregersen: Jeg har kigget på Toyotas nye Yaris, men jeg er netop i tvivl om hvor meget jeg får ud af hybrid-teknologien når jeg næsten udelukkende cruiser motorvej. Samtidig står jeg også med et behov her og nu, og så vidt jeg kan se, gør den ny Yaris først entré i september - og så måske med leveringstid oveni?
@Esben: Jeg blev meget imponeret over Insignia’en du linker til. Den står virkelig flot. Men det skræmmer mig lidt når jeg ser så mange KM på tælleren? Men det er der måske ikke så meget grund til ?
@ T I: Ja, jeg kører Køge Bugt-motorvejen. Synes det er en god pointe med automat-gear og adaptiv fartpilot! Hvad ville være dit bedste bud her? Faktisk er jeg tilbudt en privathandel på en “ny” (gået 500 km) Skoda Fabia Ambition 1,0 95 HK (benzin) fra 2020 (indregistreret i maj) som privatkøb. Her er adaptiv Fartpilot, men dog ikke automatgear. Sælger oplyser nypris på 170.000 og foreslår 150.000 kr. - lyder det rimeligt?
@Preben , tak for et rigtig godt indspark med flere gode pointer. Det skræmmer mig lidt at kaste mig ud i ekstra-finansiering af en C-segment, men måske er det bare fordi jeg er førstegangskøber. Jeg tænker, at det er sådan langt størstedelen af danskere køber bil - og at ville lægge fuld købspris kontakt nok snarere er undtagelsen end reglen. Dén tygger jeg videre på!
@Lasse , tak for buddet . Jeg hører rigtig godt om Astra fra flere fronter. Det vil strække budgettet lidt, ja. Lyder også til at du vurderer prisen til fair. Et spørgsmål i forlængelse: kan jeg reelt set gøre mig forhåbninger om at forhandle med mit bilhus, eller står listepriserne skarpt i forvejen?
J R
bruger siden
13-12-2013
04-08-2020 kl. 18:01
Men det virker også ok på motorvej og landevej, men kan bare kun i det gear du sætter den til.
T i
bruger siden
17-06-2006
04-08-2020 kl. 18:41
Men skal det give mening ved køkørsel/langsom kørsel, skal det også være med automatgear.
Jeg ville gå efter både auto og adaptiv, men skulle jeg vælge mellem dem, ville jeg nok vælge automatgear.
Jeg fornemmer at du ikke går så meget op i biler, så måske skal du vælge primært efter økonomi og så skal du ikke vælge en større bilmodel.
Skoda Fabia Combi er et godt bud, relativ billig, og med stort bagagerum i forhold til bilstørrelsen. Jeg ville nok fravælge den Fabia du nævner pga. manuel, men hvis tilbuddet er godt nok kunne man selvfølgelig overveje det. Men skal vide lidt mere om model etc. for at vurdere prisen...
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
04-08-2020 kl. 22:45
Dette indlæg blev 04-08-2020 22:56 redigeret af dets forfatter.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
04-08-2020 kl. 22:56
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Manuel og adaptiv kan være ok i nogen situationer, landevej/motorvej, med mindre variationer i hastighed, som ikke kræver gearskifte.
Men skal det give mening ved køkørsel/langsom kørsel, skal det også være med automatgear.
Jeg ville gå efter både auto og adaptiv, men skulle jeg vælge mellem dem, ville jeg nok vælge automatgear.
Jeg fornemmer at du ikke går så meget op i biler, så måske skal du vælge primært efter økonomi og så skal du ikke vælge en større bilmodel.
Skoda Fabia Combi er et godt bud, relativ billig, og med stort bagagerum i forhold til bilstørrelsen. Jeg ville nok fravælge den Fabia du nævner pga. manuel, men hvis tilbuddet er godt nok kunne man selvfølgelig overveje det. Men skal vide lidt mere om model etc. for at vurdere prisen...
Link til omtalte fabia, men det er måske rigtigt at den kun rammer mine behov mellemgodt. Det ligner der er tilvalg ud over Ambition, fx LED-lys og bakkamera. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-tsi-95-ambition-5d/4788016
Inspireret af tråden her, har jeg også kigget lidt på en ældre Skoda Octavia fra klassen over. Faldt over denne fra 2014 med relativt få km, alm fartpilot og automatgear. Min viden er begrænset, men jf. whatcars brugtkøbs-reviews er der noget ved det. Hvad tænker I? https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-105-ambition-dsg-5d/4718089 På forhånd tak
T i
bruger siden
17-06-2006
06-08-2020 kl. 00:31
Denne kunne være en mulighed, der må kunne handles noget om prisen (selvom brugtprisen på nyere Skoda generelt er (for) høje):
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-tsi-110-vm-edition-combi-dsg-5d/4797737
Undersøg evt. om Skoda skulle have en ny stående, (med auto/adaptiv. Det var nok næsten bedre, men på hjemmesiden ser det ikke ud til at være tilfældet.
Skulle det være Octavia ville jeg gå efter noget lignende den her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/10-tsi-115-style-dsg-5d/4783805
3 år nyere (så merprisen giver ca. 20k/år i "afskrivning") og væsentlig mere udstyr....
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
06-08-2020 kl. 14:06
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Synes at den Fabia du linker til virker noget skrabet. Jeg ville som sagt min. vælge automatgear. Tror også at brugtværdien kommer til at lide under manglende udstyr...
Denne kunne være en mulighed, der må kunne handles noget om prisen (selvom brugtprisen på nyere Skoda generelt er (for) høje):
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-tsi-110-vm-edition-combi-dsg-5d/4797737
Undersøg evt. om Skoda skulle have en ny stående, (med auto/adaptiv. Det var nok næsten bedre, men på hjemmesiden ser det ikke ud til at være tilfældet.
Skulle det være Octavia ville jeg gå efter noget lignende den her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/10-tsi-115-style-dsg-5d/4783805
3 år nyere (så merprisen giver ca. 20k/år i "afskrivning") og væsentlig mere udstyr....
Dine indlæg er guld værd. Jeg sluger, at nok hverken pengepung eller behov er til en brugt Octavia eller lign. - selvom de er lækre!
Men kombien af automatgear og adaptiv fartpilot, er taget kraftigt til efterretning. Desværre kom jeg en time for sent til en dugfrisk Polo her i morgen sat til 130.000. Talte med ejeren, og den gik skisme til mindre end det. Det sætter tingene lidt i perspektiv. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-tsi-90-comfortline-dsg-bmt-5d/4794289
Den Fabia du linker til, står om hjørnet fra hvor jeg bor - så den vil jeg prøve at se på senere. Har du et bud på en fair pris?
Alternativt, har jeg kig på denne: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/baleno/12-dualjet-exclusive-cvt/4728553 . Jeg har talt med forhandleren og vi kan mødes på 140.000. Lyder det rimeligt?
Tak for den store hjælp, det er virkelig påskønnet.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-08-2020 kl. 18:50
Hvis du hovedsagligt køre dig alene, så er det en udmærket bil.
Vi har 2 i firmaet, og de kører udmærket og langt på literen, indtil der kommer vægt på.
Har på fornemmelsen at der er sparet lidt rigeligt på konstruktionen. Den føles klein bygget, ligesom den som regel leveres på meget tynde cyklehjul (165),
Man tænker så lige at man kan smide GTI fælge og dæk på, men det virker til at styretøjet kommer på overarbejde så.
Så hellere en Kia RIO 1,0 T-GDI de gør det meget godt.
Eller en Fabia som andre nærvner.
T i
bruger siden
17-06-2006
09-08-2020 kl. 10:22
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 10:30
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 10:31
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
09-08-2020 kl. 13:26
Det er ikke en dealbreaker, men du skal tage dine forbehold:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/ny-eller-brugt-bil/tjek-bilen-restgaeld
T i
bruger siden
17-06-2006
09-08-2020 kl. 15:11
En vigtig ting:
Den Ionic jeg kiggede på havde serviceinterval på kun 15.000 km, ved ikke om det gælder uanset version. Men det er en væsentlig forskel i forhold til Skoda som mig bekendt kører 30.000 mellem service....
Pant/restgæld skal du naturligvis sørge for at checke, få betalt ud ved privatkøb
Dette indlæg blev 09-08-2020 15:12 redigeret af dets forfatter.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 16:15
Dette indlæg blev 09-08-2020 20:11 redigeret af dets forfatter.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 16:29
Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017
skrev:
Den fabia er for højt prissat
var det hos en forhandler er det en fair pris men den skal ikke koste mere ind 150000
hvis du tager udgangspunkt i ny pris 192000
så har han jo ikke betalt det vil tro den har kostet ham 180-185
så et værdi tab på 12% om året så har du hvad en forhandler vil give ham
Tak for det. Jeg har tænkt samme. Sælger siger dog 192.000 var nypris ex. levering osv. og at de ramte 210000+ kr. total. Har det kun mundtligt og kan ikke finde de gamle vm-kampagne-priser. Kan/skal jeg bede om at se original slutseddel? Ved ikke hvad der er kotume.
Nysgerrig på dit estimat med 12%værditab - da de grafer jeg har fundet siger 16-20%?
Obs på der stadig er en aktiv "Skoda Tryghedsaftale" - men det stiller mig måske stadig ikke ens som ved køb hos forhandler?
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 20:10
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Har tidligere kigget lidt Ionic (men dog i ren el version) Det virker som en ganske udmærket bil, med fornuftig plads etc. Men interiør/instrumentering er ikke specielt charmerende i min bog, men selvfølgelig en smagssag,
En vigtig ting:
Den Ionic jeg kiggede på havde serviceinterval på kun 15.000 km, ved ikke om det gælder uanset version. Men det er en væsentlig forskel i forhold til Skoda som mig bekendt kører 30.000 mellem service....
Pant/restgæld skal du naturligvis sørge for at checke, få betalt ud ved privatkøb
Jeg har netop prøvekørt Ioniq og var ret imponeret. Faktisk så imponeret at det pt. er favorit. Ekstremt velholdt bil, dog med enkelte kantstenridser på fælgen (17" alu). God kemi og fik kopier af alt papir, herunder oprindelig slutseddel, service osv. Alt ser OK ud, men på servicekvittering er påskrevet med kuglepen "rækkevidde faldet meget". Dog gives 8 års batteri-garanti, så vel OK? Og ganske rigtigt står serviceplanen med service hver 12 måned/15000 km. Ligner det er standard paa de fleste Hyundai/modeller. Helt blåøjet må jeg spørge, hvad betyder det reelt?Jeg påtænker køre 33-40.000 årligt, så det bliver nogle gange. Hvor stor en post er det, hvor lang tid tager det typisk osv.? Og er det under evt. serviceaftale? Sorry for de mange spr., det er helt nyt land det her.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-08-2020 kl. 21:38
Er det en elektrisk IONIC du kigger på er grund til der er 15.000/12 månders seviceplan, at det er en konventionel producent der leverer bilen.
Tænk over om du har behov for en hybrid, eller ihverfald en PHEV, har på fornemmelsen det bliver for nemt bare at køre på benz, og så glemme at lade op.
Er den ren el, så skal du lade op, ikke at det er en belastning, men det kræver ligesom 10 sekunder morgen og aften. Vel ca det samme som det tager at svinge omkring tanken 1 gang om ugen. Så samlet er der ikke den store forskel tidsmæssigt.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 21:55
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Hvis det er en hybrid Ionic du kigger på er grunde til service for hvert 15.000 km/12 måneder at din motor ikke når at blive gennemvarm og derfor ophobes der mulighvis kondens i olien.
Er det en elektrisk IONIC du kigger på er grund til der er 15.000/12 månders seviceplan, at det er en konventionel producent der leverer bilen.
Tænk over om du har behov for en hybrid, eller ihverfald en PHEV, har på fornemmelsen det bliver for nemt bare at køre på benz, og så glemme at lade op.
Er den ren el, så skal du lade op, ikke at det er en belastning, men det kræver ligesom 10 sekunder morgen og aften. Vel ca det samme som det tager at svinge omkring tanken 1 gang om ugen. Så samlet er der ikke den store forskel tidsmæssigt.
Hej J R, jeg kigger på denne Ioniq hybrid HEV, specifikt https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/16-hev-trend-dct-5d/4800590 - tænkt til ca. 35.000-40000 km årligt, størstedel motorvej. Tak for forklaring af den hyppige service.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-08-2020 kl. 23:08
Så kunne en hybrid som Ionic'en godt være et rimeligt emne.
Fordele ved Ionic'en: kendt teknik der plejer at virke, muligvis delvist selvkørende(det er altså rart når man kører meget).
Du kunne også, hvis du bor i hus, gå all in og se om du kan finde en Ionic electric eller en Kona electric. Men jeg vil anbefale dig at kigge på noget med længere range end du lige umiddelbart har af transport behov. Det skal nok helst være en 64kW pakke, fordi den er jeg sikker på er væskekølet og ikke luftkølet.
Vi har selv skiftet fra benzin til el. Vi kørte 35.000 det første år og sparede 19.000 kr sammenlignet med el+benzin regninger 12 måneder før og efter skiftet. Pt ligger vi vel på omtrent 350-400 kr om måneden for ca 3000 km.
Har lige rundet 52000 km på 16 måneder og har ikke fortudt en dadel.
Dette indlæg blev 09-08-2020 23:09 redigeret af dets forfatter.
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
09-08-2020 kl. 23:36
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Jeg tænker umiddelbart at der skal køres en del køkørsel på den pendling der her er tale om.
Så kunne en hybrid som Ionic'en godt være et rimeligt emne.
Fordele ved Ionic'en: kendt teknik der plejer at virke, muligvis delvist selvkørende(det er altså rart når man kører meget).
Du kunne også, hvis du bor i hus, gå all in og se om du kan finde en Ionic electric eller en Kona electric. Men jeg vil anbefale dig at kigge på noget med længere range end du lige umiddelbart har af transport behov. Det skal nok helst være en 64kW pakke, fordi den er jeg sikker på er væskekølet og ikke luftkølet.
Vi har selv skiftet fra benzin til el. Vi kørte 35.000 det første år og sparede 19.000 kr sammenlignet med el+benzin regninger 12 måneder før og efter skiftet. Pt ligger vi vel på omtrent 350-400 kr om måneden for ca 3000 km.
Har lige rundet 52000 km på 16 måneder og har ikke fortudt en dadel.
Det glæder mig at høre - og jo, kø forekommer bestemt på Køgebugt. Jeg har kigget efter diesel, men synes der er lagt mellem interessante emner med lav km - især med automatgear og adaptiv fartpilot-kombi. Og nypriserne er deropad. Af samme grund finder jeg en 3 år gammel Ioniq interessant. Det er reelt set min eneste chance for at købe en bil i dét segment, som ticker mange af de rigtige bokse. Pt. er mit bedste alternativ en fabriksny Opel Corsa 1.5 diesel "edition+" til 155.000 (uden automatgear og med alm. fartkontrol). Mere fornuftigt måske, men også noget skrabet til sammenligning. Og kan jeg få 20 km/l i Ioniq på motorvej er jeg OK tilfreds. Dit skift til ren el lyder i øvrigt helt genialt - desværre bor jeg selv i lejlighed og kæresten er heller ikke glad for en større købspris (vi betaler ud med det samme) så jeg kommer nok ikke med på bølgen denne gang. Desværre :).
T i
bruger siden
17-06-2006
10-08-2020 kl. 00:28
Benjamin Steffen-Nielsen
bruger siden
23-06-2020
skrev:
Det glæder mig at høre - og jo, kø forekommer bestemt på Køgebugt. Jeg har kigget efter diesel, men synes der er lagt mellem interessante emner med lav km - især med automatgear og adaptiv fartpilot-kombi. Og nypriserne er deropad. Af samme grund finder jeg en 3 år gammel Ioniq interessant. Det er reelt set min eneste chance for at købe en bil i dét segment, som ticker mange af de rigtige bokse. Pt. er mit bedste alternativ en fabriksny Opel Corsa 1.5 diesel "edition+" til 155.000 (uden automatgear og med alm. fartkontrol). Mere fornuftigt måske, men også noget skrabet til sammenligning. Og kan jeg få 20 km/l i Ioniq på motorvej er jeg OK tilfreds. Dit skift til ren el lyder i øvrigt helt genialt - desværre bor jeg selv i lejlighed og kæresten er heller ikke glad for en større købspris (vi betaler ud med det samme) så jeg kommer nok ikke med på bølgen denne gang. Desværre :).
Ville nok overveje noget andet end den Ioniq. Den batteri bemærkning tyder heller ikke positivt??
Det korte serviceinterval betyder samtidigt at du skal til service mere end 2 gange om året, hvilket vil betyde en højere serviceudgift (og ekstra bøvl med at aflevere/hente bil etc). Derudover giver hybrid ikke så meget mening med så mange km på motorvej, som du skal køre, der ville jeg også primært overveje diesel (eller økonomisk benzin)...
Mht. Fabia kan du jo sagtens prøve at spørge om slutsedlen fra sælger, du kan jo højest få nej. Men nypriserne på Bilbasen er så vidt jeg kan se kun på en grundversion uden diverse, så prisen kan sagtens have været højere.
Mht. til brugtpriserne ligger generelt Fabia højt og kan du handle den til 155 k som du nævnte (eller evt. ned i nærheden af 150 k?) så er det ikke helt skævt. Så vidt jeg kan se står billigste tilsvarende til knap 170k ved forhandler, så til omkring 150k er det fornuftigt (Fabia brugtpriser er høje, men det er de så formentlig også den dag du skal sælge...)
Dette indlæg blev 10-08-2020 00:29 redigeret af dets forfatter.