Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Familiebil, som kan trække campingvogn, som vejer 1350 i totalast til max. 100000 kr.

Maria Schrøder

Maria Schrøder
bruger siden
06-05-2013

06-05-2013 kl. 14:05

Vi har en VW Touran 7 prs. fra 2005, som har gået 305000 km. Den er ved at være en lidt for hyppig gæst hos mekanikeren, derfor er vi begyndt at se os om efter en anden bil. I år har vi brugt 20000 på reperationer, og det ser ikke ud til at stoppe. Lige nu skal en kobling skiftes, en ny forrude, og så skal 6. gear fixes, samt bremserne der ikke sidder som de skal på trods af at de lige er blevet skiftet. For 2 år siden gav vi 150000 kr for den og lige nu kan vi få ca. 70000 kr for den i en byttehandel. Alt i alt, har vi råd til at købe en bil, som koster 100000 kr. Vi har 2 børn, og en barnevogn, og om et par år, kommer der nok et barn mere. Hvad vil være mest fornuftigt at købe? Vi behøver ikke en bil der er lige så stor som Touran'en. Men den skal kunne trække vores iøvrigt nyindkøbte campingvogn, som max må veje 1350 kg. i bjerge og på motorvej. Vi har kig på Ford Focus 1,8 TDCI og Ford C-max 1,8 eller 2,0 Andre muligheder?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

11-05-2013 kl. 11:16

Maria Schrøder skrev:
Vi har en VW Touran 7 prs. fra 2005, som har gået 305000 km. Den er ved at være en lidt for hyppig gæst hos mekanikeren, derfor er vi begyndt at se os om efter en anden bil.

I år har vi brugt 20000 på reperationer, og det ser ikke ud til at stoppe. Lige nu skal en kobling skiftes, en ny forrude, og så skal 6. gear fixes, samt bremserne der ikke sidder som de skal på trods af at de lige er blevet skiftet.

For 2 år siden gav vi 150000 kr for den og lige nu kan vi få ca. 70000 kr for den i en byttehandel.

Alt i alt, har vi råd til at købe en bil, som koster 100000 kr.

Vi har 2 børn, og en barnevogn, og om et par år, kommer der nok et barn mere. Hvad vil være mest fornuftigt at købe? Vi behøver ikke en bil der er lige så stor som Touran'en. Men den skal kunne trække vores iøvrigt nyindkøbte campingvogn, som max må veje 1350 kg. i bjerge og på motorvej.

Vi har kig på Ford Focus 1,8 TDCI og Ford C-max 1,8 eller 2,0

Andre muligheder?

Hej Maria.

Jeg vil foreslå to ting og er helt klart selv mest til første løsning:

1) Køb en helt ny Dacia Logan til 129.000 kr + træk+undervognsbehandling+to års ekstra garanti. Sammenlagt er det måske 138.000-140.000 før evt. rabatter. Det er ikke en prestigebil - tværtimod, men den er ny og uden risici i fem år, såfremt I køber de ekstra to års garanti - som FDM skriver er ret billige at anskaffe.
Så har I mulighed for billig finansiering og Dacia kan sikkert hjælpe med en meget, meget billig forsikring. Og bilen er meget, meget rummelig og baseret på afprøvet teknik.

Jeg ved godt, at 130.000-140.000 kr. er mere end 100.000 kr. Men, at udskifte en semi-slidt brugt bil med en anden semi-slidt bil, det er skruen uden ende. I kommer igen til at betale for en andens persons slitage.

Jeg ved godt, at der er 6 måneders garanti på en brugt bil ved en forhandler, men det er altså ikke meget. Og som I har erfaret på jeres egen bil, så kommer reparationerne på et tidspunkt.

Ellers så brug Autobutler og bed om tilbud på de rep. som skal laves på jeres bil. De 20.000 kr. får I ikke igen og bremserne skal selvfølgelig laves vederlagsfrit af det værksted som har monteret disse. Og rep. Touranen løbende. Det udskiftede er jo altså nyt.

Kan I ikke bruge mine forslag til noget, så vil jeg på det kraftigste opfordre jer til at undlade at købe en diesel drevet bil. De grønne afgifter er steget voldsomt ved årsskiftet, hvilket gør køb af dieselbil mindre attraktivt og så er der altså en del skrækhistorier om udgifter på defekte dieselmotorer (meget dyrt) her på mediet. Man kan altså rep. meget VW Touran for det, det koster at rep. en moderne defekt dieselmotor!

MVH
Joakim

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

13-05-2013 kl. 12:03

Dacia bruger Renault motorer, og de er ganske udemærkede, og har iøvrigt intet med den 1.6 diesel motor der ligger i PSA/Ford mv. som mange har haft problemer med.

Desuden er det ikke meget der skiller diesel og benzin, mht. grøn afgift, specielt ikke hvis en benzin i den størrelse skal kunne trække 1400kg.

Maria Schrøder

Maria Schrøder
bruger siden
06-05-2013

13-05-2013 kl. 14:54

Jeg takker meget for jeres råd, og vi vil bestemt overveje alle forslag der er kommet ind. Vi går også selv og overvejer om vi skal putte flere penge i Touran'en og håbe på, at der går lidt før der dukker noget nyt op. Men det er sådan vi har tænkt det sidste halve år, og den er efterhånden blevet månedens gæst på autoværkstedet. Vi får i forvejen en klækkelig rabat.

Dacia Lodgy, vil vi bestemt kigge nærmere på. Desværre koster diesel varianten 155000 kr. og har kun 90 heste. Så jeg er ikke helt sikker på at den kan klare vores krav. Men vi vil undersøge den nærmere.

Vi har et ret stort kørselsbehov, så derfor synes vi diesel er den billigste løsning. Derudover, så synes vi også at en dieselbil trækker væsentligt bedre end en benzinbil.

Dog har vi fået øjenene op for en Kia Cee'd 1,6 diesel, som kører overraskende godt. Den er endda kåret til årets campingtrækker i 2008, derudover kåret som årets brugtbilskøb 2011. Den har 115 hk, og trækker faktisk bedre end vores nuværende, synes vi.

Men, hvordan er det med garanti og rust? Skal alle services overholdes, for at garantien dækker, og hvad dækker garantien egentlig over?

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

13-05-2013 kl. 15:56

Kia og Hyundai er ret strikse (med rette) med deres service og garanti, men det burde de fleste have overholdt, men jeg ville nok lige tjekke med et værksted først. Garantien dækker motor + gearkasse og de elektriske dele.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

14-05-2013 kl. 11:42

Maria Schrøder skrev:
Jeg takker meget for jeres råd, og vi vil bestemt overveje alle forslag der er kommet ind. Vi går også selv og overvejer om vi skal putte flere penge i Touran'en og håbe på, at der går lidt før der dukker noget nyt op. Men det er sådan vi har tænkt det sidste halve år, og den er efterhånden blevet månedens gæst på autoværkstedet. Vi får i forvejen en klækkelig rabat.

Dacia Lodgy, vil vi bestemt kigge nærmere på. Desværre koster diesel varianten 155000 kr. og har kun 90 heste. Så jeg er ikke helt sikker på at den kan klare vores krav. Men vi vil undersøge den nærmere.

Vi har et ret stort kørselsbehov, så derfor synes vi diesel er den billigste løsning. Derudover, så synes vi også at en dieselbil trækker væsentligt bedre end en benzinbil.

Dog har vi fået øjenene op for en Kia Cee'd 1,6 diesel, som kører overraskende godt. Den er endda kåret til årets campingtrækker i 2008, derudover kåret som årets brugtbilskøb 2011. Den har 115 hk, og trækker faktisk bedre end vores nuværende, synes vi.

Men, hvordan er det med garanti og rust? Skal alle services overholdes, for at garantien dækker, og hvad dækker garantien egentlig over?

Hej Maria
Jeg ville selv fortsat gå efter en helt ny bil (Dacia Logan). 155.000 for en helt ny dieselbil i den størrelse er ikke dyrt. Og der er plads som i en mindre etværelses-lejlighed. Bare husk Pava/andet undervognsbehandling, hvor I har mulighed for at få levetids rustgaranti og de to års ekstra garanti.

Når det er sagt, så ejer jeg selv en Hyundai, som er i samme kategori som Kiaen. Og ja: alle service skal overholdes for at garantien dækker. Jeg formoder, at Kia lige som Hyundai (og sikkeret som alle andre bilforhandlere) indkalder deres biler til rustinspektion en gang om året.

Men tænk over det - inden I bruger penge på en bil fra 2008 eller 2009, hvilket nok er den årgang I kan få på diesel for 100.000. Kias garanti dækker op til 150.000 km - så er resten for egen regning. Og om tre år, så vil I stå med en otte år gammel bil.

Jeg ejer selv en koreansk bil, som jeg købte fra ny for 21 måneder siden. Og den gør det glimrende, men når bilen fylder 8 år, så tror jeg ikke på, at det er en handelsvare som præsenterer er nævneværdig værdi. Med andre ord vil I stå med en næsten værdiløs bil om 3-4 år, hvis I køber en 4-5 år gammel Kia.

Og hvis I kører meget, så er bilen jo ved at være slidt om 3-4 år. Så står I i samme situation igen!

Hvis I køber en ny Dacia - så har I måske bil i 8 år - før end udskiftning bliver aktuelt igen.