Bilbasen Forum
Erfaringer med frikørt TAXA - hvor ofte skifter man?
Thomas Christensen
bruger siden
26-12-2013
29-12-2013 kl. 11:47
Overvejer at købe en frikørt TAXA (Mercedes E200 fra 2011), men søger andres erfaringer med disse (frikørte Mercedes taxaer, ikke nødvendigvis den model) - håber nogen vil svare på mine spørgsmål.
1. Hvor mange år eller kilometer kører man i den, før man sælger og køber en ny?
2. Hvor mange kilometer om året kører du og har du valgt en frikørt TAXA pga. lille kørsels behov?
3. Er der et optimalt tidspunkt at sælge igen, f.eks. kører man 100.000 km i den og skifter den ud eller måske 1, 2 eller 3 år?
4. Hvordan afstemmes billån med værditab - f.eks. hvis prisen er 300.000 og man kører 30.000 om året så skal værditabet jo ikke være større end restgælden som minimum går lige op med det man får for bilen.
5. Hvor meget sætter man typisk af i budgettet til reparationer (som der jo nok kommer)?
/Thomas
Profil slettet
29-12-2013 kl. 12:21
3) når maan er oppe over 250.000 km så vil den falde meget i værdi, så om du køre 100.000 eller 200.000 km i den efterfølgende gør nok ikke det store. Dog er grænsen på 400.000 km også en vigtig grænse for om du kan få bilen solgt igen? det kan blive svært og prisfaldet er stort efter de 400.000 km
4) Du kan kun låne til bilen er max 7 år i banken, så lånets str. skal være betalt af inden bilen er 7 år.
5) Sæt 1000 kr af om mdr. til rep. Det bør være nok
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
29-12-2013 kl. 16:29
lars hansen
bruger siden
02-07-2006
skrev:
Hej Thomas
Vi har kørt ca. 25000km blandet kørsel på et år i en E200 fra 2010, vi har lige solgt den grundet anden priortering. På¨de 25000km har bilen brugt 7,2L pr. 100 km, altså ikke i nærheden af de opgivet 18,2km/l.
Der er aldrig et optimalt tidspunkt for salg af den slags biler, langt de fleste forhandlere vil ikke tage dem i bytte og de der vil giver et bud der ligger mellem 100000-120000kr under det de sælges for. Altså køber du en bil til 300kg med en udbetalig på 60000kr vil de 60kg som minimun være væk i det øjeblik du triller udover kantstenen (forhandlere skal tjene minimun 80000kr på sådan en bil). Forvent derefter et værditab på ca. 35000kr pr. år. Hvis dette holdes op mod et lån på 84 måneder så kan du ikke følge med til at afdrage det bilen falder i værdi hvis du skal sælge den til en forhandler, ved privat salg kan det lige lade sig gøre.
Mht. reparationer kommer det an på hvad du kan leve med, f.eks kan nogen leve med at et af vinduerne ikke kan åbne og lukke ordentligt andre kan ikke. Er du ligesom mig, en der vil ha lavet tingene når de går i stykker og vil du bibeholde den mobilitetsservice Mercedes har og derfor kører til Mercedes og får lavet tingene skal du forvente at bruge ca. 2000 kr. om måneden på værkstedsregninger.
Find en der har været i privat eje hos en der virkelig går op i at tingene fungere, så kan du være heldig at finde en du ikke skal smide så mange penge efter på reparationer.
Mvh. Lars
Ps husk at bilen skal have fuld service historik hos Mercedes for at den fortsat er omfattet af lak og rust garanti, her vil du også få gavn af de aktioner der kommer til bilen.
Hej Lars
Det er ikke mit indlæg, men jeg fulgte med, da jeg selv er forelsket i w212-modellen. Jeg anede ikke, at det var så dyrt at holde en w212 kørende. Og det er virkligt givende, at folk der har prøvet bilen på egen krop deler deres erfaringer med os andre!
Tak for info! Jeg troede faktisk, at man kunne købe en E200 årg. 2011 for ca 250.000 kr. og herefter holde denne kørende for omkring 10.000 kr/år og reelt køre ca 17-18 km/l. Nu ved jeg bedre!
Og det forbliver en drømmebil :-)
Profil slettet
29-12-2013 kl. 18:31
Carsten Lund
bruger siden
15-08-2013
29-12-2013 kl. 18:39
havde den i 4 år kørte fra 290. til 410 tkm
tabte 100 kg.
og den er til dato den bil der har kostet mindst i rep. af de biler jeg har haft
Profil slettet
29-12-2013 kl. 20:30
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
29-12-2013 kl. 20:45
mads Andersen
bruger siden
06-04-2005
skrev:
Det kan man måske også, 1 indlæg som modsiger dette er ikke nok til at dømme den ude Joakim ;-)
Det er rigtigt, men skulle jeg være potentiel køber til bilen, skulle jeg helst være nogenlunde sikker på, at bilen ikke koster 2000 i rep/måned, da jeg så ikke vil have råd til at eje den!
Jeg har ejet flere ældre Mercedes - fra før 1992 og de kostede altså ikke meget at holde kørende - altså udover vægtafgiften.
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
29-12-2013 kl. 20:46
Carsten Lund Abildtrup
bruger siden
15-08-2013
skrev:
har erfaring med 210 E 300
havde den i 4 år kørte fra 290. til 410 tkm
tabte 100 kg.
og den er til dato den bil der har kostet mindst i rep. af de biler jeg har haft
Den (E300) var jo også hovedsageligt baseret på dele fra w124. Og det er nok det bedste Mercedeskoncernen nogensinde har lavet!
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
29-12-2013 kl. 23:56
lars hansen
bruger siden
02-07-2006
skrev:
Er glad for at mit indlæg kan bruges.
Jeg har selv kørt W210, W211 og W212 så jeg har prøvet en del på egen krop.
W211 var en E280 3,0 V6 og den er til dato den dyreste bil jeg har haft, det kostede 75 af de store inden bilen var som jeg gerne ville have.
Mit råd udfra min egen erfaring er som sagt, at købe en der har været ude i privat eje et års tid hos en som går op i at tingene fungere og ikke bare lapper sammen med strips når noget går løs.
Lars
Enig med Lars: har erfaring med 2 x MB; W202 C220CDI i 5 år og W211 E280CDI i 3 år; begge er købt som vognmandens privatbil, og de var begge i orden = ikke nogen større reps. Nok de billigste (!) biler jeg har ejet mht. reps... Køber du direkte frikørt, bør du sikre dig med FDM og/eller MB rapporter. Har altid fået serviceret hos MB, og det er heller ikke dyrt når man er i +4 klubben. Når V6'eren ikke kan længere (om maaange år) så skal jeg have en MB igen.
MEN hvis din økonomi ikke kan tåle 2000/md i gennemsnit, bør du overveje en billigere MB (C-klasse?), så der er lidt mere frirum, thi der er lidt lotteri over en bil med +250kkm på klokken.