Bilbasen Forum
Er diesel stadig et godt valg?
Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016
21-02-2021 kl. 11:25
Vi skal have ny bil, og har tænkt på en Passat fra 2018. Diesel eller Benzin med 150HK.
Men, i forhold til nye regler, måske fremtidige restriksioner og det at en Benzin bil er opgivet til nær det samme som en diesel - hvad skal man så vælge?
En 2.0 TDI 150 HK Passat er opgivet til 21.7 km/l (NEDC)
En 1.4 TSI 150 HK Passat er opgivet til 19.6 km/l (NEDC)
Den vil mest skulle køre motorvej (30 km + 10 km bykørsel) i hverdagen.
Årlig kørsel omkring 20 - 25.000 km.
Hvad vil mest give mening?
Bør jeg kigge på en 190 HK istedet for 150 HK?
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2021 kl. 12:37
Du skal kigge på WLTP, som nærmer sig virkeligheden.
Dog skal du være klar over at hvis du vælger at kigge på hybrider, så er forbruget kun gældende for første liter benzin forudsat at batteriet er fuldt ladt ved start.
2. Liter benzin vil du ikke få ret mange procent mere ud af end en almindelig benziner.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-02-2021 kl. 22:01
Derudover tror jeg at diesel får det rigtig svært i de kommende år, både pga. miljøkrav etc. men også på brugtprisen, når dem der kører en del km, finder ud af at eldrift er væsentlig billigere.....
H P
bruger siden
06-01-2004
22-02-2021 kl. 09:52
Johnny B
bruger siden
19-02-2016
skrev:
Hej,
Vi skal have ny bil, og har tænkt på en Passat fra 2018. Diesel eller Benzin med 150HK.
Men, i forhold til nye regler, måske fremtidige restriksioner og det at en Benzin bil er opgivet til nær det samme som en diesel - hvad skal man så vælge?
En 2.0 TDI 150 HK Passat er opgivet til 21.7 km/l (NEDC)
En 1.4 TSI 150 HK Passat er opgivet til 19.6 km/l (NEDC)
Den vil mest skulle køre motorvej (30 km + 10 km bykørsel) i hverdagen.
Årlig kørsel omkring 20 - 25.000 km.
Hvad vil mest give mening?
Bør jeg kigge på en 190 HK istedet for 150 HK?
Diesel KAN være et godt valg, min erfaring siger iøvrigt at i daglig brug kører en dieselbil ca. 5 km længere på literen end tilsvarende benziner, og da brændstoffet er 1,- 1,25 billigere pr liter, så kan der være penge at hente.
Du skal dog være opmærksom på at afskrivningen på en dieselbil KAN være højere end tilsvarende benzin i fremtiden.
20-25.000 km årligt er ikke supermeget, om det kan svare sig kommer an på hvad du lægger ind på afskrivningsposten.
P.S En benzinbil på størrelse med en Passat kører IKKE 20 på literen i virkelighedens verden, den verden hvor du bruger klimaanlæg om sommeren, varme om vinteren og nogen gange starter når bilen er kold :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
22-02-2021 kl. 13:04
Det lyder også bedre end det reelt er, Spildvarme eller spildt energi pga ueffektiv fremdrivningsform.
Dette indlæg blev 22-02-2021 13:21 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
22-02-2021 kl. 20:22
Diesel tror jeg vil have en rimelig stor skare af tilbedere i stadig mange år.
Så køber du en Diesel, så vil der forsat være en stor flok der vil købe den brugt om både 5 og 10 år.
Også selvom der skulle komme straf afgift på af en eller anden art.
Bare se gamle gulplade biler med store diesel motorer, de kører fortsat rundt, selvom der er strafafgift på 7.500 for privat brug.
Eller for den sagsskyld mange ældre diesel mercedes, BMW, Audi, etc, som koster 9000 kr i årlig vægtafgift, og man kunne spare de 7-8000 ved at købe nyere
Kender flere der ikke vil bytte med nymodens skrammel. Men elsker deres 1992 Mercedes diesel med en død motor uden turbo,
T i
bruger siden
17-06-2006
22-02-2021 kl. 21:56
Men der vil natuligvis være et marked for tung trailerlast i en del år, men tror at køber-flokken til en godt brugt diesel om 5-10 år er meget lille...
Dette indlæg blev 22-02-2021 21:56 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
23-02-2021 kl. 14:21
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Vame om vinteren koster ikke på forbruget i en benzin/dieselbil (det er overskudsvarme fra motoren) - men ellers enig :-)
Du har selvfølgelig ret, jeg tænkte mere på el-bagrude, sædevarme og evt. varme i rattet
J R
bruger siden
13-12-2013
25-02-2021 kl. 12:42
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Vame om vinteren koster ikke på forbruget i en benzin/dieselbil (det er overskudsvarme fra motoren) - men ellers enig :-)
Hvordan hænger det sammen med:
"
Moderne dieselbiler har faktisk så lidt spildvarme, at man er nødt til at supplere med anden varme om vinteren for at få motoren varm hurtigt nok og få varmet kabinen op."
Der er noget der ikke spiller.
J R
bruger siden
13-12-2013
26-02-2021 kl. 19:00
Om diesel motoren bliver mega hurtig varm tvivler jeg lidt på. Dem jeg har kørt skal gerne over 15-20 km før de nærmer sig driftstemperatur.
Hvad støj er det der er på rastepladser, hvor man ikke spenderer helt så lang tid som KS! mener?
De få gange vi har haft brug for dem, så sætter vi en netflix på og nyder hifi surround lyden. Den gamle Topgun med god volume er ret fed.