Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er det dumt at købe brugt Saab 9-3 nu ?

Dennis Riis

Dennis Riis
bruger siden
31-08-2008

04-03-2012 kl. 00:13

Jeg har kig på en Saab 9-3 Sport Combi, 1.9 TiD fra 2009 med 90000 på klokken. De er jo faldet lidt i pris, og den jeg har kig på står til 230000 med masser af udstyr. Men er det dumt at købe en Saab nu ? Reservedelene er jo garanteret at være tilgængelige fremover, kan man stole på det (til rimelige priser). Tror i priserne på brugte Saab har ramt bunden, eller fortsætter de nedad ? Vi vil jo ikke købe en bil, som er umulig at sælge igen senere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2012 kl. 05:58

Overraskende nok, er de ikke faldet alverden. Som du skriver er reservedele ikke noget problem, så køb du bare og bliv en glad SAAB ejer.

http://www.youtube.com/watch?v=d8PT91JWljQ

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2012 kl. 08:28

Meget enig med Jakob ...

De prisfald der blev spået kommer ikke. Tværtimod siger en del eksperter idag at Saab 9-3 og 9-5`erne hurtigt vil blive en ny-klassikere eller en liebhaverbiler.

Det er som om at stemningen er vendt netop ud fra det synspunkt at Saab er et kvalitetsprodukt hvor reservelsforsyningen direkte fra Saab`s moderselskab er intakt.

Dette indlæg blev 04-03-2012 08:28 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Riis

Dennis Riis
bruger siden
31-08-2008

04-03-2012 kl. 11:30

Den jeg har fundet er denne her http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/9-3/19-tid-150-linear-sportcombi/1094873. Så vidt jeg kan se er det en 150 TiD, men kører 18.2 km/l (den tidligere model med 150 HK - kører vist lidt kortere på literen ?)

Udstyrsniveauet tiltaler mig meget - synes i prisen er i orden ?

Der er ingen billeder på annoncen endnu, men vi var ude at se den; og den er i orden bortset fra at forhandleren ikke har fået den klargjort endnu. Jeg er lidt i tvivl her - alternativerne hedder Volvo V50 eller BMW 320/318 d Touring - eller noget i samme klasse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Riis

Dennis Riis
bruger siden
31-08-2008

04-03-2012 kl. 12:36

K S: Tak for svar. Det jeg går efter er cirka prisklassen max-max 250.000 kr, helst under/omkring 100.000 km, diesel, stationcar, fornuftig brændstoføkonomi men stadig sjov at køre og med en vis følelse af kvalitet.

Er der nogen modeller jeg overser udover de nævnte ? Jeg har prøvet at sidde i en Ford Focus 2009, det er _ikke_ mig :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2012 kl. 12:41

K S skrev:
Saab 9-3 er en gammel bil rent konstruktionsmæssigt - baseret på en forlængst udgået Opel Vectra. Resevedele forventes at kunne købes, men ingen kan udstede garantier for, hvornår en enkelt del ikke længere kan købes. Som med alle andre biler, er store dele af bilen fremstillet af underleverandører, hvis incitament til at levere dele nu er borte - de producerer og sælger så længe efterspørgslen er tilstrækkelig til at gøre produktionen rentabel. Formentlig vil de gængse dele derfor kunne købes længe endnu, men du kan risikere, at en enkelt vital del pludselig ikke kan skaffes - eller kun med besvær eller store omkostninger.

Den fremtidige prisudvikling på selve bilen kan ingen spå om - det kan gå i begge retninger, men i mine øjne er bilen ikke speciel eller interessant nok til at holde prisen.

At prisen er lavere end f.eks. en BMW hænger jo også sammen med, at det ikke er en bil i samme klasse - og at det er en forældet konstruktion. Til prisen kan findes langt mere moderne og spændende biler i mine øjne, men smag og behag er jo forskellig.


Sikke en gang vrøvl !!

1 / konstruksmæssigt er bilen designet og updated på samme måde som alle andre biler. At den deler platform med eks Vectra behøves ikke at betyde at bilen er gammel konstruktionsmæssigt

2/ Reservedelsforsyningen ikke bare forventes at kunne skaffes . De kan skaffes !
Saab`s reservedele er lagt under et særskilt firma i SAAB og dette firma er sundt og velkørende. Der er god økonomi i at fremstille reservedele til de millioner af SAAB der kører over hele kloden.
Selvfølgelig kan ingen udstede garantier om hvad der sker om 10-15 år. Det gælder vist over en bred kam hvor forskellige koncerner på skift har investeret og opkøbt dele af modparten, og delt koncepter og design for at spare udviklingsomkostninger og reservedelsforsyning.
Hvem ved om der er noget der hedder Volvo om 15 år? Eller Mazda eller Mitsubishi ?

3/Det er sjovt at du nævner SAAB netop sammen med BMW når vi snakker kvalitet. Der var fornylig her på siden et link til en TopGear udsendelse hvor en Saab og en BMW blev droppet fra en kran. BMW`en endte som et ynkeligt skate-board - flad som en pandekage . Saab`en s kabine var nærmest intakt - der var kun på karossen buler og skrammer .... JOW JOW.. Sandhed med "modifikationer " :-))

Du har helt lov til at have din subjektive holdning omkring biler i din verden der er mere spændende. Det er jo med smag og behag ...

Men lad være med at konkludere det - det er jo bare din holdning.

"Velkommen til - sådan er det bare "

Dette indlæg blev 04-03-2012 12:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-03-2012 kl. 17:33

Til KS:

Du påpeger altid slægsskabet med Opel Vectra, som absolut er til stede.Men husk nu at alle producenter deler platforme. Der er jo aldrigt nogen som piver over at en A4 deler med en golf, at en Octavia ligeledes deler med en golfen. Eller at Grande Scenic tidligere delte med VW Touran :-) og vist nu deler med C4 og kører med Nissan motorer. 4 forskellige biler, men med vidt forskellige køreegenskaber på samme platforme.
Det er det samme med 9-3'eren. Platformen deles, men der er ikke meget Vectra tilbage efter at SAAB drivetrain(som var pææænt værdifuldt for GM (Hyperstrut etc)) har haft den igennem møllen. De tidlige årgange, deriblandt min egen, deler noget at fortøjet, blandt andet fjedre og tårnlejer, som altid går i stykker. På -08 og frem er dette løst.
Bagtøjet er helt anderledes med SAAB's medstyrende REAX (koster så lidt i dæk). Jeg har kørt begge biler. Tro mig der er en verden til forskel. Ikke at en Vectra er specielt ringe, den er bare ikke særligt sportslig. Selv efter 200k kan min nøjes med en hånd på rattet, med 200+ Km/t ned gennem Tyskland. Det er rigeligt fint til mig.
Så husk nu! Alle deler, men det behøver det skam ikke være ringere af og absolut ikke en grund til at fravælge

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2012 kl. 06:39

K S skrev:
Saab 9-3 har deres platform fra Opel Vectra - og er grundlæggende en ganske almindelig og "kedelig" forhjulstrækker som så mange andre (Vectra, 406, Passat m.fl.) - blot i en noget forældet version. Nogle vil gerne fremhæve den som en speciel og sportslig bil, men grundlæggende er den en aldrende hverdagsbil - hverken mere eller mindre. Af samme årsag er fabrikken lukket - produkterne var ganske enkelt ikke interessante nok til at opretholde den højere pris.


Der var en der nævnte dit antiparti mod Saab, og at dine indlæg her på siden gennem årene i den grad har været gennemsyret at dette antiparti.

Det har jeg ikke lagt mærke til ....

Før nu ...

Tror bare fra min side at jeg lægger stafetten her . Det er vist ikke nødvendigt at fortsætte den meningsløse diskussion. Din tåbelige "konklusion" ovenfor siger jo alt !

Til slut vil jeg blot endnu engang side til TS Dennis Riis. Nej - det er bestemt ikke en dårlig ide at købe en Saab 9-3 nu !

Dette indlæg blev 05-03-2012 06:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2012 kl. 06:59

K S skrev:
Undskyld - men det er godt nok noget vrøvl, du skriver. VW Touran anvender platformen fra Golf - der også anvendes til A3, Octavia, Leon og Altea, men VW og Renault har aldrig delt platforme.

Beklager meget, Jeg fandt det på nettet, godt nok fra -05. My bad. Franske børnecontainere er absolut ikke en af mine spidskompetencer.

Derudover giver jeg dig absolut ret i at man har villet konkurrere i et for højt segment, til en for høj pris.

Men lad os til sidst slå fast at:

- Debatten nok er løbet ad sporet,
- Reservedele er og bliver ikke noget problem (uoriginale er endda billige),
- Køreglæde er en individuel oplevelse (ser dog sjældent en smilende Berlingo ejer)
-Jeg ville ønske den delte mere med Opel, da deres stumper er billigere :-),
- Saab fans er verdens mest dedikrede bil fans, det er der en grund til og nederen
kvalitet og kedelige køreegenskaber er ikke nogen af dem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

05-03-2012 kl. 11:11

gør dig selv den tjeneste at google Globus Biler først ...

http://www.trustpilot.dk/review/www.globus.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Riis

Dennis Riis
bruger siden
31-08-2008

05-03-2012 kl. 14:53

Tak til alle for nuanceret input, og specielt til Jan for advarslen mod Globus.

Et enkelt ekstra spørgsmål: Har modellen fået en motoropdatering omkring 2009 ?
Jeg har fundet 2 forskellige fra 2009, den ene hos Globus er opgivet til 18,2 km/l mens den anden ( http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/9-3/19-tid-150-linear-sportcombi/1098291 ) er opgivet til 16,9 km/l. Hvordan kan jeg se om det er den ene eller anden motor ? Er der forskel på bilerne/motorerne ud over brændstofforbrug ?

På forhånd tak for hjælpen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

06-03-2012 kl. 22:47

Efterhånden er det da vist lige meget om det er den ægte KS eller FAKE KS der skriver, de vrøvler sgu da lige meget ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 11:30

K S skrev:

Vil du da påstå, at Saab solgte som varmt brød?
Eller kan vi blive enige om, at Saab reelt ikke var istand til at sælge tilstrækkeligt til at opretholde en rentabel produktion?

Hvorfor tror du, at Saab ikke kunne sælge tilstrækkeligt mange biler?

Det har intet med antiparti at gøre - det handler om realisme.

Jeg har intet mod Saab - jeg er blot heller ikke imponeret over dem - specielt ikke over en forældet konstruktion som 9-3.

Hvad angår reservedelene, er jeg imponeret over, så mange der har krystalkugler og som derfor kan garantere fremtidige forsyninger - og endda at priserne bliver rimelige. Mon det er de samme krystalkugler, der for 2 år siden forudsagde, at Saab havde en lysende fremtid foran sig med stigende salg? ;-)




Næh...Saab solgte ikke specielt mange biler. Man kan sige at de måske var bedre til at konstruere rigtig gode biler end til at styre lønsomheden i forhold til mange andre mærker der opstartede produktioner i bla. Asien og Østeuropa...

Men hvad har det argument med kvaliteten af en Saab 9-3 at gøre ??

Rygterne siger jo netop at Saab-ingeniørernes "stædighed" gik dårligt i slaw med GM-toppen der ville have Saab til at producere lønsomt og med et lavere kvalitetsniveau. Ingeniørerne ville fastholde egne løsninger som lå i en helt anden liga end GM´s gennemsnits-løsninger.

Tja ...vi er nok mange med krystalkugler.

Jeg kan bare ikke forstå dine bekymringer når nu netop SAAB PARTS AB er udskillet i særskilt og er ejet af den svenske stat !!
http://www.fyens.dk/article/2019901:Bil--baad--camping--15-776-Saab-er-faar-ingen-problemer-med-reservedele

Mon ikke det bare er et "tomt argument" der lige bruges til lejligheden ?

Som jeg før har skrevet, så er der andre mærker som har en helt anderledes lempfældig omgang med reservedelspolitikken end netop SAAB. Og hvor man kan snakke om krise hvis mærket gik konkurs om 10 år.

Dette indlæg blev 07-03-2012 11:33 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-03-2012 kl. 08:24

Jo. Du har netop udtalt at det er en kedelig almindelig hverdagsbil...
Den deler flatform med en Vectra og så er den kedelig.

Jeg argumenter for at det ikke er tilfældet, og at ingeniørerne hos Saab netop ville kreère en kvalitetsbil - uanfægtet at platformen var taget fra GM´s egne rækker - At du begynder at blande salgstal undrer mig også lidt. At der skulle være et lighedstegn mellem kvalitet og salgstal. ? Hmmm..???

Lad os stoppe den her.
Lad os blive enige i at vi ikke er enige om ret meget...;-)

No hard feelings . Det er det bedste når vi snakker biler. Vi ser alle med forskellige øjne på på forskellige aktører på banen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-03-2012 kl. 19:45

> > > SUK < < <

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2012 kl. 19:58

Hehe :-) Din paranoia begynder at virke ret underholdende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Riis

Dennis Riis
bruger siden
31-08-2008

16-03-2012 kl. 17:49

Tak til alle for en god debat med (overvejende) saglige argumenter ;-)

Jeg har skrevet under på en slutseddel på Saab'en og får den leveret i næste uge. Så må tiden vise om det var et godt valg - min mavefornemmelse siger ja :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2012 kl. 19:57

Dennis Riis skrev:
Tak til alle for en god debat med (overvejende) saglige argumenter ;-)

Jeg har skrevet under på en slutseddel på Saab'en og får den leveret i næste uge. Så må tiden vise om det var et godt valg - min mavefornemmelse siger ja :-)

Tillykke med den, men pas på, den er stærkt vanedannende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2012 kl. 22:18

Dennis Riis skrev:
Tak til alle for en god debat med (overvejende) saglige argumenter ;-)

Jeg har skrevet under på en slutseddel på Saab'en og får den leveret i næste uge. Så må tiden vise om det var et godt valg - min mavefornemmelse siger ja :-)

Hjertelig tillykke Dennis.
Jeg er sikker på at du ikke vil fortryde det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

17-03-2012 kl. 22:25

Kan åbenbart være lidt svært/langsommeligt at skaffe Saab dele (medmindre journalisten strammer historien):


http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1571174/saab-ejere-kan-staa-med-en-ubrugelig-bil/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg