Bilbasen Forum
En rummelig stationcar til ca. 150.000 kr.
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
07-06-2011 kl. 00:04
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
07-06-2011 kl. 15:34
Jeg vidste at den "gamle" Mondeo straks ville blive forslået og det er egentlig måske også et oplagt valg. Men jeg har aldrig brudt mig om dens udseende da jeg synes at den er for kedelig. Jeg ved godt at det nok er et lidt fesent argument (det ville mon kone nok sige i hvert fald :) ), men hjertet må da godt være med. Aldrig har jeg fanget mig selv i at tænke at den bil gad jeg godt eje.
Mht. Focus'en snakkede jeg i aftes med en kollega som har haft den i 3 år nu. De har to mindre børn og har for det meste været tilfredse med pladsen. De havde dog et problem da de lige var skiftet fra den lille autostol til de lidt større barnestole. Pga. den måde barnestolen støttede under benene havde børnene svært ved at sidde med bøjede ben, så da ønskede de at den havde lidt mere plads på bagsæderne.
En 307'er kunne også være en mulighed da den ser rimelig rummelig ud. Dog bekymrer jeg mig lidt om bagagerummet er stort nok. Kan der mon være en barnevogn (og en klapvogn) i? Og hvordan er driftsikkerheden med dem?
Vi ender nok med at vælge en større klasse, og så er der egentlig ikke så forfærdelig meget at vælge imellem til prisen. Der er Ford Mondeo, Peugeot 407 og Citroen C5, alle årgang 2007.
Kenneth Bon Nielsen
bruger siden
01-04-2005
07-06-2011 kl. 15:58
407'erens bagagerum er mindre end 307'erens, så der tror jeg, du bliver skuffet.
C5'eren har et kæmpe bagagerum - og de senere årgange har ikke så mange fejl som de tidligere årgange, der var noget værre noget - men jeg vil tro risikoen for at løbe ind i problemer er større end ved Mondeoen (og 407'eren).
Vi havde en Focus med fremadvendt barnestol - der var vores anke, at man virkelig skulle mosle og strække selen for at den kunne nå rundt om stolen - mærkeligt nok!
Ellers er der måske også en Vectra, hvis du vil op i den klasse? Glem ikke en bil som Grand Scenic II, der sagtens kan fås i den prisklasse også.
Benny Due
bruger siden
09-10-2003
07-06-2011 kl. 17:24
307sw :442 liter
407sw :448 liter
elller prøv at tjekke denne her
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-hdi-90-comfort-plus-stcar/765269
Hmm ved ikke om dette link virker, men en 308sw er en betydelig bedre bil end 307 og 407, og har 674 liter bagagerum.selvfølgelig ikke den store racebil med 90 diesel-heste, men meget mere plads en de andre to.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-06-2011 kl. 18:08
Min erfaring er dog at det er yderst sjældent at man tager begge med, med to børn kan de som regel enten sidde sammen i klapvogn, stå på "ståbræt", sidde på skuldrene, gå selv etc.
Jeg ville gå efter de lidt mindre, Focus, Astra mfl.
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
09-06-2011 kl. 08:43
Så har jeg været ude og kigge på nogle af bilerne i går.
Jeg prøvekørte en Focus fra 2007 og den kører fantastisk. En virkelig dejlig bil som man føler sig godt tilpas i. Desværre er den lidt for lille til mig og mine lange stænger. Jeg synes at jeg sad lidt klemt og begge mine knæ stødte i siderne. Ærgeligt, for jeg kunne rigtig godt lide den.
Mondeoen havde de ikke hjemme i den gamle model, så den har jeg stadig tilgode at prøvekøre. Jeg tvivler dog at jeg vælger den da den ikke er særlig økonomisk. 16,7 km/l for en diesel fra 2007 er bare ikke godt nok (vores gamle Peugeot 406 fra 1999 er til sammenligning angivet til 18,2 km/l), og det gør den både dyrere i drift og ikke mindst i grøn afgift.
Efterfølgende tog jeg over til Peugeot forhandleren hvor jeg hurtigt udelukkede 407'eren. Det er en lækker bil at køre, men dens bagagerum er helt til grin. Designet af bagklappen gør at der bare ikke er meget (nyttigt) plads når den bliver lukket.
Dagens positive overraskelse var Peugeot 307. Den er mere rummelig end Focus'en og så har den tonsvis af praktiske detaljer. Det er vigtigt at påpege at det var en SW udgave jeg kiggede på da den almindelige er mere... almindelig. Men den var virkelig smart med praktisk bagagerum, ekstra højde (ikke som er Berlingo, men nok til at gøre en forskel), kopholdere og serveringsbakker over det hele (f.eks. på forsæderens ryglæn, ligesom i fly), tredelte bagsæder (hvor det midterste kan lægges ned og fungere som bord), mulighed for ekstra to sæder i bagagerummet (for 7 sæder i alt!), stort glastag (meget hyggeligt), osv.
Den var dog udstillet indenfor bag en masse andre biler, så jeg fik den ikke prøvekørt i går, og har derfor ikke helhedsindtrykket endnu.
Jeg skriver mere når der er sket noget i sagen :)
martin nielsen
bruger siden
12-05-2011
09-06-2011 kl. 11:38
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
14-06-2011 kl. 08:33
Tomas Larsen skrev:
Ford Mondeo, Peugeot 407 og Citroen C5 har alle samme Diesel motor. Så de kører nok samme km/l...
Altså, jeg har ikke været ude og måle deres forbrug, så jeg forholder mig kun til det tal som er opgivet. Her er C5 og 407 typisk opgivet til lidt over 18 km/l mod Mondeo'ens 16,7 km/l for ca samme antal hestekræfter. Dette giver også udslag i at en Mondeo typisk er lige knap 1000 kr dyrere i grøn afgift.
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
14-06-2011 kl. 08:35
Ole Volkert skrev:
Køb du bare en C5. Komfortmæssigt får du næppe noget bedre, synes jeg. Har selv haft 3 nyere Citroën biler. Dem var der ikke de helt store problemer med. Du skal ikke være nervøs for den hydrauliske undervogn, den holder. Kan du nøjes med 1,6 diesel så nap den, fint moment og ok langt på literen. Ellers god jagt.
Jeg har også en forestilling om at C5 er den mest komfortable af dem, og det er bestemt en faktor for mig. Jeg tror godt at jeg kan nøjes med 1,6 motoren da det skal være en familiebil og ikke en racer :)
Desværre havde den lokale Citroen forhandler ikke nogen liggende, så jeg skal lige finde ud af hvor der er en i nærheden så jeg kan komme ud og prøve den.
Jesper Lundgaard Andersen
bruger siden
26-09-2006
30-06-2011 kl. 18:47
Kemal Pajevic skrev:Tomas Larsen skrev:
Ford Mondeo, Peugeot 407 og Citroen C5 har alle samme Diesel motor. Så de kører nok samme km/l...
Altså, jeg har ikke været ude og måle deres forbrug, så jeg forholder mig kun til det tal som er opgivet. Her er C5 og 407 typisk opgivet til lidt over 18 km/l mod Mondeo'ens 16,7 km/l for ca samme antal hestekræfter. Dette giver også udslag i at en Mondeo typisk er lige knap 1000 kr dyrere i grøn afgift.
Se eks skoda oktavia vs vw passat samme motor men skoda kører længere ltr fordi den er lettere
Jesper Lundgaard Andersen
bruger siden
26-09-2006
30-06-2011 kl. 18:51
Kemal Pajevic skrev:Tomas Larsen skrev:
Husk at tjekke om der er DPF i dem du kigger på ellers er der strafafgift på ca 1000 kr årligt
Dette indlæg blev 30-06-2011 18:51 redigeret af dets forfatter.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
03-07-2011 kl. 22:14
Opel Vectra Wagon bør du også helt klart kigge efter. Den er også kendt for at være driftsikker. Den har masser af plads, og rimeligt med udstyr.
Eller kunne i kigge Kia Cee´d st.car eller Peugeot 307 st.car. De burde også kunne leve på til jeres ønsker.
Kemal Pajevic
bruger siden
24-01-2006
04-07-2011 kl. 10:27
Jeg vil bare skrive at jeg ikke har glemt denne tråd og læser alle svarene der kommer, så tak for jeres råd.
Og nu for at svare på nogle af jeres forslag. Japanerne (Mazda 6, Toyota Avensis) har slet ikke været med i løbet af samme årsag som f.eks. VW Passat osv.: de er lidt for dyre. Diesel versionerne koster omkr. de 200.000 kr, hvor Mondeo, C4, 407, osv ligger omkring 150.000, altså mere i vores prisklasse. Og det skal være en diesel da vi bor lidt udenfor byen og kører en del kilometer. Mht. Opel Vectra så har mine forældre en, og jeg bryder mig ærlig talt ikke om den. Selv hvis man ser bort fra at den bare ikke er særlig køn (beklager Vectra ejere :) ) så synes jeg at kørekomforten ikke er så god som i f.eks vores 406 selvom den er meget nyere. Den virker bare for hård, men måske er det bare mig...
Men vi har besluttet os for at gå efter en af de større biler for at få noget som også er godt til langturskørsel. Så lige nu står valget nok mellem en Ford Mondeo 2007 eller Citroen C5 2007-2008.