Bilbasen Forum
en fin bil til højst 10.000??
Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013
14-05-2013 kl. 12:31
Profil slettet
14-05-2013 kl. 13:15
Det kan godt lade sig gøre, MEN:
Du skal finde en pålidelig bilkyndig, der kan hjælpe dig med at styre uden om de værste fælder
Husk at det ikke nødvendigvis er den bil, der er pænest i lakken, der byder på færrest problemer.
Vær indstillet på at de 10.000 du bruger på bil er en engangsudbetaling, som du ikke skal regne med at se igen (bortset fra noget skrotpræmie), og du kan være uheldig at skulle skrotte bilen allerede efter kort tid pga dyr reparation.
Sæt som udgangspunkt ca. 1000 kr af om mdr. til reparation/vedligehold. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du kommer til at bruge dem alle, men se det som en opsparing til fremtidigt vedligehold. Hvis man ser på det på den måde har jeg fx på nuværende tidspunkt ca. 6000 kr i overskud på vedligeholdelses-"saldoen".
Når/hvis der opstår reparationer ud over alm vedligehold med olieskift m.m så lav en vurdering af om man kan forvente at bilen kan "bære" den investering.
Endelig er der penge at spare, hvis man kan lave lidt selv - også selvom det er småting. Mekanikeren skal jo have sin timeløn uanset sværhedsgraden på opgaven. :-)
Alternativt kan man overveje at bruge pengene på udbetalingen til en ny mikrobil, som er billigere i ejerafgift, men sådan en er til gengæld sværere at komme ud af igen, rent økonomisk, hvis man pludselig ikke har råd til bil mere.
Uanset hvad, så kræver det lidt luft i økonomien at have bil - gammel eller ny :)
VH Anders
Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013
14-05-2013 kl. 13:39
A R skrev:
Jeg har selv en gammel Citroën Xantia, som kører som vores nr. 2 bil - ca 10.000 km om året, som jeg har haft siden september sidste år, og den har indtil videre kostet mig under 2000 kr i rep (en termostat/ny kølervæske og en løs forbindelse til kølerblæseren), og har ikke haft pludselige nedbrud undervejs.
Det kan godt lade sig gøre, MEN:
Du skal finde en pålidelig bilkyndig, der kan hjælpe dig med at styre uden om de værste fælder
Husk at det ikke nødvendigvis er den bil, der er pænest i lakken, der byder på færrest problemer.
Vær indstillet på at de 10.000 du bruger på bil er en engangsudbetaling, som du ikke skal regne med at se igen (bortset fra noget skrotpræmie), og du kan være uheldig at skulle skrotte bilen allerede efter kort tid pga dyr reparation.
Sæt som udgangspunkt ca. 1000 kr af om mdr. til reparation/vedligehold. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du kommer til at bruge dem alle, men se det som en opsparing til fremtidigt vedligehold. Hvis man ser på det på den måde har jeg fx på nuværende tidspunkt ca. 6000 kr i overskud på vedligeholdelses-"saldoen".
Når/hvis der opstår reparationer ud over alm vedligehold med olieskift m.m så lav en vurdering af om man kan forvente at bilen kan "bære" den investering.
Endelig er der penge at spare, hvis man kan lave lidt selv - også selvom det er småting. Mekanikeren skal jo have sin timeløn uanset sværhedsgraden på opgaven. :-)
Alternativt kan man overveje at bruge pengene på udbetalingen til en ny mikrobil, som er billigere i ejerafgift, men sådan en er til gengæld sværere at komme ud af igen, rent økonomisk, hvis man pludselig ikke har råd til bil mere.
Uanset hvad, så kræver det lidt luft i økonomien at have bil - gammel eller ny :)
VH Anders
Mange tak for svaret, det med at ligge penge til siden hver måned til reparation lyder som en rigtig god idé! Lige pt. får jeg udbetalt 2800kr i SU, og ved siden af arbejder jeg også, men meget lidt.. -omkring 2-2500kr der fra. Så alt i alt har jeg omkring 5000kr om måneden, hvilket godt kan presse lidt i starten, går jeg ud fra :)
Profil slettet
14-05-2013 kl. 13:45
Har du tjekket priser på forsikring m.m.?
Jeg tror jeg ville lade de 10.000 kr blive liggende i banken/sparegrisen/madrassen og vente med at købe en bil til der var lidt mere 'ballast' i økonomien :)
Dette indlæg blev 14-05-2013 13:46 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
14-05-2013 kl. 15:18
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
14-05-2013 kl. 17:58
K S skrev:
Da det er din første bil skal du betale en meget høj præmie - sikkert mere end 10.000,-.
Køb en ny cykel i stedet samt kort til DSB og bus.
Spar op til du skal flytte hjemmefra det koster mange mange penge.
Et realistisk budget for dig til ny bil, forsikring etc. er snarere 100.000,- kroner.
Hej Bo
Tag lige og opret en profil i eget navn! Det tager ikke lang tid!
Profil slettet
15-05-2013 kl. 08:24
Jeg går selv og leder efter en lille bil til min datter, som er i samme situation som dig, med et kørselsbehov på 15000 km om året. . Min beregning ser således ud:
Krav:
- Ikke ældre end 1999,
- Pris max. 20000.
- Ikke kørt mere end 150000 km.
- Motor ikke større end 1.2 pga forsikring.
- Skal kunne driftes i 4 år.
Det snævrer feltet lidt ind til Saxo, Punto eller Peugeot 106 og der findes skam meget fine eksemplarer derude.
Økonomi over 4 år:
Indkøb: 20000.
Brændstof: 62500
Forsikring: 28500 (starter på 10000, men falder allerede efter første år til 7200, derefter 5500 pr år)
Vedligeholdelse: 12000
Evt. vinterdæk: 2000
Miljøafgift: 9200
Syn: 4000
Det giver i løse tal en udgift på godt 140000 over 4 år, altså godt 2300 pr. måned.
Jokeren er vedligeholdese, men jeg betaler kun reservedele og kan derfor holde udgiften nede. Kan man ikke selv, bliver det væsentligt dyrere.
Køber du en bil til 10000, vil det give dig en besparelse på godt 100 kr om måneden, men den besparelse kan du påregne at skulle bruge på ekstra vedligeholdelse.
Det kan hun selvfølgeligt ikke selv betale på SU, så derfor må farmand til lommerne nu engang.
Bil er en skøn luksus og giver enorm frihed, men dyrt at eje og drifte.
Profil slettet
15-05-2013 kl. 10:20
My bad.
Kørselsbehovet skal være 20000 km om året. Derfor differensen.
/jakob
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
15-05-2013 kl. 21:33
K S skrev:
Bilbasen benytter ikke unikke brugernavne.
Bo - få nu oprettet en profil i eget navn!
Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013
16-05-2013 kl. 10:47