Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

en fin bil til højst 10.000??

Pedro Braga

Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013

14-05-2013 kl. 12:31

Hej, jeg er en studerende, som gerne vil købe min første bil til maks 10.000kr... Hvilke mærker ville der være mest at hente i for pengene? Har kigget lidt rundt her på hjemmesiden, og der ser ud til at være en helvedes masse biler at vælge imellem. Hvor meget kan jeg regne med at skulle betale ved siden af til evt. reparationer osv.? Har ikke store krav til bilen, den skal bare være forholdsvis nysynet og gerne kunne kører i et par år uden for mange reparationer :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-05-2013 kl. 13:15

Jeg har selv en gammel Citroën Xantia, som kører som vores nr. 2 bil - ca 10.000 km om året, som jeg har haft siden september sidste år, og den har indtil videre kostet mig under 2000 kr i rep (en termostat/ny kølervæske og en løs forbindelse til kølerblæseren), og har ikke haft pludselige nedbrud undervejs.

Det kan godt lade sig gøre, MEN:

Du skal finde en pålidelig bilkyndig, der kan hjælpe dig med at styre uden om de værste fælder

Husk at det ikke nødvendigvis er den bil, der er pænest i lakken, der byder på færrest problemer.

Vær indstillet på at de 10.000 du bruger på bil er en engangsudbetaling, som du ikke skal regne med at se igen (bortset fra noget skrotpræmie), og du kan være uheldig at skulle skrotte bilen allerede efter kort tid pga dyr reparation.

Sæt som udgangspunkt ca. 1000 kr af om mdr. til reparation/vedligehold. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du kommer til at bruge dem alle, men se det som en opsparing til fremtidigt vedligehold. Hvis man ser på det på den måde har jeg fx på nuværende tidspunkt ca. 6000 kr i overskud på vedligeholdelses-"saldoen".

Når/hvis der opstår reparationer ud over alm vedligehold med olieskift m.m så lav en vurdering af om man kan forvente at bilen kan "bære" den investering.

Endelig er der penge at spare, hvis man kan lave lidt selv - også selvom det er småting. Mekanikeren skal jo have sin timeløn uanset sværhedsgraden på opgaven. :-)

Alternativt kan man overveje at bruge pengene på udbetalingen til en ny mikrobil, som er billigere i ejerafgift, men sådan en er til gengæld sværere at komme ud af igen, rent økonomisk, hvis man pludselig ikke har råd til bil mere.

Uanset hvad, så kræver det lidt luft i økonomien at have bil - gammel eller ny :)

VH Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Pedro Braga

Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013

14-05-2013 kl. 13:39

A R skrev:
Jeg har selv en gammel Citroën Xantia, som kører som vores nr. 2 bil - ca 10.000 km om året, som jeg har haft siden september sidste år, og den har indtil videre kostet mig under 2000 kr i rep (en termostat/ny kølervæske og en løs forbindelse til kølerblæseren), og har ikke haft pludselige nedbrud undervejs.

Det kan godt lade sig gøre, MEN:

Du skal finde en pålidelig bilkyndig, der kan hjælpe dig med at styre uden om de værste fælder

Husk at det ikke nødvendigvis er den bil, der er pænest i lakken, der byder på færrest problemer.

Vær indstillet på at de 10.000 du bruger på bil er en engangsudbetaling, som du ikke skal regne med at se igen (bortset fra noget skrotpræmie), og du kan være uheldig at skulle skrotte bilen allerede efter kort tid pga dyr reparation.

Sæt som udgangspunkt ca. 1000 kr af om mdr. til reparation/vedligehold. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du kommer til at bruge dem alle, men se det som en opsparing til fremtidigt vedligehold. Hvis man ser på det på den måde har jeg fx på nuværende tidspunkt ca. 6000 kr i overskud på vedligeholdelses-"saldoen".

Når/hvis der opstår reparationer ud over alm vedligehold med olieskift m.m så lav en vurdering af om man kan forvente at bilen kan "bære" den investering.

Endelig er der penge at spare, hvis man kan lave lidt selv - også selvom det er småting. Mekanikeren skal jo have sin timeløn uanset sværhedsgraden på opgaven. :-)

Alternativt kan man overveje at bruge pengene på udbetalingen til en ny mikrobil, som er billigere i ejerafgift, men sådan en er til gengæld sværere at komme ud af igen, rent økonomisk, hvis man pludselig ikke har råd til bil mere.

Uanset hvad, så kræver det lidt luft i økonomien at have bil - gammel eller ny :)

VH Anders

Mange tak for svaret, det med at ligge penge til siden hver måned til reparation lyder som en rigtig god idé! Lige pt. får jeg udbetalt 2800kr i SU, og ved siden af arbejder jeg også, men meget lidt.. -omkring 2-2500kr der fra. Så alt i alt har jeg omkring 5000kr om måneden, hvilket godt kan presse lidt i starten, går jeg ud fra :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-05-2013 kl. 13:45

Uh, det er ikke meget.

Har du tjekket priser på forsikring m.m.?

Jeg tror jeg ville lade de 10.000 kr blive liggende i banken/sparegrisen/madrassen og vente med at købe en bil til der var lidt mere 'ballast' i økonomien :)

Dette indlæg blev 14-05-2013 13:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-05-2013 kl. 15:18

Nåja, hvis man bor gratis hjemme er det selvfølgelig noget andet. :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

14-05-2013 kl. 17:58

K S skrev:
Da det er din første bil skal du betale en meget høj præmie - sikkert mere end 10.000,-.

Køb en ny cykel i stedet samt kort til DSB og bus.

Spar op til du skal flytte hjemmefra det koster mange mange penge.

Et realistisk budget for dig til ny bil, forsikring etc. er snarere 100.000,- kroner.


Hej Bo

Tag lige og opret en profil i eget navn! Det tager ikke lang tid!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-05-2013 kl. 08:24

Hej Pedro.

Jeg går selv og leder efter en lille bil til min datter, som er i samme situation som dig, med et kørselsbehov på 15000 km om året. . Min beregning ser således ud:

Krav:
- Ikke ældre end 1999,
- Pris max. 20000.
- Ikke kørt mere end 150000 km.
- Motor ikke større end 1.2 pga forsikring.
- Skal kunne driftes i 4 år.

Det snævrer feltet lidt ind til Saxo, Punto eller Peugeot 106 og der findes skam meget fine eksemplarer derude.


Økonomi over 4 år:

Indkøb: 20000.
Brændstof: 62500
Forsikring: 28500 (starter på 10000, men falder allerede efter første år til 7200, derefter 5500 pr år)
Vedligeholdelse: 12000
Evt. vinterdæk: 2000
Miljøafgift: 9200
Syn: 4000



Det giver i løse tal en udgift på godt 140000 over 4 år, altså godt 2300 pr. måned.

Jokeren er vedligeholdese, men jeg betaler kun reservedele og kan derfor holde udgiften nede. Kan man ikke selv, bliver det væsentligt dyrere.

Køber du en bil til 10000, vil det give dig en besparelse på godt 100 kr om måneden, men den besparelse kan du påregne at skulle bruge på ekstra vedligeholdelse.

Det kan hun selvfølgeligt ikke selv betale på SU, så derfor må farmand til lommerne nu engang.

Bil er en skøn luksus og giver enorm frihed, men dyrt at eje og drifte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-05-2013 kl. 10:20

Godt set Steen.
My bad.


Kørselsbehovet skal være 20000 km om året. Derfor differensen.

/jakob

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

15-05-2013 kl. 21:33

K S skrev:
Bilbasen benytter ikke unikke brugernavne.

Bo - få nu oprettet en profil i eget navn!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Pedro Braga

Pedro Braga
bruger siden
14-05-2013

16-05-2013 kl. 10:47

Mange tak for svarene alle sammen, jeg skal ud og kigge på nogle biler her snart, så tager jeg den der fra :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg