Bilbasen Forum
Elbil med varme!
Tina Hansen
bruger siden
10-11-2023
10-11-2023 kl. 13:40
Jeg overvejer at investere i min første elbil. Dog er min familie og jeg meget glade for en rigtig dejlig varm bil om vinteren (så vi kan sidde uden overtøj på lange ture).. Vi er vant til en god stor dieselmotor, som kan kaste masser af varme af sig, og jeg ved ikke hvad der efterhånden findes af løsninger for elbiler, som ikke bliver varme på samme måde.
Vi har kigget på en Mustang Mach-E, men jeg er simpelthen bange for om vi kan varme den ordentligt op, når det samtidig er koldt udenfor, og bilen kører til på motorvej. Er der nogen der har erfaringer med om man kan varme denne bil ordentligt op?
Alternativt skal vi måske gå efter en elbil med varmepumpe. Jeg ved ikke hvordan varme effekten af disse er heller? Hvis nogen har anbefalinger til bestemte mærker og modeller, som kan levere en varm kabine, vil det være meget værdsat.
Hilsen Tina
J R
bruger siden
13-12-2013
11-11-2023 kl. 15:16
Kender ikke Mustang. Men jeg tænker da den kan varme kabinen. Har den ikke varmepumpe? så har den det der kaldes en brødrister, og den virker nøjagtig som en varmeblæser du har i sommerhuset.
Vi har hidtil kørt konkurrentens model 3, og ikke frosset. Jeg ved dog at SR modellen med LFP batteri havde noget problematik til en start med det batteri og varmepumpe.
Vi kører på 5 år og har rundet 170kkm i den første og 35 kkm i nr 2.
Vi har aldrig siddet i skibukser og jakker. Men vi har måske nok haft en langærmet trøje på om vinteren.
Eks var vi i Norge sidste vinter med minus 22 grader, og der havde vi ikke jakker på i kabinen, men kunne mærke at forruden var ultra kold.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
13-11-2023 kl. 17:31
Elbiler: Hvor grønne er de? | FDM
Analysen viser, at elbiler generelt er bedre for klimaet end andre biler, men med de valgte forudsætninger er forskellen ikke altid stor – og variationen er betydelig fra bilmodel til bilmodel.
I rapporten kan man f.eks. se, at en Ford Mustang Mach-E med stort batteri samlet set udleder lige så meget CO2 i hele sit liv som en Skoda Octavia med dieselmotor. Mach-E og Octavia ligger begge på 175 gram pr. km. Det er dog undtagelsen, for ellers ligger elbilerne klart bedst.
Generelt kan man med dagens teknologi cirka halvere CO2-udslippet ved at vælge en elbil i stedet for en brændstofbil
Dette indlæg blev 13-11-2023 17:32 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-11-2023 kl. 15:00