Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt, nyere stationcar diesel max 150.000DKK

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 13:28

Hej alle Jeg står overfor at skulle have erstattet den(med altovervejende sandsynlighed) totalskadede Xantia st. car med en anden. Baggrundsinfo: Max 150.000DKK Kører 30.000 km årligt Plads til 2 voksne, 1 barn, barnevogn etc. Ønsker: God plads (er vant til Xantia'en kæmpe bagagerum) Driftssikker God brændstoføkonomi (jeg er ligeglad med om bilen jeg får er hurtig, men den skal selvfølgelig være fornuftig at køre i) Klima/aircon Fartpilot Med hensyn til mærke er jeg ikke så firkantet, så længe argumenterne/fakta er i orden, så er jeg ligeglad med om bilen er en Ford, Skoda, Kia eller Hyundai eller hvad der nu er af muligheder. Synes dog at Kia Ceed SW virker til at have et lille bagagerum? Har fundet denne Ford Mondeo, som ligger på mit max budget:..Ford Mondeo 2,0 TDCi 130 Titanium http://www.michaeljakobsen.dk/ford/vis/400603513/Ford-Mondeo-2.0-TDCi-130-Titanium-st.car Nogle der har erfaringer med denne mht brændstoføkonomi og driftsikkerheden? Derudover er jeg meget interreseret i, at høre hvilke modeller, i mener kunne være interessante for mig og mine behov. Kunne være fedt med et link til et potentielt køb og evt. personlige erfaringer med brændstoføkonomien på den pågældende model :-) Med venlig hilsen Rasmus

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

12-06-2012 kl. 14:17

Citroen C3 Picasso.

Den kan købet MEGET fordelagtigt på en financeringskampange, så du kommer ned omkring de 150.000 for en 1,6 HDi
Med det kørselsbehov, så er det da også godt med en helt ny bil, der kører noget længere på literen, og med garanti osv.

Spørg din lokale Citroenforhandler

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 14:18

@K S: Opel Vectra er i hvert fald også en rummelig bil, men mit indtryk er, at de ahr kørt en del km, når de skal holdes på mit budget???

@Christian Haugaard: Tak for info. Så bliver det nok ikke den, selvom den ellers ser interessant ud.

Noget der undrer mig er, at Vectra, Mondeo og andre i denne størrelse kun er angivet til at køre ca. 16,5 km/l. Min gamle Xantia kører 17,5 og jeg vil tro, at jeg bruger speederen som gennemsnittet af den danske befolkning. Har rent mentalt lidt svært ved at skulle indstille mig på, at jeg får en bil, der er ca 7 år nyere, men med dårlige brændstoføkonomi. Men det er nok desværre konsekvensen ved at kigge efter, så store biler....

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 19:59

Hej Katrine

Ja, dem har jeg også kigget på.. Specielt Skoda... Men kan ikke finde ud af om de er for dyre ift antal km eller årgang??? Selv om Toyota har ry for yderst driftsikker, så er jeg stadig en smule bekymret for, at der pludselig opstår en defekt, som er dyr at få repareret.

Dermed ikke sagt, at de er udelukket, så langt fra.

Hvordan er bagagerummet i en Avensis? Det har jeg faktisk ingen ide om..

Var tilfældigt forbi en Hyundai forhandler i dag, som fremhævede deres kampagne på i30cw til kun 199.995DKK - en rabat på 50.000DKK grundet facelift indenfor de kommende mdr.

Det ser umiddelbart rigtig attraktivt ud, men desværre også over budget.

Dette indlæg blev 12-06-2012 20:11 redigeret af dets forfatter.

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 20:32

Hej H P

C3 Picasso kunne også være et ok bud.. Hvordan er det med pladsen i Picassoen, både for passager og bagage???

Hvad med stødafdæmpningen?? Er den almindeli eller hydraulisk? Kunne godt lide Xantiaens bløde komfort.

Prøvede en Nissan Note i dag, hvor jeg synes den virker for lille. Umiddelbart ligger C3 Picasso meget tæt op af, gør den ikke???

Profil slettet

Profil slettet

12-06-2012 kl. 20:35

Korrekt, den ligger tæt op af C3. Dog er der lidt mere plads på bagsædet - dog er der stadig ikke meget.

Affjedringen er almindelig, og bagagerumspladsen er som sådan ok. Dog tror jeg det vil knibe med en barnevogn.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 20:50

Hej C S

Det er også det jeg frygter... Jeg vil frygtelig gerne være fri for fx at skulle pille hjulene af barnevognen, inden den kastes ind i bagagerummet

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 20:55

Christian Haugaard skrev:

Vectraen er ik meget bedre hvad crashtest angår, men er man ligeglad med det, er det bestemt også en udmærket bil.

Hvis din Xantia er / var en 2.0 hdi, så kan det være fordi det kun er lykkedes at hive 110 hk ud af en 2.0. Det er godt nok ik meget. En anden ting er at Citroen,s biler er langsomme i optrækket uanset hvilken Citroen man vælger, men det er en anden snak. Nu vi er ved det så kan BMW også få en af deres biler til at gå 18 km literen.

"Nå ,og hvad så tænker du""

Tjaaa bilen er en 6 cylindret sag med 313 hk!!

Hej Christian

Ja, der er tale om en 2.0 hdi. Hvad angår bilens 110 HK, så har jeg ikke oplevet på noget tidspunkt at have manglet overskud af kræfter. Bevares, det er ikke sikkert den vinder særligt mange racerløb, men det er også fint med mig :-)

Imponerende af BMW'en, men det er vist ikke bilen for mig :-)

Profil slettet

Profil slettet

12-06-2012 kl. 21:19

Ebbe Søndergaard Rasmussen skrev:
Jeg har en Mondeo 2,0 130 TDCI st.car Ghia, årgang 2004, Købt i 2008, med 117000 km på tælleren. Ved 155000 km blev koblingen skiftet, og bilen har kun været anvendt til træk af trailer til og fra genbrugspladsen, og bilen har ikke været monteret med anhængertræk før 2008. Et par caliper / lejer er blevet skifte + remskive, og her ved Km 200.000 er der et problemer med svinghjulet. Jeg synes den er dyr i service, ca 25.000 per år. - kør ca 22-25000 km/årligt, mellem 15-16 på literen.

Utroligt den ikke er sodet til endnu....

Mvh C S
www.e-bil.dk

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

12-06-2012 kl. 21:33

Hej Ebbe

Puha, 25.000 årligt vil jeg være ked af at buge på service... Tusind tak for dit input.

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

13-06-2012 kl. 07:20

Hej igen Ebbe

Det er godt nok noget af et skrækeksempel, du fremviser her. Håber dit næste eftersyn bliver en positiv overrraskelse :-)

Jeg læner mere og mere mod Hyundai i30cw, som jeg nævnte tidligere. Selvom det ikke er med hjertet, så kan jeg nok stadig sove bedre om natten, uden at frygte værkstedsregninger i den størrelsesorden.

i30cw findes også med et par år bagen og under 100.000 km. Nogle der har erfaringer, som de vil dele ud af??

Ved godt, at det så langt fra er den mest spændende bil at snakke om, men håber stadig på nogle input :-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

13-06-2012 kl. 15:05

Det ser faktisk sådan ud. I hvert fald på søsterbilen Kia Ceed SW, men det skal jeg selvfølgelig have tjekket efter. Vil være ked af at skulle pille hjulene af hver gang.. Men ingen tvivl om, at den er mindre end Xantia'en ;-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

13-06-2012 kl. 21:44

Hej K S

Ja, den ser i hvert fald rummelig ud..

Men med min erfaring fra Xantia'en så må jeg give de kritiske røster ret, der siger, at der er mange elfejl på franske biler, i hvert fald Citroen. Ved godt Xantiaen også var 12 år gammel, men alligevel.. Omvendt kunne jeg godt fristes til en fransk bil, men så tror jeg det skal være Citroen igen, hydraulisk undervogn er vanedannende :-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

13-06-2012 kl. 22:24

Hej Ebbe

Tak skal du have... Det er godt nok svært, synes jeg..

Ja, nu du nævner det, så har jeg også mest stødt på ros til Mondeo herinde... Omvendt synes jeg også mange nævner, at man kan være meet uheldig med brugte dieselbiler pga bl.a. tildsodning.

Som inkompetent ud i biler, så er det meget svært at navigere rundt i alle disse informationer. Og ikke mindst sortere det værste fra :-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

14-06-2012 kl. 10:08

Hej K S

Det er en imponerende statistik du hiver frem af ærmet der.. Må hellere tage et mere grundigt kig på en Grand Scenic :-)

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

17-06-2012 kl. 18:10

Rasmus Kibsgaard skrev:
Hej K S

Det er en imponerende statistik du hiver frem af ærmet der.. Må hellere tage et mere grundigt kig på en Grand Scenic :-)

Denne her er baseret på et noget større grundlag.

http://www.reliabilityindex.com/news/50/The%20family%20cars%20you%20can%20rely%20on%20this%20summer

Med venlig hilsen
Kim

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

18-06-2012 kl. 22:26

Hej K S

Du har ret i forhold til statistik. Det er en sjov størrelse, som kan manipuleres på alle mulige måder. Men noget tyder på, at Renault er kommet godt med...

Havde ellers besluttet mig, at udvide budgettet og gå efter en Kia Ceed 1,6 CRDi 115 SW Premium pga garanti og udstyr.

Men Renault Megane III 1,5 dCi 90 Expression ST 5d bør jeg måske kigge nærmere på?? Nogle der har erfaringer med den? Hvordan er den størrelsesmæssigt i forhold til Ceed'en? Reelt brændstofforbrug? Andre ting man bliver nødt til at være opmærksom på.

Synes på disse Expression varianter her på sitet, at det varierer om der er naviation i eller 2 zone klima?? Er der en detalje jeg har overset her? Kunne da godt tænke mig begge dele, hvis muligt...

Ja, i kan godt høre, at jeg er i tvivl og har været langt omkring :-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

19-06-2012 kl. 18:47

Hej K S

Tak for både input vedrørende erfaringer samt link til statistik/artikler, det har været rigtig brugbart.

Jeg har nu besluttet mig, eller rettere vi. Ikke fordi min kone på nogen måde skal have skylden for valget, jeg faldt også hele tiden tilbage på samme bil...

Valget er faldet på en Kia Ceed SW. Mange vil sige, at det er en kedelig bil. Det vil jeg ikke afvise. Men til gengæld kan jeg simpelthen ikke ignorere det faktum, at garantien på deres biler er alle(Hyundai undtaget) langt overlegne. Jeg ved selvfølgelig godt, at de fleste nye biler ikke nødvendigvis kommer til at fejle noget i garantiperioden, men det giver nu på en eller anden måde en bedre mavefornemmelse og mulighed for at sove godt om natten :-)

Yderligere har jeg fået en bil spækket med udstyr. Det eneste, der mangler er navigation, som absolut i mit tilfælde betragtes som ikke nødvendigvis overflødigt, men i hvert fald luksus. Desuden mangler også elektronisk nedblændeligt bakspejl og hvad jeg opfatter som den eneste mangel, nemlig regnsensor. Man kan ikke få alt i denne verden :-)

Hav det godt alle sammen....

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

20-06-2012 kl. 08:47

Hej K S

Nå, det var da træls at høre. De forhandlere jeg har snakket med har godt nok også gjort opmærksom på, at det står mig frit for, at få bilen serviceret hos "ikke Kia" værksteder, men så ligger en evt bevisbyrde på mig og ikke længere Kia værkstederne.

Mht. garantien så har du ret ift Hyundai, da mit kørselsbehov er ca. 30.000 om året.

Men hos Renault?? Det var jeg ikke klar over..

Morten KD

Morten KD
bruger siden
05-12-2005

20-06-2012 kl. 09:36

Hej og undskyld at jeg blander mig i denne fine og saglige debat.. ;-)

Inden du/i skriver under på en Ceed, så prøv lige den Megane inden.. - helst 1,5 dci med 110hk og 6 gear. Den med de 90 hk. opleves lidt for undermotoriseret samt den 5 trins gearkasse er noget slasket (typisk fransk..). Alternativt kunne i prøve 1,9 dci 130hk. som også gør det rigtig godt. Den går lidt kortere på literen men er til gengæld ofte billigere end 1,5 dci 110 hk. i indkøb.

Så vidt jeg ved findes der ikke deciderede kampagnemodeller, men fabriksudstyret er ikke specielt dyrt. Integreret navigation 7.900,- og 2zonet klime + regnsensor (PLUS-pakke) 8.500,- hvorfor nogle forhandlere fik biler hjem med netop det udstyr.

De 3 års ekstra garanti kan tilkøbes såfremt bilen ikke er fyldt 1 år fra 1. indreg. men jeg ville ikke være nervøs ved en nyere fransk Renault. Så for nylig et link der viste at Clio3, Megane3 og Laguna3 alle ligger i kategorien "Excellent" i ADACs statestikker