Bilbasen Forum
Brugt, måske midlertidig, familiebil

Casper Andersen
bruger siden
01-03-2025
02-03-2025 kl. 11:47
Krav er at den har automatgear og enten kører benzin eller på el, da vi ofte har korte ture.
Jeg har overvejet følgende i forskellige prisklasser:
1. En ældre Skoda Octavia (eller lignende) til omkring de 100.000 kr der har kørt omkring 150-175.000 km. Jeg er bare lidt nervøs for om jeg kommer til at bruge meget tid på vedligehold - hvilket jeg virkelig ikke gider. Derudover er jeg lidt nervøs for hvor svært det vil være at komme af med den igen senere, nu der er så meget fremgang på elbilsmarkedet.
2. Cupra Born til 180-200.000 kr. Det lader til man får en ganske fornuftig bil til pengene her, men ærgrer mig over at der hverken er isofix på forsæde eller mulighed for anhængertræk. Er også en anelse bekymret for bagagerumsplads, selvom jeg tror det er bedre end hvad vi har i dag.
3. En Hyundai Ioniq 5 Ultimate til omkring de 230-250.000 kr. Nu rammer vi en klasse jeg synes er sjovere, men begynder også at være mange penge. Lader til at man får fint udstyr til pengene samt at der stadig er garanti på de modeller, men stor venderadius, ingen bagrudevisker og ingen isofix på forsædet taler lidt imod.. Men det er måske til at leve med?
4. Skoda Enyaq til 250-280.000. Nok den bil jeg helst vil have, da jeg bare synes den er lækker med Suite interiør og har noget rigtig fint udstyr, men alle jeg har snakket med og hvad jeg kan læse mig til er at man skal gå efter den nyere 85 model - det bliver bare for dyrt for mig da det hurtigt koster 100.000 kr mere for samme dustyrsniveau. Så er dårlig software, ingen opdatering af software, mindre motor og manglende prækonditionering virkelig en dealbreaker?
Med de to sidstnævnte kunne jeg også forestille mig at det ikke bare er en midlertidig bil, men en der kan holde i mange år.Det er dem jeg har fundet frem til. Jeg tager også gerne imod andre forslag.
På forhånd tak.
Dette indlæg blev 02-03-2025 12:00 redigeret af dets forfatter.

T i
bruger siden
17-06-2006
02-03-2025 kl. 17:15
Hvor mange km/år?
Småture/lange ture?
Alternative transportmuligheder?

J R
bruger siden
13-12-2013
02-03-2025 kl. 22:23
Hyundai Kona med 64 kW batteripakke gerne advanced udstyrs pakke eller Premium. Hyundai har 5 år unlimited km garanti.... Men det er jo nærmest ligegyldigt, når i ikke køre særligt meget.
Eller
Kia eNiro med samme batteripakke. Fordelen er Kia har 7 år/150.0000 km garanti. Så finder du en 3 år gammel, så er der fortsat 4 års garanti.
Og ja dårlig software med nul update er dælme en dealbreaker.
Dette indlæg blev 03-03-2025 18:07 redigeret af dets forfatter.