Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt i Poloklassen - 100-120.000 er budgettet

Patrick Kliver Pultz

Patrick Kliver Pultz
bruger siden
30-07-2009

17-07-2016 kl. 19:35

Jeg har gennem længere tid søgt og ledt efter alternativer til min nuværende bil - en '91 Audi 100, 2.3E. Efter beregning af økonomien i denne bil over en 4-årig periode, har jeg fundet en pris på 2.24kr. pr kørte kilometer, alt inklusive. Her skal tillægges risikoen for pludselige værkstedsregninger, som jo trods en ellers fin stand og relative lave 240.000km på klokken, kan opstå på sådan en vogn. Bilens nuværende markedsværdi tillader simpelthen ikke større reparationer eller udskiftninger.
Derfor har jeg leget med tanken om en brugt vogn i Polo-klassen. Grundet et årligt kørselsbehov på ca. 15.000 km, blandet by- og motorvejskørsel, har jeg set udelukkende set efter benzin-motorer. Efter en udvælgelse udfra personlige preferencer, har jeg prøvekørt en 0,9 TCe Renault Clio, en 1,2 Peugeot 208 Allure Sky, samt en VW Polo, dog i dieselversionen. Renault'en falder ganske enkelt igennem på interiør, så valget står umiddelbart mellem 208'eren og Polo'en.

Bilerne:

2010 VW Polo 1,4 TSi 85 Highline 5d, 77.000 km.eller

2013 Peugeot 208 1,2 VTi Allure Sky 5d, 68.000 km

Så dilemmaet er som følger: hvilken af de to biler, er den bedste investering ift. værdi for pengene, afskrivning og vedligehold? Jeg håber inderligt at kunne få et par gode råd med herfra!

Hilsen Patrick

Dette indlæg blev 17-07-2016 19:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

17-07-2016 kl. 23:58

Hvis du kører 15.000 km. om året, så ville jeg godt nok ikke skifte min lækre, fem cyl. Audi ud før det virklig var nødvendigt.

Jeg har aldrig læst eller hørt noget dårligt om motoren i din fine Audi og jeg er af den overbevisning, at du kører i noget af det bedste, som Audi nogensinde har produceret!

Min påstand er, at du sagtens kan køre 50.000 -100.000 km. mere - førend der opstår dyre reparationer.

Noget andet er, at er meget begrænset, hvad du får for din fine bil. Behold den da :-)

Skulle der ´mod forventning ske noget alvorligt, så vil du måske miste 5.000-10.000 kr. Det er da en risiko, som er værd at tage, når man tænker på, hvor godt du er kørende.

Polo og 208 er udmærkede biler, men du bliver ikke lige så glad for dem, som for din nuværende bil. Taler af erfaring!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Patrick Kliver Pultz

Patrick Kliver Pultz
bruger siden
30-07-2009

18-07-2016 kl. 01:00

Joakim S

bruger siden
15-04-2013

skrev:
Hvis du kører 15.000 km. om året, så ville jeg godt nok ikke skifte min lækre, fem cyl. Audi ud før det virklig var nødvendigt.

Jeg har aldrig læst eller hørt noget dårligt om motoren i din fine Audi og jeg er af den overbevisning, at du kører i noget af det bedste, som Audi nogensinde har produceret!

Min påstand er, at du sagtens kan køre 50.000 -100.000 km. mere - førend der opstår dyre reparationer.

Noget andet er, at er meget begrænset, hvad du får for din fine bil. Behold den da :-)

Skulle der ´mod forventning ske noget alvorligt, så vil du måske miste 5.000-10.000 kr. Det er da en risiko, som er værd at tage, når man tænker på, hvor godt du er kørende.

Polo og 208 er udmærkede biler, men du bliver ikke lige så glad for dem, som for din nuværende bil. Taler af erfaring!

Tak for dit input! Jeg er faktisk lidt i vildrede. Audi'en kører som udgangspunkt godt - helt upåklageligt, hvis jeg skal være ærlig, men med forestående skift af tandrem/vandpumpe, mindst 2 hjullejer og bremser hele vejen rundt, nye sommerdæk med fælge (grundet en flækket fælg og meget trætte dæk), begynder økonomien i det at briste. Den har været så billig for mig i indkøb, at jeg årligt bruger 4 gange bilens værdi i brændstof, forsikring og afgift.

Alt i alt, står jeg til at kunne gå fra en pris på 2.24 kr pr. kørt km. til blot 1.85, inklusive finansiering, øgede udgifter til service og dets lige - dvs. en årlig besparelse på godt 4000,- ved at springe i en af de to ovennævnte biler. Disse tal er i øvrigt udregnet med 100% afskrivning på Audi'en og en konservativ afskrivning på de to andre. Alt i alt, er jeg villig til at gå ned i byggekvalitet for en større driftssikkerhed, mere forudsigelige omkostninger og en overordnet mere moderne bil.

Så spørgmålet består: hvilken af de to er så den bedste investering totalt set?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

18-07-2016 kl. 20:52

KS har en pointe. Men, kunne du ikke forhøje budgettet lidt? Tænker på, at du for ganske få penge kan få en fabriksny bil.

Man kan købe en Fabia stationcar til 152.000 kr. Det er nok den bil i den klasse, som holder værdien bedst.

Når du alligevel skal financiere bilen, så er det typisk billigere at financiere helt nye biler :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

18-07-2016 kl. 20:55

Men igen: 39 øre sparet pr. km - og du kører 15.000. I bedste fald kand du altså spare 400-500 kr. måned.

Du kommer til at savne oplevelsen - nu er du advaret :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Patrick Kliver Pultz

Patrick Kliver Pultz
bruger siden
30-07-2009

19-07-2016 kl. 02:28

Tak for svarene d'herrer! Efter at have kigget budgettet igennem endnu en gang, og sammenlignet priser, er det eneste spørgsmål der står tilbage, før jeg tager en beslutning: hvor stor en afskrivning skal jeg regne med? De respektive forhandleres vurdering, tør jeg ikke stole på, uden videre, da de jo har incitament for at pynte lidt på tallene.

Konkret eksempel:

2012 Peugeot 208 1,2 VTi Allure (største udstyrspakke) 47.000 km. '

Hvad er et realistisk bud om 3 år, forudsat 15.000km om året og autoriseret service overholdes?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

20-07-2016 kl. 22:14

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nu skal man jo heller ikke overvurdere oplevelsen. Vi taler om en 25 år gammel bil, det har kørt, hvad der svarer til 5-6 gange rundt om Jorden. Der er sket rigtigt meget med udviklingen på de mellemliggende år, så på mange områder vil der klart være tale om en langt bedre oplevelse i en ny(ere) bil.

Well, jeg skriver som jeg gør, fordi jeg selv skiftede en 20 år gammel Mercedes ud for knap 5 år siden. Og bevares- jeg har da sparet nogle penge og der er ganske rigtigt kommet biler, som kører bedre end min gamle Mercedes. Men, jeg har virkelig savnet den.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

21-07-2016 kl. 09:09

Jeg er tilbøjelig til at holde med Joakim.

Efter at have kørt hen mod 600.000km i 3 Audier, alle med 5 cylindre, og nu 20.000 i den 4. Audi.

Jeg har aldrig haft overraskelser, men kun almindelig slidtage.

Man skal selvfølgelig ikke være blind for at det er en gammel bil, og nostaldgi nogle gange må vige for fornuft.

Jeg tror dog som Joakim, at Patrick vil savne sin gode gamle Audi, hvis springet bliver til en Poloklasse.

Hvis økonomien er vigtigst, så køb en ca 3 år gammel bil i minestørrelse, de har tabt den største del på det tidspunkt.

Hvis komforten derimod er vigtigst, så køb en lidt ældre bil i en større model, så vil savnet af Audien heller ikke være så stort.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

21-07-2016 kl. 11:29

Lars Christensen said it :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg