Bilbasen Forum
Brugt elbil... hvad med batteriet?
Morten Hjort
bruger siden
15-03-2020
28-02-2022 kl. 15:11
Men det store spørgsmål i.f.t. en brugt elbil:
1: Kan en elbil opgraderes om f.eks 8 år til et større batteri?2: Hvordan kan man vide hvad et nyt batteri koster (ser ikke ud til at det er noget man sådan lige kan få at vide)?
Overordnet handler det jo om om vi kan forvente at der er en brugtsalgsværdi af bilen senere ala en normal benzinbil eller om det er usikkert ift om hvor godt batteriet er (inkl til den dags standard).
Dette indlæg blev 28-02-2022 15:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-02-2022 kl. 16:36
Jeg ville gå udenom Leaf af den grund.
Det brude være muligt at opgradere et batteri til et større, MEN der er ingen der kender prisen, og kun ganske få hos eks Tesla der har fået lov dertil.
Køb en med væskekølet batteri, så burde du ikke få dårligere brugtpris end på en almindelig ICE.
Om 8 år, kan du endda være i den situation at du ikke kan forhåndsregne på værditab på hverken Batteri eller ICE.
Hvis du kigger på de elbiler der har været længst på markedet, så virker det ikke umiddelbart til de har haft væsentlig større værditab end ICE i samme nypris segment.
Range is king, så køb den med størst batteri du har råd til.
s ø
bruger siden
08-01-2020
01-03-2022 kl. 08:28
Morten Hjort
bruger siden
15-03-2020
skrev:
Min bedre halvdel og undertegnede har set os lidt lune på en elbil (Hyundai Ioniq eller Nissan Leaf) og jeg har set et par nyere modeller med under 20.000 km til omkring de 200.000. Med vores sporadiske kørselsforbrug bør rækkevidden være fint.
Men det store spørgsmål i.f.t. en brugt elbil:
1: Kan en elbil opgraderes om f.eks 8 år til et større batteri?2: Hvordan kan man vide hvad et nyt batteri koster (ser ikke ud til at det er noget man sådan lige kan få at vide)?
Overordnet handler det jo om om vi kan forvente at der er en brugtsalgsværdi af bilen senere ala en normal benzinbil eller om det er usikkert ift om hvor godt batteriet er (inkl til den dags standard).
Det kan sagtens være en mulighed, at få et batteri i samme størrelse med nyere teknologi og størrer kapacitet i fremtiden.der skal nok komme firmaer som tilbyder det.
bilproducenterne bliver ikke ved med at have monopol på det.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-03-2022 kl. 14:20
Men det er nok et spørgsmål om det vil give (økonomisk) mening at skifte batterier, der fungerer fint, for at få længere rækkevidde. I den situation vil jeg tro at det giver mere mening at bytte bil, men hvem ved....
s ø
bruger siden
08-01-2020
02-03-2022 kl. 15:09
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er næppe sandsynligt, da det formentlig også vil betyde at bilens ladestyring skal ændres, software udskiftes etc.
Nutidens batteribiler, der bygger på umoden tekonologi vil tabe værdi og blive skrottet på linje med elværktøj baseret på NiMh eller NiCd.
der er faktisk flere teslaer som efter 6 år har fået nyere type batteri med længere rækkevidde monteret
s ø
bruger siden
08-01-2020
03-03-2022 kl. 09:05
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg tror, at du forveksler noget?
Tesla ændrede softwaren, hvilket gav længere rækkevidde (ihvertfald på papiret), men det havde ikke noget med batteriskift at gøre.
De har også undervejs skiftet batteritype i produktionen.
nej jeg forveksler ikke noget, det har ikke noget med de løbende opdateringer at gøre.batteriet blev skiftet efter 6 år fra 1 generation til 2 generation udgave og det gav 80 km længere rækkevidde og intet andet blev fortaget.den kan stadigvæk oplades på samme netværk som den plejer.
s ø
bruger siden
08-01-2020
07-03-2022 kl. 14:47
så forsøger VW at producere biler lige så hurtigt som Tesla. bliver spændende at følge kapløbet mellem de 2 .
Rasmus H
bruger siden
24-12-2018
16-06-2022 kl. 21:35
Det er ikke billigt, men bevis på, at det lader sig gøre.
Dette indlæg blev 16-06-2022 22:06 redigeret af dets forfatter.
Morten Haagensen Elmose
bruger siden
16-06-2020
10-07-2022 kl. 23:16
Morten Hjort
bruger siden
15-03-2020
skrev:
Min bedre halvdel og undertegnede har set os lidt lune på en elbil (Hyundai Ioniq eller Nissan Leaf) og jeg har set et par nyere modeller med under 20.000 km til omkring de 200.000. Med vores sporadiske kørselsforbrug bør rækkevidden være fint.
Men det store spørgsmål i.f.t. en brugt elbil:
1: Kan en elbil opgraderes om f.eks 8 år til et større batteri?2: Hvordan kan man vide hvad et nyt batteri koster (ser ikke ud til at det er noget man sådan lige kan få at vide)?
Overordnet handler det jo om om vi kan forvente at der er en brugtsalgsværdi af bilen senere ala en normal benzinbil eller om det er usikkert ift om hvor godt batteriet er (inkl til den dags standard).
Moderne elbilbatterier - herunder også det der ligger fx i en Nissan Leaf årgang 2018 - er konstrueret til at kunne holde i omegnen af 1 mio. km, så man skal ikke være bange for, at batteriet holder op med at virke, den dag man er kommet ud over 8 år eller 160.000 km, som Nissans garanti omfatter. Min egen Leaf er 4 ½ år gammel, og ifølge Leaf Spy Pro app. er batteriet degraderet til 90,4 %, hvilket er helt inden for normalen. Det svarer til, at jeg i stedet for 270 km WLTP har ca. 243 km, hvilket er til at leve med. Undersøgelser med ældre Leaf fra 2011 og 2012 viser, at batteriet de første 4-5 år degraderer, men for det meste aldrig længere ned end 85 %.
Der findes firmaer fx i Holland, der kan opgradere bl.a. en Leaf 40 kWh til 62 kWh, men det koster vist i omegnen af 60.000 kr. Så man skal holde det op mod prisforskellen på en ny eller brugt henholdsvis 40 eller 62 (e+) model.
Indtil videre tyder meget på, at elbiler holder prisen mindst på niveau med fossilbiler måske endda lidt bedre grundet særligt lange leveringstider på en del af de nye elbilmodeller.
Morten Haagensen Elmose
bruger siden
16-06-2020
10-07-2022 kl. 23:28
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Nissan leaf kører med CharDeMo laderstik. Det outdated, og totalt uforståeligt at Nissan lavede den nye model med det stik.
Jeg ville gå udenom Leaf af den grund.
Det brude være muligt at opgradere et batteri til et større, MEN der er ingen der kender prisen, og kun ganske få hos eks Tesla der har fået lov dertil.
Køb en med væskekølet batteri, så burde du ikke få dårligere brugtpris end på en almindelig ICE.
Om 8 år, kan du endda være i den situation at du ikke kan forhåndsregne på værditab på hverken Batteri eller ICE.
Hvis du kigger på de elbiler der har været længst på markedet, så virker det ikke umiddelbart til de har haft væsentlig større værditab end ICE i samme nypris segment.
Range is king, så køb den med størst batteri du har råd til.
I praksis har ChaDeMo hurtigladerstandarden ikke været et problem i de to år, jeg har haft min Leaf Tekna (2018) 40 kWh. Danmark er fortsat ret godt dækket med ChaDeMo-ladestandere. Faktisk er der den fordel, at hvis jeg kommer til en hurtiglader med to ladeudtræk (en CCS og en ChaDeMo), og der holder en og lader med CCS, kan jeg med det samme tilslutte min Leaf til ChaDeMo-udtrækket. Så går den automatisk i gang med at oplade min bil, når CCS-bilen er færdig. Hvis jeg havde kørt i en CCS-bil, havde jeg været nødt til at vente med at tilsluttet ladeudtrækket, indtil den anden CCS-bil var færdig med at oplade.
At en Leaf har luftkølet batteri har i praksis heller ikke været et problem. På den årlige tur fra det storkøbenhavnske til det midtjyske (ca. 250 km overvejende på motorvej), skal jeg blot hurtiglade en enkelt gang undervejs - fx i Nyborg - og det tager ca. 35-40 min. at oplade fra 20-80 %. Når jeg så kommer frem, oplader jeg bare på en langsom destinatinationslader, så batteriet når aldrig at blive så varmt, at det giver langsom (hurtig)opladning.
Ja, nogle mener, at rækkevidde er king, men der er jo ingen grund til at køre rundt med et batteri på 110 kWh og 700 km rækkevidde, hvis man kun har brug for så lang rækkevidde nogle få dage om året. Så slæber man bare rundt på et alt for stort, tungt og i praksis overdimensioneret batteri.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-07-2022 kl. 09:55
Vi kører 45.000 om året, og måske 60-80 dage om året med mere end 300 km. Det kan vi oftest uden at skulle lade udebys. Og skal vi lade udenbys, kan det 3 ud af 4 gange nøjes med at være 10 minutter.
Skal man udenlands, så tænker jeg ChaDeMo vil være træls, for at sige det på godt jysk. Bortset måske fra Frankrig, for Zoe leveres også med ChaDeMo stik, så der kunne godt være en overflod.
Efter vi er flyttet fornylig og har monteret solceller, så lader vi omregnet til årsbasis ca 20.000 km på solen. Det er altså cool. Så kan Putin beholde den olie/gas vi plejer at bruge dertil. Om ikke andet så kan olie/gas resourserne holde længere for andre med anden orientering.
Morten Haagensen Elmose
bruger siden
16-06-2020
04-08-2022 kl. 15:06
K S
bruger siden
03-07-2022
skrev:
Elbiler forurener af helvede til. Alle brugte batterier skal bortskaffes men forgår aldrig.
En moderne elbil udleder her i 2022 ca. halvt så meget CO2 som en fossilbil baseret på livscyklus, og efterhånden som batteriteknologien bliver endnu bedre, reduceres klimabelastningen yderligere. Ved kørsel udleder elbiler ingen partikler (da de jo ikke har noget udstødningsrør), og eftersom strømmen bliver grønnere og grønnere - både i Danmark og i EU - bliver selv en ældre elbil også grønnere og grønnere med tiden.
I forhold til brugte elbilbatterier er der ved at opstå en hel industri, der bruger udtjente batterier til energioplagring. Fx vil man ved en hurtiglader kunne oplagre grøn vindmølleenergi produceret om natten, som så kan bruges om dagen, hvor behovet er størst.