Bilbasen Forum
BMW I3 erfaringer?
T i
bruger siden
17-06-2006
28-03-2020 kl. 11:53
Går og overvejer at købe en I3.
Nogen der har erfaringer med den?
Skal bruges til landevejspendling, så kommer til at køre en del km, går efter en 120Ah model pga. rækkevidde. Vil gerne have godt med udstyr, LED lygter, Adaptiv fartpilot etc....
Hvad siger panelet godt/skidt?
J R
bruger siden
13-12-2013
28-03-2020 kl. 17:39
Men synes de virker fede, dog undre det mig med de der cykelhjul.
Bemærker de er opgivet til 359 km efter NEDC måden at måle på.
Kunne godt forstille mig efter nyeste målemetode at den er tættere på 300 km.
Og ganske som med almindelige biler, så falder rangen ved sne, regn temperatur og modvind.
Det er bare mere udtalt på en elbil, da den er hyper effektiv og ikke en energi frådsende fossil brænder.
Jeg ville kun vælge den hvis jeg havde mindre end 200 km som daglig pendling eller kan lade på arbejdet.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-03-2020 kl. 13:43
Tror det er ok, skal køre ca. 180km, 90% landevej og lidt by, så den burde kunne klare det uden at skulle lades til 100%/aflades helt. Den enkelte gang pr. 20 år, hvor der er -15 og modvind begge veje, må man evt. klatlade på vejen.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-03-2020 kl. 13:58
Min egen elbil har 560 i WLTP. På sommmerdage går den 500 på landevej og 420 på motorvej.
Vinterdage med 0 grader går den 400 på landevej og 300 på motorvej.
Ved ikke om du kan bruge det at få et ca overblik over hvad sådan en i3 kan forventes at "range"
Til info så er det væsentlig billigere med strøm. Vi har kørt 29000 km fra april til januar. Det har kostet 4000 kr i el. Har abonnement hos EON. (runder nu 33k, der køres ikke så meget i coronatid)
Held og lykke.
Dette indlæg blev 29-03-2020 14:03 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-03-2020 kl. 15:11
Regner også klart med at spare lidt på "brændstof" kører omkring 35k km om året, så har i løse tal regnet ud at man burde spare omkring 13k/år på drivmiddel/grønafgift, I3 er så vidt jeg kan se også billigere i service.
Den er så en smule lille, men kunne være sjovt at prøve i en periode...
J R
bruger siden
13-12-2013
29-03-2020 kl. 15:54
Vi sparer ca 23.000 om året. Kan man mærke det, nej ikke en dadel, man hæver bare forbruget.
Et alternativ kunne være en Hyundai Kona eller en Kia e-niro. Begge skal være i 64kW batteri pakken versionen. De nye kan også lade med 11 kW hjemme i indkørsel.
Forøvrigt så kørte de de i3 som delebiler i københavn på et tidspunkt. Min broder sagde den var sjov, han bor i cph.
Dette indlæg blev 29-03-2020 16:04 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-03-2020 kl. 20:59
Der virker I3 som et ok kompromis, så kan man i hvert fald lige prøve at snuse til eldrift....
J R
bruger siden
13-12-2013
29-03-2020 kl. 21:39
Men så just forleden de havde skiftet ICE'en ud med en model 3, så der nu holdt en i3 + en model 3.
Thumbs up på at prøve, tvivler på du går tilbage, det er bare så meget bedre på næsten alle punkter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-03-2020 kl. 23:37
Hvad med opladning, har kigget Clever/EON og man skal jo kigge på hvad der passer bedst i forhold til der hvor man færdes etc.
Er der nogen afgørende forskelle på dem, som man skal være særlig opmærksom på? Synes at jeg læste at ved den ene kunne man evt. frikøbe laderen for et beskedent beløb, hvor den anden ejede den uanset?
J R
bruger siden
13-12-2013
30-03-2020 kl. 08:21
Om laderen kan frikøbes eller ej ved jeg ikke.
Du skal se på ladekortet for begge om den ene eller den anden dækker bedst hvor du færdes.
Der håbes på at der indføres noget mobil like roaming. Pt er det wild west, så du kan sagtens lade på de andre, forudsat at du har eks en EINS ladebrik, men prisen er forholdsvis høj på gæste net.
Alternativet er at benytte en lader fra FDM, AURA etc. Men disse udvider ikke dine lademuligheder udenbys.
Ved ikke om der en oget i3 forum, men ellers så cykel lidt rundt på tesla forum, der er uanede tråde om ladning.
Dette indlæg blev 30-03-2020 08:50 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-03-2020 kl. 20:17
J R
bruger siden
13-12-2013
31-03-2020 kl. 20:35
Mener at have læst et eller andet sted at vw udskød start leveringer 6 måneder, og havde problemer med at få batterier nok fra underleverandøren LG i Polen.
T i
bruger siden
17-06-2006
31-03-2020 kl. 21:29
Dette indlæg blev 31-03-2020 21:31 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-04-2020 kl. 01:30
eks. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/leaf/e-tekna-5d/4666190
https://www.motorsiden.dk/Nyheder%202018/2018%20Nissan%20LEAF%20First%20Test%20del%202.htm
Dette indlæg blev 01-04-2020 01:54 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2020 kl. 12:05
Der er dog lidt både udvilking og udeladelser.
Udvikling først: E-niro, Kona, og sikkert også e-Soul har fået 11 kW hjemmelader som muligt tilkøb for 5000 kr.
Så havde det været rart hvis testen havde fulgt op med en liste over ladetider efter range listen.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
06-04-2020 kl. 14:58
https://www.youtube.com/watch?v=P6mtdsRGkfw&t=69s
https://www.youtube.com/watch?v=pYcVBKyRc7k
https://www.youtube.com/watch?v=-RA3eEWYag0
Dette indlæg blev 06-04-2020 15:13 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-05-2020 kl. 07:39
Snakkede med en model 3 ejer igår, som var skiftet fra I3. Det var en verden til forskel mente han. Model 3 var langt at foretrække.
T i
bruger siden
17-06-2006
19-05-2020 kl. 08:46
Helt enig. Har været ude for at prøve en I3 og interessen er kølet noget. Den kører egentlig fint nok, men er nok primært en bybil, bøvlede bagdøre, virker lidt spartansk indrettet, begrænset plads (hvilket jeg jo godt vidste) og kan ikke rigtig forestille mig 35k km/år i den.
Så indtil videre er ideen på hold, så må jeg lige se, hvad der sker....