Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt elbil til at pendle 2x48 km om dagen (budget ca. 120.000 kr).

Kim Etzerodt

Kim Etzerodt
bruger siden
05-02-2025

05-02-2025 kl. 11:05

Hej folkens.

Jeg leder efter gode forslag til elbil, som jeg skal bruge til og fra arbejdet.

::::Mit behov bliver::::

::Driftmiddel::
Elbil.

::Formål::<span> </span>
90% af tiden: Transport til og fra arbejde, 96 km i alt.<span> </span>
Turen hver vej til arbejde er:
19 km motorvej + 21 km landevej + 5 km i byen.

10% af tiden: En tur på max 84 km hver vej til at besøge familien (med mulighed for at oplade mellem hver tur)

::Rækkevidde::
Den skal kunne realistisk køre 210 km på én opladning i de kolde vintermåneder.
Jeg bor på Bryggen, og det vrimler med laderstandere + der er ladere på arbejdets parkeringsplads.

::Omkostninger::
Jeg skal eje og betale bilen selv, så en effektiv motor (lav kWh / km), lave udgifter til dæk+service er super vigtigt. Det ville også hjælpe, hvis bilen har historik for ikke at skulle på værksted særlig tit (derfor f.eks. ikke en Opel e-corsa)<span> </span>

PS: Udstyr er kun en bonus, men på ingen måde vigtigere end økonomi og stabilitet i driften.

::Opladning::
Ikke kritisk, men der må gerne være 2 faser eller 3 faser i ladestikket.
DC er også en (god) bonus, men igen ikke kritisk.

Jeg vil kunne lade dagligt i 97% af alle tilfælde, men vil gerne have en buffer på en køredag for de dage, hvor standerne måske er optagede.

::Pladsbehov::
Der skal være plads til 2 voksne - hverken plads på bagsæde eller bagagerum betyder noget.

::Budget::
Mit budget er ca 120.000 for at købe bil med god ro og luft i budgettet (kan maksimalt strække sig til 140.000, hvis det er et stjernegodt tilbud - men ikke højere).

Jeg føler mig i vildrede:

Bilbasen vrimler med Fiat 500e, men der er simpelthen ikke bil nok for pengene.
Jeg ved ikke, om de forskellige Renault Zoe-modeller fra f.eks. 2019 ville være et godt køb (selv 80000 er mange penge for den forkerte bil).

Jeg håber på jeres gyldne anbefalinger, og takker på forhånd :)

Dette indlæg blev 05-02-2025 11:06 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-02-2025 kl. 13:12

Fiat 500e lejede vi på sidste ferie. man kunne få max 190 km ud af den ved 20 grader og langtur med max 100 kmt.
Dertil så havde den som rigtig mange andre Fiat 500e fejl på laderen, så den kunne kun lades på DC lader(lynlader). Den fejl er åbenbart typisk Stellantis, altså Fiat, Peugeot, Jeep etc.

Zoe virker ok, men sørg for det er en 52 kW model. Det er ikke verdens fedeste bil, men til ren transport gør den det udmærket.

Kig evet på BMW i3, men husk den bør være med det store batteri. Ellers er den lavet i rustfrit materiale og bør holde livet ud.

Kim Etzerodt

Kim Etzerodt
bruger siden
05-02-2025

05-02-2025 kl. 15:45

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Fiat 500e lejede vi på sidste ferie. man kunne få max 190 km ud af den ved 20 grader og langtur med max 100 kmt.
Dertil så havde den som rigtig mange andre Fiat 500e fejl på laderen, så den kunne kun lades på DC lader(lynlader). Den fejl er åbenbart typisk Stellantis, altså Fiat, Peugeot, Jeep etc.

Zoe virker ok, men sørg for det er en 52 kW model. Det er ikke verdens fedeste bil, men til ren transport gør den det udmærket.

Kig evet på BMW i3, men husk den bør være med det store batteri. Ellers er den lavet i rustfrit materiale og bør holde livet ud.

Mange tak for svar.
Jeg hører også meget skidt om Fiat 500e, hvor rap den end ser up. :)

Zoe er også en af dem, der dukker op, når jeg browser og som virker fornuftig... men der er altid den lille stemme indeni, der spørger "En Zoe... de næste 8 år?" 😊

Kim Etzerodt

Kim Etzerodt
bruger siden
05-02-2025

05-02-2025 kl. 15:46

H P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Citroen e-C4, der syntes jeg at man får meget bil for små penge: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citro%C3%ABn/ms-c4-serie?fuel=3&includeengroscvr=true&includeleasing=false&mileageto=40000&sortby=price&sortorder=asc

Den ser ganske lækker ud 😀
Ved du noget om, hvad dens ry er ift. at skulle repareres? Måske tænker jeg på outdated fordomme om franske / Stellantis biler...

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-02-2025 kl. 17:34

Hvad med en Nissan Leaf......
De fåes med 40 kW batteri, men hellere det med 62 kW.
Sørg for det er den "nye model" somhar benævnelsen ZeroEmission på bagklappen.

Eks
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/leaf/62-e-tekna-5d/6432700

Men er ikke sikker på de alle har 3 faset lader på AC.

Vil nok foretrække en Nissan fremfor en zoe, der altså mere bil i Leaf'en

Dette indlæg blev 05-02-2025 17:46 redigeret af dets forfatter.