Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ældre Audi A3 eller ny Megane

Anders Vestergaard Lassen

bruger siden
25-04-2008

11-08-2017 kl. 09:49

Hej.

Jeg står i den situation og skal have ny bil.

Jeg har 2 modeller som jeg er lidt lune på.

En audi A3 1,6/2,0 tdi fra omkring 2012-2014 og en ny Renault megane 1,5 dci 2016 - Begge med OK udstyr.

Jeg skal bruge bilen til på motorvej 85% af tiden. Mit budget er omkring 150-180.000 kroner.

Kunne godt tænke mig at høre jeres valg? Fordele/ulemper Tænker på brændstofsforbrug, vedligeholdelse og værditab.
Vil det være dumt at købe en ældre bil mht værkstedsregninger.

Ser frem til at høre fra jer.

Mvh

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

11-08-2017 kl. 10:31

Audi'en er en populær vare og holder i mine øjne prisen for godt, jeg tor du får svært ved at finde en fra 2014 indenfor dit budget. Der er i hvert fald ingen på bilbasen pt.

Kalenderen nærmer sig 2018 så hvordan kan en megane fra 2016 være ny?

Personligt havde jeg valgt noget andet, f.eks. en Honda Civic 1.6 DTEC eller en Seat Leon 1.6 TDi

bruger siden
25-04-2008

11-08-2017 kl. 10:39

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Audi'en er en populær vare og holder i mine øjne prisen for godt, jeg tor du får svært ved at finde en fra 2014 indenfor dit budget. Der er i hvert fald ingen på bilbasen pt.

Kalenderen nærmer sig 2018 så hvordan kan en megane fra 2016 være ny?

Personligt havde jeg valgt noget andet, f.eks. en Honda Civic 1.6 DTEC eller en Seat Leon 1.6 TDi

Tak for svar, Lars.

Jeg mener den nyeste model af Megane.

Synes ikke rigtig jeg kan finde nogle andre modeller som tiltaler mig. Jeg er nok ikke opdateret nok på alle bilmærker og modeller. Og så har jeg bare en fordom om Audi er et godt kvalitetsmærke.

Jeg vil gerne have noget der bare spiller og have godt med udstyr.

bruger siden
25-04-2008

11-08-2017 kl. 11:14

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du må forvente, at Audi'en - i kraft af alder og flere km - har flere udskiftninger forude - bremser, dæk, etc. har kørt flere km og er tættere på udskiftning.

Meganen har formentlig en rest fabriksgaranti tilbage, men det er nok begrænset. Hvis de købes af forhandler, har de begge 2 års reklamationsret uanset hvad.

Renauls 1.5 dci er en mere harmonisk motor end 1.6TDI, men begge løser opgaven fint. 2.0TDI har selvfølgelig flere kræfter.

Kig evt. på Euronorm - visse storbyer i Europa har miljøzoner baseret på, hvilken miljønorm bilen opfylder. Megane er formentlig Euro 6 - Audi'en formentlig højst Euro 5.

Megane har ikke tidligere holdt brugtprisen specielt godt, men det hjælper, at du køber en, hvor toppen er taget af i kraft af, at den ikke er fabriksny. Renault er steget i popularitet herhjemme (de har været populære i f.eks. Tyskland i mange år), så brugtpriserne er formentlig også på vej op, men Audi holder formentlig prisen bedre generelt. Dog når den at blive gammel, da den fra starten er noget ældre, så det kan udligne forskellen.

Hej KS.

Mange tak for god information.

Jeg hælder nok lidt mere til Audien. Når man sætter sig ind i den, føler med straks at den er noget bedre kvalitetsmæssigt ifht meganen. Men meganen er forholdsvis ny og der kommer nok ikke de store værkstedsregninger de første mange år. (forhåbentligt)

Synes det er et svært valg :).

Kan I anbefale andre biler med masser af udstyr og inde for det budget?

bruger siden
25-04-2008

11-08-2017 kl. 12:37

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Du kan evt også kigge efter en Opel astra

Synes de er lidt kedelige.

Jeg vil gerne have et lidt sporty look og moderne. Jeg synes ikke Astra er så sporty igen.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-08-2017 kl. 16:31

Kvaltiet er for nogle en Audi. For mig er det Bmw og så Mercedes. Svært med de 150-180.000 som en begrænser. En bil er en stor investering. Du får altså ofte hvad du betaler for. Jeg smider et par appetit vækkere.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/116d/16-ed-5d/3366569

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/116d/20-3d/3319830

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/116d/16-ed-5d/3257431

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/316d/20-4d/3373329

Sidste link til Bmw 316d er en rigtig god pris på denne nye Model !

Jeg ville personligt step it up og tage en tysker som denne. Ellers ville jeg holde mig til en næsten ny megane !

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

11-08-2017 kl. 16:57

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Kvalitetsmæssigt skal du ikke forvente nogen forskel - det er biler i samme kategori, og under den bløde plast i kabinen, gemmer Audien på samme platform og teknik som Seat Leon, Skoda Octavia og VW Golf (som du også kan kigge på). Holdbarheden af alt det essentielle er derfor som alle andre husholdningsbiler, men kabinen er lavet lidt pænere.

K S har til dels ret, en Audi A3 er samme kvalitet som de fleste andre i det segment, måske lidt mere lækker (smag og behag).

Den er i store træk samme bil som Golf, Oktavia og Leon, men Seat og Skoda kører med en billigere undervogn, og det gør de billige versioner af VW Golf også.

Der er selvfølgelig altid en risiko for flere regninger ved en ældre bil, men de sliddele der er skiftet holder normalt lige så længe som de nye biler, så hvis du får Audien med nye bremser og dæk, er du kørende længe.

Dertil kommer at du ikke behøver føle dig forpligtet til at bruge et mærkeværksted med en ældre bil, og det kan holde servicepriserne nede.

Jeg ville vælge ud fra hvilken bil jeg har det bedst i, og så betale hvis den går i stykker.

Den praksis har jeg brugt i mange år, og mine Audier har ikke været dyere pr km end mine kollegaers Fordér, Peugeotér, Oplelér o.s.v.

Hilsen Lars

Profil slettet

Profil slettet

11-08-2017 kl. 19:05

Ja men hold øje med bmw motorene, de har virkelig problemer og kan absolut ikke kaldes kvalitet:

https://www.irishtimes.com/life-and-style/motors/bmw-s-timing-chain-problem-comes-back-to-haunt-carmaker-1.2869493

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-08-2017 kl. 19:19

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Ja men hold øje med bmw motorene, de har virkelig problemer og kan absolut ikke kaldes kvalitet:

https://www.irishtimes.com/life-and-style/motors/bmw-s-timing-chain-problem-comes-back-to-haunt-carmaker-1.2869493

Så snupper man bare en af dem med 1,6D istedet for en 2,0.

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

11-08-2017 kl. 19:31

Hejsa
Har du været ude og se/prøve sådan en Astra (fra modelår 2016, altså) de roser dem jo vældigt, og er den nye i klassen for køreglade biler, på højde med de 2 der altid bliver nævnt, nemlig Mazda3 og Ford Focus.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-08-2017 kl. 20:24

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:

Er det rigtigt ? Motorerne er ellers solgt til Japanerne også mig bekendt. Men K S må vide om der er et reelt problem ?

bruger siden
25-04-2008

12-08-2017 kl. 12:06

Tak for jeres svar.
Dejligt brugbart.

Jeg har ikke ikke rigtig tænkt på BMW. Synes de er fine, men ærgerligt hvis der er så mange problemer med dem.

Citroen har jeg heller tænkt på.
Jeg er måske lidt for snæver synet og blevet lun på en flot sort a3.

Jeg har fundet en fra 2013 med næsten alt i udstyr. Gået under 100.000. Den står til 189.999 kroner.

Jeg har budt ham 170.000.
Er det realistisk? Eller er det et skambud. Kan se den har været på nettet i noget tid nu.

Mvh

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-08-2017 kl. 23:54

Anders Lassen

bruger siden
25-04-2008

skrev:
Tak for jeres svar.
Dejligt brugbart.

Jeg har ikke ikke rigtig tænkt på BMW. Synes de er fine, men ærgerligt hvis der er så mange problemer med dem.

Citroen har jeg heller tænkt på.
Jeg er måske lidt for snæver synet og blevet lun på en flot sort a3.

Jeg har fundet en fra 2013 med næsten alt i udstyr. Gået under 100.000. Den står til 189.999 kroner.

Jeg har budt ham 170.000.
Er det realistisk? Eller er det et skambud. Kan se den har været på nettet i noget tid nu.

Mvh
Nej du har ret....BMW er noget møg. En skam de har indtaget første pladsen af premium biler verden over ;-))

Man må da ikke håbe for spørgerne her i forum at de lytter til alle dem der herigennem søger max opmærksomhed. Så finder de kun det ringste og middelmådige biler.

Har selv kørt Bmw diesel og kender en del til det danske marked ang. dette. Må være koncentreret i Irland.

Spøg til side, men kan læse mig frem til At denne Lars C åbenbart er Audi fan ;-)) Så er det klart så dur andet jo ikke. Audi er da en VW Helt eind til vi rammer RS modellerne.......

Dette indlæg blev 12-08-2017 23:58 redigeret af dets forfatter.

bruger siden
25-04-2008

13-08-2017 kl. 20:32

Nå, forhandleren er lige kommet tilbage med svar.

Prisen er ikke til forhandling. Den er fast 189.999 kroner.

Sig endelig til hvis I kender nogle som kender nogen der har en lækker a3 med udstyr til en god pris.

bruger siden
25-04-2008

14-08-2017 kl. 07:31

Hej Preben.

Tak for dit input.

Jeg vil gerne have en nyere Audi a3. Men så kommer den også mit budget. Jeg vil heller ikke bruge så mange penge på en bil.

Jeg kører 40.000 km om året.

Jeg må nok ærlig indrømme og synes faktisk ikke Golf eller Leon'en er særlige pæne, selvom de er nyere af udseende.

bruger siden
25-04-2008

14-08-2017 kl. 09:52

Er der forresten nogen der ved hvad prestigepakke 1 og 2 indeholder i audi a3 fra 2012?

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

14-08-2017 kl. 11:52

du skriver du ikke vil bruge så mange penge på bil, fair nok, men har du tænkt på service udgifter/intervaller på 40.000 km om året. Jeg tror en Megane på sigt er billigere at holde med de km om året. En næsten ny megane går der noget tid inden bremser og dæk skal skiftes. Hvis det handler om kroner ører, ser jeg næsten kun Meganen som et klart første valg. Men alt er smag og behag.

Efter hvad jeg kan se er der en forskel på ca 1800kr om året i grønafgift på Audi A3 og Meganen, plus den noget mindre post i brændstof udgifter.

Dette indlæg blev 14-08-2017 11:59 redigeret af dets forfatter.

bruger siden
25-04-2008

14-08-2017 kl. 12:00

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
du skriver du ikke vil bruge så mange penge på bil, fair nok, men har du tænkt på service udgifter/intervaller på 40.000 km om året. Jeg tror en Megane på sigt er billigere at holde med de km om året. En næsten ny megane går der noget tid inden bremser og dæk skal skiftes. Hvis det handler om kroner ører, ser jeg næsten kun Meganen som et klart første valg. Men alt er smag og behag.

Hej T. Nielsen.

Du har fulldstændig ret.

Den audi jeg har kigget på er nyserviceret med nye bremser og nye dæk og har gået 94000 km fra 2012.

Jeg synes meganen er fin bil, men jeg hælder nok bare mest til audi'en. (fordomme)

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

14-08-2017 kl. 12:06

Anders Lassen

bruger siden
25-04-2008

skrev:
Hej T. Nielsen.

Du har fulldstændig ret.

Den audi jeg har kigget på er nyserviceret med nye bremser og nye dæk og har gået 94000 km fra 2012.

Jeg synes meganen er fin bil, men jeg hælder nok bare mest til audi'en. (fordomme)

Hej anders.

Ja vil da blot nævne at motoren i Megane også sidder i Mercedes....Anno 2017 tror jeg Renault er helt fremme. Fordomme eller ej....

bruger siden
25-04-2008

14-08-2017 kl. 12:18

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Hej anders.

Ja vil da blot nævne at motoren i Megane også sidder i Mercedes....Anno 2017 tror jeg Renault er helt fremme. Fordomme eller ej....

Uden tvivl. De er helt sikkert nogle fine biler.

Men jeg tænker at er der noget mere kvalitet og gensalg over en Audi A3 kontra Megane (ny eller ej). .

bruger siden
25-04-2008

14-08-2017 kl. 12:47

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Har du evt kigget på Mazda 3 ?? De ligger inden for dit budget og er kendt for at være pålidlige og fyldt med køre glæde og har en ok gensalgs værdi
du skal forøvrigt huske at diesel tabet meget i værdi her for tiden med alle de rystet i Europa og Danmark

men en Mazda 3 kan fås fra 2014 med under 75000km tælleren og den har stadig et sporty look

Har du nogle links med mazda 3 fra 2014?

Synes kun jeg finde en herinde på bilbasen fra 2014.

bruger siden
25-04-2008

15-08-2017 kl. 07:48

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Kvalitet? Nej - med mindre du mener, at en gl. Seat Leon også var bedre kvalitet end en ny Megane. Det har dog ikke så meget hold i virkeligheden.

Gensalgsværdi? Måske - måske ikke, da den når at blive rigtig gammel og med mange km.

Jeg tror simpelthen ikke på at en Audi ikke er bedre kvalitetmæssig end en megane.

Men lad det ligge.

Tror for alle jeres svar .

Kan godt være jeg skal tænke mig lidt mere om mig om det skal være en ældre Audi.

Profil slettet

Profil slettet

15-08-2017 kl. 09:13

Jo ifølge KS, er der intet som slår Renault - bare søg på nettet om hans indslag om franske biler og Renault, intet går istykker, hverken gearkasser eller elektronik, det er ifølge KS verdens bedste biler. Hurra :-)

bruger siden
25-04-2008

15-08-2017 kl. 09:17

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Jo ifølge KS, er der intet som slår Renault - bare søg på nettet om hans indslag om franske biler og Renault, intet går istykker, hverken gearkasser eller elektronik, det er ifølge KS verdens bedste biler. Hurra :-)

Jeg tror helt bestemt de nyere Renault er fine biler.

Man jeg tror ikke på at de kvalitetmæssigt er bedre end Audi.

Det må være en and.

bruger siden
25-04-2008

15-08-2017 kl. 12:29

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh - det er der heller ikke nogen, der har påstået. De er bare heller ikke værre, men det er til gengæld ikke populært at skrive, da det jo strider mod de gamle fordomme, nogle stadig render rundt med.

Jeg er helt enig med dig, KS.

Ved du hvad prestigepakke 1 og 2 indeholder på audi a3?

Synes ikke jeg kan finde noget om det.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

15-08-2017 kl. 19:52

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tro er fint - men viden er bedre ;-)

Husk lige, at en A3 består af fuldstændig de samme mekaniske dele som en Seat Leon og Skoda Octavia - dvs. ganske almindelige husholdningsbiler som en Megane. Platform, motorer, gearkasser etc. - alt er identisk og fra samme fabrikker. Kvaliteten er som følge heraf også identisk. Der, hvor der kan være forskel, er i kabinen, hvor A3 er lavet lidt mere lækkert - men ikke nødvendigvis mere holdbart.

ALT er et meget stort ord.
Det er rigtigt at en A3 er bygget på samme platform som VW Golf, Skoda Oktavia og Seat Leon. De bruger også samme motorer, gearkasser og meget af elektronikken. Men undervognen på en A3 er forbeholdt Audi og nogle VW Golf. De bruges IKKE af Skoda og Seat.

Til T Nielsen. Vi er åbenbart 2 herinde der hedder Lars C.
Det er rigtigt at jeg hælder til Audi (A6) men jeg har aldrig kritiseret nogen anden bilfabrik. Folks fordomme må de have for sig selv, og jeg mener heller ikke at en Audi A3 er bedre kvalitet end en Renault, en Peugeot eller mange andre biler.

Jeg vil også gerne indrømme at en BMW i samme størrelse er en lækker bil, men så får prisen også et stort nøk opad igen.

Min holdning er, at folk skal købe bil med hjertet når de skal køre så mange km i bilen.
Der er ikke noget værre end at sidde hver dag og være trist over en kedelig bil, bare for at spare nogle få tusind kr om året.

Hilsen Lars

bruger siden
25-04-2008

15-08-2017 kl. 20:31

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det er rigtigt at en A3 er bygget på samme platform som VW Golf, Skoda Oktavia og Seat Leon. De bruger også samme motorer, gearkasser og meget af elektronikken. Men undervognen på en A3 er forbeholdt Audi og nogle VW Golf. De bruges IKKE af Skoda og Seat.

Det er rigtigt at jeg hælder til Audi (A6) men jeg har aldrig kritiseret nogen anden bilfabrik. Folks fordomme må de have for sig selv, og jeg mener heller ikke at en Audi A3 er bedre kvalitet end en Renault, en Peugeot eller mange andre biler.

Jeg vil også gerne indrømme at en BMW i samme størrelse er en lækker bil, men så får prisen også et stort nøk opad igen.

Min holdning er, at folk skal købe bil med hjertet når de skal køre så mange km i bilen.
Der er ikke noget værre end at sidde hver dag og være trist over en kedelig bil, bare for at spare nogle få tusind kr om året.

Hilsen Lars

Spot on, Lars!

Jeg vælger med hjertet ved næste billøb.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-08-2017 kl. 22:01

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:

Hilsen Lars

Lars jeg giver dig ret i at det er surt ikke at få en super bil til få tusinde mere set over den tid man bruger eller betaler på den. Ja der må være andre med dit navn åbenbart