Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
7-personers diesel til blandet kørsel
Kim Bindesbøll Andersen
bruger siden
08-09-2009
31-05-2016 kl. 20:10
Vi planlægger at købe en 1-3 år gammel 7-personers bil, som bil nr. 2 til familietransport.
Kørselsmønsteret på en typisk uge bliver noget i stil med:
2x50 + 4x25 + 5x15 + 2x8 km. Hertil længere ture til ferie.
Samlet kørsel per år ca 20.000 km
Vi har kig på disse varianter:
A) Renault Grand Scenic 1,5 dCi 110 HK
B) Renault Grand Scenic 1,6 dCi 130 HK
C) Citroen Grand C4 Picasso 1,6 HDi 115 HK (evt. med aut. gear ETG6)
D) Citroen Grand C4 Picasso 1,6 HDi 120 HK (evt. med aut. gear EAT6)
Da vores kørselsmønster ikke er vildt optimalt til diesel er vi interesserede i hvilke af disse motorer der vil være mest egnede til det.
Renault 1,6 dCi motoren har fået meget ros for et kølesystem, der effektivt holder varmen i motorblokken indtil motoren er varm. Men 1,5 dCi har også fået en kraftig modernisering og et lavt forbrug til seneste udgave (som også bruges i Mercedes A180 og B180). 1,5 dCi er noget billigere, har lavere forbrug og større udvalg på markedet end 1,6 dCi.
Efter sigende har 1,6 HDi fået rettet sine tidligere fejl og seneste udgave har et meget lavt forbrug. Og så er Grand C4 Picasso bare en super lækker bil.
Er der nogen (gerne mekaniker) der kan svare kompetent på nedenstående spørgsmål:
1) På hvilke områder er 1,5 dCi blevet moderniseret i seneste udgave (bla. hvilke af 1,6 dCi-motorens teknologi er blevet overført?).
2) Bliver 1,5 dCi ligeså hurtigt varm som 1,6 dCi?
3) Hvad er forskellen på 115 HK og 120 HK versionen af 1,6 HDi? (Jeg er klar over at aut. gerkassen på 120 HK er planetgear med momentomformer, mens 115 HK aut. er almindelige gearkasse med skifterobot, vi skal prøve begge inden vi bestemmer os).
4) Har alle motorerne el-patron til opvarmning, når den startes fra kold (det har vores nuværende Seat Ibiza 1,2 TDi helt sikkert, da den er varm efter 3 km).
5) Hvilke af ovenstående motorer vil være mest robust i forhold til at have vores kørselsmønster?
Lige for at foregribe spørgsmålet: Hvorfor ikke benzin?
Grand Scenic: Fås ikke med benzinmotor i Danmark
Grand C4 Picasso:
Købsprisen er kun 10.000 lavere end tilsvarende diesel-model.
Værditabet er noget større.
1,2 benzin kører 13,2 km/L og 1,6 HDi kører 16,9 km/L (www.spritmonitor.de), så selv helt ned til 10.000 km/år er diesel mest økonomisk (brændstof + ejerafgift + værditab + forrentning af investering)
Udvalget af 1,2 benzin (130 HK) er næsten ikke-eksisterende og udstyrsniveaut i bund. I 1,6 benzin-modellen (155/165 HK) er udvalget noget større og mere udstyr - men så er økonomien også helt håbløs på både forbrug, indkøbspris og værditab.
Derfor.
Mvh
Kim
PS: Kommentarer om franske biler frabedes, der er vi afklarede med - og vi synes at VW Touran er alt for dyr og kører dårligere end Scenic og C4 Picasso.
Kørselsmønsteret på en typisk uge bliver noget i stil med:
2x50 + 4x25 + 5x15 + 2x8 km. Hertil længere ture til ferie.
Samlet kørsel per år ca 20.000 km
Vi har kig på disse varianter:
A) Renault Grand Scenic 1,5 dCi 110 HK
B) Renault Grand Scenic 1,6 dCi 130 HK
C) Citroen Grand C4 Picasso 1,6 HDi 115 HK (evt. med aut. gear ETG6)
D) Citroen Grand C4 Picasso 1,6 HDi 120 HK (evt. med aut. gear EAT6)
Da vores kørselsmønster ikke er vildt optimalt til diesel er vi interesserede i hvilke af disse motorer der vil være mest egnede til det.
Renault 1,6 dCi motoren har fået meget ros for et kølesystem, der effektivt holder varmen i motorblokken indtil motoren er varm. Men 1,5 dCi har også fået en kraftig modernisering og et lavt forbrug til seneste udgave (som også bruges i Mercedes A180 og B180). 1,5 dCi er noget billigere, har lavere forbrug og større udvalg på markedet end 1,6 dCi.
Efter sigende har 1,6 HDi fået rettet sine tidligere fejl og seneste udgave har et meget lavt forbrug. Og så er Grand C4 Picasso bare en super lækker bil.
Er der nogen (gerne mekaniker) der kan svare kompetent på nedenstående spørgsmål:
1) På hvilke områder er 1,5 dCi blevet moderniseret i seneste udgave (bla. hvilke af 1,6 dCi-motorens teknologi er blevet overført?).
2) Bliver 1,5 dCi ligeså hurtigt varm som 1,6 dCi?
3) Hvad er forskellen på 115 HK og 120 HK versionen af 1,6 HDi? (Jeg er klar over at aut. gerkassen på 120 HK er planetgear med momentomformer, mens 115 HK aut. er almindelige gearkasse med skifterobot, vi skal prøve begge inden vi bestemmer os).
4) Har alle motorerne el-patron til opvarmning, når den startes fra kold (det har vores nuværende Seat Ibiza 1,2 TDi helt sikkert, da den er varm efter 3 km).
5) Hvilke af ovenstående motorer vil være mest robust i forhold til at have vores kørselsmønster?
Lige for at foregribe spørgsmålet: Hvorfor ikke benzin?
Grand Scenic: Fås ikke med benzinmotor i Danmark
Grand C4 Picasso:
Købsprisen er kun 10.000 lavere end tilsvarende diesel-model.
Værditabet er noget større.
1,2 benzin kører 13,2 km/L og 1,6 HDi kører 16,9 km/L (www.spritmonitor.de), så selv helt ned til 10.000 km/år er diesel mest økonomisk (brændstof + ejerafgift + værditab + forrentning af investering)
Udvalget af 1,2 benzin (130 HK) er næsten ikke-eksisterende og udstyrsniveaut i bund. I 1,6 benzin-modellen (155/165 HK) er udvalget noget større og mere udstyr - men så er økonomien også helt håbløs på både forbrug, indkøbspris og værditab.
Derfor.
Mvh
Kim
PS: Kommentarer om franske biler frabedes, der er vi afklarede med - og vi synes at VW Touran er alt for dyr og kører dårligere end Scenic og C4 Picasso.