Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Tillid til Værksted

A B

A B
bruger siden
07-08-2006

09-07-2014 kl. 18:44

Da jeg havde Nissan brugte jeg tit et værksted i Birkerød, Hofka tror jeg de hedder. Godt sted, det kan jeg ambefale. Man føler sig tryg med dem.

Nu har jeg Alfa Romeo Mito og ved ikke hvor jeg skal med den. Prøvde QuickPot og fy for en skuffelse.
Før dem, brugte jeg et værksted i vanløse og der var det latterligt. Manden prøvde tit at få mig til at skifte det ene efter det andet, uden at det var nødvendigt.

Nu ved jeg ikke om man kan stole på folk i det hele taget. Er FDM det eneste alternativ? Skal man tage bilen til FDM så de kan lave en fuld tjek så man ved hvad der skal repareres? Det koster 2.200 kr.

Jeg bor i Khb

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

09-07-2014 kl. 19:34

Kør til jylland og snak med en ærlig mekaniker. Eller endnu bedre, fortsæt til tyskland.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-07-2014 kl. 10:39

FDM er på ingen måde fejlfri. Nu kommer du jo nok fra Kbh området, og der kender jeg ingen værksteder. Men du kan evt. prøve at oprette dig på bilgalleri.dk. Der er med al sandsynlighed nogen der kender et godt og fornuftigt værksted.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-07-2014 kl. 12:37

Mærkeværksteder er bare utroligt dyre, og så gør de mindre ved service, end de frie kæder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-07-2014 kl. 16:12

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Brug det værksted, du stoler på og har tillid til :)

Så, da du har været glad for dt værksted der har lavet din Nissan, så lad bare dem lave din Alfa også.

Som det autoriserede værksted jeg bruger, engang sagde til mig: En bil er en bil.

Vi kan diskutere fordel og ulemper i årevis, ved at bruge autoriseret eller uautoriseret.
Jeg har prøvet begge dele. Det koster det samme. Begge bruger originale dele, og de kan få reservedele samme dag.

I den sidste ende, er det et spørgsmål om tillid, og tilfredshed.

Men mærkeværkstederne har højere timeløn, og hvis det frie værksted du har brugt, har smidt originale dele på din bil, så har de enten snydt dig eller sig selv. Der er væsentlig højere avance på uoriginale stumper.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-07-2014 kl. 17:34

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En del mærkeværksteder har dog "prisgaranti" - og jeg har erfaring for, at man kan "prutte om prisen".

Det er iøvrigt ikke givet, at originale dele er dyrere. Jeg har oplevet det modsatte - selv om det hører til sjældenhederne. Det vigtigste er, at det er dele af mindst samme kvalitet som original (den kan være højere, men bestemt også lavere). Mange dele produceres alligevel ikke af bilfabrikkerne - bremsedele kommer fra Ate, Brembo, Lucas eller andre, el-komponenter fra Bosch, Siemens, Delphi etc., men stoppes i æsker med bilfabrikkernes logo, når de sælges som "originale".

Men hvis du får "prisgaranti" på et service, så skal du ikke fortælle mig, at de skiller bremser ad for og bag, til samme pris som hos f.eks. Automester. Og nu sætter Automester så heller ikke timeprisen for de individuelle værksteder. Når et autoriseret tager +1000kr i timen, og Automesterværkstedet tager 500-600, så ville det jo ikke hænge samme for mærkeværkstedet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-07-2014 kl. 18:58

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Nå Jannick, der røg så lige en finke af fadet ;).

Som jeg oplever det som kunde > Mærkevare værkstedet laver eftersyn til fastpris, eksklusiv dele.
Det uafhængive værksted laver det på time pris. eksklusiv dele.
Delene koster nøjagtigt det samme, og service / rep. koster det samme.

Hvem tager røven mest på mig?

Pas på hvad du svarer Jannick, du er ved at skyde dig selv i foden,,
så meget at hullet går lige under hagen.

Og der er så ikke nogle der tager 1.000,- kr i timen eller mere, endnu.

Tja Iann, det er nok dig selv der tager røven mest på dig. Hvis mærkeværkstedet og et frit værksted tager samme pris for delene, så bliver du taget i røven. Hvis du betaler timepris for et service på et frit værksted, så bliver du igen taget i røven.

Iann der er da intet at sige til, at du har mistillid til værksteder, når de i den grad kan tjene penge på dig på den måde ;-)

Jeg ved at Nellemann i Roskilde tog 93x i timen inkl. moms (mener jeg) i 2008 før krisen startede, og jeg tvivler på at den er blevet sænket. Bilia i Albertslund tog omkring 1100-1200 i timen helt tilbage i 2006-07.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-07-2014 kl. 09:05

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Jannick, nu valgte du så selv at skyde dig i foden.

Jeg er ikke utilfreds, og føler mig ikke røvrendt. Jeg betaler gerne dygtige fagfolk for at gøre et godt stykke arbejde for mig.

Jeg har bare konstateret:
En bil er en bil, alle værksteder kan lave dem.
Det koster det samme, jeg kører ikke Jaguar (Nellemann), Ferarri eller andre biler i den prisklasse.

Min pointe overfor Andre, og dig er: Hvis Andre har tillid til det værksted der har lavet hans Nissan, så kan de også lave hans Alfa, og det koster det samme + de kan få originale dele til den samme pris, og de kan få inspektions skemaerne.
Så brug det værksted man stoler på.

Om man så betaler for meget er ligegyldigt, bare man er tilfreds.

Fair nok hvis man har mønten til at betale for meget, for det samme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-07-2014 kl. 09:13

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og hvorfor skulle de så ikke gøre det? Der er fri konkurrence, og de skal overleve, så mange steder kan man blive enige om den "rigtige" pris. Desuden har det autoriserede værksted højere avance på originale dele end det uafhængige værksted, da de får dem til en lavere pris hos importøren. Det har været normal praksis i rigtigt mange år - og er en af fordelene ved at blive autoriseret. Det uafhængige værksted kan så istedet vælge at bruge uoriginale dele i samme kvalitet.

Jeg har brugt uafhængige værksteder det meste af livet, og gør det gerne igen. Pt. bruger jeg at autoriseret værksted til vores ene bil - primært fordi jeg har haft et par garantisager og fordi jeg har fået god service - og de er villige til at forhandle om prisen.

Senest havde jeg en knust bagrude, hvor Dansk Bilglas tilbød at skifte den for 4.075kr. - ventetid 3-4 dage. Jeg ringede til det autoriserede værksted, der skiftede den næste dag for 3.175kr. (jeg havde ikke forhandlet om prisen, da det var en forsikringssag).

Kort sagt: Det er vist ikke muligt at konkludere noget generelt om frie kontra uafhængige værksteder. :-)

Ja det er da klart at de får flere procenter på originaldele, ellers kunne deres butik ikke hænge sammen. Indtjeningen på et værksted er i høj grad på delene, hvilket også er grunden til at frie kæder bruger uoriginale dele. Det er lidt sjovere at få 60% hos FTZ, end 2-8% ved de autoriserede. Om de autoriserede så får flere procenter ved importøren kan jeg ikke svare på, men det er også lidt irrelevant når kunder får en større regning ud af det.

Der er selvfølgelig altid eksempler på, at autoriserede kan være billigere end frie kæder, og derfor bør man indhente tilbud flere steder fra. Det ville da være forkert at sige andet, men i længden vil jeg stadig sige, at bruge frie kæder vil spare folk penge i længden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-07-2014 kl. 10:22

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nu er der vist ingen, der kommer i nærheden af 60% - eller blot det halve - det hører i høj grad til sjældenhederne.

Bortset fra det, er vi nok ikke specielt uenige :-)

Og hvad bygger du din påstand på?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-07-2014 kl. 13:25

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Mange års erfaring fra famile med uafhængigt værksted. Hvad bygger du din påstand på?

Personlig erfaring fra de værksteder jeg har arbejdet på. Når en del koster 1000kr i udsalg, men koster 400kr for værkstedet, er det jo simpel matematik.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-07-2014 kl. 13:34

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er nu de færreste dele, det gælder for - eller også har værkstederne taget en overpris oven i.

Det er muligt der er specialdele der bliver solgt i så små antal, at rabatten er lavere, men alt der hedder servicedele, bremser, dæk, fælge, udstødning, olie, kobling/svinghjul mv. er der så stor rabat på. Det kan man bare se i den kode under varerne på f.eks. FTZ's webkatalog.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg