Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Til de der vil diskutere lidt BMW

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

06-08-2008 kl. 12:23

Jeg må efterhånden gå til bekendelse. For ca. 4 måneder siden udsikftede jeg min dybt elskede E46 325i med en 120d Van pga. ændret kørselsbehov. Jeg har var ikke meget for at køre diesel - også da slet ikke et 4-cyl. hakke-halløj. Men efter en tur til Italien må jeg nok trække lidt i land (det hører med til historien at min far har kørt 6-cyl. BMW i flere år, og at han skiftede til en E91 320d sidste år, hvor jeg også røstede noget på hovedet - selvom jeg prøvede den). Men for dælen da, når man ligger på Autobahn'en eller -strada'en - det er da en fornøjelse. Larmen, eller mangel på samme, trækket når man skal op i fart efter nedbremsning samt overskud ved overhalning osv. Det kører altså bare lækkert! Igår var jeg så ude og prøve en 123d. Så træder man lige et trin mere op ad stigen! Den lyder i tomgang ikke som en diesel, den trækker som et lokomotivl og har ikke på noget tidspunkt mangel på moment. Den er simpelthen rigtig godt sat op med gearing osv. - tredie gear i rundkørsler (savner jeg i min 120d, for det kunne 325'er), og 6. gear tager men ved ca. 105 km/t. Det er lige før man kan undvære 5. gearet. Også et EU-snit på 19,2 km/l. Derudover er der den nye 330d med 245 hk og et EU-snit på 17,5 km/l. Det er næsten det samme som min 120d - imponerende! Der er altså et par andre sydtyske fabrikanter, der kan lærer noget rent motormæssigt - igen! Og sidst men ikke mindst - jeg får svært ved at køre benzin igen! Sidst rettet: 6/8-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

06-08-2008 kl. 19:58

...det kan du have ret i.

En 'statement', eller på dansk en 'konstatering', kan måske ikke diskuteres? For mig en konstatering da i høj grad subjektiv, hvorfor der også er anledning til diskussion.

Der er ikke plads til mange fodfejl herinde. Her prøver man at komme med noget mere konstruktivt end bare; "...en Toyota Corolla fra '93 er bare det fedeste - køb den NU - jeg har en til salg" , og så er der straks en der en der skal, ja undskyld mig, lege politimand! Nu lyder det som om, at du er rimelig enig med mig, men det kunne være der var nogen der var knap så enige med mig, og synes at mine betragtninger var for unuancerede. Var det mig der læste dette indlæg kunne jeg godt finde et par ting at diskutere. Der er tale om følgende:

- Er diesel så meget federe end benzin?
- Har de andre tyske fabrikanter noget at lære?
- Behøver man købe en BMW for at få det jeg beskriver omkring 123d?
- Osv.

Det faktisk pisse irriterende at man får sådan en skodkommentar, når man endelig gør forsøget på at lægge op til lidt med- og modspil på en konstruktiv måde. Jeg synes du skulle bruge dit krudt på sådan noget her i stedet for:

http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=89473&Page=0

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-08-2008 kl. 10:28

Der er ingen tvivl. BMW er bare de bedste til at bygge motorer. De slår alle de andre. Både inden for diesel og benzin. Det har de altså bare styr på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

07-08-2008 kl. 10:50

Men de samarbejder alligevel med Fiat når de skal lave en ny supermini - hvilket jeg dog synes er utroligt positivt.

BMW er er dyr bil, og det bevirker naturligvis også at dine forventninger som kunde er højere.

Når det er sagt er jeg også selv lidt lun på 120d og 320d - så når børnene ikke længere sviner alt til, bliver det måske en BMW.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

07-08-2008 kl. 11:40

en 120d er IKKE stor. Har du to børn, skal du ikke have meget med, før en tagboks er nødvendig.

Samtidig er den altså lidt billigere bygget end 3'eren - for ikke at sige noget. Det har hjulpet i den facliftede version, men 3'eren er at foretrække. Jeg synes faktisk at min E46'er var af noget højere kabinekvalitet end min nuværende E87'er er.

Jeg tror det kan betale sig at betale lidt mere, finde en ældre eller en med flere kilometer på bagen, også få en 3'er. Jeg er da glad for min, bestemt, men den er også hjulpet af at den har alt i udstyr. Det er utrolig lækkert med bl.a. i-Drive, Navi-pro, læder, xenon, soltag og ikke mindst M-undervogn, der giver den lidt gokart-egenskaber.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-08-2008 kl. 18:55

Som indledning synes jeg dit indlæg er spændende læsning og giver lyst og næring til fantasien om at eje en BMW engang. At indlægget så måske skulle have været i "Bilmærker" istedet for i "Generelt" er nok det Henrik Birgren peger fingre af!
Du har en pointe at BMW ikke harmonere med småbørn, med mindre der er luft på kontoen til en 500 st.car.
Så vidt jeg husker kaldte Topgear 1-serien "the most overpriced GOlf" ,men hvá? Som regel skal det helst være Britisk, 12-cylindret eller koste over 1 mio før de lader sig begejstre!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-08-2008 kl. 22:04

Har selv kigget på BMW flere gange i nyere tid, har tidligere selv haft en lækker 323 tilbage i 80erne, motorerne kan man ikke komme uden om, de er klasse i forhold til andre producenter.
Men alligevel er mit valg gået til andre mærker, primært Audi A4 -
udelukkende fordi 3 eren er så lille, at mine børn ikke kan sidde bag førersædet når jeg sidder i det.
Men den dag vi ikke har børn og kun kræver 2 personers bil og klimaanlægget bliver standard i en bil til kr. 500.000,-, vil jeg med glæde overveje 3 eren igen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 08:07

...ja, Clarkson er meget svær at begejstre - og så alligevel falder der pæne ord om denne: http://www.youtube.com/watch?v=ufcbI1mTWZQ
"it's got the most important thing a car can have - character", "basically - I like it"
...og så undskyld jeg spammede BMW tråden ;-) Synes også det er nogle lækre biler de laver - er dog enig med andre i denne tråd om at de har skudt ved siden af med interiøret i de seneste modeller... men hva fa'en, jeg har alligevel ikke råd til sådan en :-)

Sidst rettet: 8/8-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 09:27

Ja - først troede jeg at det bare var noget du slyngede ud, men de koster sgu det samme...
Men det er svært at sammenligne, for grundene til at vælge de to modeller sikkert er meget forskellige.. sikkert også noget med at 120d kunderne aldrig vil give 480K for en bil med et skoda-skilt på, og Superb kunderne aldrig vil give 480K for en lillebitte bil bare fordi der er et BMW skilt på.
Jeg ved godt at jeg generaliserer nu - og jeg har også fået at vide en milliard gange at jeg ikke må overdrive ;-)



...men det er da nogle yderst rimelige priser for superb'en

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas S

Thomas S
bruger siden
13-01-2004

08-08-2008 kl. 11:17

Selv i en M5 er midterkonsollen ikke køn.

Der er så meget ledig plads, at det virker som om man ikke havde råd til det udstyr der burde sidde der :(
Specielt hvis der er sædevarme, så sidder der 2 kontakter på ca. 20 x 30 cm, det virker bare ikke rigtigt!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 11:59

Hej Ulrich

Der hersker vist ikke tvivl om, at diesel i dag er fuldt på højde med benzin m.h.t. køreglæde. At diesel så også på nogle områder overhaler benzin er kun glædeligt - se bare Audis Le Mans-racer.

Der hersker heller ikke tvivl om, at BMW er en af de bedste motorbyggere men det er jo altid noget spøjst noget, at sammenligne æbler og pærer. Audis 3,0 TDI er jo også en fremragende maskine og kan godt - syntes jeg - konkurrere med BMW.

Som med alle andre varer ser kurven jo altid sådan ud, at jo mere "kvalitet" man ønsker, ja så stiger prisen uforholdsmæssigt meget i forhold til kvaliteten. En BMW til 800.000,- kr. er jo ikke fire gange "bedre" end en VW til 200.000,-
Jeg mener, f.eks. ikke at kunne huske en 800.000,- kr.s bil kan køre fire gange længere pr. liter brændstof eller accelerere fire gange hurtigere end en 200.000,- kr.s bil.

Summa summarum bliver i min verden, at man altid skal købe det man helst vil have. Gør man ikke det kan man gå og ærgre sig over man hellere ville have haft noget andet. Dermed dog ikke sagt vi bare skal gå ud og købe en dyr, dyr bil men køb den bil du brænder for og lad andre have deres mening om, hvad de mener er den rigtige bil.

Jeg har selv kørt både BMW og andre bilmærker men har endnu ikke fundet den optimale bil til alle situationer. Kunne man dog bare have plads til fem forskellige biler i garagen og budgettet...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 12:11

Jeg synes det er lidt sjovt at flere nu siger at kabinen og panelet i en BMW ikke er noget særligt. Jeg har ment det samme, men har alligevel holdt det lidt for mig selv, for det kunne da ikke passe. Det måtte være min smag der var noget galt med ! Men det ser ud til der er gået hul på byllen og "tabuet" er luftet og jeg ikke er ene :-)
Jeg kiggede for et år siden på privatleasing af BMW, selvom jeg aldrig havde siddet eller kørt i en BMW. Jeg nåede så langt at jeg var meget parat, men da jeg besøgte butikken og for første gang skulle sætte mig ind i en 520d stc., faldt alt til jorden. For hvad i alverden var det dog for et panel i en bil til over kr. 700.000,- !!!!
Jeg skrinlagde alle BMW planer og skyndte mig over til VW og købte en Passat, hvor jeg fik det hele for det halve...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 12:14

jeg har selv pointeret det samme og sågar bedt moderator om at lukke af for detforstyrrende paphoved

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

08-08-2008 kl. 14:46

Ja, han er total den stive onkel til brylluppet...- skåååål!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas S

Thomas S
bruger siden
13-01-2004

08-08-2008 kl. 15:21

Præcis samme oplevelse jeg havde, jeg endte bare i en A6 3,0 tdi fra 05 i stedet for den 50-60.000 billigere 530D (Brugt priser).
Det er faktisk lidt underligt, jeg synes at BMW 530D er en del billigere end en A6 3,0 tdi hvis man kigger på dem fra 2005, selv om Bimmeren er dyere fra ny.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-08-2008 kl. 16:54

..vedr. Toyota-tåben! Jeg kasserede selvfølgelig ikke BMW købet blot på en skuffelse over instrumentbordet. Men jeg havde forventet det hele var gået op i en højere enhed også indendørs, således det hele blev en tre-enighed: Fantastiske motorer+flot design samt lækkert interiør. Men den dumpede på det sidste. Min forventning var at den skulle udstråle klasse alá ny MB E-klasse og ny Audi A6. BMW ´s priser er jo oppe hvor det næsten er uhyrligt, og så må man også forlange(overfor sig selv) at alle ønsker opfyldes.

Sidst rettet: 8/8-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

08-08-2008 kl. 17:15

Jeg skal love for at folk er kommet op af stolene - herligt!
Læg mærke til hvor utrolig mange linier jeg bruger på at skrive om interiør i mit indlæg ;-).

Jeg har aldrig påstået, og kommer aldrig til det, at interiøret i en BMW, hører til blandt de dit mest inspirerende i verden. Omvendt vil jeg heller ikke kalde det kedeligt, men måske mere spartansk.

Bilmærkernes interiør og dets funktionalitet afspejler sig jo meget godt i deres overordnede strategier. Jeg hørte engang en fra Audi's Markeringsafdeling i Ingolstadt snakke om, at Audi ser sig som et langt mere moderne mærke end BMW og Mercedes, og det passer vel meget godt. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad Mercedes lægger stor vægt på, men det er vel komfort. BMW lægger vægt på sportslige køreegenskaber og motorer, og Audi giver dig en totaloplevelse, hvor det hele er, jeg vil ikke sige et stort kompromis for det lyder ekstremt negativt, og jeg har ikke noget mod Audi, men måske et godt stykke over gennemsnittet, uden på at være så unikt på nogle punkter, som jeg eksempelvis synes BMW er med motorer. Jeg var ligeved at sige transmissionsmæssigt, men de var ikke fremme i skoene, da det gjaldt dobbeltkoblingsgearkasser. Og det er for ringe!
Nu vi snakker om kabine, så kan jeg da lige knytte en kommentar til den forskellige Interfaces i bilerne. BMW's i-Drive; er man ikke til BMW, hader man det. Er man BMW fan, sætter man sig i bilen når man lige har fået den, og lærer det udenad. Det kan faktisk lade sig gøre, og det er meget nemt at bruge, samtidig med at man kører. Det er eks. lavet så smart, at SW'eren tager højde for antallet af valg du kan gøre i den menu hvor du står, så du kan "tælle" dig frem, ved at knappen er begrænset til eksempelvis tre klik til højre eller venstre. Dette gør Audi's MMI ikke - det er trinløst mig bekendt (correct me if I'm wrong). BMW's i-Drive er også bedre rent applikationsmæssigt (synes jeg). Selvom du volder det, og bruger det meget, bliver ikke specielt slidt. Det gør Audi's altså. Audi's er tilgengæld formiddabelt godt med genvejstaster osv., også er det meget nemmere at bruge, når man er farten, hvis ikke man har lært det udenad. Så igen, det er vel et temperamentsspørgsmål.

PS. Jeg er altså ikke ansat hos Terminalen eller noget ;-)

God weekend!

Sidst rettet: 8/8-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

08-08-2008 kl. 22:11

hvis ikke jeg skulle til at køre 130 km/dag. Jeg var sindsyg glad for den. Den var et meget pænt eksemplar, fint udstyret osv., også havde den kun gået ca. 110.000 km.

Men tak for hjælpen dengang i øvrigt. Den tråd har hjulpet ikke så få mennesker efterfølgende!

Til jer andre handlede det om service i Flensburg. Se evt. tråd her:

http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=68116&s=service+bmw&t=0

Forudsætninger ændrede sig som sagt, og desuden skulle vi også til at se på noget mere familievenligt end den (vent vent, jeg ved at 120d'eren ikke er nogen familiebil). Vores bilpark bestod på det tidspunkt af min 325'er og en Toyota Corolla fra '93. Jeg besluttede så at skifte Toyota'en til en familiebil i stedet for, også købe mig en lille luksus pendlervogn - altså min 120d. Havde jeg nu købt en 530d Touring eller noget i stedet for 325'eren, havde vi stadig hængt på Yota'en, da der ikke var penge til at skifte den også.

Men E46 var/er altså en lækker vogn. Den er bare mere lækker end en E90.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-08-2008 kl. 20:49

Er der ikke lidt flere som vil snakke drømmebil/BMW. Nu har Vibeke/Sandwich/Tissekone vist "left the building" eller ihvertfald inddæmmet af Moderator - så lad os andre få gang i debatten igen!?

Jeg kunne f.eks godt tænke mig at vide hvor stor forskellen er på 525d og 530d i nyeste aftapning (altså motorwise at forstå)??

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

10-08-2008 kl. 21:53

Jeg var til bryllup i går. Brudeparret skulle køres fra kirken i Cadillac DeVille fra først i firserne eller sådan noget. En V8'er på vel noget ligner 5.0 liter, og da chaufføren startede den, rullede der lige pludselig en E46 325ci forbi, der fik lidt at leve af, og jeg græd IGEN snot over, at jeg har måttet skille mig af med min. Åh jo, også kørte Cadi'en og den lyd da ok.....

Man kan sige meget om, at diesel det trækker osv., men for dælen en rækkesekser den lyder godt!

God arbejdsuge til alle!

Sidst rettet: 10/8-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

30-01-2009 kl. 22:32

-

Sidst rettet: 30/1-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ali Ismaili

Ali Ismaili
bruger siden
21-02-2007

04-02-2009 kl. 22:10

hej alle, det er ikke skam for dem der kører bmw, men for dem der ikke har råd og sance at eje en bmw. jeg kører E60 530d, drøme bil, kører bare godt...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg