Bilbasen Forum
Tesla or not?
J R
bruger siden
13-12-2013
29-10-2015 kl. 19:32
Har i årevis været lun på en Tesla. Men for nærrig til at smide 6-800 kilo for en bil.
Nu kommer der så afgift på dem, og dermed en prisstigning.
MEN så er det jo at man tidligere har hørt at Tesla forventer at kunne halvere produktionsomkostningerne når deres egen batterifabrik kommer i drift. Og de kan hæve det årlige antal producerede biler betragteligt, med dertilhørende rabat aftaler på dele til bilen.
Så er det man tænker vil en Tesla reelt stige så meget i pris som de bergeninger der ligger fremme på nettet. Eks 1 70D vil stige med 150.000 første år og 100k mere året efter og ende i 1,1 mill i 2019.
Eller en P85D som straks vil stige til 1,5 mill og yderliger til 1,8 mill når afgifterne er fuldt implementeret.
Men hvis produktinsomkostningerne falder drastisk, så kunne man risikere at det tilnærmelsesvis opvejer afgifterne.
Men kan man regne med noget som helst, eller er det bare en giga risiko for at smide 400.000 ud af vnduet på 3 år? In best case kunne man håbe at bilen stiger så meget at man kan køre "gratis" i 3 år.
Hvad med at købe en der er måske 1-1,5 år gammel og hvordan vil afgifterne indvirke på deres fremtidige brugt pris?
Vi har en stor procentdel af økonomien dækket, men skal låne en squess. Dog mere hvis den skal være ny og P85D mit alles molevitten.
Jess
Dette indlæg blev 29-10-2015 19:33 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
29-10-2015 kl. 21:49
Men el-biler er i rivende udvikling, og 3 år er laaaaang tid, og der er formentligt mange andre spillere på markedet til den tid, feks. BMW og andre, jeg tvivler på at en Tesla er mere, eller det samme, værd om 3 år.
T i
bruger siden
17-06-2006
30-10-2015 kl. 10:46
Men efter min mening skal du kun gøre det, hvis du gerne vil have en Tesla og har råd/lyst til at betale for det! Måske kan du evt. få en positiv overraskelse og opleve at værditabet er mindre end frygtet.
Men som du selv er inde på, er der mange faktorer der påvirker dette.
Hvad sker der med Tesla S efter afgiftsstigningen, går markedet fuldstændig i stå i DK? Hvis det går i stå, er det så positivt for brugtpriserne, da der er et lille udbud (men så kommer der formentlig biler til salg fra Norge elelr lignende eller vil efterspørgslen forsvinde pga. det manglende flow? Det er svært at sige hvordan det vil påvirke brugtpriserne.
Men i øvrigt mht. udviklingen over de kommende år: med flere forskellige modeller på markedet, faldende priser på teknologien, videreudvikling (måske en ny model S), brintbiler på vej etc. ville jeg ikke forvente at det bliver en "god forretning"så jeg vil da tro at der er en "god risiko" for en afskrivning på eksempelvis 100k om året (men det kan jo være at man bliver positivt overrasket)
Så sporten kort er vel, køb hvis du har råd/lyst, men gå ud fra den "normale" afskrivning og så kan det jo være at du får en positiv overraskelse...
Dette indlæg blev 30-10-2015 10:47 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
31-10-2015 kl. 16:11
Og i den fforbindelse finder jeg nogle let brugte på markedet. Eks den billigeste 85D 2015 model med rimelige km på tælleren. 820.000 kr..
TAnken falder mig ind at det største marked i EU må ubetingeet være i Norge.
Så jeg søgger lidt deroppe på nettet, og finder den billigste 85d fra 2015 med anstændige km og fornuftigt udstyr 744.000 NKR. Tilsvarende 595.000 DKK efter valutaomregning.
Nåh ja der skal jo lige betales told og moms deraf og så er prisen ca det samme.
Men jeg forstår ikke hvorfor en let brugt norsk bil, som der oppe i norge også er blevet betalt told og moms af ved første køb, er så mange kr billigere let brugt?
Er det bare fordi det danske marked er for lille, eller er det tab der ormalt kommer på en alm. bil ikke eksterende på elbiler i dk. eks. pga . at der lige om lidt kommer en giga afgift på??