Bilbasen Forum
Større og større hjul?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
27-11-2014 kl. 09:47
Med store hjul mener jeg ikke nødvendigvis lavprofil men stor diameter. Et 16" hjul med høj profil er også et stort hjul.
Fx Nissan Qashqai og Pulsar med 19".
Dette indlæg blev 27-11-2014 09:48 redigeret af dets forfatter.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
27-11-2014 kl. 14:11
F.eks. en 16" fælg med 205/65 profil giver en rigtig god blanding af komfort og præcis styring.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-11-2014 kl. 14:18
Men betyder det ikke også at motoren skal være stærkere for at kunne yde det samme moment til at trække hjulene.
Altså min fysik/kemi eksamen var altså ikke noget at prale af. Men hvis hjulet bliver større eks 20", så betyder det vel også at armen fra center af hjul og til kanten bliver større.
Og kan det ikke betyde at der skal flere nm, altså moment til at trække hjulet rundt?
Det er vel egentlig bare et spørgsmål om evolution. Dækfabrikanterne kunne ikke lave 20" lavprofil billigt nok tilbage i 80-90'erne. Og det var nok kun enkelte dyrere mærker der reelt efterspurgte det.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
27-11-2014 kl. 14:45
Jeg tror forøgelsen i hjulstørrelser hænger meget godt sammen med, at GTI biler blev mere og mere populære, og pga. stigende kræfter, blev de nødt til at sætte større hjul på, bla. for at rumme større og større bremseskiver. Så ja evolution er nok også et meget godt bud.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
27-11-2014 kl. 16:52
Men 16" dæk har nu altid været en ret dyr størrelse, hvor 17" har været noget billigere, især en størrelse som 205/40/45-17. Jeg smed 195/45-16 på en bil jeg havde for nogle år siden, og de kostede 990kr/stk med rabat :)
J R
bruger siden
13-12-2013
27-11-2014 kl. 17:15
Jeg husker tydeligt tilbage i midt 90'erne hvor 15" var populært. Der kostede 195/50/15 snildt 3500-3700 for et sæt kvali dæk som Conti.