Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Større og større hjul?

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

27-11-2014 kl. 09:47

Hvorfor bliver standardhjulene større og større? Bilerne er godt nok tungere end i gamle dage, men trenden går mod lettere biler, så hvorfor bliver hjulene større? Er det ren æstetik, eller giver det også bedre køreegenskaber? Og hvorfor havde man ikke store hjul i gamle dage? Var store dæk for dyre, eller kunne undervognen ikke holde til store hjul, som er tungere?

Med store hjul mener jeg ikke nødvendigvis lavprofil men stor diameter. Et 16" hjul med høj profil er også et stort hjul.

Fx Nissan Qashqai og Pulsar med 19".

Dette indlæg blev 27-11-2014 09:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-11-2014 kl. 14:11

Jeg vil mene det også har noget med udvekslingen at gøre. Større hjul = færre motoromdrejninger. Men det har også noget at gøre med design og køreegenskaber.

F.eks. en 16" fælg med 205/65 profil giver en rigtig god blanding af komfort og præcis styring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-11-2014 kl. 14:18

Det er muligt at større hjul også betyder færre omdrejninger.

Men betyder det ikke også at motoren skal være stærkere for at kunne yde det samme moment til at trække hjulene.

Altså min fysik/kemi eksamen var altså ikke noget at prale af. Men hvis hjulet bliver større eks 20", så betyder det vel også at armen fra center af hjul og til kanten bliver større.
Og kan det ikke betyde at der skal flere nm, altså moment til at trække hjulet rundt?

Det er vel egentlig bare et spørgsmål om evolution. Dækfabrikanterne kunne ikke lave 20" lavprofil billigt nok tilbage i 80-90'erne. Og det var nok kun enkelte dyrere mærker der reelt efterspurgte det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-11-2014 kl. 14:45

Jo der skal sådan set mere til at trække dem rundt, men det har nu så vidt jeg ved, mest betydning fra stilstand til bevægelse. Når først man er i bevægelse, har det stort set intet at sige. Det største problem er vel nok mere vægt og rullemodstand, da bredden af fælg og dæk også forøges.

Jeg tror forøgelsen i hjulstørrelser hænger meget godt sammen med, at GTI biler blev mere og mere populære, og pga. stigende kræfter, blev de nødt til at sætte større hjul på, bla. for at rumme større og større bremseskiver. Så ja evolution er nok også et meget godt bud.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-11-2014 kl. 16:52

Min Lancer fra ´98 kører med 175/70-13 hvis jeg ikke husker helt forkert :P

Men 16" dæk har nu altid været en ret dyr størrelse, hvor 17" har været noget billigere, især en størrelse som 205/40/45-17. Jeg smed 195/45-16 på en bil jeg havde for nogle år siden, og de kostede 990kr/stk med rabat :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-11-2014 kl. 17:15

Altså 205/55/16 til 2700 monteret Conti det er sgu da et fund.

Jeg husker tydeligt tilbage i midt 90'erne hvor 15" var populært. Der kostede 195/50/15 snildt 3500-3700 for et sæt kvali dæk som Conti.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg