Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Sluk venligst tågelygterne indtil det virkelig er tåget

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

07-12-2012 kl. 11:45

Her i den mørke tid er der en del bilister, som åbenbart har misorstået noget. De tænder tågelygterne når det bliver mørkt , af grunde jeg ikke lige forstår. Er det fordi det ser sejt ud? Mener de at det giver bedre lys ? Har de brug for at se hvad der ligger i vejsiden ? Uanset hvad, så hermed en opfordring til at slukke dem, ikke alene er det ulovligt, de blænder altså også medtrafikanterne God tur derude

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-12-2012 kl. 12:13

høøørt :-)

Profil slettet

Profil slettet

07-12-2012 kl. 13:54

Enig med Jan - det gør mig ikke det store om de har tændt tågelygterne foran i lygtetændingstiden, og om det ser godt ud er jo op til den enkelte. Jeg har selv smidt et 6000k xenonkit i mine tåbelygter, som jeg kun bruger sammen med mit positionslys udenfor lygtetændingstiden, og det syntes jeg selv ser rigtig godt ud.

Det der bringer mit pis i kog er, som Jan også nævner, brugen af tågebaglygten - den blænder som ind i fanden!

Profil slettet

Profil slettet

07-12-2012 kl. 15:16

Tågeforlygter kan med fordel bruges på en kroget landevej, hvor lidt ekstra lys både frem og til sider giver et bedre overblik.
Ellers enig . Sluk dem på "normal" vej ... med mindre det er tåget.

Tågebaglygter generer mig altså ikke voldsomt. Jeg synes ikke man bliver blændet af et rødt lys på samme måde som en helt hvidt.
Selvfølgelig skal de også bruges med omtanke, men her er jeg af holdningen: heller for meget end for lidt.
Man ser jo tit lastvognstog der kommer med de her "nefa-lygte" lignende små lamper på sættevognen, og som pludelig dukker frem af disen. Vildt farligt !!

claus jensen

claus jensen
bruger siden
03-11-2012

07-12-2012 kl. 15:42

få et liv

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

07-12-2012 kl. 15:56

claus jensen skrev:
få et liv

Det virker til at du er en af dem der konstant kører med tåbelygterne tændt fordi det ser sejt ud, men til gengæld er ligeglad med om begge forlygter virker.

Med hensyn til de bageste tågelygter burde de slukke automatisk ved hastigheder over eks. 80 eller 100km/t
Jeg er af den opfattelse at hvis det er så tåget at lygterne skal tændes, så bør farten sænkes, men af og til bliver man overhalet på motorvejen af en der kører 130km/ med tågebaglygterne tændt, og hvor stoe er sansynligheden lige for at der pludeslig dukker en op af tågen lige bagved ham?

Hilsen Lars

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

07-12-2012 kl. 18:45

JG B skrev:

vil faktisk mene chancen for at en der kører med 130 på motorvejen har en ret stor chance for der er en der dukker op bag ved ham...

Du har muligvis misforstået mig.

Hvis det er så tåget at det er nødvendigt med TÅGELYGTERNE tændt bagpå så et 130 ikke blot for hurtigt det er direkte SINDSYGT

Hilsen Lars

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

07-12-2012 kl. 21:16

Jeg ved godt hvordan man bruger sine tågebaglygter, og jeg slukker dem også når jeg er sikker på at dem der kommer bagved kan se mig uden tågelygterne er tændt.

Jeg bruger dem ikke på motorvejen, med mindre at der ikke er nogen bagved (hvilket er sjældent).

Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om at jeg kører 130km/t i tåget vejr, men derimod at det er total tåbeligt at køre så stærkt hvis man mener at der er behov for tågelygter, så er det underordnet om de sidder foran eller bagpå.

Hilsen Lars