Bilbasen Forum
Sikkerhed på minibiler ved påkørsel bagfra
Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006
07-01-2013 kl. 23:07
Profil slettet
Profil slettet
08-01-2013 kl. 14:17
Ja, det er ikke meget plads, og en stor direktør-Bimmer vil smadre en Up! hvis den ramte den med 80 km/t bagfra. Jeg har arbejdet på skadestue i flere år, og har netop set hvor voldsomme skader der er ved påkørsel bagfra i de små biler. Skader som de store biler netop beskytter imod. Og jeg har ingen sider eller andet at henvise til, blot egen erfaring og oplevelser gennem arbejdet.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
09-01-2013 kl. 01:14
Spørgsmålet er så: Er jeg og fruen mere sikker i carismaen, end vi ville være i en nyere mikrobil?
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
09-01-2013 kl. 05:43
Min A6 fra 94 ligger på gennemsnittet af store biler, og jeg føler mig meget mere sikker i den, end jeg gør i en lille bil.
Normalt kører jeg ikke rundt og er bange for uheld, for så skal man ikke kører bil, men jeg er mere nervøs for bagfra kommende biler end fdr nogen anden kolision.
Den bedste sikkerhedsfaktor er efter min mening: Agtpågivenhed, så jeg holder en god afstand til bilen foran, men ofte kører der en person bagved, der ikke kender sin afstand, eller tror at ½m er det han kan sprede mellem tommel- og pegefinger.
Hilsen Lars
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
09-01-2013 kl. 13:44
Edit: Specielt fordi, efter bilbasen/bilprisers analyse, bliver der handlet rigtigt meget med biler fra omkring 1998 i 25000kr's klassen.
Dette indlæg blev 09-01-2013 13:47 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
09-01-2013 kl. 13:55
K S skrev:
Det skal du så ikke !!!
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
Klippet du henviser til har vi næsten lige diskuteret på e-bil.dk, og klippet kan ikke bruges til noget som helst!
Motoren i den gamle Volvo var fjernet, og der blev kørt stort retssag mod Fifth Gear - som de tabte, da klippet blev anset som skjult reklame for Renault. Så selvfølgelig vil den lille Renault smadre igennem Volvoens tomme skal. Så vi mangler stadig en crashtest med en lille ny bil vs gammel stor bil.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
09-01-2013 kl. 16:17
I klippet kan du se at begge biler er spændt for et kabel der ligger løst på jorden, men når de begynder at køre, bliver kablet spændt ud.
Jeg har ikke lagt mærke til om motoren er i volvoen, men det ville næppe gøre den helt store forskel, da motoren ligger på langs i midten, ville kollisionen meget sandsynligt, trykke motoren over i modsatte side, og fronten ville krølle sammen på samme måde. Enten det, eller at den blev skubbet ind i kabinen, med endnu mere katastrofale følger. Det er bla. en af deformationszonerne i nyere biler, der bliver motoren skubbet ind under kabinen ved sammenstød.
Men jeg synes stadig vi mangler at se en kollision mellem de to populære klasser, mikrobilerne og golfklassen. Synes ikke at Euro Ncap viser så meget, når det er en rambuk man tester med.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
09-01-2013 kl. 20:28
K S skrev:
Det skal du så ikke !!!
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
Jeg har lige set dit link, og må indrømme at jeg også har hørt at motoren var pillet ud af Volvoen før craset.
Prøv at gå ind på www.ekstrabladet.dk og se hvordan nogle hollændere prøver at slå en Volvo ihjæl. der skal mere end EN Renault til.
Tråden startede med et spørgsmål om sikkerhes ved påkørsel bagfra i minibilerne, og her tror jeg altså at sikkerheden er større i en ældre Audi end en spritny minibil.
Jeg bygger min påstand på at min kone 1999 blev påkørt bagfra i en Audi 100 fra 88.
Audien skulle laves for ca 8000kr. (en ny vange til montering af trækket) men kun en ridse i kofangeren.
Modåarten var en dengang ca 5 år gammel minibil (vistnok en mazda 323), den var totalskadet og skulle køres væk af Falck.
I tilknytning til dit link kan jeg også nævne at min mor i 1976 i en Ford Taunus 20m 2,3V6 køret frontalt sammen med en Ford 5000 traktor.
Min mor slap med et par bøjede ribben, bilen kørte efter reperat videre indtil1982.
Jeg ville gerne se en nyere minibil efter et af disse uheld.
Hilsen Lars
Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006
10-01-2013 kl. 11:34
havde helt glemt Folksam som jeg godt kender. Har dog ikke kunne finde deres metode for deres statistik. Hvor mange ulykker skal en model være med i for at kunne danne grundlag for bedømmelse, og hvordan vurderes skaden så den kan sammenlignes med en anden ulykke? Det er jo EuroNCaps stærke side. Særlig undren får jeg, når en Hyundai accent fra 95' får grøn markering trods 2 stjerner. I minesubjektive øjne er det en blikspand som jeg selv har prøvet, og også set hvordan den krøller sammen ved sammenstød.
jeg er helt med på frontal kollisioner, og har længe hellere ville sidde bag rattet af en nyere Renault end en >07' Volvo model. Fronten er jo lavet til at krølle sammen og absorbere energi ved sammenstød. Men en mikrobil må nødvendigvis være bygget "stærk" bagude, og derfor ikke absorbere energi ved påkørsel bagfra. KS kan dine ingeniør beregninger bruges frit her? Og kan de beregninger tage hensyn til både design og materialevalg? Din beregning giver jo fordel til gamle tunge køretøjer fra 90'erne, som jo ikke kan hamle op med moderne sikkerhed jvf EuroNcap og 5th Gears test.
Mon ikke denne type ulykker bliver et indsats område, nu når alle biler får 5 stjerner ved frontal og side kollisioner?
Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006
13-01-2013 kl. 00:03
Jan Gregersen: Jeg kan ikke finde den test du henviser til. Har du et link? Jeg synes ellers jeg har set rigtig meget af Fifth Gears gode arbejde omkring crashtest. Bla. den føromtalt modus vs. 940, men i høj grad også Bms 520 vs Volvo 940 ved 100km/t samt en Focus med 200km/t. MEGET tankevækkende! Du skriver bagenden også er lavet til at krølle....? Det er stik i mod min opfattelse af bilers design i dag, og også en af grundende til at jeg startede denne tråd. For der mangler en stødzone, og stødzone er godt.. (Forenklet). Din pointe med MPV er bestemt heller ikke ved siden af. Man sidder næsten lige så tæt på bagstødfangeren på 3. sæderække i en Scenic, Verso eller Picasso, som i en mikrobil. Og her er vægten på bilen større, så selve bilen ikke bare bliver skubbet væk fra det køretøj der påkører. Nå men det må være en anden tråd ;O) - Men oplys gerne link til på kørsel bagfra, uanset bilmærke og model.. Vil gerne undersøge det lidt nærmere!
God weekend.
Jacob