Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Sikkerhed på minibiler ved påkørsel bagfra

Jacob Degn

Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006

07-01-2013 kl. 23:07

Hej Forum Er der nogle af Jer der har links eller info om mikro/mini bilernes sikkerhed ved påkørsel bagfra? Har ikke selv evnet at finde de rette søgeord til Google ;O/ Jeg er helt med på flere har fået 5 stjerner og at størrelse ikke nødvendigvis betyder noget for sikkerheden. Men jeg synes de 20 cm fra bagstødfanger til bagsæde er meget lidt. Har set videoer af ældre Nissan Micra hvor selv førersædet bliver knust ved påkørsel bagfra. Hvad Med nye biler som Citigo, C1 og Panda?? Synes det er ærgeligt at EuroNcap ikke laver sammenlignelige test (5 stjerner i mikro kan ikke sammenlignes med 5 i mellemklassen osv.). Derudover tager EuroNcap udgangspunkt i statistisk forudsætninger, og derfor sammenstød frontalt og pæletest. Mvh. Jacob

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2013 kl. 10:39

Prøv her www.sikkerbil.dk

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2013 kl. 14:17

Nu er det nok af gode grunde at der ikke er lavet en sammenligning mellem en mellemklassebil, og derover, og så de små mikrobiler. Salget ville stagnere med det samme når folk så hvor elendig sikkerheden er!

Ja, det er ikke meget plads, og en stor direktør-Bimmer vil smadre en Up! hvis den ramte den med 80 km/t bagfra. Jeg har arbejdet på skadestue i flere år, og har netop set hvor voldsomme skader der er ved påkørsel bagfra i de små biler. Skader som de store biler netop beskytter imod. Og jeg har ingen sider eller andet at henvise til, blot egen erfaring og oplevelser gennem arbejdet.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-01-2013 kl. 01:14

Det overrasker mig egentlig lidt, at min lidt ældre Carisma fra 2003, ligger 20% over gennemsnittet i den klasse. Hvis jeg altså læser det rigtigt.

Spørgsmålet er så: Er jeg og fruen mere sikker i carismaen, end vi ville være i en nyere mikrobil?

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-01-2013 kl. 05:43

D et tror jeg roligt du kxn regne med.
Min A6 fra 94 ligger på gennemsnittet af store biler, og jeg føler mig meget mere sikker i den, end jeg gør i en lille bil.

Normalt kører jeg ikke rundt og er bange for uheld, for så skal man ikke kører bil, men jeg er mere nervøs for bagfra kommende biler end fdr nogen anden kolision.
Den bedste sikkerhedsfaktor er efter min mening: Agtpågivenhed, så jeg holder en god afstand til bilen foran, men ofte kører der en person bagved, der ikke kender sin afstand, eller tror at ½m er det han kan sprede mellem tommel- og pegefinger.

Hilsen Lars

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-01-2013 kl. 13:44

Nu er en Modus stadig en relativ stor bil, og volvoen er designet 1980'erne. Hvis man nu sammenligner en bil fra omkring 00'erne i golf klassen, mod en moderne mikrobil, det kunne være sjovt at se udfaldet.

Edit: Specielt fordi, efter bilbasen/bilprisers analyse, bliver der handlet rigtigt meget med biler fra omkring 1998 i 25000kr's klassen.

Dette indlæg blev 09-01-2013 13:47 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

09-01-2013 kl. 13:55

K S skrev:
Det skal du så ikke !!!

http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Klippet du henviser til har vi næsten lige diskuteret på e-bil.dk, og klippet kan ikke bruges til noget som helst!

Motoren i den gamle Volvo var fjernet, og der blev kørt stort retssag mod Fifth Gear - som de tabte, da klippet blev anset som skjult reklame for Renault. Så selvfølgelig vil den lille Renault smadre igennem Volvoens tomme skal. Så vi mangler stadig en crashtest med en lille ny bil vs gammel stor bil.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-01-2013 kl. 16:17

Modus vejer 1100kg, dvs. omkring 1200kg i køreklar stand. Det er ca. 400kg mere end mikrobilerne idag.

I klippet kan du se at begge biler er spændt for et kabel der ligger løst på jorden, men når de begynder at køre, bliver kablet spændt ud.

Jeg har ikke lagt mærke til om motoren er i volvoen, men det ville næppe gøre den helt store forskel, da motoren ligger på langs i midten, ville kollisionen meget sandsynligt, trykke motoren over i modsatte side, og fronten ville krølle sammen på samme måde. Enten det, eller at den blev skubbet ind i kabinen, med endnu mere katastrofale følger. Det er bla. en af deformationszonerne i nyere biler, der bliver motoren skubbet ind under kabinen ved sammenstød.

Men jeg synes stadig vi mangler at se en kollision mellem de to populære klasser, mikrobilerne og golfklassen. Synes ikke at Euro Ncap viser så meget, når det er en rambuk man tester med.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-01-2013 kl. 20:28

K S skrev:
Det skal du så ikke !!!

http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Jeg har lige set dit link, og må indrømme at jeg også har hørt at motoren var pillet ud af Volvoen før craset.
Prøv at gå ind på www.ekstrabladet.dk og se hvordan nogle hollændere prøver at slå en Volvo ihjæl. der skal mere end EN Renault til.

Tråden startede med et spørgsmål om sikkerhes ved påkørsel bagfra i minibilerne, og her tror jeg altså at sikkerheden er større i en ældre Audi end en spritny minibil.

Jeg bygger min påstand på at min kone 1999 blev påkørt bagfra i en Audi 100 fra 88.
Audien skulle laves for ca 8000kr. (en ny vange til montering af trækket) men kun en ridse i kofangeren.
Modåarten var en dengang ca 5 år gammel minibil (vistnok en mazda 323), den var totalskadet og skulle køres væk af Falck.

I tilknytning til dit link kan jeg også nævne at min mor i 1976 i en Ford Taunus 20m 2,3V6 køret frontalt sammen med en Ford 5000 traktor.
Min mor slap med et par bøjede ribben, bilen kørte efter reperat videre indtil1982.

Jeg ville gerne se en nyere minibil efter et af disse uheld.

Hilsen Lars

Jacob Degn

Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006

10-01-2013 kl. 11:34

Tusind tak for de mange svar og input!

havde helt glemt Folksam som jeg godt kender. Har dog ikke kunne finde deres metode for deres statistik. Hvor mange ulykker skal en model være med i for at kunne danne grundlag for bedømmelse, og hvordan vurderes skaden så den kan sammenlignes med en anden ulykke? Det er jo EuroNCaps stærke side. Særlig undren får jeg, når en Hyundai accent fra 95' får grøn markering trods 2 stjerner. I minesubjektive øjne er det en blikspand som jeg selv har prøvet, og også set hvordan den krøller sammen ved sammenstød.

jeg er helt med på frontal kollisioner, og har længe hellere ville sidde bag rattet af en nyere Renault end en >07' Volvo model. Fronten er jo lavet til at krølle sammen og absorbere energi ved sammenstød. Men en mikrobil må nødvendigvis være bygget "stærk" bagude, og derfor ikke absorbere energi ved påkørsel bagfra. KS kan dine ingeniør beregninger bruges frit her? Og kan de beregninger tage hensyn til både design og materialevalg? Din beregning giver jo fordel til gamle tunge køretøjer fra 90'erne, som jo ikke kan hamle op med moderne sikkerhed jvf EuroNcap og 5th Gears test.

Mon ikke denne type ulykker bliver et indsats område, nu når alle biler får 5 stjerner ved frontal og side kollisioner?

Jacob Degn

Jacob Degn
bruger siden
27-03-2006

13-01-2013 kl. 00:03

JH: Meget fint regnestykke, fortalt på en pædagoiske facon, så selv jeg forstår det ;O) Men så er det jo bare en endnu flottere præstation, når Renault får deres Modus til at klare sig så godt mod en 3-400kg tungere bil som Volvo 940 er.

Jan Gregersen: Jeg kan ikke finde den test du henviser til. Har du et link? Jeg synes ellers jeg har set rigtig meget af Fifth Gears gode arbejde omkring crashtest. Bla. den føromtalt modus vs. 940, men i høj grad også Bms 520 vs Volvo 940 ved 100km/t samt en Focus med 200km/t. MEGET tankevækkende! Du skriver bagenden også er lavet til at krølle....? Det er stik i mod min opfattelse af bilers design i dag, og også en af grundende til at jeg startede denne tråd. For der mangler en stødzone, og stødzone er godt.. (Forenklet). Din pointe med MPV er bestemt heller ikke ved siden af. Man sidder næsten lige så tæt på bagstødfangeren på 3. sæderække i en Scenic, Verso eller Picasso, som i en mikrobil. Og her er vægten på bilen større, så selve bilen ikke bare bliver skubbet væk fra det køretøj der påkører. Nå men det må være en anden tråd ;O) - Men oplys gerne link til på kørsel bagfra, uanset bilmærke og model.. Vil gerne undersøge det lidt nærmere!

God weekend.

Jacob