Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Så er den da heller ik´værre!

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

29-05-2013 kl. 20:50

Jeg har netop været inde og se Dacia Lodgy. Og da jeg i forvejen havde læst en meget negativ biltest af FDM - om netop denne bil, gik jeg fordomsfuldt denne i møde. Men, måske er det en fordel at have læst en dårlig vurdering af en bil -frem for en rosende. For skuffet, det blev jeg ikke. Sikke da en kæmpe bil man kan få for meget små penge. Og Renaults orange instrumentering (som jeg er ret sikker på det er) klædte afgjort bilen. FDM kritiserer Daciaen for at være meget billig indvendig. I forhold til, at man for 129.000 kr. kan købe en kæmpe bil med plads til en aktiv katolsk familie og disses bagage, så må jeg sige, at jeg blev positivt overrasket. Og er der egentlig overhovedet biler i 130.000 kr.klassen som er decideret lækre? Designet kan man diskutere. Jeg synes, at Lodgyen ligner en Hyundai i10, som er pustet op - set forfra. Men familieforholdet til Renault ses tydelig bagfra. Og det er da ikke så ringe! (jysk accent) Og mindsanten om man ikke for få penge ekstra kan købe ekstra garanti, så Daciaen ialt har 5 års garanti? Tjah, så ringe som mange ønsker at gøre Renault, kan mærket næsten ikke være. Hvad mener I? Er kvaliteten/designet af så lav herkomst at I ville foretrække en brugt bil til de samme penge? Eller kunne I ligeledes finde på at invistere jeres sparepenge i sådan en Romæner?

Dette indlæg blev 29-05-2013 20:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-05-2013 kl. 21:01

jeg så den i bella centret og til 130.000 kr ligner det en rigtig fin bil.

hvis den lille motor ikke er for sløv? så kunne jeg godt kaste penge efter sådan en, frem for en 5-6 år gammel mpv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

29-05-2013 kl. 21:06

mads Andersen skrev:
jeg så den i bella centret og til 130.000 kr ligner det en rigtig fin bil.

hvis den lille motor ikke er for sløv? så kunne jeg godt kaste penge efter sådan en, frem for en 5-6 år gammel mpv.

Ja, men for 20.000 kr. ekstra kan man få Renaults fine 1,5 dieselmotor. Og denne påstår Dacia skulle få bilen til at køre 23,3 km/l. Det kan man sikkert ikke, men hvis de 20 er inden for rækkevidde, så er man billigt kørende.


Jeg ville nok umiddelbart bruge lidt penge på undervognsbehandling - men det ville jeg på alle nye - og egentlig også brugte biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-05-2013 kl. 21:16

Min største anke er faktisk kollisions sikkerheden.. Tre stjerner i Euro NCAP er ikke særligt imponerende, og jeg er sikker på at f.eks. en fire-fem år gammel Picasso stadig er mere sikker end en Lodgy..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

29-05-2013 kl. 23:25

V A skrev:
Min største anke er faktisk kollisions sikkerheden.. Tre stjerner i Euro NCAP er ikke særligt imponerende, og jeg er sikker på at f.eks. en fire-fem år gammel Picasso stadig er mere sikker end en Lodgy..


Ja, det er rigtigt! Kollosionssikkrerheden er langt fra optimal, men om en f.eks. fem år gammel Picasso ville opnå bedre resultater i en NCAP-test anno 2013 - det ved jeg ikke.


Godt ser det helt ærligt ikke ud:
http://www.fdm.dk/video/euro-ncap-crashtest-af-dacia-lodgy?solr_query=Dacia

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

30-05-2013 kl. 09:27

Jeg kører i en 2006 Fabia Combi (som så amnge andre børnefamilier)

Den fik 4 stjerner under den gamle test.
http://www.euroncap.com/tests/skoda_fabia_2000/75.aspx

Mon ikke en Lodgy med 3 stjerner under den nye test er noget mere sikker?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2013 kl. 20:14

René Østergaard skrev:



Du må undskylde mit franske, men det er da noget værre sludder.

Flere biler som er kollisionstestet efter 2012 normer ville kun få 3 stjerne i 2013-testen, som Dacia Lodgy er kollisionstestet i. Hvor mange tror du så helt seriøst en 4-5 år gammel Picassso ville få? Mit bud er 1- eller 2.

Lodgy er ikke sikkerheden selv, men som FDM aldrig har fattet, så skal Lodgy ikke sammenlignes med nye MPV-biler, men en brugt i samme prisklasse, både hvad angår sikkerhed og kvalitet.

Og hvad fanden tror FDM selv? En bil til 130.000 kr. inkl. Danmarks hjernedøde afgifter, og så er de "overraskede" over en lidt lav kabinekvalitet?

FDM er imod alt der ikke står VW på, de er den mest usaglige organisation næst efter dansk metal.

Du synes mit indlæg er noget sludder, jeg synes dit indlæg er noget sludder. Jeg holder på at Lodgy rent sikkerhedsmæssigt er noget skrammel og jeg ville hellere sidde i en 4-5 år gammel bil hvor der er brugt penge på at optimere kollisionssikkerheden. Bum!

Og hvad har Dansk Metal med sagen at gøre, kan vi evt. holde os til bilerne?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2013 kl. 20:17

christian schrøder skrev:
nu er det jo fammillie containere begge to ,og man må formode at det er der man skal samligne , hvis du går ind og læser om de to biler på ncap så mister den fem årige picasso alle sine point i det ene tilfælde , og lodgy får faktisk ikke rigtig høvl for børne sikkerhed

Dette indlæg blev 30-05-2013 20:25 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2013 kl. 20:44

Christian, kan du ikke lige henvise mig til hvor du har læst omkring Picasso'ens mistede point, jeg evner åbenbart ikke lige at finde det på Euro NCAP's side :)

Dette indlæg blev 30-05-2013 21:05 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2013 kl. 22:03

christian schrøder skrev:
jo da : http://www.euroncap.com/tests/citroen_c4_picasso_2006/263.aspx

du skal scrolle ned til child occupant :-) når det er sagt blev picasso testet igen i 2009 og der var scoren 78% C4 og 76% for C3 picasso (i child occupant) hvor lodgy får 77%. i fodgængersikkerhed er de næsten ens med lodgy i midten , men den største forskel er så ved voksen skader der vinder de to andre .safty assist vil jeg ikke ind på da lodgy ikke er testet med esc som er standard i dk .

Vi er enige i at Lodgy ikke falder igennem når man ser isoleret på børnesikkerheden. Om tre stjerner efter 2013 standarden er bedre end fem stjerner efter 2009 standarden kan jeg ikke gennemskue.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-05-2013 kl. 22:51

christian schrøder skrev:
nej det vil jeg give dig ret i , men hvis det så ligger lige , får du stadig en sprit ny bil til de samme penge med tre års garanti og den økonomiske sikkerhed der er i det :-)

Helt enig i at der er mange fordele i Lodgy vs en brugt bil, og det er jo netop også dét Dacia slår sig op på :) .. Jeg bliver bare aldrig helt glad ved de tre stjerner...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg