Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ridset bil - kan det betale sig at ordne det?

Johannes Engers Gregersen

bruger siden
06-04-2005

19-03-2012 kl. 13:21

Jeg har desværre været så uheldig at få en lang ridse langs min bil - en 2009 Ford Ka med 65.000 km på tælleren (og dermed en brugtværdi på ca. 50-55.000 kr). Jeg tror, at det er en vaskehalskade - så den i hvert fald første gang, umiddelbart efter et besøg i en vaskehal. Men man kan jo ikke afvise, at nogle har øvet hærværk på min bil - og jeg så først har set det efter vaskehalsbesøget. Det tror jeg dog ikke. Det er nu op til Uno-Xs forsikringsselskab at afklare, om de vil dække en lakering. En autolakerer har givet en pris på 6250 kr for at fikse skaden, hvilket ikke lyder urimeligt. Men hvis Uno-X finder frem til at ville frikende sig selv, står jeg jo selv med en beslutning: Skal jeg leve med en grim, men vel ikke skadelig, ridse?* Hvad vil det betyde for bilens værdi, at den får en grim ridse langs dør og bagpanel? Er der nogen, der har erfaringer med dette, så hører jeg det gerne! *Jeg har en selvrisiko på 5000 kr, og har ikke lyst til at inddrage forsikringsselskabet i det her, da jeg er en "ung bilist" med 3 års skadesfri historik, og derfor sikkert vil stige i præmie med mere end de 1250 kr, selskabet vil dække.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-03-2012 kl. 15:32

Nu beskriver du ikke hvor dyb ridsen er, men jeg ville helt klart prøve at polere den, hvis den ikke er mod metallet. Jeg ville helt klart få udbedret skaden på så ny en bil, og den forringer helt klart bilens værdi. Men jeg ville nok prøve at indhente flere tilbud, og så får du sikkert ikke medhold i sagen fra vaskehallen, da det et påstand mod påstand.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

19-03-2012 kl. 15:38

http://www.lakskader.dk/
http://www.carclean.dk/index-filer/Page1113.htm

Jeg har intet kendskab til disse firmaer, men husker, at jeg har læst flere artikler, hvor man kan spare en lakering.

bruger siden
06-04-2005

20-03-2012 kl. 08:49

Tak for svarene. Ridsen er så dyb, at den ikke kan poleres væk.

Det er selvfølgelig aldrig helt entydigt, om en bile eller ridse kommer fra en vaskehal eller ej. Men hvis en kone banker en fyldt bilka-vogn ind i døren på din bil, kan man jo heller ikke vide, om bulen var der på forhånd. Uanset - så må det være op til taksatoren at bedømme ansvaret. Jeg kan bare følge hans vurdering.

Jeg læser de to svar fra Kim K og CS som om at en 2 meter lang ridse på en bil vil forringe værdien med mere end 6250 kr (= 12,5 % af salgsværdien), og det derfor bedre kan svare sig at tage regningen. Men er der nogen, der faktisk har prøvet det?

Jeg kunne selvfølgelig også tage forbi min bilforhandler og høre, om han vil give et bud på en byttepris med og uden ridsen (bilen skal formodentligt byttes ind om et år eller to).

Jeg kan til gengæld sagtens selv leve med en kæmpe rids, hvis det sparer mig for 6250 kr, jeg ikke har.

bruger siden
06-04-2005

27-03-2012 kl. 09:15

Peder Vang Pedersen skrev:
Din bil har vel om to år gået noget ala 100.000 km og er 5 år gammel - til den tid har den en pris på omkring 40-45.000 kr, måske mindre for en indbytning.
Udgiften kan du ikke holde hjemme - det bliver uden tvivl dyrere for dig at lave den, fremfor at lade det være - så længe det ikke er så dyb en ridse at bilen begynder at ruste der.

Personligt ville jeg lade den male, evt. finde en billigere maler - for jeg ville ærges hver gang jeg skulle se på den ;-)
Udtalt af manden der lige har skiftet en baglygte pga en lille flænge i bunden ;-)

Tusind tak for input. Jeg tror også, at det ender med den billigste mulige kosmetiske løsning.

Man kan godt glemme, at biler trods alt bare er brugsgenstande, der skal slides på, når man betaler så meget for dem hver måned...