Bilbasen Forum
Råd/erfaringer søges til pendler for evt kommende elbil
Kristian Ambrosius Jørgensen
bruger siden
17-01-2023
29-01-2023 kl. 20:55
Der overvejes et skifte til elbil med lidt længere rækkevidde dvs over 500 km på en opladning.
Er der andre der har erfaringer med den daglige/årlige længde? Og hvad kører du af elbil?
En anden tanke ide er solceller på huset der ca kan levere min. 10.000 KWT om året som nok ca ville kunne dække de 7-8-9 måneder om året i el forbrug.
Søger erfaringer med solceller og elbiler? 😀
Elbil er lidt anderledes end jeg er vant til, så læser/følger med for at finde ud af hvad der er bedst at gøre.
Jeg har godt set at man kan få refusion fra nogle elselskaber frem til 30/6-2023, men hvad så, stopper det så bare og man må vente at se hvad regeringen/selskaberne beslutter?
Er godt klar over at solceller og refusion ikke går hånd i hånd.
What to do:-)
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2023 kl. 09:34
Kører ikke strækningen.
Men 40-45.000 km om året i elbil.
Hvis du helt skal undgå en dag af og til med 10 minutters ladning på hjemvejen, så skal du tættere på 600 i range. Specielt på en iskold vinterdag med sne og modvind.
Alternativet er du kan få lidt saft mens du arbejder i Århus. Men som sagt det vil kun være regnfulde vindblæste og kolde dage du har det behov.
Haverslev ligger ideelt til et pitstop på de dage. Altså ca 35 km før du vil være hjemme, og bilen er varm og modtagelig for max ladning på vejen hjem, så kan nogen biler suge op til 1600 km/i timen på sådan en lader. Så behøver man tydelig vis heller ikke holde ret længe for at suge 100 km til at nå hjem.
Der er nærmest ingen afgift indtil 30/6-23. Så der er ikke noget at få refusion af indtil da. AT nogen selskaber så fortsat giver refusiion, er mig en gåde, for de kan ikke få det dækket af staten som de plejer.
Solceller har den effekt at de giver kun strøm når solen skinner. Med din kørsel, så vil du formentlig ikke rigtig være hjemme i perioden hvor solen giver max hvis det peger mod Syd. Sydøst/Sydvest kan du måske godt suge en del. Men du skal op i et større anlæg end 10 kW hvis du vil have dækket dit kørsel.
Du kommer til at lade 50-70kW dagligt i hverdagen. Og med 10 kW anlæg, kræver det du holder hjemme i 6 timer med fuld skrald på solen. DE fleste biler kan lade med 11 kW på en hjemmelader og derfor skal du regne med hver nat 5-7 timer. Enkelte kan lade med 16 eller 22 kW.
Kan man ikke gemme det på et batteri? Jo men du skal jo have et batteri der er jævnt stort for at gemme nok til bilens opladning, og så bliver det altså rigitg dyrt.
Har du elopvarmning? (el, varmepumpet) For så har du jo reduceret elafgift efter de første 4000 kWh. Altså efter 30/6. Hvor ingen aner hvad regeringen har tænkt sig.
Økonomi: Hvis du lader dagligt på billigste tidspunkt, så vil du i snit kunne lade til noget der ligner 5-8 kr for 20 km. I modsætning på en fossil drevet bil, så er det tættere på 20 kr for 20 km. Så der er klart en økonomisk fordel.
Nogen dage er man rigtig heldig, at strømmen er nærmest gratis, så kan du køre til Århus og tilbage på 15-20 kr.
Man lader absolut kun i nødstilfælde mellem 17-21, hvor netselskaberne bonner for vildt ud med tariffer. Som regel fra 01-06 er det billigst. Men det kan være andre tidspunkter.
Tjek norske NAF's rækkevidde test sommer og vinter. Så får du en mere reel ide om hvad range du kan regne med den model du kigger på.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022
Dog skal du være opmærksom på testen i Norge ikke foregår med 135 kmt på hele strækket. Det er sjældent Norges trafik er så løssluppen.
Men testen foretage sommer og vinter hvert år. Og er man heldig, så er det lidt spændende at følge, fordi den foregår som regel over 7 timer online. Og alle starter fra samme udgangspunkt næsten samtidig og på samme rute. Så det er så tæt på ens og derved muligt at sammenligne resultatet. I modsætning til FDM der tester på forkelelige ruter, dage og vejr og så laver en eller anden omregningsfaktor som der ikke rigtig er nogen der forstår.
Dette indlæg blev 30-01-2023 10:07 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-01-2023 kl. 14:24
Kristian Ambrosius Jørgensen
bruger siden
17-01-2023
31-01-2023 kl. 19:25
Min tanke med solceller er at det skulle være hybridsolceller. Hvor man ikke skal bruge strømmen indenfor 1 time eller 2. Men det vil jo selvfølgelig kræve at det batteri til solceller anlægget kan lagre nok til en opladning til en elbil. (Også noget jeg skal have undersøgt).
Jeg har ikke varmepumpe og er heller ikke planen pt.
@ T Taylor Nielsen, ja jeg har godt set det:
Rabatten er på 86,13 øre pr. kWh (inkl. moms) på den strøm, du bruger på opladning af din elbil via din private Norlys ladeboks. Også selvom du har solceller eller elvarme.
Mine overvejelser løber nok mere på hvad sker der efter 30/6-2023.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2023 kl. 10:14
Så skal du lade bilen udenfor solens optimale timer, skal du have batterier til 50-60kWh.
Og så begynder det at ligne det er bedre at købe 2 biler, en der køres i, og en der holder hjemme og lader når solen skinner. Og så bytte i morgen.
25kWh batteripakke koster ca 100k.
Iøvrigt, det der med kulde kørsel og range. Din kørsel af 2 x langtur, vil ikke være så hårdt ramt, som folk med mange småture.
Eks min kone kører til forskellige kunder hver dag, og der kan hun starte kold eller halv kold 3 gange på en dag, og skal ungerne så noget om aftenen, så bliver det måske 6 kolde ture, og så er rangen meget begrænset.
Men kører du langt og kun skal varme batteriet op 1 eller 2 gange, så mister du ikke så meget. Det bliver nærmest kun 1 kold tur, idet du lader hele natten, så batteriet er om ikke varmt, så lunt, når du kører på arbejde til morgen.
Dette indlæg blev 01-02-2023 11:17 redigeret af dets forfatter.
Kristian Ambrosius Jørgensen
bruger siden
17-01-2023
01-02-2023 kl. 20:07
For hvis et solceller anlæg hedder: 11,8 KWP hybrid solcelleanlæg skal det så forståes at man kun kan lagre 11,8 kwh i hybrid batteriet?
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2023 kl. 01:30
Hvor stort dit battera i det anlæg er, skal du se i tilbudet. Men det er nok et sted omkring 7,6 kWh.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2023 kl. 08:42
Årets norske vintertest.
Det spiller ikke rigtigt for Toyota!
Kristian Ambrosius Jørgensen
bruger siden
17-01-2023
03-02-2023 kl. 11:09
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Nej det skal forståes somom dine solceller max producerer 11,8 kW når solen står lige på.
Hvor stort dit battera i det anlæg er, skal du se i tilbudet. Men det er nok et sted omkring 7,6 kWh.
Ja det er jo slet ikke nok. Men tanken med at være selvforsynende det meste af året var nu en rar tanke. Spørgsmålet er så om skal vente et par år til solcelleanlæg kommer med et større batteri så der kan lagres nok i løbet af dagen til at lade gratis om natten. Det er nok kilometer-angst der spiller ind til at forsat kigge på langt på literen med diesel.
Dette indlæg blev 15-02-2023 20:18 redigeret af dets forfatter.