Bilbasen Forum
Prisudvikling på brugte nyere dieselbiler
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
11-04-2021 kl. 10:52
Jeg kan se der står en del nyere dieselmodeller (årgang 2018/2019/2020), som ikke rigtigt bliver solgt.
Efterspørgslen er nok ringe på klassisk diesel.
Hvordan tror I priserne vil udvikle sig på disse brugte modeller, der står ude ved forhandlerne?
Eksempelvis:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/civic/16-i-dtec-executive-4d/4946918
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/16-tdi-115-comfortline-5d/4468329https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/22-sky-d-150-vision-stc-5d/5005602
T i
bruger siden
17-06-2006
11-04-2021 kl. 15:03
Synes dog at det bliver trukket en smule hårdt op, men jeg ville også være skeptisk over et køb af især nyere diesel, tror at værditabet bliver stort.
Personligt ville jeg kigge benzin eller el, medmindre der er noget der specifikt siger diesel...
De biler du har fundet frem er også lidt til den triste side, manuelt gear etc. Langt de fleste vil have automat i dag. Især Golf'en er alt for dyr i min bog, 3 år gammel og intet særligt udstyr... Jeg ville finde noget andet....
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-04-2021 kl. 16:45
Også i fremtiden når der kommer ny el teknologi.
Bare se en 15 mnd gammel Tesla 3, har tabt 165.000 kr, det er vel tæt på 30 %.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/5040227
Det er lige som med et hus, man skal købe hus eller bil for at lide at bo i huset
og kører i bilen og ikke tænke på hvad det er værd om 3 år :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
11-04-2021 kl. 16:59
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Alle biler uanset drivmiddel falder i pris
Også i fremtiden når der kommer ny el teknologi.
Bare se en 15 mnd gammel Tesla 3, har tabt 165.000 kr, det er vel tæt på 30 %.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/5040227
Det er lige som med et hus, man skal købe hus eller bil for at lide at bo i huset
og kører i bilen og ikke tænke på hvad det er værd om 3 år :-)
Det er også et tab man skal tage med et gran salt. Bilen koster 510k som ny i dag, hvor det samtidig er en facelifted version.
Sælger har så tilkøbt FSD som koster 58k, hvilket bliver til ca. 93k hvis man køber det fra ny, pga. afgift. Det giver ikke mening at købe som ny, da det bare kan tilkøbes i app efter et køb, uden reg afgift.
Derudover er der temmelig bred eninghed om fa FSD ikke pengene værd, så det får man meget lidt for.
Så den reelle pris der skal sammenlignes er en nypris på 510k (plus en smule for FSD) og samtidig tage med i beregningen at det er en "gammel" version uden varmepumpe/ingen elektrisk bagklap etc.
Så stadig et relativt højt værditab, men i et helt andet niveau.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
11-04-2021 kl. 17:03
J R
bruger siden
13-12-2013
11-04-2021 kl. 19:04
Vores har gået 80.000 km, og har tabt 16-20 km ud af 495 km fra ny.
Hvis det fortsætter på samme måde(selvom forlydender er at det er de første 50.000 km der slider, så flader tabet ud) Så er der vel stadig 400 km på en opladning om 240-320.000 km, eller når bilen rammer 320 eller 400.000 km.
Det er alligevel en del km for de fleste biler.
Hvis man gerne vil have sammenligninger med benzin:https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-t4-190-inscription-aut-5d/5023678
Pristabet har ikke taget højde for ekstraudstyret, som hurtigt løber i 150k.
Hvis man køber biler i prislejet 500k+ kr, så må man forvente et vist tab i kr/øre.
Hvis man køber en til 8.400, nysynet, og kører 2 år i den så kan man begrænse det tab.
Så er der selvfølgelig dem der har kørt reelt langt(funny)https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/20-tdci-140-trend-collection-stc-5d/4952328
Jeg tror på der altid (eller i laaaaaang tid) vil være et marked for dieselbiler til hestetransport og campingvogn.
Prøv at se hvor mange gulplade biler du ser med misundelsesafgift på 7500 oveni. Så de hurtigt rammmer 12-15.000 kr bare i samlet grøn afgift.
Dette indlæg blev 11-04-2021 19:31 redigeret af dets forfatter.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
11-04-2021 kl. 20:40
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Er langt hen ad vejen enig med Arne's udlægning.
Synes dog at det bliver trukket en smule hårdt op, men jeg ville også være skeptisk over et køb af især nyere diesel, tror at værditabet bliver stort.
Personligt ville jeg kigge benzin eller el, medmindre der er noget der specifikt siger diesel...
De biler du har fundet frem er også lidt til den triste side, manuelt gear etc. Langt de fleste vil have automat i dag. Især Golf'en er alt for dyr i min bog, 3 år gammel og intet særligt udstyr... Jeg ville finde noget andet....
Syntes nu ikke den Civic er trist. Læderindtræk og soltag. Den kunne jeg nu godt ligge nogle timer i hver dag.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-04-2021 kl. 21:36
https://www.youtube.com/watch?v=YI-Uip2Layw
Godt nok svært ikke at blive begejstret eller solgt :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
11-04-2021 kl. 23:14
Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013
skrev:
Syntes nu ikke den Civic er trist. Læderindtræk og soltag. Den kunne jeg nu godt ligge nogle timer i hver dag.
Nej, Civic'en er ganske veludstyret, men mangler stadig autogear. Jeg tror efterhånden at det er en fejl at købe en næsten ny bil med manuelt gear, de fleste vil have auto.
Derudover er Honda et nichemærke i DK. Har selv haft en Honda diesel og det er ikke den bil der er flest kunder til, når den skal sælges igen....
J R
bruger siden
13-12-2013
12-04-2021 kl. 20:25
bruger siden
16-01-2006
Der er dog kommet en ny variant, der lover 657km - i praksis kan man dog trække 200km fra https://www.whichcar.com.au/reviews/2021-tesla-model-3-long-range-review
Nu er det jo en diskussion om diesel.
MEN Bare for lige at nævne det, så benytter Australien den gamle NEDC norm.
Det er vel den hvor en California ca. går 32 kml og er totalt ude i hampen.
Dette indlæg blev 12-04-2021 20:25 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
12-04-2021 kl. 22:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja, HC Andersen har ikke levet forgæves - men jeg må indrømme, at jeg har mere tiltro til fysikbøgerne end eventyrbøgerne ;-)
Jeg ved ikke, hvor du har tallet fra - hvis det er Tesla's egne opgivelser - tjah - så siger det ikke så meget andet end at de ikke gider betale for garantiudskiftninger. I praksis er det ikke så simpelt at beregne det reelle tab - men vær sikker på, at det er markant mere end du tror.
En Tesla 3 har iflg. uafhængige tests en rækkevidde ved normal brug på 300-350km - forudsat at der er ladestandere nøjagtigt i hver ende af ruten. Det er der sjældent i praksis, så de reelle km er færre. Derudover bør man ikke udnytte fuld kapacitet - så en reel rækkevidde er under 300km - fra ny. Hvordan du så kan tro på 400km når kapaciteten er faldet markant - tjah - det er så her eventyrbøgerne kommer ind.
Der er dog kommet en ny variant, der lover 657km - i praksis kan man dog trække 200km fra https://www.whichcar.com.au/reviews/2021-tesla-model-3-long-range-review
Så selv en model med nyere og bedre batterier er ikke i nærheden af, hvad du påstår din ældre version kan - så mon ikke vi skal prøve med lidt realisme? ;-)
(Og ja: Jeg kan også presse min 3 Tons California med et frontareal på 4 m2 til at køre 17 km/l - men det er ikke det realistiske tal ved normal brug. )
De skriver i din test at den kan oplade med 1.350km/t.
Med den hastighed er det jo nærmest ligegyldigt om den kan køre 400 eller 600km på en fuld opladning
T i
bruger siden
17-06-2006
13-04-2021 kl. 00:59
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
De skriver i din test at den kan oplade med 1.350km/t.
Med den hastighed er det jo nærmest ligegyldigt om den kan køre 400 eller 600km på en fuld opladning
Det kan den, men kun ved lav batteristand (og varmt batteri).
I takt med at der kommer mere strøm på batteriet falder ladebastigheden.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
13-04-2021 kl. 05:34
Derfor vil mange danskere ikke købe elbiler (inputmag.dk)
Dette indlæg blev 13-04-2021 05:35 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-04-2021 kl. 06:39
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Det kan den, men kun ved lav batteristand (og varmt batteri).
I takt med at der kommer mere strøm på batteriet falder ladebastigheden.
Sandsynligvis. Men med den ladehastighed er der også rigeligt "at give af" før hysteriet omkring rækkevidde og ventetid ved en evt laddstader er et reelt problem
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2021 kl. 09:09
Så sent som i forgårs kørte jeg hjemmefra kl 03:45, landede i Thyborøn kl 06:10.
Foretog min tilkaldte opgave og kørte hjem til Aalborg igen kl 07:30.
Der var minus 2 og stigende til 2 grader på turen, med hagl og slud på turen hjemover.
Der opstod en ny opgave, og derfor stoppede jeg på Haverslev og sugede strøm, medens jeg var på toilet og fik en gang morgenmad i form af en snackburger og nogle kyllinge tenders sammen med en pepsi. Måltidet blev fortærret i bilen på vejen til næste opgave.
Holdt i 10 minutter, og lavede ikke andet end toilet og bestille mad.
Der var ingen andre på Superchargeren, der var en ovre på IONITY.
https://drive.google.com/file/d/1PtU7l7iml6Mu5pjC3gm0hwT7XmljovHW/view?usp=sharing
Selv en "gammel" 2019 kan suge jævnt hidsigt. 300 km på 12 minutter og 430 km på 22 minutter.
T i
bruger siden
17-06-2006
13-04-2021 kl. 12:43
En TM3 kan køre 430km (og mere) på en opladning, så længe det ikke ved motorvejsfart og al kørsel foregår trods alt ikke ved +130 km/t
Derudover er det klart at man som elbilsbilist bør overveje lademuligheder og rækkevidde inden køb. Men har man egen hjemmelader/sikker adgang til lader hjemme/på job eller lign. og en bil med god rækkevidde vil man kun skulle lade "ude" når man skal på langfart. Så næppe et større problem, hvis man har undersøgt sit behov inden køb...
Dette indlæg blev 13-04-2021 15:35 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2021 kl. 15:05
https://drive.google.com/file/d/1a9WJusYT__0-UX7CCpHDuYnjrDRlsU9M/view?usp=sharing
Det er ikke anderledes end den ICE vi har. Fyld 65 liter på, og ifølgelopgvielsen skulle den rende 1163 km inden jeg igen skal stå og fryse.
Det er sjældent over 900, tiere 800 km og af og til kun 700 km.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-04-2021 kl. 17:53
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Imponerende som dem der ikke har en elbil, ved utrolig meget om, hvordan det virker.
En TM3 kan køre 430km (og mere) på en opladning, så længe det ikke ved motorvejsfart og al kørsel foregår trods alt ikke ved +130 km/t
Derudover er det klart at man som elbilsbilist bør overveje lademuligheder og rækkevidde inden køb. Men har man egen hjemmelader/sikker adgang til lader hjemme/på job eller lign. og en bil med god rækkevidde vil man kun skulle lade "ude" når man skal på langfart. Så næppe et større problem, hvis man har undersøgt sit behov inden køb...
Ha ha, ja K S har en imponerende viden om de ting han ikke har erfaring med :-)
Det kunne være spændende hvis han begyndte at læse men de links han selv henviser til, f.eks: Hvis du bor i hus og har mulighed for at få din egen ladestander, bør det ikke være et problem at skifte til elbil. Men bor du i byen, kan det være en kæmpe udfordring,
Men man kan jo altid gøre rækkevidde og ladetider til skræmmehistorier, tiltrods for at de fleste elbil ejere kan nøjes med at lade hjemme i carporten.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
13-04-2021 kl. 21:29
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2021 kl. 00:37
FDM test: https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-sedan-med-fart-paa
Citat fra FDM test af Tesla Model 3: (der kan findes flere andre der peger på samme niveau) "Vi har her testet Long Range- versionen, og den klarede hele 457 km på motorvejen med 110 km/t."
Måske vigtigt at nævne at betingelserne under testen ikke er beskrevet, men formoder ud fra datoen, at testen er lavet om sommeren med lunt/tørt vejr.
Så nej, bilen kører ikke 457 km med 110 km/t, hvis det er -15 C, modvind og i sne.
Men da langt de fleste maks. kører 50 km om dagen, går det nok alligevel ;-)
Dette indlæg blev 14-04-2021 11:06 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2021 kl. 00:55
Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013
skrev:
Folk har sgu fået strøm i hjernen. Tråden starter med spørgmål om diesel og hurtigt ender det ud i en EL snak.
Ja, det kan hurtigt køre lidt skævt her. Især når nogen nævner elbiler, så går det over stok og sten.
Men vil nok også råde dig til at "styre" diskussionen lidt mere. Checke tråden ofte og følge op, når der kommer svar.
Så er der mindre risiko for at det går i selvsving ;-)
I forhold til dit diesel spørgsmål vilel det være fint med mere info om kørselsbehov/mønster etc.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2021 kl. 11:25
"Nej - du kan ikke lade til 430km, for bilen kan end ikke køre 430km på en opladning - uanset, hvor længe du lader..... "
Fakta er at TM3 LR kan køre 430 km (og mere) på en opladning, hvis det ikke er ved motorvejsfart.
Det er der nogen der nægter at anerkende og kommer med diverse usaglige påstande.
Men det er helt korrekt at vind/vejr påvirker rækkevidden. Så ved -15C er rækkevidden ikke den samme, som ved 20C (de nye versioner med varmepumpe mindsker i øvrigt forskellen).
Men lad os bare tage den noget negative vinkel og sige 300-350 km rækkevidde, så er det jo rigeligt, når man ved at langt de fleste kører under 50 km om dagen.
Så med en hjemmelader kommer de kun til at lade ude, når de skal på langfart.
Så har man ladning hjemme/på job etc. er rækkevidden er næppe et problem for de fleste.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
14-04-2021 kl. 20:15
Model 3 LR: 555km, reel rækkevidde i 11 graders varme.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-04-2021 kl. 21:57
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nej, det er ikke fakta - ved normal kørsel. Det svarer til, at jeg skriver, at jeg kan tanke til 1.360km på 5 min fordi jeg under helt særlige forhold kan presse bilen til at køre 17 km/l - vel vidende at den i normal kørsel ligger på 12-14 km/l. Det handler om realisme.
På trods af din konstante fablen om tankning af tusindvis af km på 5 minutter, så har du hidtil ikke ønsket at dokumentere det med en video af at du stopperpå tanken, står ud, starter tankning og stopper igen, sætter dig i bilen.
Det kan IKKE lade sig gøre på en almindelig tankstation, uden at du benytter lastbilsstanderen(hvilke jeg ikke vil anbefale dig, hvis du fortsat ønsker din tank skal ligne det VW har leveret til dig)
T i
bruger siden
17-06-2006
15-04-2021 kl. 11:51
Langt de fleste bilister kører i øvrigt under 50 km om dagen, så rækkevidde vil sjældent være i spil.
Selv pendler jeg i øvrigt på job, 2x90 km, lader kun hjemme, intet problem og meget billigt i "brændstof"
Er man stor tilhænger af at køre til Middelhavet hvert andet øjeblik, evt. helst med en campingvogn på slæb (eller fastmonteret "på" bilen), er en diesel måske et bedre valg.
Men for mange andre kan en Ellert være et fint valg.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-04-2021 kl. 14:57
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Fakta er at de nyeste/bedste elbiler med god rækkevidde er ganske fornuftige bekendtskaber og har man gode lademuligheder (hjemme/på job), vil langt de fleste sagtens kunne køre på strøm, hvis de ønsker det.
Langt de fleste bilister kører i øvrigt under 50 km om dagen, så rækkevidde vil sjældent være i spil.
Selv pendler jeg i øvrigt på job, 2x90 km, lader kun hjemme, intet problem og meget billigt i "brændstof"
Er man stor tilhænger af at køre til Middelhavet hvert andet øjeblik, evt. helst med en campingvogn på slæb (eller fastmonteret "på" bilen), er en diesel måske et bedre valg.
Men for mange andre kan en Ellert være et fint valg.
Enig i din udlægning. Må jeg spørge hvilken El-bil du erhverede dig ? Husker du kiggede på lidt afhvert for noget tid siden. Mvh
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
15-04-2021 kl. 19:49
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Fakta er, at FDM er blevet frygtelig glade for elbiler efter at de begyndte at tjene penge på at opsætte ladestandere.
Fakta er, at uafhængige tests peger på 300-350km i den virkelige verden - afhængig af vind, vejr, kørselsmønster og vejforløb. Man skal huske, at bilen også skal kunne køre i f.eks. regnvejr (der giver markant nedsættelse af rækkevidden).
Hvis du ser her https://www.caranddriver.com/reviews/a30209598/2019-tesla-model-3-reliability-maintenance/ ligger de gennem længere tid omkring 370-380 km ved blandet kørsel, men man skal stadig huske, at det ikke er, hvad man kan opnå i praksis, da der jo ikke er en ladestander præcis, hvor man løber tør - og man bør i praksis holde sig mellem 10 og 90% - dvs. kun udnytte 80% af kapaciteten. Den reelle rækkevidde er derfor langt mindre.
Så du har helt ret: Man skal holde sig til fakta - ALLE fakta.
Så du har helt ret: Man skal holde sig til fakta - ALLE fakta.
Det er lidt pudsigt at du netop refererer til FDM for at underbygge "sandheden" i dine påstande, men når FDM går dig imod så skriver du:
"Fakta er, at FDM er blevet frygtelig glade for elbiler efter at de begyndte at tjene penge på at opsætte ladestandere."
Måske du skulle kigge lidt ind ad, og lægge lidt af dit hysteri om lange ladetider og kort batterilevetid på hylden - og endnu bedre - holde dig til det du ved lidt om - Renault Grand Scenic og selvkørende campingvogne
T i
bruger siden
17-06-2006
15-04-2021 kl. 21:31
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
Enig i din udlægning. Må jeg spørge hvilken El-bil du erhverede dig ? Husker du kiggede på lidt afhvert for noget tid siden. Mvh
Lige nu kører jeg i en Skoda Citigo E, så i den mere ydmyge ende.
Men det er faktisk en rigtig fin lille bil og klasser over de tilsvarende benzinmodeller, efter min mening.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
16-04-2021 kl. 00:36
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Lige nu kører jeg i en Skoda Citigo E, så i den mere ydmyge ende.
Men det er faktisk en rigtig fin lille bil og klasser over de tilsvarende benzinmodeller, efter min mening.
Jamen den er også fin til pendling....kigger selv lidt på let brugt Renault Zoe til ca 120.000 med få km på tælleren, som godt nok kun kan lade med 22kwh. Men små penge synes jeg, for at prøve til. Men pris faldet er også stort på dem.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-04-2021 kl. 10:17
Nu må i altså stoppe, der er jo ingen der kan leve med ikke at kunne køre 1200 km mellem tankninger, som kun tager den tid man snyder næsen og så på hesten igen.
Inegn tisse, frokost, snack pauser etc.
Ironi kan forekomme.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
17-04-2021 kl. 08:17
Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020
skrev:
Nu fandt jeg jo min nye fede, lækre hybridbil. Men op til da, levede jeg ind imellem i den vildfarelse, at jeg skulle nå at prøve at eje en fed V6 tysker diesel.
Så jeg havde (og har faktisk stadig, derfor denne tekst) søge robotter på :
MB E 350 d
VW Touareg
BMW X3 3,0 d
Og jeg får adviseringer daglig om, at nu er de sat ned, og et par dage efter, nu er de sat yderligere ned !
Jeg tror virkelig gårsdagens diesel-drømmebiler allerede er økonomiske dødssejlere!
Sorry to say.....fremtiden og formentlig allerede nutiden, siger hybrid og el-bil.
Og det er da faktisk også skønt at slippe for den oliebrænder stank 👍
BMW X3 er ikke en fed tysk V6 diesel :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
17-04-2021 kl. 18:48
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
TI og T Nielsen.
Nu må i altså stoppe, der er jo ingen der kan leve med ikke at kunne køre 1200 km mellem tankninger, som kun tager den tid man snyder næsen og så på hesten igen.
Inegn tisse, frokost, snack pauser etc.
Ironi kan forekomme.
Sådan er det, man må tage en for holdet ;-) .
Jeg kører dagligt fantasi-kilometer, accepterer at jeg kun kan køre max 10-15 km hjemmefra, skifter batteri jævnligt, etc.
Det er et hårdt liv ;-)
J R
bruger siden
13-12-2013
17-04-2021 kl. 19:18
Kørte kl 08 og tilbage kl 18:30.
Ladede 2 gange 28 minutter og 33. Kiggede Rugby i Odense i ca 1,5 time.
Men ellers acceptabelt tænker jeg.
Har ikke været under 120, bortset fra ved vejarbejder hvor grænsen var sat til 80, det kom jeg dog ikke helt ned på.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-04-2021 kl. 20:34
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Sådan noget gedigent vrøvl. Jeg kan aflæse direkte på VW's app, at selv om jeg tager mig god tid, henter handsker og spritter af bagefter m.m., så tager det mig nøjagtigt 5 min. at tanke 65l diesel. Det kan gøres hurtigere (eller man kan tanke mere), hvis man vil.
Så det er bare dine drømme om, at Tesla holder evigt og ikke er underlagt fysikkens love samt at de har en rækkevidde langt fra, hvad uafhængige testere opnår. der ikke holder i virkelighedens verden.
Men doku har du altså fortsat ikke?
J R
bruger siden
13-12-2013
18-04-2021 kl. 20:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Dvs. du har brugt mere end en time i ren ladetid og har skulle køre en omvej for at finde ladere på en strækning jeg kunne køre på samme tankfuld.
Det er svært at se det som andet end en ulempe....
Til gengæld er MB på vej med deres nye el-S-klasse (EQS), hvor der loves (op til) 770km på en opladning, ligesom Tesla i nyeste opdatering lover (op til) 800km.
Vi er der ikke helt endnu (i praksis), men vi nærmer os efterhånden - specielt når tilsvarende/længere rækkevidde når ned i de mindre og billigere klasser.
Alt andet lige, vil længere rækkevidde også betyde længere levetid på batterier, da de får færre opladninger pr. km.
Så på et tidspunkt kan teknologien gå hen og blive moden - forhåbentlig når infrastrukturen at blive udbygget imens.
Omvejen bestod af afkørsel til Knudshoved rasteplads, jokke lader i, på igen ved samme afkørsel.
anden ladning, af ved Nyborg afkørsel, kør 300 meter til 7 eleven, jok sitkket i, gå på toilet, køb en fransk hotdog, kom ud og spis hotdog, og den var på 317 km. Ventede yderligere 10 minuttter og kørte.
Hvis du kigger på den tidshorisont, så vil du bemærke at hvis du havde stået med slangen i hånden(altså diesel slangen), så havde jeg nået at få hotdog og spist den inden du var gået på toilet og i butik.
Det tager altså ca det samme tid.
Mercedes EQS er fed, men tænker umiddelbart prismæssigt og reelt forbrug, så bliver det et no go herfra.