Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Nye straffe for færdselsovertrædelser.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-04-2021 kl. 11:11

Hej,

Husk nye straffe for færdselsovertrædelser pr 1 april 2021:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-04-02-flere-bilister-faar-beslaglagt-bilen-paa-grund-af-vanvidskoersel-i-paasken

Selvfølgelig skal man ikke kører 127 km på motorvejen, men overser man lige et vejarbejde skilt med 60 km hastighed, så er det af med bilen, mistet kørerkort i 3 år og måske fængselsstraf.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-04-2021 kl. 18:08

Nå ja, det står der også i artiklen, så er staffen jo ok, når man trykker så meget på
speederen :-)

Men da ingen tvivl om at det vil øge mængden af biltyverier desværre, når de kriminelle skal have en bil at kører hurtigt i.

Dette indlæg blev 03-04-2021 18:11 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

03-04-2021 kl. 19:32

Nu har jeg ikke nærlæst den nye lov, men jeg er af princip modstander af at uskyldige kan få deres bil konfiskeret.
Jeg arbejder i et bilhus, hvad skal jeg gøre når der kommer en kunde og vil prøve en bil ? Hvis han kører vanvidskørsel, så mister vi bilen ?
eller et biludlejningsfirma, hvordan skal de agere for ikke at få konfiskeret en bil ?
Hvad når du låner din bil ud til naboen, sønnike eller andre ?

Og hvad bliver det næste, hvis du udlejer et hus og det bliver brugt til kriminalitet, skal det så også konfiskeres ?.

Jeg mener at vi er ude på en glidebane i forhold til retssikkerhed

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-04-2021 kl. 21:20

Præcis.

Får du stjålet din bil og de finder den igen, men finder politiet af at den har været indblandet i hastighed sager jvr. ny lovgivning, så mister du bilen selvom du er uskyldig. Umiddeltbart er der ikke præcedens for at få sagen prøvet i lovgivningen.

Tak Danmark for lov og orden, tak til de partier som stemte for denne lov.

Dette indlæg blev 03-04-2021 21:21 redigeret af dets forfatter.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

03-04-2021 kl. 22:27

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Præcis.

Får du stjålet din bil og de finder den igen, men finder politiet af at den har været indblandet i hastighed sager jvr. ny lovgivning, så mister du bilen selvom du er uskyldig. Umiddeltbart er der ikke præcedens for at få sagen prøvet i lovgivningen.

Tak Danmark for lov og orden, tak til de partier som stemte for denne lov.

Så galt bør det ikke gå:

Biler anvendt til vanvidskørsel skal således fremover kunne konfiskeres, uanset om føreren er ejer af bilen. Et leasingselskab, en privatperson mv., der har leaset eller udlånt sin bil, vil herefter have ret til erstatning fra den person, som førte bilen.

Der kan selvfølgelig være helt særlige grunde i konkrete tilfælde, der fører til, at en bil ikke bør konfiskeres. Det kan f.eks.

være, hvis det kan dokumenteres, at bilen var blevet stjålet.

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/reu/spm/882/svar/1640754/2159749/index.htm

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-04-2021 kl. 10:29

Nu skal vi nok læse om det i medierne de næste par uger, hver gang en person får beslaglagt sin bil.

Men endnu en her, hvor en politimand fortæller at det er totalt ligegyldigt hvem som ejer bilen:

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-04-04-politiet-beslaglaegger-audi-for-vild-hastighed-efter-ny-lov

Beslaglæggelse af bil, mistet kørekort i 3 år, risikere flere års fængsel, for i en A3 at have kørt 77 km for hurtigt om natten på en motorvej, giver det mening ?

Var loven ikke tiltænkt bandemedlemmer som kører extremt vildt, eller folk som kører 130 km over Langebro eller dem som kører 200 km på striben imellem personer ?

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-04-2021 kl. 13:33

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man har ansvar for, hvem man udlåner sin bil til. Det er i princippet ikke nyt. Du skal også sikre dig, at de har gyldigt kørekort, at de ikke er påvirkede m.m. før du låner dem en bil.

Kommer en ung knægt ind i bilhuset og vil låne en Ferrari, giver du ham formentlig heller ikke bare nøglerne og siger "god tur".

Pointen her er jo, at nogle vælger at lease biler for at køre som det passer dem - eller have bilen ejet af en stråmand - for at undgå konfiskation. Det løser man med denne lov, hvilket er en fremragende idé.

Vi skal have stoppet de, der kører vanvidskørsel, og da vi ikke amputerer arme og ben i Danmark, må vi finde andre midler overfor de, der ikke har respekt for hverken loven eller andres liv og helbred.

Nej den unge knægt for ikke lov til at smutte med Ferraien, men hvad med familiefaren der vil prøve en VW UP ? Han kan jo også være vanvidsbillist.
Måske skal det blot være slut med at prøve en bil inden købet, for det kan blive konsekvensen.....

Og hvad med biludlejningsfirmaerne ?

Jeg er enig i vanvidsbilister skal stoppes, men straffen skal ramme den rigtige, jeg er ikke tilhænger af andet.

Hvad er der feks. galt med "ryk direkte i fængsel"

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-04-2021 kl. 18:19

Prøvekørsel af bil er der vel 2 muligheder:

1 Sælgeren tager altid med og holder venstre hånd på håndbremsen.

2 Mulig køber skal lægge depositum svarende til bilens beløb og køber han den ikke får vedkommende dem selvfølgelig retur med det samme.

Dette indlæg blev 04-04-2021 18:25 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-04-2021 kl. 19:18

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Prøvekørsel af bil er der vel 2 muligheder:

1 Sælgeren tager altid med og holder venstre hånd på håndbremsen.

2 Mulig køber skal lægge depositum svarende til bilens beløb og køber han den ikke får vedkommende dem selvfølgelig retur med det samme.

Kære Jørgen.
På en almindelig søndag har jeg ene mand ca. 10-15 prøveture, det er ikke en mulighed, dernæst kan jeg ikke lovligt, eller særligt sikkert, hive håndbremsen i en bil jeg ikke er fører af.

dit andet forslag er ikke meget bedre, det er ret få kunder der har 300.000,- på deres konto, til en prøvetur, financeringen kommer oftest på plads senere.

Og stadig; hvad med udlejningsselskaber ?

Jeg mener, helt principielt, at man ikke kan fratage uskyldige deres ejendom (bil) der må være andre muligheder......men jeg har som skrevet ikke nærlæst loven, det kan være ( forhåbentligt) at der er taget højde for ovennævnte.

Dette indlæg blev 04-04-2021 19:20 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-04-2021 kl. 19:50

Hej Henrik.

Ja regeringen, den nuværende er ikke særlig erhvervsvenlige, det ved de fleste.

Lad os håbe denne tåbelige lov bliver lavet om, det samme skete jo med loven om THC hvor man i alle tilfælde fik frataget kørekortet i 3 år ubetinget, det er efterfølgende lavet om så straffen gives udfra mængden af THC.

Forstår ikke selv loven, hvorfor skal leasing selvskaber have adgang til ens private økonomi for at give accept til at lease en bil, som er en del af den nye lovgivning ?
Man kører vel ikke stiktosset fordi man har mange eller ingen penge ?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-04-2021 kl. 23:01

Underholdende nok, så er det ofte en UP, C1, 107 eller lignende der kommer farende og slet ikle har tid til lige at kigge omkring svinget inden den napper en overhaling!

Gerne i farven sort.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-04-2021 kl. 18:33

Jo, men loven havde så været bedre hvis ham som kørte bilen, så istedet skulle betale en bøde på bilens pris til statskassen, istedet for bilisten skal betale for en anden Porche til ejeren, som jo er uden skyld i forseelsen og nu står uden bil.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-04-2021 kl. 20:40

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

09-04-2021 kl. 12:58

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Jo, men loven havde så været bedre hvis ham som kørte bilen, så istedet skulle betale en bøde på bilens pris til statskassen, istedet for bilisten skal betale for en anden Porche til ejeren, som jo er uden skyld i forseelsen og nu står uden bil.
Det er jo netop dit eksempel, man har villet lovgive imod. Vanvidsbilisterne er jo ikke dumme. På papiret er de fattige, da deres indkomst er sort. Derfor har deres foretrukne metode været at lease/låne/leje biler, og hvis de får en bøde, så ryger den om bag i køen af bøder, moms, skat, der i forvejen skyldes.

Ved at indføre den nye lov, tvinger det leasingselskaber og "venner" til at tænke sig grundigt om, inden de låner/leaser deres biler ud. Man skal kende sine "venner" og jeg vil håbe, at de desværre mange domme, der allerede har været, betyder, at vanvidsbilisterne vil få sværere ved at låne/lease biler.

Den ven, der lånte sin bil ud, er næppe uskyldigheden selv, og vanvidsbilister er desværre ikke kun til fare for sig selv. De dræber uskyldige, og det har vi set rigtig mange eksempler på de senere år. Hvis vi har valget mellem at kunne ramme vanvidsbilister og så den "grundlovssikrede" ret til at låne biler ud til hvem som helst, så vil jeg klart mene, vi skal redde uskyldiges liv. Og så er det bare øv bøv for de ejere, der "uden skyld" fremover vil stå uden bil, fordi deres "venner" tilfældigvis var vanvidsbilister.

Dette indlæg blev 09-04-2021 13:00 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-04-2021 kl. 15:40

Slettet

Dette indlæg blev 09-04-2021 16:14 redigeret af dets forfatter.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

09-04-2021 kl. 15:50

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hvordan ved du den her påstand: ?

'''Den ven, der lånte sin bil ud, er næppe uskyldigheden selv'''

Det ved jeg da heller ikke. Men det er - igen et fuldstændig vildt gæt - sjældent, at en vanvidsbilist går fra aldrig nogensinde at køre råddent og så til at køre 210 km/t for at hente pizza. Så et helt sindssygt gæt vil være, at "vennen" har en lang track record med at køre livsfarligt i trafikken og at bilejeren udmærket kendte til det og derfor må have haft en klar formodning om, at "vennen" ikke vil overholde færdselsloven. Men jeg lægger mig fladt ned, når du finder ud af, at bilejeren er en 88-årig præst, der i sin naivitet lånte sin toptunede Porsche ud til svigersønnen som han - trods hovedtatoveringerne - ikke vidste var prospect til Bandidos.

Dette indlæg blev 09-04-2021 15:51 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-04-2021 kl. 15:54

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Må være forkert forum du skriver på, har du læst emnet ?

Kunne du ikke slette citatet?
Originalindlæggene er slettede, så ingen grund til at bevare dem andre steder.....

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-04-2021 kl. 16:26

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hvordan ved du den her påstand: ?

'''Den ven, der lånte sin bil ud, er næppe uskyldigheden selv'''

Det ved jeg da heller ikke. Men det er - igen et fuldstændig vildt gæt - sjældent, at en vanvidsbilist går fra aldrig nogensinde at køre råddent og så til at køre 210 km/t for at hente pizza. Så et helt sindssygt gæt vil være, at "vennen" har en lang track record med at køre livsfarligt i trafikken og at bilejeren udmærket kendte til det og derfor må have haft en klar formodning om, at "vennen" ikke vil overholde færdselsloven. Men jeg lægger mig fladt ned, når du finder ud af, at bilejeren er en 88-årig præst, der i sin naivitet lånte sin toptunede Porsche ud til svigersønnen som han - trods hovedtatoveringerne - ikke vidste var prospect til Bandidos.
Hej Morten

Det finder vi nok ikke ud af, med mindre der kommer noget i medierne om det eller man ønsker aktindsigt i sagen.

Men man må bare ikke generalisere udfra en biltype eller fordi der skulle hentes pizza og ingen her på forum kender de 2 personer records og deres interne relationer.

Enig i at man ikke skal køre 210 km/t timen, sgu for farligt synes jeg også.

Mvh Jørgen

Dette indlæg blev 09-04-2021 16:27 redigeret af dets forfatter.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

12-04-2021 kl. 12:52

Hvis nogen tvivlede på vanvidsbilisterne modus operandi, så har politiet nye tal.

"Ud af de 30 vanvidskørsler er de 20 blevet begået af en chauffør, som ikke er registreret som bilens ejer, hvorfor altså kun 10 personer ejede bilen, der blev beslaglagt."

At den nye lov tilsyneladende ikke har stoppet vanvidsbilisterne ,vil jeg tro alene skyldes, at dem, der låne/lejer bilerne ud til vanvidsbilisterne endnu ikke kendt til den. Vanvidsbilisterne regner jeg for uden for pædaogisk rækkevidde, så adfærdsændringen skal komme fra bilejerne, og hvis vi af den vej kan få stoppet 2/3 af vanvidsbilisterne, så er vi nået et godt stykke.

https://ekstrabladet.dk/biler/saa-mange-vanvidsbilister-har-faaet-beslaglagt-bilen-kun-ti-ejede-den-selv/8530444

Dette indlæg blev 12-04-2021 12:54 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

12-04-2021 kl. 17:03

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Hvis nogen tvivlede på vanvidsbilisterne modus operandi, så har politiet nye tal.

"Ud af de 30 vanvidskørsler er de 20 blevet begået af en chauffør, som ikke er registreret som bilens ejer, hvorfor altså kun 10 personer ejede bilen, der blev beslaglagt."

At den nye lov tilsyneladende ikke har stoppet vanvidsbilisterne ,vil jeg tro alene skyldes, at dem, der låne/lejer bilerne ud til vanvidsbilisterne endnu ikke kendt til den. Vanvidsbilisterne regner jeg for uden for pædaogisk rækkevidde, så adfærdsændringen skal komme fra bilejerne, og hvis vi af den vej kan få stoppet 2/3 af vanvidsbilisterne, så er vi nået et godt stykke.

https://ekstrabladet.dk/biler/saa-mange-vanvidsbilister-har-faaet-beslaglagt-bilen-kun-ti-ejede-den-selv/8530444
Hej.

Læste også artiklen.

Det er åbenbart venner og leasing selvskaber som skal opdrage tossede bilister.

Det stopper jo ikke, når venner og leasing selvskaber siger nej til bilerne, så stiger
tyveri af biler extremt meget - vent og se.

Skal jo ikke gå efter bilen/genstanden men personen som gør det bevidst, bøde på
bilens pris med det samme ellers må det trækkes i løn/bistand over en periode.

Mvh

Dette indlæg blev 12-04-2021 17:04 redigeret af dets forfatter.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

12-04-2021 kl. 17:11

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:

Hej.

Læste også artiklen.

Det er åbenbart venner og leasing selvskaber som skal opdrage tossede bilister.

Det stopper jo ikke, når venner og leasing selvskaber siger nej til bilerne, så stiger
tyveri af biler extremt meget - vent og se.

Skal jo ikke gå efter bilen/genstanden men personen som gør det bevidst, bøde på
bilens pris med det samme ellers må det trækkes i løn/bistand over en periode.

Mvh

--

Jeg tror bare ikke, dit forslag vil hjælpe særligt meget. Du kan ikke klippe håret af en skaldet, så en stor bøde til en vanvidsbilist uden indtjening er som et slag i luften. Nej, man er nødt til at gå efter dem, der har hjulpet vanvidsbilisterne. Og det er trods alt sværere at skulle stjæle en bil, hver gang man skal hente pizza med 210 km/, end det er, når du får overleveret bilnøglerne af din ven/partner in crime.

Dette indlæg blev 12-04-2021 17:12 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

12-04-2021 kl. 19:20

Hej.

Nu er formålet jo ikke at få penge i statskassen.

Men at stoppe de aller mest tossede kørsler som kører imod færdselsretningen
på StoreBælt og kører ind i Politibiler.

De typer skal bare have noget at kører i og det behøver ikke at være en
gangster muskelbil, de vil helt sikkert stjæle de biler de kan på en eller anden måde.

Og venner/leasing selvskaber har jo ikke 'hjulpet' bilisterne, de har formentlig ikke aktivt sagt, tag min bil og drik dig en promille over 2.0 så politiet kan stoppe dig og de tager min bil vel :-)

Bliver det næste så at Staten tager dit hus fordi du gentagne gange ikke fejer sne
på fortorvet så folk falder og slår hovedet og dør.
Det er jo ikke huset eller bilens skyld.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

13-04-2021 kl. 10:42

Kære KS,

Det er fint at gætte, men ikke noget hverken du eller jeg ved, om de personer
er fradømt kørekortet eller det er leasing biler eller i andres navne, eller andet.

Og som jeg skriver, når leasingselvskaber og venner finder ud af at
det er for risikabelt at låne bilen ud, hvad gør de kriminelle så ?

Præcis stjæler vores biler.

Intet med mig at gøre, eller mine synspunkter, man må bare se på
det fra alle sider, når det er en lov som er så grænseoverskridende
og tager folks private egendomme.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

13-04-2021 kl. 15:49

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det handler ikke om gætterier. Det er politiets erfaringer, der også danner grundlag for lovgivningen.

Jeg er ikke så bange for tyveridelen - det er slet ikke samme gruppe, og skulle bilen blive skadet, er den forsikret. Politiet beslaglægger ikke en stjålet bil.

Så igen: Jeg kan slet ikke se, hvad du er så bange for.

Hej KS.

Har du noget link til Politiets erfaringer, man kan ikke bare slynge påstande ud
som man bedst synes verden skal være :-)

Tyverier, nej ikke endnu, men det vil ske, tro mig, det er sikkert som armen
i kirken, hvordan skulle de ellers få biler at kører i ?

Har også læst Staten ikke beslaglægger stjælne biler, men vil det være
sjovt at få en bil igen som en bilist har ligget og kørt rådden i ?

Jeg er ikke bange for noget, jeg startede denne tråd, da jeg synes loven
rammer de forkerte for hårdt.

Tænk hvis du lånte din bil til din søn, som så i et skævt øjeblik
lånte den ud til en ven som kørte 100 km på en indfaldsvej hvor
der er 50 km, og bilen bliver konfiskeret.

Dette indlæg blev 13-04-2021 15:50 redigeret af dets forfatter.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

16-04-2021 kl. 11:58

Endnu en vanvidsbilist stoppet. En genganger, der selvfølgelig var på narko.
Protip til vennen: Lad være med at lån din gamle Passat ud til narkovenner med lange synderegistre.
https://ekstrabladet.dk/krimi/vild-biljagt-med-200-kmt-vanvidsbilist-stoppet-af-soemmaatte/8534981

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

16-04-2021 kl. 17:21

100 % retfærdig.

Dog ved vi intet om vennen som ejer Passaten om det er en 18 årig narkovrag eller bare en godmodig, hjælpsom familefar med 3 små børn, som nu ikke kan kører familien rundt.

Dette indlæg blev 16-04-2021 17:32 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-04-2021 kl. 14:36

Sikke en fantastisk lov vi har fået, tak til regeringen:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-04-24-mistede-bil-til-ansats-vanvidskoersel-det-havde-jeg-aldrig-i-min-vildeste-fantasi

Stakkels mand som ejede bilen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

24-04-2021 kl. 19:06

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Sikke en fantastisk lov vi har fået, tak til regeringen:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-04-24-mistede-bil-til-ansats-vanvidskoersel-det-havde-jeg-aldrig-i-min-vildeste-fantasi

Stakkels mand som ejede bilen.

Kommer lidt an på, hvorfor den ansatte kørte i bilen?
Vedkommende har næppe stjålet bilen, så er det tyveri og ejeren kan få bilen retur.

Så mon ikke der i formuleringen "lånte" ligger at vedkommende havde en aftale om at låne bilen og så har jeg egentlig ikke så ondt af ejeren, hvis han reelt fast har "udlejet" bil til den ansatte?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

01-05-2021 kl. 09:12

Jeg er dybt rystet over at læse denne her artikel:

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidskoersel-over-200-kmt-paa-bornholm/8552131

En anden bilist sender et snapchat til politiet af en bilist som kører for hurtigt
og de rykker ud og konfiskere bilen.

Politiet ved ikke engang hvilken retning bilen kørte på Bornholm.
Det er snapchat videoen ikke engang klar nok til at vise.

Da de ikke selv har nogle beviser søger Bornholms politi nu vidner tit at
få bekræftet hændelsen.

Altså i det her tilfælde tager politet affære udfra et ubekræftet videoklip
eller snapchat, som der er teorien kunne være redigeret i.

I det her tilfælde er man altså skyldig på forhånd og ikke som retspraktis
uskydlig indtil det modsatte er bevist.

Vi mangler i artiklen at høre chaufførens beretning om hændelsen.
Kender ham sig skyldig eller ikke.
Kan et videoklip virkelig vise om man køre 150 eller 200 km/t.

Synes det er en uhyggelig retning vi er imod, alle kan jo filme ens kørsel
på video og sende til politiet, hvis de har et horn i siden på en, hvor de har manipuleret med videoen, således at man kører at for hurtigt og politiet tager ens bil.

Kan godt være det ikke holder i retten, men alt det tid og ulejlighed
skriger jo til himmelen.

Dybt rystet i min grundvold.

Dette indlæg blev 01-05-2021 09:13 redigeret af dets forfatter.

Morten Egebjerg Terp

Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018

01-05-2021 kl. 12:01

Hvad er du rystet over, Jørgen Eriksen? At politiet indleder efterforskning, når de får et klip med en bilist, der angiveligt kører vanvidskørsel? Jeg ville være rystet, hvis de IKKE indledte efterforskning.
Ingen er dømt endnu, men politiet har lavet en efterlysning. Hvis det skulle vise sig, at det er et manipuleret klip, så er jeg sikker på, at bilisten får en stor undskyldning og at der så vil blive indledt efterforskning mod den eller de, der har manipuleret klippet. Men helt ærligt, tror du virkelig på den. Nej vel.

Dette indlæg blev 01-05-2021 12:01 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

01-05-2021 kl. 17:38

Hej Morten.

Angiveligt skriver du, intet er bevist i sagen, det skal vi lige huske.

Det som jeg er i dyb chock over er at man bliver dømt på forhånd, altså retssystemet med at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist, ikke gælder her.

Jeg skal ikke tro på nogen her, hverken politiet, bilisten eller dem som tog snapchat video - og selvfølgelig skal de afhører bilisten som er hovedpersonen.

Politiet har aldrig tidliger gået videre med videoklip af andres private kørsel, da det ikke har været gyldig dokumentation ifølge en tidligere dommerkendelse.
Så Morten du skal ikke være rystet.
Men rystet over at de nu tager en dårlig snapchat og går videre med.

En undskyldning skriver du, ja tak, hvad kan man bruge det til, hvis man bliver hængt ud efter en voldsom paragraf, hvor man kan risikere 20 dage i spjældet, 3 års ubetinget frakendelse af kørekort og konfiskering af bilen - samt ikke mindst i et lille lokal samfund som Bornholm, hvor mange måske kender manden.

Nu viser billedet en ældre Audi A4 tror jeg det er, måske en 2.0 tdi med 140 hk, skal den kunne kører over 200 km/t på en Bornholmsk landevej, altså det vil tager ca 30 sekunder at nå 200 km/t med dem. Men igen, jeg ved det ikke, bare et gæt.

Jeg er stadig i chock og bliver nød til at få flere oplysninger om sagen.

Dette indlæg blev 01-05-2021 17:43 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-05-2021 kl. 12:24

Søren Kock

Søren Kock
bruger siden
02-03-2017

04-05-2021 kl. 12:26

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Nej den unge knægt for ikke lov til at smutte med Ferraien, men hvad med familiefaren der vil prøve en VW UP ? Han kan jo også være vanvidsbillist.
Måske skal det blot være slut med at prøve en bil inden købet, for det kan blive konsekvensen.....

Og hvad med biludlejningsfirmaerne ?

Jeg er enig i vanvidsbilister skal stoppes, men straffen skal ramme den rigtige, jeg er ikke tilhænger af andet.

Hvad er der feks. galt med "ryk direkte i fængsel"

Jeg tænker at bilbranchen ret hurtigt kan lave en formular/kontrakt, der gør at bruger/låner hæfter for alle udgifter i forbindelse med en dom for vanvidskørsel.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-05-2021 kl. 12:41

Søren Kock

bruger siden
02-03-2017

skrev:
Jeg tænker at bilbranchen ret hurtigt kan lave en formular/kontrakt, der gør at bruger/låner hæfter for alle udgifter i forbindelse med en dom for vanvidskørsel.

Det er allerede gjort, det var nemt, kan du garantere at det bliver lige så nemt at inddrive pengene ?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-05-2021 kl. 13:22

Vi mangler så at se retspraksis når en bil bliver stjålet og bliver brugt til vanvidskørsel om bilen så også bliver konfiskeret eller ejeren får den tilbage ?

Hvis det viser sig at ved tyveri at ejeren får bilen tilbage, om det er leasing selvskab eller alm privat peson får sin bil igen, ja så anmelder bruger/ejer jo det bare som tyveri hvis en ven kører i bilen, så slipper man jo med en bøde på kr 2500, og beholder sin bil - og det giver jo nogle helt andre udfordringer.

Skriger til himlen :-/

Dette indlæg blev 04-05-2021 13:22 redigeret af dets forfatter.

Carsten T

Carsten T
bruger siden
06-09-2004

04-05-2021 kl. 18:01

Jeg synes ikke det hele er fair

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12952191/far-efter-soens-hoeje-fart-hvorfor-skal-jeg-straffes/

nok låst artikel... men en far der mister sin bil på grund af søn der ikke beder om lov og som har almindelig økonomi.

Jeg håber ikke han mister bilen.
Det var vist ikke det der var tiltænkt med den nye lov.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-05-2021 kl. 17:04

Hvis faren vidste det, ja så er det fair, ellers ikke, så er han jo helt uskyldig og loven viser sig at ramme de helt forkerte og det skriger til himmelen.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-05-2021 kl. 21:21

carsten thomsen

bruger siden
06-09-2004

skrev:
Jeg synes ikke det hele er fair

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12952191/far-efter-soens-hoeje-fart-hvorfor-skal-jeg-straffes/

nok låst artikel... men en far der mister sin bil på grund af søn der ikke beder om lov og som har almindelig økonomi.

Jeg håber ikke han mister bilen.
Det var vist ikke det der var tiltænkt med den nye lov.

Så har faren misset hans forældre pligt, og det koster. Han kunne have opdraget sin søn til at høre efter, og efterleve de regler der er nødvendige for at et barn bliver normal som voksen.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-05-2021 kl. 21:41

Hej.

Jeg kan ikke se faren har skyld i det, sønnen har kørt næsten perfekt i 6 år, kun med en fartbøde, så vil en almindelig far ikke bare lad ham låne bilen fortsat ?

At sønnen så får et flip og kører fra Politiet er sgu da ikke farens skyld, men sønnen som skal have en kraftig lærerstreg med inddragelse af kørerkort og stor bøde.

Bilen og faren har da ikke nogen skyld i det, man kan da ikke stå til ansvar for en søn
som er +24 år - det skriger til himmelen den her lov.

Dette indlæg blev 05-05-2021 21:43 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-05-2021 kl. 00:28

Som ejer af et køretøj er man ansvarlig !! Det er ejeren der skal sørge for at den der låner bilen har kørekort, ikke køre i alkohol eller narko tilstand mv. BASTA BUM...Så kan de der ikke kan forstå de almindelig love måske vågne lidt op ;-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-05-2021 kl. 06:55

KS, hvordan ved du om knægten har taget euforiserende stoffer før, det er ren gæt.

Og artiklen nævner jo ikke noget om hvorfor forældrene lige netop den aften skulle skrive sms om at få bilen tilbage, har de tidligere sendt sms og hvorfor ?

T Nielsen, det handler om love, om beskyttelse af uforskyldte personer, ikke bare hvad man selv synes er retfærdigt udfra sit eget synspunkt.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-05-2021 kl. 07:27

BUM, så Døde konsektet GOMORE, hvor man kan leje en bil på kort tids basis, hvor bilen alligevel bare holder parkeret ubrugt.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-05-2021 kl. 09:41

Ja det er der sgu ikke nogen som tør udleje sin bil til andre - men sådan en tosset lovgivning som der er lavet - formentlig er Danmark eneste land i verden som lovgiver så idiotisk på det område.

Og der er rigtig mange eksempler på hvor det kan gå galt, hvad med bilværkstedet som prøvekører en bil, lærlingen som måske har lidt hash i blodet, får trykket for hårdt på speederen, har voldsom promille fra dagen før - stakkels kunder.

Det skriger til himmelen rigtig meget.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-05-2021 kl. 11:57

@Jørgen Vi skal lige være enige om at mekaniker lærlinge er ikke eksponeret mere for at have hash eller alkohol i blodet end andre lærlinge, vel?

@KS! Det er et ikke et spørgsmål om at støtte vanvidskørsel. Det er et spørgsmpl om rimeligheden i om din eller firmaets bil konfiskeres.

Eks vi har 4 firmabiler, der køres af op til 15 forskellige personer og på tidspunkter som de fleste sover på. Mener du helt ærligt at jeg skal troppe op kl 03:30 julenat i Thisted/Thyborøn/Skive/Hals for at sikre mig at den ansatte ikke har fået et halvt glas rødvin for meget til julemiddagen, og samtidig bede ham ligge et depositum på 160.000 kr til dækning af risikoen for han kører for stærkt? Depositummet hæves selvfølgelig kun hvis der sker noget.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-05-2021 kl. 13:03

KS, og hvad hvis værkstedet siger at det må kunden afregne med lærlingen, da det er lærlingen som har overtrådt loven, det handler ikke om forsikringssag ved ødelagt bil.

JR, sorry var ikke gennemtænkt formulering, ja selvfølgelig lige meget om det er lærling eller værkstedschef eller andre.

Mange firmaer må givetvis lave hele systemet om, så de ikke har flådebiler, men deres ansatte selv køber en bil og så får de kilometer takst for kørsel.
Det bliver dyrt for staten, men ja har penge nok ser det ud til.

Skriger jo til himmelen.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

06-05-2021 kl. 13:29

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Så har værkstedet et erstatningsansvar - det er ret simpelt. Hvis lærlingen smadrer bilen, er det også værkstedets ansvar.

Det er altså ikke rigtigt, hvis en mekaniker smadrer en kundebil, så er det kundens forsikring der skal dække, dette gælder feks. også hvis en kundebil står på et værksted, som så feks. bryder i brand

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-05-2021 kl. 15:50

Nu har vi jo set flere eksempler på at firmaer tror de har styr på sine ansattes opførsel, men et er teori og andet er praksis, kan jo bare rulle op og se vognmanden som fik konfiskeret sin varevogn pga en chauffør, vognmanden troede også han havde styr på sine ansatte.

Ja værkstedet ansvar, men dækker de bilen for dig ?
Det har vi jo ikke set i retspraksis på endnu, så det bliver spændende.

Lige meget hvor mange dårlige eller gode argumenter der er i den her sag og lovgivningen omkring det, så skriger det til himmelsen at andres folk ting bliver konfiskeret pga noget de ikke har gjort.

Hvad bliver det næste, du får konfiskeret dit hus, fordi en falder på fortorvet og dør fordi du ikke har saltet og ryddet sne - I kan godt se, forhåbentlig, hvor det fører hen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-05-2021 kl. 16:03

Synes at det er fint at man vil stoppe vild kørsel, men ekspropriering af biler er problematisk i det hele taget og rammer samtidig skævt. Straffen kan for den samme forbrydelse blive alt fra 5-10k til x mio.

Samtidig er en lov der er lavet (og promoveret) for at stoppe kriminelle typer, der er uden for pædagogisk rækkevidde, blevet udbredt til at gælde for alle, også den helt alm. generelt lovlydige borger.
Man kunne nok have lavet en lov, hvor ekspropriering af biler kun ramte der, hvor føreren i forvejen var straffet, havde klip, intet kørekort, kombi af overtrædelse af fart og stoffer/alkohol etc.

Dette indlæg blev 06-05-2021 16:05 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-05-2021 kl. 23:02

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Min bil konfiskeres ikke - jeg har styr på, hvordan den bruges.

Et firma er ansvarlig for sine ansattes opførsel. Det er ganske simpelt.

Er der noget der ikke er sort/hvidt i din verden?

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-05-2021 kl. 00:34

Tåbeligt at påstå at folk støtter vanvidskørsel, fordi de sætter spørgsmålstegn ved den lov. Der er næppe nogen der støtter vanvidskørsel, (ud over måske dem, der selv kører som gale)

Men JR eksempel. Et firma der kører 24/7, de ansatte kører i firmabil. Skal firmaet så sætte 24 timers vagt på bilerne, der skal checke kørekort, tage udåndingsprøve, opkræve depositum mm. inden man udleverer nøglerne? Det er naturligvis ikke umuligt, men dyrt og besværligt.
Her påvirker den nye lov så et firma, som næppe har vanvidsbilister ansat, med ekstra omkostninger/administration.
For at ramme nogle få forhærdede kriminelle typer, som leaser/låner biler gennem stråmænd/suspekte leasingfirmaer.....

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-05-2021 kl. 06:48

KS, synes ellers meget godt om mange af dine input og råd om biler.

Men at skrive at man STØTTER vanvidskørsel fordi man er skeptisk for en lov som går ud over uskyldige mennesker både personligt og økonomisk, så mister man respekten for dine meninger desværre. Det synes jeg du skulle trække i land igen.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-05-2021 kl. 11:02

Hej KS,

Nu er det jo ikke mine eksempler, men links fra virkelige sager.

Ahh, mange leaser for at undgå beslaglæggelse, hvor har du læst det ?

Folk skal stilles til ansvar over for sin gerning, men andres private ting skal ikke indgå som en del af straffen.
Så er straffen jo variabel fra 5000 kr for en udbrændt Ford til 3 millioner for ny Porche.
Hvorfor skulle det være retfærdigt ?

Straffen skal følge den som overtræder loven og ikke andres private ting.
Det er helt uhørt og der er ikke andre love som er sådan, så vidt jeg ved.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-05-2021 kl. 12:39

Kunne KS! lige anvise en hashlås, så man kan sikre sig at mekaniker elev ikke kommer til at køre hash kørsel.

Det svarer lidt til at du kan ryge i spjældet for noget dine børn har gjort, du har jo kørt dem til den festival hvor de har røget noget hash, drukket for mange pils,og kommet til at jokke en mitzubishi pille i rådhårede truntes glas, for hun virker ikke helt så villige som ungersvenden. Du har endda givet ham 500 til at feste for, og hentet ham igen.

God tur de næste 6 måneder i tremmely.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-05-2021 kl. 13:57

Lov er lov, og med lov skal land bygges. Vi har regler der gør at vi kan miste kørekort, når vi køre for stærkt. Der er utallige trafik drab begået af hensynsløst kørsel, hvad enten det er alkohol stoffer, eller for hurtig hastighed. Vi bør kigge indad og overveje om vi selv skal stramme op. Har en kammarat der ellers ville købe en Sportsvogn, men som loven nu gør det muligt at konfiskere hvis man lige strækker ben på motorvejen i nogle minutter. Som han siger, hvad skal man så med alle de HK. Nej sandt nok, medmindre du vil køre track days, og kan holde dig i ro og overholde loven. Det er jo ikke anderledes en folk holder sig lige under hastigheder hvor kørekort ikke bliver indraget. Om det rammer skævt....tjae det kan man have sine meninger om. Men omvendt er der en lov der skal holdes. OG der bliver virkeligt kørt hensynsløst mange steder. Hvad leasing firmaer vil gøre er op til disse. Men en form for klausul vil måske være en ide. Hvis en leasing tager køre hensynsløs kørsel og leasing bil bliver indraget, skylder leasingtager penge for bilen hvor den er leaset. Men de kan nok ikke drive pengene ind. Men de tjener store penge ved at lease flåde biler ud, og jeg har ikke ondt af dem, hvis de indimellem mister en bil. Det er sådan vilkår er nu.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-05-2021 kl. 14:51

Hej KS,

Har du hørt om en som præcis henvender sig til et leasingselvskab med den bagtanke at lease en bil for at lave vanvidskørsel ?
Man skal jo lægge måske 100.000 kr for at få en muskelbil i udbetaling.
Send gerne dokumentaion for din påstand, ellers kan forum ikke tage det alvorligt.

Links, jamen hvordan skal jeg kunne få links til at være anderledes end de er?
Tråden her handler om folk som uforskyldt for beslaglagt sin bil pga anden person.
Dem som kører sin egen bil, er jo ok lovmæssigt at få beslaglagt bilen.

Og den med pistolen, ja låner du dit hus ud til en ven og han begår mord i huset imens du er på ferie, skal huset så beslaglægges ?
Det er jo bare 10 tons murbrokker og sådan en i hovedet dør man af.

Tråden skal ikke køre af sporet, det handler om uforskyldte personer, som får inddraget sin bil uberettet pga den danske lovgivning som formentlig i linket
længere oppe er imod EU lovgivning - så det bliver spændende.

Mvh Jorgen

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-05-2021 kl. 17:57

Ja man har selv valgt hvem man udlåner sin bil til, men det gør jo ikke nødvendigvis én skyldig i noget ulovligt?

Hvis man låner sin bil ud til, en fuldstændig normal, lovlydig, fornuftig ven. Han/hun får så lige pludselig en hjerneblødning, kører spritstiv/vanvittigt hurtigt etc.
Så skal ejeren af med sin bil??
Hvordan skulle ejeren forudse at den ellers fornuftige makker pludselig tabte sutten fuldstændig, hvis det nu rent faktisk var første gang?
Vennen var ikke alkoholiker, dødsbilist eller andet?? Tåbeligt

Derudover forstår jeg ikke trangen til blindt at forsvare en lovgivning, der potentielt rammer helt skævt?
Er det Mette F/Nick H under dæknavn? ;-)

Jeg går stærkt ind for at stoppe diverse kriminelle dødsbilister. Men jeg går ind for at ramme dem (og evt. suspekte typer der hjælper dem).

Hvis man mener det alvorligt kunne man idømme længere frihedsstraffe, suppleret med store bøder, til dem der rent faktisk begik forbrydelsen?
Man kunne jo starte med fodlænke, så længe det "kun" var fart og ingen ofre.
Skal vi ikke gætte på at 6-12 mdr (første gang. Dobbelt op næste gang) hvor man skulle være hjemme ml. 17-06 og hele weekenden og ikke måtte drikke alkohol/tage stoffer (med indlagte urinprøver og fængsel, ved overtrædelser) ville kurere langt de fleste?
Man ville nok især i visse kredse miste lidt "street cred" når man ikke måtte være ude om aftenen ;-)

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

07-05-2021 kl. 19:41

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Ja man har selv valgt hvem man udlåner sin bil til, men det gør jo ikke nødvendigvis én skyldig i noget ulovligt?

Hvis man låner sin bil ud til, en fuldstændig normal, lovlydig, fornuftig ven. Han/hun får så lige pludselig en hjerneblødning, kører spritstiv/vanvittigt hurtigt etc.
Så skal ejeren af med sin bil??
Hvordan skulle ejeren forudse at den ellers fornuftige makker pludselig tabte sutten fuldstændig, hvis det nu rent faktisk var første gang?
Vennen var ikke alkoholiker, dødsbilist eller andet?? Tåbeligt

Derudover forstår jeg ikke trangen til blindt at forsvare en lovgivning, der potentielt rammer helt skævt?
Er det Mette F/Nick H under dæknavn? ;-)

Jeg går stærkt ind for at stoppe diverse kriminelle dødsbilister. Men jeg går ind for at ramme dem (og evt. suspekte typer der hjælper dem).

Hvis man mener det alvorligt kunne man idømme længere frihedsstraffe, suppleret med store bøder, til dem der rent faktisk begik forbrydelsen?
Man kunne jo starte med fodlænke, så længe det "kun" var fart og ingen ofre.
Skal vi ikke gætte på at 6-12 mdr (første gang. Dobbelt op næste gang) hvor man skulle være hjemme ml. 17-06 og hele weekenden og ikke måtte drikke alkohol/tage stoffer (med indlagte urinprøver og fængsel, ved overtrædelser) ville kurere langt de fleste?
Man ville nok især i visse kredse miste lidt "street cred" når man ikke måtte være ude om aftenen ;-)
Konfiskering af bilen er kun en del af stramninger for vanvidskørsel. Bla. skærpes straffen med 100% fartoverskridelse nu med 20 dages ubetinget fængsel 1. gang. Der er også stramninger ift. gaderæs.

Jeg er enig i problematikken i, at ejeren af bilen står tilbage med en lang næse, hvis den som låner bilen uden ejerens viden kører vanvidskørsel. Bliver interessant at følge hvad domstolene vurderer som god tro ift. at ejeren kan få sin bil tilbage.
Provenuet fra salget af de beslaglagte biler er budgetteret med ca 20 mio årligt - det lyder umiddelbart af lidt. Særligt når vi bare i den første måned er over 50 beslaglagte biler. Så måske bilerne i flere tilfælde forventes at komme tilbage til ejeren?

Ud fra lovens bemærkninger lægges der ret meget op til muligheden med at ejeren kan kræve erstatning fra vanvidsbillisten pga konfiskationen.
Forhåbentligvis er dette også med til at holde folk fra vanvidskørsel, hvis de efterfølgende kan se frem til betaling ved kasse 1 for deres handlinger. Hvis de ikke kan betale ryger de vel i fogedretten. Udsigten til at være økonomisk på spanden i de næste mange år, kan forhåbentligt mindske lysten til at køre sindsygt.
At faren nok ikke vil kræve erstatning mod ham sønnen som kørte vanvidskørsel i farens bil, må være hans eget problem.

Dette indlæg blev 07-05-2021 19:41 redigeret af dets forfatter.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

07-05-2021 kl. 19:43

der er vist lidt bøvl med forummet...

jeg skrev følgende:

Konfiskering af bilen er kun en del af stramninger for vanvidskørsel. Bla. skærpes straffen med 100% fartoverskridelse nu med 20 dages ubetinget fængsel 1. gang. Der er også stramninger ift. gaderæs.

Jeg er enig i problematikken i, at ejeren af bilen står tilbage med en lang næse, hvis den som låner bilen uden ejerens viden kører vanvidskørsel. Bliver interessant at følge hvad domstolene vurderer som god tro ift. at ejeren kan få sin bil tilbage.
Provenuet fra salget af de beslaglagte biler er budgetteret med ca 20 mio årligt - det lyder umiddelbart af lidt. Særligt når vi bare i den første måned er over 50 beslaglagte biler. Så måske bilerne i flere tilfælde forventes at komme tilbage til ejeren?

Ud fra lovens bemærkninger lægges der ret meget op til muligheden med at ejeren kan kræve erstatning fra vanvidsbillisten pga konfiskationen.
Forhåbentligvis er dette også med til at holde folk fra vanvidskørsel, hvis de efterfølgende kan se frem til betaling ved kasse 1 for deres handlinger. Hvis de ikke kan betale ryger de vel i fogedretten. Udsigten til at være økonomisk på spanden i de næste mange år, kan forhåbentligt mindske lysten til at køre sindsygt.
At faren nok ikke vil kræve erstatning mod ham sønnen som kørte vanvidskørsel i farens bil, må være hans eget problem.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-05-2021 kl. 21:56

Åhh, hvorfor er det den uskyldige ejer som skal kræve erstatning imod lovovertrædernen, pga en lov som den danske regering har lavet uagtet at det er imod EU lovgivningen ?

Hvis staten ønsker at kræve penge ind for en bils beløb så må staten tage ansvar og kræve tilsvarnerde beløb ind hos lovovertræderes vedkommende bils værdi som vedkommende kørte i på tidspunktet, det må vist siges at være fair, hvis det virkelig skal afhænge af bilens værdi ?

Og ja hvorfor skal der være bilens værdi, nogen som fatter det ?
Det burde vel være lovovertræders økonomi som det afgænger af hvis det skal afhænge af det og ikke en alm bøde straf beløb som i mange andre tilfælde ?

Det lugter og skriger til himmelen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-05-2021 kl. 14:15

skrev:
Lad os nu prøve at være lidt realistiske: En "fuldstændig normal, lovlydig, fornuftig" person kører ikke vanvidskørsel. Det er højst usandsynligt - og bare dårlige undskyldninger for at slippe for at tage ansvar.

Muligvis højst usandsynligt, men ikke umuligt.
Højst uheldig udvikling, hvis man skal straffes for noget, som man ingen andel har i.

Såfremt man udlåner sin bil til en anden, velvidende at vedkommende er fuld eller konsekvent kører vanvittigt? Fint så er en straf en udmærket mulighed.
Men hvis man ikke anede det??

Derudover er denne lov i det hele taget kørt af sporet. Den blev promoveret som nødvendig for at stoppe hardcore kriminelle typer (hvilket alle formentlig kan blive enige om er en god ide) Men bliver nu rullet ud til, at alle er omfattet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-05-2021 kl. 14:32

Det er sådan i Danmark, at love ikke må forskels behandle, endsige diskriminere. Så loven er lige for alle. Man kan mene hvad man vil, men det ændre ikke det faktum at mange er dræbt ved vanvidskørsel. Det være sig narko alkohol, plus vi har set i det nordsjællandnske at en del porscher bla. er kørt i smadder, fordi farmand lige ville låne sønnen en bil vedkommende ikke kan håndtere ect. FART dræber. Men jeg kan stadig under visse forudsætninger køre alt for stærkt på motorvejen efter de nye regler. Hvis regelen om 100% overskridelse af hastighed gælder, kan jeg dog køre 259km/t visse steder.....Sååå

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-05-2021 kl. 15:02

Se det her er en ægte vanvidsbillist:

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidsbilist-endte-paa-mark/8562209

Kører galt, over for rødt, spiritus og narkopåvirket og kører fra politiet.
Endvidere var der 2 i bilen, så den anden kunne evt have stoppet det.
Så her vil jeg mene loven har sin berettigelse.

Så kan man snakke om grader af vanvidskørsel.

Er det samme grad af vanvidskørsel når en familiefar som endelig har fået råd og lov til at købe en Porche lige prøver kort at kører 200 km en søndag morgen på en tom jysk motorvej hvor der er 130 km/t ?

Dette indlæg blev 08-05-2021 16:16 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-05-2021 kl. 16:52

Gælder fra i dag: Vandvidsbilister får konfiskeret bilen - også hvis bilen er lånt eller leaset | Nyheder | Fyns Politi

Dette indlæg blev 08-05-2021 16:52 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-05-2021 kl. 17:40

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Gælder fra i dag: Vandvidsbilister får konfiskeret bilen - også hvis bilen er lånt eller leaset | Nyheder | Fyns Politi

Hvad hvis den er stjålet ?

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-05-2021 kl. 19:01

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hvad hvis den er stjålet ?

Det synes jeg du skal svare mig på inden jeg kommer med det rigtige svar...hvad mener du der sker hvis den er stjålet ?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-05-2021 kl. 19:11

Vi mangler at se retspraksis på det område - så jeg checker hver dag retssager på det område.

Men du har vist adgang til Fyns Politi sager, så hvis du har nyt fortæl gerne, tak :-)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-05-2021 kl. 11:13

Nu skal rejsplanen da til at passe på:
http://www.rejseplanen.dk/webapp/#!P|TP!histId|0!histKey|H9416

Dele cykler, biler etc. De risikere jo at få det hele konfiskeret.

Hvad med løbehjul på delebasis?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-05-2021 kl. 13:11

Jeg ser frem til den første retssag hvor en stjålet bil er involveret og dommerkendelse.

Politiet vil gøre alt før at bevise at den ikke var stjålet men lånt og dermed er konfiskation i oversensstemmelse med lovgivningen.

Og Politiet kan ikke lide at tabe ,da første sag jo altid danner retspraktis på området
for fremtidige sager.

Så yderst spændende.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-05-2021 kl. 11:22

Det er ok den her sag:

https://politi.dk/oestjyllands-politi/nyhedsliste/vanvidsbilist-fik-skaerpet-straf-for-at-bringe-andres-liv-i-fare/2021/05/11

Fint nok leasing selvskabet ikke fik konfiskeret bilen, da de jo er uden skyld i hans køremåde. Men også kun pga noget dato halløj.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-05-2021 kl. 14:36

Det står så i linket her:

https://politiken.dk/indland/art8205004/Heldig-vanvidsbilist-slipper-for-at-f%C3%A5-konfiskeret-Porsche-efter-at-have-bragt-fire-menneskers-liv-i-fare

Synes jeg læste det i politi-rapporten også tidligere, men de kan jo have rettet i det.

Jo heller ingen grund til at inddrage bilen fra leasing selvskabet når manden skal 1½ år i spjældet, så får han jo ikke mulighef for at kører i bil.

Så her kan man jo bare snakke om penge til statskassen, og det er jo ærlig snak, de mangler også pengene.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-05-2021 kl. 16:58

Så er der en fed bonus på vej til en betjent sammen med maj lønnen:

https://www.bt.dk/krimi/nye-sager-om-vanvidskoersel-en-betjent-beslaglagde-fire-koeretoejer-paa-en-aften

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-05-2021 kl. 17:55

Nej heldigvis ikke mere, kan læse på advokat siden at bonus til politet blev droppet af Nick Hækkerup i november 2020 - så noget godt kan S da finde ud af.

Men mon ikke der bliver langet en extra citronmåne på bordet til fredagskaffen af vagthavede :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

13-05-2021 kl. 15:18

Nu synes jeg snart kke man gider læse mere om det i nyhederne:

https://ekstrabladet.dk/krimi/bil-beslaglagt-overhalede-politiet-med-161-kmt/8571589

Det må snart været gået op for de fartglade at over 100 % udløser konfiskation af bil.

Så husk reglerne for fart:

Over 30 % = klip.

Over 40 % ved vejarbejde og med påhængsvogn = betinget frakendelse.

Over 60 % = betinget frakendelse.

Over 100 % = 3 års ubetinget frakendelse, 20 dage fængsel, konfiskation af bil.

Over 200 km/t på motorvej = 3 års ubetinget frakendelse, 20 dage fængsel, konfiskation af bil.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

14-05-2021 kl. 14:45

Vanvidsbilist kørte 117 km/t i byen – fik konfiskeret Audi på stedet | TV MIDTVEST

Sådan så kan de lære det ;-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

14-05-2021 kl. 17:12

Helt i orden med 117 i byen hvis der kun er 50 km :-)
Og så hvis det var hans egen bil og ikke andres biler, som jo er uskyldig i hans overtrædelser.

Synes det er de færreste byer hvor man efterhånden kan komme op på
50, der er altid masser og biler så man sniger sig afsted med 35-50.

Men de byer må jo findes et sted, måske i midt og vest et sted :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

21-05-2021 kl. 14:29

Det mest sikre job i Danmark er kørerlærere

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-05-21-flere-end-hundrede-taget-i-fartkontrol-efter-opraab-fra-borgere

Der vil altid være nye som gamle kunder, kørerlærere må være extremt glade
for regeringens politik.

Go pinse og hold øje med spedometeret.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

23-05-2021 kl. 12:05

Hej

Her lidt nyt, artiklen nævner at Danmark formentlig bliver dømt for overtrædelse af menneskerettighederne af EU lovgivningen for indførelse af denne totalt tåbelige lov:

https://www.bt.dk/krimi/over-100-biler-er-pillet-af-vejene-efter-vanvidskoersel

Bliver særdeles spændende at følge og vi skal huske at ingen bil er konfiskeret
endnu af Dansk lov, de er kun beslaglagt.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

31-05-2021 kl. 11:56

Sådan:

https://ekstrabladet.dk/krimi/koerte-over-250-kilometer-i-timen-nu-er-han-doemt/8603585

Næste trin vil umiddelbart være 15 år i fængel og tredie gang dødsstraf.

Verdens voldsommeste straffe for færdselsoverskridelser.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

31-05-2021 kl. 14:32

Fordi Nordmændene her straffe eller Svenskerne har åbent, så betyder det ikke at vi i danmark skal overgå nogen af dem.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

31-05-2021 kl. 16:40

Jo de samme regler herhjemme i Danmark som er indkomstafhængig når vi taler spiritus kørsel. Det er såmænd promillens størrelse gange månedsindkomst før skat.

Så promille på 1,5 og man tjener 70.000 = 105.000 i bøde, så Danmark kan godt være med også der.

Og ja jeg synes straffen er extremt hård for denne overtrædelse.

Om han kører 299 eller 135 så bringer man andre lives i farer, det melder Politiet jo
ud hele tiden, at selv en lille hastighedsovrskrivelse medfører store katastrofer og død
er det evige budskab fra ordensmagten.

Dette indlæg blev 31-05-2021 16:43 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

31-05-2021 kl. 18:27

Ok, artiklen her kaster jo andet lys over historien:

https://www.tv2lorry.dk/broendby/stak-af-fra-politiet-med-op-mod-300-kilometer-i-timen-har-aldrig-taget-koerekort

Intet kørekort, stak af fra politiet og tæt på 300

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-06-2021 kl. 07:38

Go morgen

Så er det den store dag i dag.

Retten i Glostrup skal tage stilling den første sag hvor politiet har inddraget en bil som ikke ejes af 'vanvidsbillisten' selv, om den skal endelig konfiskeres.

Tallene viser at det er 40 % af bilerne som ikke ejes af bilisten selv i gerningsstedet.

Så spændende hvad retspraksis bliver på det område.

Jeg så også indslag på tv2 nyheder tidligere i dag hvor den store forening FDM
også er imod at uskyldige for konfiskeret deres bil.

Så stor dag i dag.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-06-2021 kl. 18:22

Ja loven rammer også uskyldige kvinder og børn.

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-06-03-vanvidsbilist-koerte-i-kaerestes-bil-men-alligevel-kraever-anklager-mazda

Det skriger til himmelen den her lov, hvornår griber EU ind ?

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-06-2021 kl. 20:50

Jeg er ikke nødvendigivis 100% tilhænger af konfiskationsstraffen.

Men skal den anvendes, er de søforklaringer med to samboende, helt til grin. De betaler begge til en fælles bil etc. Men alligevel er det udelukkende kvindens bil og manden skal altid spørge om lov, hver gang han skal bruge den.
Nogen der tror på den forklaring?
Den må da i hvert fald kandidere til verdens mest undertrykte mand....

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-06-2021 kl. 21:10

Forklaringen må retten afgøre den 10 juni, bliver extremt spændende at følge.

Nu er der også en såkaldt specialanklager Charlotte Møgelhøj som virkelig har uanede resourcer til at gå i detaljer og med salget af deres gamle bil at de sammen brugte udbetalingen til den nye bil, så derfor kan den nye konfiskeres.
Stor respekt for den politikvinde, hun bliver nok politiinspektør en dag.

Dette indlæg blev 03-06-2021 21:12 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

10-06-2021 kl. 13:13

Hold da op:

https://www.bt.dk/krimi/ejer-faar-konfiskeret-sin-bil-efter-vanvidskoersel

Det vil give ramaskrig i hele Danmark og EU.

Det skriger til himmelen.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

10-06-2021 kl. 17:30

Og når den gravide kæreste næste gang køber en bil igen og manden så tager nøglen igen, skal kæresten så 30 dage i fængsel for ikke at passe på sin nøgle ?

Og nogen som kan argumetere for hvorfor bøden (konfiskation af bil i det her tilfælde) skal være forskellig, her i tilfældet fik den lille familie en bøde på kr 200.000.

Havde familien ejet en bil til kr 10.000 så så var bøden kun 10.000

Havde familen ejet en Porche til 1½ million, så så var bøden 1½ million.

Samme forselese som giver så forskellige bøder - ederdæleme svar at forsvare.

Men hende Møjhøj kan åbenbart.

Det skriger til Himmelsen og skriger til EU om at få det prøvet ved ret der.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

13-06-2021 kl. 20:18

Spændende hvad EU bidrager med.

Dette indlæg blev 13-06-2021 20:23 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-06-2021 kl. 14:05

Sgu i orden lov - pletskud og rammer lige efter ønsket.

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidsbilist-straffet-med-faengsel/8649270

Nå ja ingen rockere i leasede biler som kører 160 km/t i narko påvirket tilstand og over for rødt samt påkører politiet og stikker af fra dem.

Næ bare en datter som fik trykket lidt for hårdt på speederen så den uskyldige
mor mister bilen - vi tager det hele med i det lov.

RESPEKT.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

24-06-2021 kl. 18:47

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Sgu i orden lov - pletskud og rammer lige efter ønsket.

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidsbilist-straffet-med-faengsel/8649270

Nå ja ingen rockere i leasede biler som kører 160 km/t i narko påvirket tilstand og over for rødt samt påkører politiet og stikker af fra dem.

Næ bare en datter som fik trykket lidt for hårdt på speederen så den uskyldige
mor mister bilen - vi tager det hele med i det lov.

RESPEKT.

forstår altså ikke behovet for at bagatellisere over 100 km i timen i en byzone. I øvrigt er der noget med, at ubetinget fængsel ikke gives første gang du kører vanvidskørsel. så hun må have haft andre tidligere og alvorlige færdselssager.

Jeg er stødt på 2 interessante artikler her i juni:

https://www.berlingske.dk/samfund/foerste-bilist-er-doemt-for-vanvidskoersel-skal-i-faengsel

Leasingbiler hvor kontrakten er indgået før 23.3 leveres åbenbart tilbage til leasingselskabet uden at bilen bliver konfiskeret. Spændende om selskaberne har fået bedre muligheder for at foretage baggrundstjek af kunderne.

https://www.berlingske.dk/samfund/penge-for-konfiskerede-biler-gaar-ikke-altid-i-statskassen

Kan måske godt forstå at panthaveren skal sikres, men et eller andet sted er det pudsigt, at en vanvidsbillist vel står bedre økonomisk ved at have købt bilen via lån med pant fremfor at have købt den kontant.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-06-2021 kl. 21:58

Jo det giver 3 ugers ubetinget fængsel også selvom man aldrig har været i konflikt ned færdselsloven. Samt 3 års ubetinget inddragelse af kørekort samt konfiskering af køretøjet samt bøde på ca 15000 kr.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

29-06-2021 kl. 16:29

Så er den første demobil beslaglagt, det var så en 57-årig bankmand der kørte, surt for Nordania Finans

https://ekstrabladet.dk/krimi/bankmand-paa-57-aar-koerte-for-staerkt-kaldes-vanvidsbilist/8660380

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-07-2021 kl. 11:57

Man skal æderdæleme passe på med ikke at kører 'side om side' med for høj hastighed, så bliver det med det samme fortolket som væddeløbskørsel.

https://ekstrabladet.dk/krimi/politi-beslaglaegger-yngre-mands-motorcykel/8695820

Så holder man for rødt i 1 vognbane og gerne vil accelere op til max tilladte hastighed og der er en i vognbane 2 som gør det samme, så lad ham køre afsted.

Eller er det kun væddeløbskørsel ifølge politiet hvis det foregår med hastigheder
over det tilladte ?

Dette indlæg blev 11-07-2021 11:59 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-07-2021 kl. 09:57

Daniel Crecke

bruger siden
19-07-2021

skrev:
https://xn--24-3qi3cza1b2a4dxc2byb.com/

Det som står i dit link må være gældende for udlandet ?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

20-07-2021 kl. 17:03

Ja du gik lige i fælden, når man ikke har viden om emnet, så går man efter personen istedet, det er klasse :-/

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

24-07-2021 kl. 09:50

Der stor forskel på at kritisere en vanvittig lov og forsvare vanvidskørsel.

Der er så vidt jeg ser ingen der forsvarer vanvidskørsel i nogen af indlæggene.

Men der er konsekvent nogen der sætter spørgsmålstegn ved om man reelt har en mulighed for at forudset om en ansat, ven eller familienmedlem låner din bil og kommer til at køre vanvidskørsel.

Vanvidskørsel defineres som 100% overtrædelse af hastighedsgrænsen.

om det er 30 kmt i en 15 kmt zone eller 180 i en 90 kmt zone er loven ligegyldigt. Tænker umiddelbart der er en farligheds nuance til forskel.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

24-07-2021 kl. 11:35

Det er mig bekendt "kun" ved hastigheder over 100km/t at vanvidsloven træder i kraft.
Men kører man en anelse over 100km/t på en landevej, og kører forbi (og måske overser pga træer eller buske der står i vejen) et af de byskilte der af og til er placeret langt ude på en stor og bred indfaldsvej ind til en by, så kan selv "almindelige" bilister komme i klemme med vanvidsloven, så umiddelbart virker loven ikke helt gennemtænkt.

En pudsig detalje er også at hvis der er billån med pant i bilen, så vil pengene fra salget af den konfiskerede bil gå til at indfri lånet, men hvis bilen er købt kontant eller på lån uden pant, så vil pengene fra salget af den konfiskerede bil i stedet gå til statskassen.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

27-07-2021 kl. 17:48

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

28-07-2021 kl. 21:57

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Når enhver dom kritiseres, vendes på hovedet, betvivles etc., handler det vist mere om at forsvare retten til at køre vanvittigt end om at kritisere en lovgivning. Det er ret åbenlyst.

Det har ikke noget med at forsvare "vanvidskørsel" at gøre.
Loven rammer ejeren af køretøjet, (f.eks.et firma) i stedet for chaufføren der har begået forseelsen.
Og den beskytter samtidig dem der har lån med pant i bilen, mens dem der har købt bilen kontant bliver straffet langt hårdere.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

29-07-2021 kl. 07:06

Loven er total gak gak - forstår slet ikke at EU menneske rettighederne ikke er kommet ind over den sag og får det stoppet - og selvfølgelig med itlbagevirkede kraft.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

29-07-2021 kl. 22:28

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvis man låner sin bil ud til en person, der kører vanvittigt, så er man medskyldig. Ejeren af bilen kan gøre krav overfor føreren ifht. værdien af bilen.

Det er ikke så svært at undgå: Undlad at låne bilen ud, hvis du ikke stoler på føreren - og kør efter færdselsreglerne, hvis du er føreren.

Nu rammer vi alle de, der har købt bil gennem stråmænd fordi de ved, at de kører ulovligt. Så kan vejene forhåbentlig blive lidt mere sikre.

Dvs. at indehaveren af et stort firma skal stå personligt til ansvar for hvordan de ansatte kører i bilen?
Hvis han får af vide at de har kørt haserdet eller spritkørsel er det naturligt at fyre dem. Men at tage bilen fra virksomheden er urimeligt, da det ikke er virksomhedens skyld hvordan de ansatte kører.

Ligeledes hvis en forhandler mister en bil eller mc fordi en kunde under en prøvetur kører for stærkt, så er det heller ikke forhandlerens skyld - og han kan jo ikke på forhånd vide hvordan kunden har tænkt sig at køre.

Det kan ikke være ejerens opgave at gøre krav overfor føreren mht. det mistede køretøj. Det må være statens opgave, eftersom det er dem der har konfiskeret køretøjet fra den forkerte.

Og hvorfor bliver de som har billån med pant i bilen "fredet" med den nye lov?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

29-07-2021 kl. 22:54

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvad med ofrenes rettigheder? Eller er det ligegyldigt med de, der bliver slået ihjel eller kvæstet - bare der ikke er nogen, der mister lidt penge?

Tror du blander noget sammen.

Fordi der er en knallert der har kørt 100% over hastigheden, så betyder det ikke at der er nogen der er døde!

Eks så er der jo nappet et par stykker på Esbjerg motorvejen kl nat, og der kan jeg altså godt sige dig der kommer altså ikke ret mange på det tidspunkt.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

30-07-2021 kl. 08:36

Glæder mig så meget til EU kommer med ind over den her totalt tåbelige lov og får
stoppet krænkelse af menneskerettigherne med privat ejendom.

Husk sagerne:

55 år bankmand som tog fejl af 80 og 50 km. Ja ok han kørte 101 i en 80 zone (fejl)
Han sidder nu i spjældet i 3 uger, mistet kørerkort i 3 år.
Bilen er konfiskeret og bøde på 20.000 kr.

Så ja hvis nogen siger at den her lov rammer rigtigt, så er der noget galt i hovedet.

Nævn selv de andre sager:

Gravid kvinde hvor manden kørte for stærkt, ingen bil.

Firma hvis ansat kørte spritkørsel.

Bornholm historien.

Google selv alle historierne.

Dette indlæg blev 30-07-2021 08:45 redigeret af dets forfatter.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

30-07-2021 kl. 11:13

Hvorfor er det et argument, at han er bankmand, og er der ikke lighed for loven?
Jeg ville da føle mig en smule snydt, hvis jeg fik taget min bil for vanvidskørsel, mens en anden bare kunne køre videre pga sin profession/alder.

Nu har jeg via google maps tjekket op på Englandsvej, hvor bankmanden blev knaldet for over 100% overskridelse af fartgrænsen. Godt nok et ringe forsvar at undskylde sig med at han troede det var en 80-zone. I den ene retning er der fra 80-zonen er der en lang 60-zone, inden vejen bliver til en 50-zone. I den anden retning går hastigheden fra 80 til 50 men med fin skiltning og der er også en af de der målere, som blinker til dig, hvis du kører mere end 50.

Ift andre sager:
Jeg er også overrasket over omfanget af vanvidskørsel. Jeg troede, at der ville være markant færre sager, og at det nok fortrinsvis ville dreje sig om yngre mænd i kraftige biler.
Men alle de forskelligartede sager viser imo, at der har været brug for en væsentlig skærpelse af reglerne på området.
jeg køber simpelthen ikke den med, at grænsen for vanvidskørsel er så lav, at det nærmest kan ske for hvem som helst at blive knaldet for vanvidskørsel. Det er en helt bevidst handling af vælge at køre 100% over fartgrænsen, køre ræs, eller køre påvirket - og hvor man i den grad tilsidesætter andres sikkerhed.

Jeg synes dog stadigvæk, at der nogle ret store huller ift hvordan bilens reelle ejer skal kunne sikre sig, at bilen ikke anvendes til vanvidskørsel.
jeg linkede tidligere til en artikel, hvor der var foregået vanvidskørsel i en leaset bil - men da kontrakten var indgået før reglerne om vanvidskørsel var vedtaget, blev bilen leveret tilbage til leasingselskabet. Så leasingselskaberne har vel haft mulighed for at indtænke de nye regler i deres kontrakter ift. mere udførlige baggrundstjek og at indskrive i aftalerne, at kunden bliver holdt økonomisk ansvarlig hvis leasingbilen ryger på auktion.

Min arbejdsgiver har før sommer orienteret alle medarbejdere ift. at regler omkring vanvidskørsel naturligvis også gælder, når vi tager en af virksomhedens biler - hvis vi laver vanvidskørsel i virksomhedens biler og bilen ryger på auktion, vil de som udgangspunkt kræve tabet dækket hos føreren af bilen. Jeg har ikke selv lånt en bil siden de nye regler, men jeg regner med at disse nye betingelser også fremgår, når vi logger os ind på bookingssystemet, og klikker ja til at vi er indforstået med reglerne for at tage en bil.
Så hos os bør der ikke være tvivl om efterfølgende proces ift at vi ved vanvidskørsel bliver mødt med en ret stor regning og ved manglende mulighed for betaling kan forvente en tur i retten.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

30-07-2021 kl. 11:54

Jacob: Tror du virkelig bankmanden har sagt til sig selv, jeg trykker sgu pedalen i bund så jeg kører vanvidskørsel og mister bil og kørerkort, nej vel ?

Hvad er ideen og meningen med at tage køretøjet egentlig ?
Man får jo også taget sit kørekort i 3 år, er det ikke nok ?

Og man må jo ikke alligevel kører bil når man har fået taget kørekortet.
Samt de første 3 uger sidder man jo alligevel i spjældet og kan ikke køre.

Staten skal åbenbart have penge ind på alle måder ved den her vanvittige lov.

Dette indlæg blev 30-07-2021 12:00 redigeret af dets forfatter.

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

30-07-2021 kl. 13:17

For mig at se er det ligegyldigt, hvad bankmanden har sagt til sig selv. Han har - som ks også skriver- foretaget et valg om at tilsidesætte reglerne, og står nu med konsekvensen deraf.
Et eller andet sted er det nærmest mere foruroligende, hvis det var helt ubevidst at han kørte 100 i en 50-zone - så kan man for alvor tale om uopmærksomhed. En sådan billist vil jeg da nødigt dele veje med.

Ift. at tage bilen:
Udover det åbenlyse hul der tidligere har været ift. at køre råddent i leasede/lånte biler, da det ikke har haft en konsekvens for ejeren, så tænker jeg også at det kan være fordi at en bøde i sig selv måske ikke rammer dem med højere indtægt?
Hvis det at bilen ryger, får leasingselskaber mv til at gøre noget forarbejde/screening inden de giver bilnøglerne ud, er det kun positivt.

Ift hvor meget du skal køre for hurtigt ift. at blive omfattet af reglerne for vanvidskørsel, så ser jeg ikke noget problem i, at du ikke nøjes med at miste kørekortet i 3 år. Vi snakker altså ikke bare om lidt tungere højrefod men om grov tilsidesættese af færdselsreglerne.

Ift. at der er en indtægtskilde for staten: der står i forarbejdet til lovændringerne, at der ikke forventes umiddelbart overskud ved reglerne for vanvidskørsel pga opbevaring, sagsadministration mv.
om antallet af sager har medført ændringer i dette, ved jeg ikke. Hvis det er en intægtskilde, er det helt ok med mig.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

30-07-2021 kl. 17:17

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Når man vælger at køre så hasarderet, vælger man også bevidst at udsætte andres liv og helbred for fare. Ind imellem er der nogle der dør - andre bliver hårdt kvæstet og mærket for livet. De gange, det ikke sker, er alene et spørgsmål om held.

Så den hårde straf skal ikke kun gives, når førerens held slap op, men hver gang, da der hver eneste gang er en risiko.
Jeg er ikke overrasket over antallet af hændelser.

Jeg har ikke noget problem med vandvidsgrænsen på 100%.

Jeg har ikke noget problem med kortet tages eller der kommer en stor bøde.

Jeg har derimod et problem med konfiskering af andres ejendom, som man så eftefølgnde skal privat indrive evt via ret og foged.

Samtidig med bank og leasing holdes skadesfri. Mens kontante køb bonnes max. PS er der nogen der ved hvor man lige får belånt sine ubehæftede biler. Men ved jo aldrig hvis man låner den ud om der er en klaphat.

Det skriger ligeså meget til himlen som at leasing selskaber har kunnet/kan skrue på fleksible afgift på månedbasis, men det kan en privat mand ikke uden han skal omrking et leasing selskab der tjerner på bekostning af både den private mand og statens/vores alles indtægt.

Dette indlæg blev 30-07-2021 18:13 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

30-07-2021 kl. 20:48

Loven bliver sendt til EU efteråret 2021 med tilbagevirkende kraft.

Dette indlæg blev 30-07-2021 20:50 redigeret af dets forfatter.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

31-07-2021 kl. 10:51

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man er selv ansvarlig for, hvem man låner sin bil ud til. Derfor står man til ansvar, når bilen konfiskeres. Er du i tvivl - så lad være med at låne din bil ud - det er ganske simpelt.

Som jeg forstår det, rammer reglen også leasingselskaber, hvilket netop er hensigten, da de - bevidst og risikofrit - har medvirket til at forsyne nogle af dem, loven er rettet mod, med biler i årevis. De må så sikre sig fremover, at de kan inddrive pengene i tilfælde af konfiskation.

Du er selv ansvarlig for, hvem du låner din bil ud til.
Men det kunne jo være du havde sendt din bil på værksted, og hvis mekanikeren kører for stærkt / spirituspåvirket, så vil du som den uskyldige ejer miste din bil.
Hvis værkstedet så er et som det lille familie ejet firma du kender med speciale i Lada og Rolls Royce, så er det jo ikke sikkert de vil/kan/har råd til at erstatte din bil - mens du har som bilejer ingen indflydelse på om mekanikeren kører "vanvidskørsel".

Og som jeg forstår det, beskytter den nye lov netop leasingselskaberne, idet de dyre biler så godt som altid leases ud uden registreringsafgift, men i stedet på forholdsmæssig registreringsafgift.
Dvs. mister de en bil der incl.afgift står til f. eks 1 mio., så er det typisk under 500.000kr der er bilens reelle værdi, og afgiften mister de ikke, da den bliver betalt månedsvis, og leasingen stopper det øjeblik bilen bliver konfiskeret.
En alm. privat mand har ikke samme mulighed for at slippe "billigt" idet han altid skal betale hele afgiften på sin bil, og derved mister både bil og afgift ved en konfiskation.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

31-07-2021 kl. 18:12

Det skriger til himmelen, at nogen dansk politker overhovedet vil gå med til at straffe
nogen for overtrædelser som andre har begået uden deres viden.

Straffen er jo vidt forskellig for den uskyldige, en gammel bil til skrotværdi på
3000 kr eller en ny bil til 500.000. Hvorfor skal en straf være forskellig, når
det så ikke engang afhænger af vedkommende som kørte bilen ?

Hvordan kan sådan noget ske, og hvornår griber EU ind for overtrædelse af
privat ejendomsret som også er en krænkelse af menneskerettighederne ?

Skriver til himmelen.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

01-08-2021 kl. 08:59

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Kender du til sager, hvor et værksted har fået beslaglagt en kundebil? Eller er det bare et opfundet eksempel?

Jeg tvivler stærkt på, at det vil ske i praksis.

Leasingøvelsen har intet med denne lov at gøre. Selskabet taber det, de har betalt som alle andre. Elbiler bliver også subsidieret - de slipper også for at betale afgift af bilen - bare for at tage et eksempel - og de skal ikke betale afgiften ved beslaglæggelse.

Jeg kender ikke noget konkret eksempel på at et bil har været konfiskeret når den er i værkstedets varetægt, men risikoen er der jo stadig for kunden. Politiet kan konfiskere bilen, og herefter kan en dommer afgøre om kunden må få bilen igen. Så for kunden er det forbundet med usikkerhed om han får bilen igen, og ikke mindst hvornår han får bilen igen.

Leasingøvelsen beskytter netop leasingselskaberne, i det at en bil som vi andre skal betale 1 mio for får de til under halv pris, da de (modsat os almindelige dødelige) slipper for at betale registreringsafgift når bilen skal indregistreres. Så de taber godt nok det beløb de selv har givet for bilen - de har bare betalt halv pris i forhold til alle andre, da de ikke skal betale afgiften på bilen up front.

Elbiler, plug in Hybrider, og for den sags skyld selvkørende campingvogne bliver alle kunstigt subsidiere, så her er forskellen mellem leasingselskabernes tab og os almindelige menneskers tab langt mindre.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

01-08-2021 kl. 18:37

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Straffe har alle dage ramt forskelligt - det er der intet nyt i.

Hvornår stopper du dit forsvar for at køre vanvittigt og udsætte andres liv og helbred for fare? Det er jo absurd.

Ja kan man ikke skrive ordentligt og argumenere, så kan man altid gå efter personen istedet, det har vi jo set flere gange før - så du går lige i fælden igen igen :-)

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

03-08-2021 kl. 16:30

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej - og jeg tvivler på, at det nogensinde bliver et reelt problem ifht. værkstedskunderne.

Leasing har stadig intet med sagen at gøre: Den løbende afgiftsbetaling er i sig selv et misforster, men har ikke rigtigt noget med denne lov at gøre - lige så lidt som at elbileejere slipper for at betale afgift af deres biler (og dermed betaler endnu mindre end leasingselskaberne betaler på andre biler). Jeg må iøvrigt skuffe dig med, at autocampere er fuldt afgiftsbelagt af bilen - det er alene campingdelen, der er rabat på, ligesom du ikke betaler registreringsafgift af dit komfur derhjemme eller af et villatelt i bagagerummet.

Hvis din Camper er fuldt afgiftsbelagt, hvorfor er den så billigere end en tilsvarende Caravelle?
Umiddelbart burde det være billigere at producere en ekstra sæderække, end at producere køkken, hævetag, sovepladser og skabe osv.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-08-2021 kl. 07:53

En transporter der ikke:
Er beklædt i varerummet.
Eller har hævesænke tag.

Eller en Caravelle der har:
beklædt i bag.
6 bænksæder.

Imod en camper der har:
blus, køl, sæder, hæve/sænketag, varmt/kold vand, toilet, kaptajnssæder, måske endda markise.

Det kan ikke sammenlignes.Camperen har en caravelle's bagende plus udstyr, ikke en transporter's.

Du griber et halmstrå og gør det til 5 høns. For at dække over, at du selv udnytter systemet som du indigneret over andre gør.

MEN det har ikke noget at gøre med konfiskation af biler som fører måske ikke ejer selv ved vandvidskørsel.
Du mener det er fair at man kan konfiskere end 2 millione kr. bil ligesåvel som en til 22.000 kr og så er sol og vind lige.

Det svarer til når en teenager napper et stykke tyggegummi i Brugsen, så skal han have samme dom, som en der begår hjemmerøveri.

Lad os da få indført sharia lovgivning, så vi kan få kappet nogle hænder og stenet nogle slutty bitches. Ironi kan forekomme.

Dette indlæg blev 04-08-2021 08:00 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-08-2021 kl. 19:53

Hej JR.

Tror vi skal undlade at kommentere på KS! skriverier.

Jeg har selv for lang tid siden stoppet med at læse hans kommentarer her på bilbasen.

Tror at han er blevet drillet og moppet som dreng og har nu brug for at 'vise' sig.

Han får emnet til at dreje som om alt andet end indholdet.

Plejer ikke selv at skrive om personen selv, men ingen regel uden undtagelse.

Men det skriger til himmelen, det han skriver om beslaglæggelse mv.

Så lad os alle sammen droppe KS! kommentarer, så blver det her forum meget bedre.

Hans kommentarer om regler, viden om biler giver ingen mening her på dette forum.

Det er som mange skriver bare en troll som keder sig og snakker med om alt.

Er I alle med til at droppe med at svarer på hans kommentarer ?

Tak :-)

Dette indlæg blev 04-08-2021 19:56 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-08-2021 kl. 12:39

Så er frøken Møghøj på banen igen:

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-08-06-vanvidsbilist-skaffede-sig-af-med-sin-bil-efter-fart-blitz

Jeg forstår sgu ikke at folk kører over 100 % når de ved at hvis de bliver fanget af politiet at de mister bilen, kørekort i 3 år, 3 uger i fængsel og mega bøde.

Nu når loven er så idiotisk lavet med straffen, indtil EU griber ind, må den overholdes.

Læser de ikke lovene og følger med i nyhederne eller hvad sker der ?

Hold dog grænsen og eller følg med de andre bilister så glider det meget bedre

Dette indlæg blev 06-08-2021 12:46 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-08-2021 kl. 17:22

Vi skal huske på at det ikke er bilen som dræber men vedkommende som kører i den.
Så straffen skal være den samme afhænggig af indtægt som med spiritus/narko kørsel

Bilen skal ikke konfiskeres på nogen måde lige meget hvem som ejer den.
Hvad dælen er det for en tåbelig lov som nogen har fundet på.

Laver en læge en fejlbehandling og vedkommende dør, som ofte sker, så inddrages sygehuset da heller ikke til staten. Tror det er ca 200-300 tilfælde om årdet.
Tror bare kun at lægen får en næse eller påtale.

Man kan vel aldrig forhindre at nogen kører spirituskørsel eller sammenlignet med
at folk begår drab, eks præsten fra Frederikssund.

Personligt vil jeg selv anbefale meget mere oplysning, kurser osv for at forhindre
spirutiskørsel.

Men i de snart 200 tilfælde af konfiskation, er det 90 % af tilfældende folk
som har kørt for stærkt og ofte over 100 i 50 km zone, som formentlig er
indfaldsveje til byer. Ingen kan jo køre 50 km på en hovedgade i en by.

Det er en farlig verden vi lever i.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-08-2021 kl. 19:48

Når så kommunen pludselig ændre en vej der i 40 år har været 60 kmt, til 30 kmt. Så holder fotovognen på spring bag en hæk og napper kørekort.

Rygtet siger det sket inden i AAL forrige uge.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

07-08-2021 kl. 21:55

Jep og det burde en kommune slet ikke have nogen som helst mulighef for at ændre, reglerne er 50/80/130 som står i i loven. !!

Og præcis politet og ATK står i kø for at få lov til at måle de steder hvor fartgrænsen er sat ned, så der er gevinst og så det kan retfærdigøres at der måles der.

SUK SUK, det skriger til himmelen det her lands love
Hvem bestmmer Politiet eller Staten eller Folket, er det bare løbet løbst ?

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-08-2021 kl. 10:02

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Når så kommunen pludselig ændre en vej der i 40 år har været 60 kmt, til 30 kmt. Så holder fotovognen på spring bag en hæk og napper kørekort.

Rygtet siger det sket inden i AAL forrige uge.

Nu skal man jo altid omgås rygter med lidt forsigtighed ;-)

Synes egentlig at de er blevet bedre til at skilte ved ændringer, med ekstraskilte der gær opmærksom på ændrede forhold.

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

08-08-2021 kl. 15:42

padborg park har 9 trackdays om året til mc. ved ikke lige, hvor mange de har til biler men jeg bruger det selv til min mc uden afgift .
det kan helt klart anbefales men der mangler generalt baner i Danmark til dette.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-08-2021 kl. 14:26

VANVIDSLÆSNING AF VÆRSTE GRAD:

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidskoersel-428-biler-beslaglagt-paa-fire-maaneder/8763110

Man kan godt nok ikke være stolt af at være dansker i den her politi stat.

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

09-08-2021 kl. 17:23

hvor lang tid vil du blive ved med dine link til det samme emne ?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-08-2021 kl. 19:08

Indtil EU griber ind og får rettet Danmark til, så vi ikke overskrider menneskerettighederne.

Men s ø du kan bare selv vælge ikke at læse kommentarer på denne tråd, det
er nemlig valgfrit - der er sikkert andre emner til dig :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

15-08-2021 kl. 12:34

En mere til samlingen:

https://ekstrabladet.dk/krimi/politi-beslaglaegger-bmw-efter-vanvidskoersel/8779460

Nu er BMW vel/jo ikke et luksusmærke, sikkert en gammel E46 som var tunet :-)

Og hvorfor kører de over 200 når de ved det kan gå galt med inddragelse ?

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

20-08-2021 kl. 09:13

Ja man skal heller ikke låne sin bil til sin kære far, så bliver den konfiskeret.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-08-20-politi-efterlyser-lastbilchauffoer-vil-indstille-ham-til-dusoer

Hvis han en mørk nat får forvildet sig i den forkerte retning på motorvejen.

Selvfølgelig er det livsfarligt at køre imod færselretning på alle veje.

Men straffen skriger til himmelsen, så meget så meget.

Dette indlæg blev 20-08-2021 09:21 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-08-2021 kl. 17:39

Kan nogen fortælle noget overbevisende om, hvorfor denne varebil skal konfiskeres
fra en erhversdrivende virksomhed ?

https://www.bt.dk/krimi/udvist-efter-vanvidskoersel-koerte-i-beruset-tilstand-i-forkerte-koerselsretning-paa

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-09-2021 kl. 10:07

Hvilket overskud det danske politi har:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-09-19-foererloes-bil-blitzet-paa-aasumvej-overskred-fartgraensen-med-100-procent

Havde det været indbrud, nej så blev de på vagtstuen med citronmånerne.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-09-2021 kl. 15:38

Ak, sandheden er ilde hørt.

Når befolkningen har samme opfattelse ved indbrud, hvor policen bare sidder på kontoret og skriver en rapport, så forsikringsselvskabet kan erstatte - så mener jeg det er at pisse på folk at læse sådan en artikel pga overskridelse af færdselsloven.

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

19-09-2021 kl. 18:00

fedt, at de fik taget en vandvidsbilist mere.åsumvej er lige ved vollsmose, som er hårdt plaget af alt for hurtig kørsel.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

22-09-2021 kl. 15:04

Øhh, hvorfor 'RASER' politiet som overskiften lyder ??

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidsbilist-med-192-kmt.-fuldstaendig-vanvittigt/8872764

De får masser af penge i statskassen - måske et skulderklap fra den lokale politidirektør og en extra citronmåne på fredagsmødet.

Og så er 2 hurtigkørende bilister væk fra vejen.

Alle burde da være glade.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

25-09-2021 kl. 11:59

Må håbe for ejeren at han har købt den på afbetaling:

https://ekstrabladet.dk/krimi/vanvidsbilist-fik-inddraget-koerekortet/8878107

Så stakkels ejer ikke mister så meget, udover 'udbetalingen dengang'

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

25-09-2021 kl. 19:52

Lidt mere om denne sag:

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-09-25-bil-til-halv-million-overtages-af-staten-efter-for-hoj-fart

Det skriver så højt til himmelen, at det skælver i det fjerne, stakkels firmaer.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

28-09-2021 kl. 08:28

Hvorfor kun 2 klip ?

https://www.bt.dk/politik/vilje-til-haardere-straf-for-at-sidde-med-mobilen-mens-man-koerer-bil-jeg

Konfiskere bilen og kørekort med det samme i 3 år, 4 uger i spjældet og bøde på 30.000 kr.

Så kan man lære det.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-10-2021 kl. 06:22

Bliver spændende at følge.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-10-05-sag-om-beslaglagt-volvo-kan-ende-i-hojesteret

Husk på at det ikke er ejeren eller bilen som er skyld i forseelsen.

Men udelukkende en 3 person som havde set forkert på en farttavle.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-10-2021 kl. 17:09

Hvad mener folket, skal han de 3 uger i spjældet i Danmark eller Norge ?

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-10-07-lamborghini-konfiskeret-for-vanvidskoersel-blev-koebt-samme-dag

Det forlyder fra de lokale Netto butikker i Ålborg at de har udsolgt af citronmåner :-) :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

22-10-2021 kl. 14:03

Det giver så god mening:

https://ekstrabladet.dk/krimi/taxavognmand-mister-bil-efter-vanvidskoersel/8923371

Loven rammer lige præcis det som den skulle, tak og tak og mange tak til politikerne.

Skriger til himmelen.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-11-2021 kl. 13:06

Selvfølgelig slipper varebilen for straf:

https://www.bt.dk/samfund/ejvind-fangede-bilist-paa-video-og-anmeldte-ham-for-vanvidskoersel-politiet-har

Sikke et gammelt fjols til Ejvind at tro at en hjemmevideo kan fælde andre medmennesker og bruges som dokumentation.

Videoen kan jo være manipuleret - så selvfølgelig tager politiet det ikke seriøst.

Men ja varebilen kører råddent og burde tænke over sin kørsel og kørekort fremover.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-11-2021 kl. 12:00

Her Norge:

Se det vil være meget mere korrekt med samfundstjeneste til den person som overtræder loven ved at køre for hurtigt istedet for den danske total vanvittige
ide at tage bilen lige meget hvem som ejer den:

https://ekstrabladet.dk/biler/ville-paa-mcdonalds-koerte-179-kmt./8972079

Håber at Danmark følger Norge, så loven sker fyldst til dem som overskrider den.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

26-11-2021 kl. 21:55

Sådan gør vi i Danmark.

3 ugers fængsel til bedstemor på 85 år, konfiskering af bil, inddragelse af kørekort og bøde på 12000 kr.

https://www.tvsyd.dk/syd-og-soenderjylland/85-aarig-kvinde-sigtet-for-vanvidsbilisme

Ja gu er det farligt at kører ned på motorvejen i forkert retning.

Men vanvidskørsel, var det sådan loven var tænkt, ja jeg spørger bare ?

Nå ja hun ringende endda selv til Politet for hjælp, da hun indså det var helt galt.

Det skriger så meget til himmelen at det gør helt ondt i ørene.

Suk, suk og atter suk.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-11-2021 kl. 16:16

Lader til at man udvider lovens målgruppe. Den startede som et værn mod forhærdede kriminelle, som var/er ligeglade med love/Politi.

Men nu skal en 85 årig som "kører forkert" (og uden tvivl er til fare for andre).
Men i øvrigt selv stopper og melder sig selv/spørger om hjælp, så miste bilen?

Vedkommende skal muligvis have fradømt kørekort, have bøde etc. men konfiskation af bilen?? Ikke efter min mening

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

29-11-2021 kl. 09:35

Denne lov er en skændsel imod alt logik.

Her bliver dommen eksekveret med det samme, uden en dommer har været inde over.

Altså man er skyldig indtil det modsatte er bevist.

Alle andre som i alle andre love i Danmark er man uskyldig indtil det modsatte er bevist eller prøvet ved en domstol.

Så vidt jeg er orienteret er der ingen dom i den her vanvittige lov som ikke er blevet
dømt med fuld skrue, altså 3 uger i spjældet, 3 års ubetinget frakendelse af kørekort og inddragelse af køretøjet - ligemegt om det er en ung mor med små børn som har brug for bilen (selvom hendes mand kørte for hurtigt) eller en bankmand som så forkert på et skilt eller et stort transportfirma hvor en udlænding kørte sprutkørsel.

Så længe hende politi advokaten eller juristen mener hun hedder Møghøj eller Møjhøj er på banen her, så er det fuld skrue på dommene.

Det er en skændsel for Danmark og danskere - kan godt forstå mange mister
tilliden til systemet.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-12-2021 kl. 17:26

Hej

Ja denne vanvittige tåbelige lov virker jo åbenbart ikke efter hensigten når det her kan ske:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-12-11-28-aarig-vanvidsbilist-har-faaet-beslaglagt-tre-biler-koeber-bare-en-ny-hver-gang

Men den rammer istedet bankmanden, den gravide kæreste, firmaer og helt almindelige personer som er totalt uskyldige.

Det skriger så meget itl himmelen at det rumler

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-12-2021 kl. 21:37

Bilmagasinets mening om den vanvittige lov:

https://bilmagasinet.dk/blogs/redaktoerens-dagbog/opinion-vanviddet-breder-sig

Læs og døm selv

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

30-12-2021 kl. 12:30

Så er der igen nye bødetakster i 2022 for overtrædelse af diverse love bla fart:

https://www.bt.dk/samfund/traeder-i-kraft-til-nytaar-her-er-de-nye-regler-og-love-for-bilisterne

Kommer du til at køre 30 km/t for hurtigt på de store dobbeltsporede indfaldsveje til byerne hvor der er max 50 km/t så koster det 4200 kr som eksemplet i linket.
Og selvfølgelig et klip.

Så husk at holde øje med spedometeret og brug aktivt denne og meld ind:

https://www.fartkontrol.nu/

Godt nyår til alle.

Dette indlæg blev 30-12-2021 12:31 redigeret af dets forfatter.

Lauge Abildgaard

Lauge Abildgaard
bruger siden
09-02-2017

31-12-2021 kl. 16:29

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Bilmagasinets mening om den vanvittige lov:

https://bilmagasinet.dk/blogs/redaktoerens-dagbog/opinion-vanviddet-breder-sig

Læs og døm selv

I sandhed en idiotisk lov, designet til at appellere til idioter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-01-2022 kl. 11:24

I denne mørke og kolde tid er der trodsalt lidt håb og lys for fremtiden, ihvertfald for denne her lille børnefamilie som fik konfiskeret sin bil og fik den igen.
Så jeg vil gerne dele dette link med Jer alle sammen.

https://ekstrabladet.dk/nationen/politi-beklager-luksusbil-fyldt-med-mug/9073207

Personligt vil jeg gerne takke denne dommer og nævninge for at lave en retfærdig dom hvor folks personlige egendele ikke tages fra dem uberettiget.
Og håber så meget at denne dom danner præcedens for alle andre domsaflæggelser i denne type sager fremover
Hvis nogen har mere indblik i sagen, så vil jeg gerne se link eller høre historien.

Og selvfølgelig og promte skal politi-staten betale for rensning af bilen for mug
samt ligeledes betale for leje af anden bil for familien i de hele 4 måneder, ligesom vægtafgift og forsikring samt værditab for deres DS skal betales her og nu.

Men hvorfor er der kommet mug og skimmel i en nyere bil fordi den stod udenfor i 4 måneder, har et vindue været lidt på klem, eller filteret fra klima-anlæg hvor mug
evt har bredt sig ud - måske her er nogle bil forhandlere som har input ?

Og ja jeg tror denne familie har en ven mindre :-)

Hilsen Jørgen

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

09-01-2022 kl. 11:49

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
I denne mørke og kolde tid er der trodsalt lidt håb og lys for fremtiden, ihvertfald for denne her lille børnefamilie som fik konfiskeret sin bil og fik den igen.
Så jeg vil gerne dele dette link med Jer alle sammen.

https://ekstrabladet.dk/nationen/politi-beklager-luksusbil-fyldt-med-mug/9073207

Personligt vil jeg gerne takke denne dommer og nævninge for at lave en retfærdig dom hvor folks personlige egendele ikke tages fra dem uberettiget.
Og håber så meget at denne dom danner præcedens for alle andre domsaflæggelser i denne type sager fremover
Hvis nogen har mere indblik i sagen, så vil jeg gerne se link eller høre historien.

Og selvfølgelig og promte skal politi-staten betale for rensning af bilen for mug
samt ligeledes betale for leje af anden bil for familien i de hele 4 måneder, ligesom vægtafgift og forsikring samt værditab for deres DS skal betales her og nu.

Men hvorfor er der kommet mug og skimmel i en nyere bil fordi den stod udenfor i 4 måneder, har et vindue været lidt på klem, eller filteret fra klima-anlæg hvor mug
evt har bredt sig ud - måske her er nogle bil forhandlere som har input ?

Og ja jeg tror denne familie har en ven mindre :-)

Hilsen Jørgen

Det lyder som om, at du har et meget anstrengt forhold til politiet, hvorfor mon det ?
Iøvrigt er det meget normalt, at der kommer mug og skimmel i en bil, som har stået stille i længere tid. Det sker pga. kondensvand og manglende udluftning, det samme sker for mange bådejere som ikke udlufter deres båd i løbet af vinterhalvåret 😉

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-01-2022 kl. 21:17

Strækningskontroller:

https://politiken.dk/indland/art8571854/St%C3%A6rekasser-har-s%C3%A6nket-farten-p%C3%A5-landevejen-med-10-kmt

På Storebæltsbroen og Øresundsbroen - men hørte også den skæggede transportminister sagde at det vil komme på Motorring3 i Kbh og Vejlefjordbroen mv.

På broerne giver det ikke bare nogle særdeles farlige situationer, altså hvis man må køre 110 km/t og mange så kører 140 km/t den første halvdel af broen og så sætter farten ned til 80 km/t resten af broen for at nå max gennemsnit på 110 km/r.

Det vil da give noget rod og ikke særlige glidende trafik, hvis mange så kører 80 km/t
og lastbiler ligefrem overhaler og så kommer der dem som har kørt 110 km/t hele turen over broen og bliver bremset ned af lastbiler og en masse biler som overhaler osv.

Men ja det må være gennemtænkt af de dygtige politikere og deres rådgivere :-)

Dette indlæg blev 19-01-2022 21:18 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

20-01-2022 kl. 10:12

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej, det er naturligvis langt bedre med alle dem, der klodsbremser ved synet af en fotovogn eller en stærekasse.

Utroligt, at de ikke har ansat dig som konsulent istedet for at lytte til de, der ved noget om det i ind- og udland.

Hej KS!

Nu er det jo ikke noget med mig at gøre, jeg ser bare fremad og prøver at forudsige hvilke problemer der evt kan komme udfra den danske trafik kultur.
Men ja vi må bare vente og se hvordan bilisterne reagere og om trafikken glider.

Og ja selvfølgelig bremser man op hvis man kører for hurtigt og der står en stærekasse - for de står selvfølgelig kun de trafikfarlige steder - ikke sandt ?

Dette indlæg blev 20-01-2022 10:13 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

09-02-2022 kl. 11:49

Hej

Læste denne artikel:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-02-09-boederegn-paa-skolevej-massiv-oevdag

Også helt uansvarligt at man må kører så hurtigt som 30 km/t på sådan en vej.

Det skal sættes ned til 15 eller 10 km/t eller vejen skal lukkes af for biler, så er vi sikre.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

14-02-2022 kl. 12:18

Vi skal også huske at holde øje med nye fotovogne om det bliver VW Caddy eller andre modeller:

https://blog.bilbasen.dk/nyhed-nye-fotovogne-422110/

Meld hjertens gerne ind på tråden her hvis I ser nogle nye slags.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

23-03-2022 kl. 10:31

Ederdæleme høj bøde på 6500 kr for at kører 13 km/t for stærkt.

https://www.bt.dk/krimi/politiet-mange-ved-ikke-hvor-stor-boeden-er

Er det virkelig et Politi og samfund vi kan være stolte af i Danmark ?

Dette indlæg blev 23-03-2022 10:35 redigeret af dets forfatter.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

23-03-2022 kl. 15:29

Ved nærmere eftertanke, hvorfor har de ikke sat hastighedsgrænsen til 50 km/t og gjort det bare lidt nemmere at kører der, for så var der sikkert mange som havde kørt over 100 km/t igennem og så kunne politiet og staten jo også inddrage bilen.

Det vil være win win for den skrantende statskasse :-)

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

02-04-2022 kl. 17:34

Lidt nyt i sagen:

https://ekstrabladet.dk/biler/nu-er-den-foerste-leasingbil-blevet-konfiskeret/9197454

Jo totalt gak i hovedet at det går ud over en erhvervsvirksomhed at et fjols kører for stærkt i den leasede bil.

Det skriger jo til himmelen, lige så det bulder og sner.

Men mon ikke de fartglade efterhånden har fundet ud af at over 100 % er en ufattelig
dårlig ide - og så vælge en lukket bane i Danmark eller Sverige til at lege lidt.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-10-2022 kl. 06:24

Bliver spændende at se udfaldet af denne sag med bankmanden:

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2022-10-03-sag-om-beslaglagt-volvo-for-hojesteret

Tror desværre udfaldet er givet på forhånd selvom det er i konflikt med EU og menneskerettighederne.... :(

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

18-10-2022 kl. 16:56

Hej.

Bemærk at ATK er ved at teste fotovogne med kamera monteret foran på deres VW Transporter således at de kan tage billeder i begge retninger og ligeledes motorcyklister bagfra.
Bla er der pt (18.10.22 kl 1645) en test igang på Frederikssundsvejen tæt på Frederikssund.

Bare så vi alle er OBS på det og holder farten til det tilladte de farlige steder hvor fotovognene holder.

Jørn Ogdao Poulin Hansen

Jørn Ogdao Poulin Hansen
bruger siden
31-03-2009

02-05-2023 kl. 11:49

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man har ansvar for, hvem man udlåner sin bil til. Det er i princippet ikke nyt. Du skal også sikre dig, at de har gyldigt kørekort, at de ikke er påvirkede m.m. før du låner dem en bil.

Kommer en ung knægt ind i bilhuset og vil låne en Ferrari, giver du ham formentlig heller ikke bare nøglerne og siger "god tur".

Pointen her er jo, at nogle vælger at lease biler for at køre som det passer dem - eller have bilen ejet af en stråmand - for at undgå konfiskation. Det løser man med denne lov, hvilket er en fremragende idé.

Vi skal have stoppet de, der kører vanvidskørsel, og da vi ikke amputerer arme og ben i Danmark, må vi finde andre midler overfor de, der ikke har respekt for hverken loven eller andres liv og helbred.

Dine bemærkninger er vist ikke gennemtænkte - prøv selv lige at læse hvad du faktisk skriver.

NEJ man har ikke ansvar for den man udlåner sin bil til ..................

MAN har ansvar at sikre sig at personen har et gyldigt kørekort - DET er det man har ansvar for og intet mere.