Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mondeo 2.0 TDCI 130 Hk hakker ved 2000 omdr.

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-11-2007 kl. 09:54

Er der en der med sikkerhed ved hvorfor min mondeo fra 2004 hakker ved omkring 2000 omdr. problemet er der ikke hvis jeg accelerer hurtig op gennem gearne, men derimod hvis jeg kører omkring de 80-100 i femte og giver gas. Jeg har fået den chippet i håb om at det kunne fjene problemet, det kunne det imidlertidig ikke, men bilen er væsentlig sjovere at køre i hvis vi ser bort fra hakkeriet. Er det dyserne, EGR ventil eller måske brændstof pumpen der er defekt, bilen har gået 180.000 km, så måske en gang disel rens i tanken hjælper, alle gode forslag og svar imødekommes.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-11-2007 kl. 10:14

Jeg har kun haft den i en måneds tid, men det er faktisk ikke når den er kold men derimod når den bliver driftvarm, hmmm kabinefyr jeg har motor og kabine varmer i, fik du løst dit problem ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-11-2007 kl. 10:20

Jeg kom lige i tanke om at hvis jeg skruer temperaturen ned til minimum så den ikke kører, så må jeg vel kunne teste om det er den der skyld i problemet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-11-2007 kl. 14:49

Jeg har et ur tilkoblet samt en "dypkoger" for at varme motoren, mener det er orginal Ford, var monteret da jeg købte den, utrolig lækker komfort

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-11-2007 kl. 16:45

Nu har jeg prøvet at slå varmen fra, det har ikke hjulpet noget, så det var ikke der fejlen lå, men tak for hintet....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Pedersen

Peter Pedersen
bruger siden
06-01-2004

17-11-2007 kl. 11:58

Check alle dine vaccum slanger i motorrum der skal kun en lille revne til at lave ballade. Jeg går ud fra at motorlampen ikke blinker (glødelampe). Alle mondeoer i dk er med oliefyr standart, men importerede syd for grænsen er uden oliefyr, de fleste importerede er også uden sædeværme

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2007 kl. 23:01

1. Tændingssystemet?
2. Den får ikke nok disel ved ved disse omdr. kan justeres?
Sidst rettet: 17/11-07

Sidst rettet: 18/11-07

Sidst rettet: 18/11-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

19-11-2007 kl. 08:26

Har aftale med med sælger, nu her på onsdag, mht chip så er det ikke en af de her THansen chip som er ekstra monteret, men derimod direkte ændring i programmet, kan selvfølgelig bare få mine standard indstillinger lagt tilbage igen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

20-11-2007 kl. 09:17

Har forsøgt at give den mere diesel ved 2000 omdr. lige meget hjalp det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

21-11-2007 kl. 12:46

Nu har jeg haft kræet på værksted, de kunne kun sige at hakkeriet er rimelig udbredt ved 2000 omdr. og at det er et velkendt problem med Fords TDCI motor. Som det første har de hældt et rennings middel i tanken for om det kan rense dyserne, er der noget i dette forum som har erfaring med disse produkter ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

29-11-2007 kl. 10:22

Hvilken model har du, jeg har tidligere haft en 1,8 benzin model II, som havde samme syndrom der forsøgte jeg også at rense MAF føleren, med isopropyl alkohold dog uden forbedringer, det viste sig at være tændrørkablerne. Men det lyder da som et forslaæg jeg vil prøve igen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

30-11-2007 kl. 08:14

Nej den er med 6 trins gearkasse

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

30-11-2007 kl. 08:17

Det du skriver vedr. olifyr, er ganske korrekt, jeg har dog hørt et de tysk importerede modeller ofte ikke har olifyr, ligeså er de heller ikke med sædevarme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

03-12-2007 kl. 10:01

Jeg skrev "har hørt", og kan da også tilslutte mig din påstand at der ikke er varmere i Tyskland, undrede mig også selv da jeg hørte det fra en værkfører ved Ford. Jeg undersøger det lige nærmere.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

10-12-2007 kl. 13:04

Nu har jeg haft den på værksted igen igen og fået den melding fra Ford at de ikke kan løse problemet med at den hakker ved 2000 omdr. da det er en egenskab som jeg må lære at leve med.

Er der da ikke en i dette forum som kan komme med de vise sten, jeg vil dog prøve at rense MAF føleren, som en har forslået, for at se om det hjælper.

Er jeg bare så uheldig at jeg har fået en med den dårlige egenskab ud af en bunke TDCI mondeoér ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-12-2007 kl. 16:57

Jeg har netop haft samme problem som din, hverken pumpe EGR eller dysser har hjulpet, men efter en kompressionsprøve viste det sig at der manglede lidt på den ene, resultatet bliver nu en ny motor...

Så se at få lavet en kompressionsprøve på bilen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

10-12-2007 kl. 19:06

Tak for dit svar, selv om det jo ikke lyder aæt for godt hvis motoren skal skiftes, lyder i mine øre lidt dratisk, hvor kan man få lavet så en prøve og hvad koster det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

13-12-2007 kl. 13:34

Har haft renset MAF føleren, dog uden ændring den hakker stadig, er rimelig på bar bund nu, Ford har opgivet og siger det er en egenskab jeg må leve med, eller ændre køre vaner, godt så betaler de så min fartbøde, da det er lige omkrinbg de 80 i femte at det er værst.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre Mondeo TDCI ejere, uden at de har et egentlig svar, der oplever det samme hakkeri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

13-12-2007 kl. 13:34

Har haft renset MAF føleren, dog uden ændring den hakker stadig, er rimelig på bar bund nu, Ford har opgivet og siger det er en egenskab jeg må leve med, eller ændre køre vaner, godt så !! betaler de så min fartbøde, da det er lige omkrinbg de 80 i femte at det er værst.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre Mondeo TDCI ejere, uden at de har et egentlig svar, der oplever det samme hakkeri.

Sidst rettet: 13/12-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

14-12-2007 kl. 10:43

Fandt et indlæg vedr en Focus med 1,8 TDCI mortor som havde samme fænomen, her var det en utæt messing pakning ved en af dyserne som var skyld i problemet, er der nogen som ved om mondeo 2,0 TDCI motoren har messing pakninger ved dyserne og om de kan skiftes uden at skifte dyser ?

En anden teori kunne være temperatur føleren til motorstyringen, da det kun er når den er varm, problemet er der, når den er kold kører kører den perfekt

Sidst rettet: 14/12-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

17-12-2007 kl. 08:28

Tak for dit svar.

Jeg havde nu aldrig nogen sinde tænkt mig selv at pille ved motoren det lader jeg specialister om, men når det så er sagt så ligger min tiltro til værkstedet et meget lille sted, for hvis de ikke kan se nogen fejl på computeren så fejler den ingen ting, så min holdning er lidt at man mange gange selv skal vide hvad der kan være årsagen til fejlen.

Mht det at køre i 6. gear ved 80 km/t, 6. gear er ment som et overgear til motorvejs kørsels ved 110-120 km/t, det er da kun fordi den er chippet til 170 hk at den kan klare det noget længere nede, men 80 det er lige lavt nok, det er jo ikke nogen lastbil :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

18-12-2007 kl. 09:24

Jeg har fundet et link på www.fordmondeo.org, hvor der er omtalt en opdatering til styringen af EGR ventilen som løser sort røg ved kraftig accelaration, samt hakkeriet mellem 1800-2200 omdr. Jeg har bedt Ford om at undersøge om de har adgang til denne opdatering.

Det er sætningen (apparently fixes flatspot @ 1800-220rpm as well)...... jeg hæfter mig ved !

Er der nogen Ford mekker i dette forum som kan sige noget om chancerne for at finde denne fix, jeg kan se i forummet at der er mange hovedsagelig englændere der har fået opdateringen på, hvor det har løst problemet, men der er også en fra Norge, og hvis Norge kan så kan Danmark vel også !


For those interested, the fix has been sent out to dealers in the way of a Special Service Message (number 1223). It lists the parts below as a fix for Black Smoke under Hard Acceleration (apparently fixes flatspot @ 1800-220rpm as well)......The Finis code is for a modified EGR (exhaust gas recirculation) valve.
1333572 115PS manual transmission, Emission level 3
1333574 130PS manual transmission, Emission level 3
1333574 115/130PS 5speed Automatic, Emission level 3
1333575 115/130PS Emission level

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

19-12-2007 kl. 08:31

Erik:

Man kan IKKE snakke om "fed blanding" i forbindelse med en dieselmotor. Alle dieselmotorer kører med luftoverskud - se om du kan finde et gasspjæld i dit motorrum (hvad enten du kigger i lastbilen eller i mondeoen). Dvs. at en dieselmotor virker som en "lean-burn" motor over stort set hele belastningsområdet (bortset fra fuld gas) - og det er hovedsagelig dette, der gør dieselmotoren så økonomisk.

Det er rigtigt, at man kan tale om en "choker-anordning" på en dieselmotor, men dette gøres ved at man forskyder indsprøjtningstidspunktet til den tidlige side - derfor lyder en kold dieselmotor lidt grimt.

Din oplevelse af at en transit ændrede motorgang efter en opdatering af software'en er jo ikke så underlig, da det er motorcomputeren der styrer både indsprøjtningsmængde og -tidspunkt m.m. Med andre ord kan man altså få lige netop den motorgang man vil, afhængig af hvilken software man lægger i computeren. Det er selvfølgelig underligt at Ford releaser en software som medfører væsentlig dårligere gang, men dette kan være konsekvensen for f.eks. at opnå bedre miljøtal...

Bo:

Hvis hakkeriet skyldtes en fejl i softwaren, burde den forsvinde ved en professionel chiptuning. Dog sker indsprøjtningsstyringen på baggrund af et antal sensorer (temperatur, krumtappossition m.v.) og en defekt sensor kan derfor lave rod i mange ting, men sådan en fejl bliver normalt opdaget og kan udlæses fra motorcomputeren.

En har foreslået, at manglende kompression kunne være årsagen, men det tror jeg ikke umiddelbart på. Normalt er kompressionen lavest ved kold motor, da tolerancerne i motoren er størst her. Derfor medfører dårlig kompression normalt startbesvær.

Jeg hælder mere til en tilsodet EGR, som ofte er kraftigt tilsodet efter 180.000 km. EGR'en (returgas ventil) skal netop skifte stilling og sikre ren luft til motoren i stedet for returgas, når du har kørt stille og pludselig træder på speederen. Hvis den er tilsodet, går den trægt, og derfor går der et par sekunder, før motoren får den ilt, den har brug for, for at levere de kræfter du ønsker. Konsekvensen ved en tilsodet EGR er også, at man ved hårdt speedertryk får en kortvarig kraftig røgudvikling, fordi der ikke er ilt nok tilstede til en ordentlig forbrænding. EGR-positionen er på nyere biler er styret af motorcomputeren, og som dit seneste indlæg viser, ser det ud til, at Ford har frigivet en software, hvor denne styringen er ændret...

Muligvis kan fejlen også skyldes en tilsodet geometri-mekanisme i VTG-turboladeren, så denne også er langsom om at tilpasse sig driftstilstanden...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

19-12-2007 kl. 09:06

Tak for dit svar og ja som du skriver så sagde ham der chippede den også at fejlen var mekanisk og så alligevel hvis opdateringen fra Ford hjælper.
Mht EGR ventilen så havde jeg den løsnet i aftes, ikke helt afmonteret kun så jeg lige kunne kigge igennem dem, den var nu ikke sodet væsentlig som man tit ser, ved ikke hvor meget der skal til. Vil prøve at blænde vacuum slangen af, ved at det har løst problemet for andre.
Et andet svar nævner også noget med en slange til Tourboen, måske alt er i spil..... men endnu engang tak for dit svar det var konstruktivt !

Sidst rettet: 19/12-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

19-12-2007 kl. 09:34

Det var så lidt!

Ja prøv at koble EGR'en fra, så er du ikke i tvivl om det er den der giver fejlen.

En kollega havde samme problem, og her fjernede vi bare stikket til EGR'en, så forsvandt både røg og tøven. Men vær opmærksom på, at frakobling af EGR'en kan give en fejlmelding i motorcomputeren (afhængig af bilens alder).

En vacuumslange til turboen kan også være årsagen - VTG-turboen er oftest vacuum aktiveret...

Held og lykke, og lad os endelig høre om du får fjernet fejlen...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

19-12-2007 kl. 09:52

Bilen er fra 7. måned 2004, der er ikke monteret et stik direkte på EGR ventilen, så det vil vel sige at den er vacuum styret, eller hva ?

En ting der undrede mig lidt var at da jeg kiggede igennem den i aftes var den åben skal den være det når motoren er kold, er et ikke først når udstødnings gasserne er varme at den skal åbne, eller tager jeg helt fejl

Mht frakobling så har jeg set på den engelske mondeo side som jeg før har omtalt at de sætter er kugle fra f. eks et kugleleje ned på stydsen til vacuum slangen inden slangen sættes på for at lukke af for vacuum.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

19-12-2007 kl. 10:59

Hmm, mystisk at der ikke er et stik på den, når den er så ny - men jeg kender ikke den specifikke model. Men ja, ellers er løsningen at sætte en prop/kugle i slangen.

Du kan kun regne med ventilens stilling når motoren er startet (og der er signal fra computeren samt vacuum til stede). Men ellers skal EGR'en stå i en position, så udstødningsgassen recirkuleres, uanset om motoren er kold eller varm, bare lasten er lav (med andre ord skal EGR'en kun afbryde for recirkulationen ved høj last, hvor der er brug for max ilt).

Faktisk er det den eneste fordel ved EGR-systemet (ud over renere udstødningsgas) at recirkulationen af udstødningsgas hjælper til en hurtigere opvarmning ved koldstart.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

20-12-2007 kl. 10:22

Det er svært at svare på, om det er uhensigtsmæssigt at køre en dieselmotor ved så lave omdrejninger, men personligt vil jeg altid holde en motor på et omdrejningstal, hvor den lyder ordentligt. Når den brummer/ryster, kan man forestille sig, at stempler/lejer m.v. udsættes for "forkerte" påvirkninger/kræfter - tja...

En anden ting er, at en diesel (med turbo) er mest effektiv, når turboen er aktiv, og det er den ikke ved 1500 omdrejninger...

Angående tilsodning, så er der selvfølgelig ikke meget "gennemtræk" i motoren ved så lavt et omdrejningstal, men luftmassemåleren skal nok sørge for at begrænse mængden af indsprøjtet diesel, så forbrændingen sker fundstændigt...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

20-12-2007 kl. 10:34

Nu har jeg blændet vacumm slangen til EGR ventilen af, hakkeriet ved moderat forøgelse af farten er forsvundet, men men men den vil ikke tage kraftig accelleration der går den næsten død, Kristian du har nævnt at EGR ventilen lukker for udstødnings gasser ved hård acceleration for at få ren luft fra "moder jord", det kunne tyde på at EGR ventilen er åben hele tiden nu, eller hva ?

Sidst rettet: 20/12-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

21-12-2007 kl. 07:45

Hmm ja, det kunne godt tyde på, at EGR'en er aktiv hele tiden nu - åbenbart er fejltilstanden = aktiv EGR...

Kan du evt. se hvorfra EGR-vacuumslangen kommer - jeg gætter på, at der må sidde en elektronisk styret ventil et sted, så motorcomputeren derigennem kan styre EGR'en. Hvis du kan finde den, hjælper det måske at pille stikket her af - men regn med at der logges en fejl...

Erik det er da helt rigtigt, at specielt en dieselmotor skal køres ved lave omdr. for at opnå god økonomi og lang levetid, men der er stadig forskel på en 12-liters lastbilmotor og en 2-liters personbilmotor - se bare hvornår det røde felt i omdrejningsmåleren starter: Ca 2000 i lastbilen og 4500 i personbilen - dvs. at hvor lastbilen måske kører optimalt allerede ved 1000 omdr., skal personbilen måske op på 2000. Dette skyldes at turbo, manifold m.m. på lastbilen er optimeret til at fylde cylindrene maksimalt (og dermed give maksimalt moment) allerede ved 1000 omdr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

21-12-2007 kl. 08:02

Forresten, har du nævnt problemet for det tuningsfirma du har haft bilen ved? Tuneren burde have mulighed for at ændrer EGR-raten - måske du kan få ham til at slå den helt fra...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

21-12-2007 kl. 09:05

En af grundene til at jeg fik den chippet, var netop for at fjerne hakkeriet, på det tidspunkt var jeg ikke så langt inde i problematikken som jeg er nu, hvor jeg syntes at kunne se en tråd, som hedder at det er EGR ventilen som driller, men ja han nævnte at han kunne slå den fra, så det var da en mulighed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

21-12-2007 kl. 12:10

Ok. Hvis EGR'en bliver slået helt fra, så overholder bilen så selvfølgelig ikke gældende regler, men det tjekkes dog ikke ved syn...

Har du snakket med Ford ang. den specielle software og modificeret EGR, som omtalt på den engelske side - måske dette løser problemet lovligt...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

21-12-2007 kl. 12:19

Ja jeg har meldt det til Ford, og de er igang med at undersøge sagen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

03-01-2008 kl. 09:20

Indledningsvis vil jeg lige ønske alle et godt nytår, og ja det blev et godt nytår.

Jeg har fået fjernet hakkeriet, brugte et par timer på at afmontere EGR ventilen her mellem jul og nytår, lavede en blænplade så den ikke tager udstødnings gas med ind i indsugningen, det fjernede problemet øjblikkelig.

Den eneste ulempe her om vinteren er at den er langsommere til at blive varm, men det kompenserer jeg bare med motorvarmeren så.

Hvis der findes Mondeo ejere derude som ønsker en vejledning, kan i give mig Jeres mail adresse så kan jeg maile nogle billeder.

Det blev til et rimelig langt indlæg, og jeg vil hermed takke alle som har bidraget med svar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

04-01-2008 kl. 12:28

Super at det lykkedes at fjerne hakkeriet (og EGR'en) - nu slipper du også for at din manifold, topstykke m.v. soder til i fremtiden... :-)

Ang. økonomi og omdrejningstal - se dette:

http://www.fordpowerproducts.com/FordPowerProducts/pdf/ZSD_Sales_Leaflet_4_2003.pdf

På side 2 findes grafer. Øverst for moment/effekt og nederst for økonomi. Læg mærke til at øko-graferne har minimum ca. hvor moment har maksimum (altså hvor turboen arbejder mest effektivt).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

04-01-2008 kl. 12:56

Ja det er super dejligt at man kan køre i de lave omdrejninger uden at den hakker og sputter, og ja det med soden i manifold og topstykke er så en bi-effekt, men jeg ved der er mange taxa bilen som får det gjort netop for at undgå tilsodning, da de tit står i tomgang og kører mange små ture.

Jeg syntes ikke lige at jeg kan åbne dit link...

Sidst rettet: 4/1-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

07-01-2008 kl. 08:56

EGR ventilen er som du selv skriver endnu en miljø anordning, men kan ikke måles ved syn, derudover har den selvfølgelig også den funktion at motoren bliver hurtigere varm om vinteren.

Der er ingen effekt forrringelse overhovedet, tværtimod vil jeg sige, så det at intercoler bliver sat ud af funktion, tror jeg ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

07-01-2008 kl. 10:22

Den primære indsugningsluft går gennem luftfilteret og bliver derefter komprimeret i turboen og desværre også opvarmet, derfor benyttes typisk en intercooler efter turboen. Kold indsugningsluft beskytter motoren bedre mod overophedning, men desuden bliver molekyletætheden større i luften og dermed får motoren mere ilt og flere kræfter. Det er rigtigt at EGR'en, ved at tilbageføre varm udstødningsgas til den netop nedkølede indsugningsluft, modvirker princippet, men intercoolerens funktion er vigtig ved høj last og EGR'ens funktion er vigtig ved lav last - dvs. at de to systemer er "aktive" på hver sit tidspunkt. Se denne skitse:

http://mecanicavirtual.iespana.es/imagesartic1/egr-tdi-anima.gif

Angående tidligere link til effekt/moment/økonomi kurver - prøv denne i stedet:

http://www.fordpowerproducts.com/FordPowerProducts/pdf/ZSD_Sales_Leaflet_4_2003.pdf

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

07-01-2008 kl. 12:22

Skrammel - linket virker ikke pga. at der bliver sat et mellemrum ind når linket fylder to linier - bare fjern dette, så virker det...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

27-02-2008 kl. 08:22

Casa [URL=http://www.usbc2006.org/video-hentai] erano hentai video [/URL] fare lo consiglio resort spa [URL=http://www.usbc2006.org/comune-di-palermo] palermo all di comune [/URL] abbiamo [URL=http://www.usbc2006.org/hentai-movies] movies che hentai [/URL] nazionale, [URL=http://www.usbc2006.org/porno-filmati-gratis] fatto filmati gratis porno [/URL] ats [URL=http://www.usbc2006.org/calcio-sport] calcio sport vita [/URL] stati, [URL=http://www.usbc2006.org/radio-on-line] line on detto radio [/URL] noi http://www.usbc2006.org/video-plugin ogni [URL=http://www.usbc2006.org/incontri-napoli] napoli incontri quattro [/URL] persone [URL=http://www.usbc2006.org/telefono-roma] telefono roma ai [/URL] dell dello divertenti cento foto [URL=http://www.usbc2006.org/milano-low-cost] low cost centro milano [/URL] mi, [URL=http://www.usbc2006.org/divx-to-dvd] dvd divx to un [/URL] ministro http://www.usbc2006.org/cani-cuccioli italia http://www.usbc2006.org/uomini-nudi tutti dell bologna voli gi� http://www.usbc2006.org/parigi-appartamento-vacanza tutto al sta italia mappe, [URL=http://www.usbc2006.org/uomo-cerca] uomo cerca sua [/URL] legge fine codec fatto windows media uomo roma sta foto, mesi porno quando pics, http://www.usbc2006.org/muzica volta http://www.usbc2006.org/vasco-rossi che [URL=http://www.usbc2006.org/per-incontri] per sulla incontri [/URL] quale [URL=http://www.usbc2006.org/panca-addominali] ogni addominali panca [/URL] sui [URL=http://www.usbc2006.org/agenzia-lavoro] lavoro dei agenzia [/URL] ore sta estivo lavoro della, http://www.usbc2006.org/milano-shopping con un napoli affitto lui casa, [URL=http://www.usbc2006.org/mature-movies] tutti movies mature [/URL] alla [URL=http://www.usbc2006.org/albergo-cannes] sta cannes albergo [/URL] ne modo firenze sui comune [URL=http://www.usbc2006.org/immagini-porno] porno immagini sui [/URL] oggi [URL=http://www.usbc2006.org/erotico-gratis] cosa gratis erotico [/URL] consiglio http://www.usbc2006.org/gwen-stefani dall http://www.usbc2006.org/torino-lavoro ats, lavoro angel alison anno http://www.usbc2006.org/metropolitana-roma aver http://www.usbc2006.org/sexy-movies cosa questo gallery nazionale porn [URL=http://www.usbc2006.org/milano-offerte-lavoro] offerte lavoro milano quando [/URL] in, http://www.usbc2006.org/video-gioco anni http://www.usbc2006.org/puzzle-giochi uno, [URL=http://www.usbc2006.org/foto-natale] governo foto natale [/URL] persone http://www.usbc2006.org/domande-di era http://www.usbc2006.org/italia-calcio ma, [URL=http://www.usbc2006.org/cazzi-super] super cazzi dai [/URL] ogni per ristoranti bologna questo, [URL=http://www.usbc2006.org/vecchie-foto] vecchie foto vita [/URL] alla http://www.usbc2006.org/siti-musica nella, http://www.usbc2006.org/incontri-porno italia primo biliardo societ� giochi [URL=http://www.usbc2006.org/traduttori-on-line] il line on traduttori [/URL] invece, [URL=http://www.usbc2006.org/cani-annunci] annunci cani hanno [/URL] dello, [URL=http://www.usbc2006.org/italiana-chat] italiana chat chi [/URL] modo http://www.usbc2006.org/albergo-milano persone http://www.usbc2006.org/prima-comunione tempo [URL=http://www.usbc2006.org/scacchi-giochi] giochi quella scacchi [/URL] roma [URL=http://www.usbc2006.org/stock-quota] quota mai stock [/URL] alla.

Sidst rettet: 5/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

21-11-2015 kl. 21:43

Finn Lauritsen

bruger siden
17-02-2015

skrev:
Hvis vejlingen findes endnu vil jeg gerne have den.. TAK

Der er nogle tuningsfirmaer som kan deaktivere egr ventilen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg