Bilbasen Forum
Mondeo 2.0 TDCI 130 Hk hakker ved 2000 omdr.
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
16-11-2007 kl. 09:54
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
16-11-2007 kl. 10:14
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
16-11-2007 kl. 10:20
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
16-11-2007 kl. 14:49
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
16-11-2007 kl. 16:45
Peter Pedersen
bruger siden
06-01-2004
17-11-2007 kl. 11:58
Profil slettet
17-11-2007 kl. 23:01
2. Den får ikke nok disel ved ved disse omdr. kan justeres?
Sidst rettet: 17/11-07
Sidst rettet: 18/11-07
Sidst rettet: 18/11-07
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
19-11-2007 kl. 08:26
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
20-11-2007 kl. 09:17
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
21-11-2007 kl. 12:46
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
29-11-2007 kl. 10:22
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
30-11-2007 kl. 08:17
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
03-12-2007 kl. 10:01
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
10-12-2007 kl. 13:04
Er der da ikke en i dette forum som kan komme med de vise sten, jeg vil dog prøve at rense MAF føleren, som en har forslået, for at se om det hjælper.
Er jeg bare så uheldig at jeg har fået en med den dårlige egenskab ud af en bunke TDCI mondeoér ?
Profil slettet
10-12-2007 kl. 16:57
Så se at få lavet en kompressionsprøve på bilen
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
10-12-2007 kl. 19:06
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
13-12-2007 kl. 13:34
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre Mondeo TDCI ejere, uden at de har et egentlig svar, der oplever det samme hakkeri.
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
13-12-2007 kl. 13:34
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre Mondeo TDCI ejere, uden at de har et egentlig svar, der oplever det samme hakkeri.
Sidst rettet: 13/12-07
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
14-12-2007 kl. 10:43
En anden teori kunne være temperatur føleren til motorstyringen, da det kun er når den er varm, problemet er der, når den er kold kører kører den perfekt
Sidst rettet: 14/12-07
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
17-12-2007 kl. 08:28
Jeg havde nu aldrig nogen sinde tænkt mig selv at pille ved motoren det lader jeg specialister om, men når det så er sagt så ligger min tiltro til værkstedet et meget lille sted, for hvis de ikke kan se nogen fejl på computeren så fejler den ingen ting, så min holdning er lidt at man mange gange selv skal vide hvad der kan være årsagen til fejlen.
Mht det at køre i 6. gear ved 80 km/t, 6. gear er ment som et overgear til motorvejs kørsels ved 110-120 km/t, det er da kun fordi den er chippet til 170 hk at den kan klare det noget længere nede, men 80 det er lige lavt nok, det er jo ikke nogen lastbil :-)
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
18-12-2007 kl. 09:24
Det er sætningen (apparently fixes flatspot @ 1800-220rpm as well)...... jeg hæfter mig ved !
Er der nogen Ford mekker i dette forum som kan sige noget om chancerne for at finde denne fix, jeg kan se i forummet at der er mange hovedsagelig englændere der har fået opdateringen på, hvor det har løst problemet, men der er også en fra Norge, og hvis Norge kan så kan Danmark vel også !
For those interested, the fix has been sent out to dealers in the way of a Special Service Message (number 1223). It lists the parts below as a fix for Black Smoke under Hard Acceleration (apparently fixes flatspot @ 1800-220rpm as well)......The Finis code is for a modified EGR (exhaust gas recirculation) valve.
1333572 115PS manual transmission, Emission level 3
1333574 130PS manual transmission, Emission level 3
1333574 115/130PS 5speed Automatic, Emission level 3
1333575 115/130PS Emission level
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
19-12-2007 kl. 08:31
Man kan IKKE snakke om "fed blanding" i forbindelse med en dieselmotor. Alle dieselmotorer kører med luftoverskud - se om du kan finde et gasspjæld i dit motorrum (hvad enten du kigger i lastbilen eller i mondeoen). Dvs. at en dieselmotor virker som en "lean-burn" motor over stort set hele belastningsområdet (bortset fra fuld gas) - og det er hovedsagelig dette, der gør dieselmotoren så økonomisk.
Det er rigtigt, at man kan tale om en "choker-anordning" på en dieselmotor, men dette gøres ved at man forskyder indsprøjtningstidspunktet til den tidlige side - derfor lyder en kold dieselmotor lidt grimt.
Din oplevelse af at en transit ændrede motorgang efter en opdatering af software'en er jo ikke så underlig, da det er motorcomputeren der styrer både indsprøjtningsmængde og -tidspunkt m.m. Med andre ord kan man altså få lige netop den motorgang man vil, afhængig af hvilken software man lægger i computeren. Det er selvfølgelig underligt at Ford releaser en software som medfører væsentlig dårligere gang, men dette kan være konsekvensen for f.eks. at opnå bedre miljøtal...
Bo:
Hvis hakkeriet skyldtes en fejl i softwaren, burde den forsvinde ved en professionel chiptuning. Dog sker indsprøjtningsstyringen på baggrund af et antal sensorer (temperatur, krumtappossition m.v.) og en defekt sensor kan derfor lave rod i mange ting, men sådan en fejl bliver normalt opdaget og kan udlæses fra motorcomputeren.
En har foreslået, at manglende kompression kunne være årsagen, men det tror jeg ikke umiddelbart på. Normalt er kompressionen lavest ved kold motor, da tolerancerne i motoren er størst her. Derfor medfører dårlig kompression normalt startbesvær.
Jeg hælder mere til en tilsodet EGR, som ofte er kraftigt tilsodet efter 180.000 km. EGR'en (returgas ventil) skal netop skifte stilling og sikre ren luft til motoren i stedet for returgas, når du har kørt stille og pludselig træder på speederen. Hvis den er tilsodet, går den trægt, og derfor går der et par sekunder, før motoren får den ilt, den har brug for, for at levere de kræfter du ønsker. Konsekvensen ved en tilsodet EGR er også, at man ved hårdt speedertryk får en kortvarig kraftig røgudvikling, fordi der ikke er ilt nok tilstede til en ordentlig forbrænding. EGR-positionen er på nyere biler er styret af motorcomputeren, og som dit seneste indlæg viser, ser det ud til, at Ford har frigivet en software, hvor denne styringen er ændret...
Muligvis kan fejlen også skyldes en tilsodet geometri-mekanisme i VTG-turboladeren, så denne også er langsom om at tilpasse sig driftstilstanden...
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
19-12-2007 kl. 09:06
Mht EGR ventilen så havde jeg den løsnet i aftes, ikke helt afmonteret kun så jeg lige kunne kigge igennem dem, den var nu ikke sodet væsentlig som man tit ser, ved ikke hvor meget der skal til. Vil prøve at blænde vacuum slangen af, ved at det har løst problemet for andre.
Et andet svar nævner også noget med en slange til Tourboen, måske alt er i spil..... men endnu engang tak for dit svar det var konstruktivt !
Sidst rettet: 19/12-07
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
19-12-2007 kl. 09:34
Ja prøv at koble EGR'en fra, så er du ikke i tvivl om det er den der giver fejlen.
En kollega havde samme problem, og her fjernede vi bare stikket til EGR'en, så forsvandt både røg og tøven. Men vær opmærksom på, at frakobling af EGR'en kan give en fejlmelding i motorcomputeren (afhængig af bilens alder).
En vacuumslange til turboen kan også være årsagen - VTG-turboen er oftest vacuum aktiveret...
Held og lykke, og lad os endelig høre om du får fjernet fejlen...
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
19-12-2007 kl. 09:52
En ting der undrede mig lidt var at da jeg kiggede igennem den i aftes var den åben skal den være det når motoren er kold, er et ikke først når udstødnings gasserne er varme at den skal åbne, eller tager jeg helt fejl
Mht frakobling så har jeg set på den engelske mondeo side som jeg før har omtalt at de sætter er kugle fra f. eks et kugleleje ned på stydsen til vacuum slangen inden slangen sættes på for at lukke af for vacuum.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
19-12-2007 kl. 10:59
Du kan kun regne med ventilens stilling når motoren er startet (og der er signal fra computeren samt vacuum til stede). Men ellers skal EGR'en stå i en position, så udstødningsgassen recirkuleres, uanset om motoren er kold eller varm, bare lasten er lav (med andre ord skal EGR'en kun afbryde for recirkulationen ved høj last, hvor der er brug for max ilt).
Faktisk er det den eneste fordel ved EGR-systemet (ud over renere udstødningsgas) at recirkulationen af udstødningsgas hjælper til en hurtigere opvarmning ved koldstart.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
20-12-2007 kl. 10:22
En anden ting er, at en diesel (med turbo) er mest effektiv, når turboen er aktiv, og det er den ikke ved 1500 omdrejninger...
Angående tilsodning, så er der selvfølgelig ikke meget "gennemtræk" i motoren ved så lavt et omdrejningstal, men luftmassemåleren skal nok sørge for at begrænse mængden af indsprøjtet diesel, så forbrændingen sker fundstændigt...
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
20-12-2007 kl. 10:34
Sidst rettet: 20/12-07
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
21-12-2007 kl. 07:45
Kan du evt. se hvorfra EGR-vacuumslangen kommer - jeg gætter på, at der må sidde en elektronisk styret ventil et sted, så motorcomputeren derigennem kan styre EGR'en. Hvis du kan finde den, hjælper det måske at pille stikket her af - men regn med at der logges en fejl...
Erik det er da helt rigtigt, at specielt en dieselmotor skal køres ved lave omdr. for at opnå god økonomi og lang levetid, men der er stadig forskel på en 12-liters lastbilmotor og en 2-liters personbilmotor - se bare hvornår det røde felt i omdrejningsmåleren starter: Ca 2000 i lastbilen og 4500 i personbilen - dvs. at hvor lastbilen måske kører optimalt allerede ved 1000 omdr., skal personbilen måske op på 2000. Dette skyldes at turbo, manifold m.m. på lastbilen er optimeret til at fylde cylindrene maksimalt (og dermed give maksimalt moment) allerede ved 1000 omdr.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
21-12-2007 kl. 08:02
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
21-12-2007 kl. 09:05
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
21-12-2007 kl. 12:10
Har du snakket med Ford ang. den specielle software og modificeret EGR, som omtalt på den engelske side - måske dette løser problemet lovligt...
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
21-12-2007 kl. 12:19
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
03-01-2008 kl. 09:20
Jeg har fået fjernet hakkeriet, brugte et par timer på at afmontere EGR ventilen her mellem jul og nytår, lavede en blænplade så den ikke tager udstødnings gas med ind i indsugningen, det fjernede problemet øjblikkelig.
Den eneste ulempe her om vinteren er at den er langsommere til at blive varm, men det kompenserer jeg bare med motorvarmeren så.
Hvis der findes Mondeo ejere derude som ønsker en vejledning, kan i give mig Jeres mail adresse så kan jeg maile nogle billeder.
Det blev til et rimelig langt indlæg, og jeg vil hermed takke alle som har bidraget med svar.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
04-01-2008 kl. 12:28
Ang. økonomi og omdrejningstal - se dette:
http://www.fordpowerproducts.com/FordPowerProducts/pdf/ZSD_Sales_Leaflet_4_2003.pdf
På side 2 findes grafer. Øverst for moment/effekt og nederst for økonomi. Læg mærke til at øko-graferne har minimum ca. hvor moment har maksimum (altså hvor turboen arbejder mest effektivt).
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
04-01-2008 kl. 12:56
Jeg syntes ikke lige at jeg kan åbne dit link...
Sidst rettet: 4/1-08
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
07-01-2008 kl. 08:56
Der er ingen effekt forrringelse overhovedet, tværtimod vil jeg sige, så det at intercoler bliver sat ud af funktion, tror jeg ikke.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
07-01-2008 kl. 10:22
http://mecanicavirtual.iespana.es/imagesartic1/egr-tdi-anima.gif
Angående tidligere link til effekt/moment/økonomi kurver - prøv denne i stedet:
http://www.fordpowerproducts.com/FordPowerProducts/pdf/ZSD_Sales_Leaflet_4_2003.pdf
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
07-01-2008 kl. 12:22
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
27-02-2008 kl. 08:22
Sidst rettet: 5/3-08
Gert Smed
bruger siden
13-08-2007
21-11-2015 kl. 21:43
Finn Lauritsen
bruger siden
17-02-2015
skrev:
Hvis vejlingen findes endnu vil jeg gerne have den.. TAK
Der er nogle tuningsfirmaer som kan deaktivere egr ventilen.