Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Lys og lovgivning

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

26-02-2015 kl. 14:58

Hermed service til bilister, som tog kørekort i oldtiden eller i et u-land.

Følgende lygteføring er forbudt:

1. Nærlys+tågelys i byområde er forbudt 365/24/7 dvs. ALTID! Gælder også taxaer.

2. Nærlys+tågelys på landeveje og motorveje er forbudt, når det ikke er tåget/meget dårlig sigt dvs. i praksis næsten altid.
Som fingerregel er tågelygter kun tilladt, hvis det er uforsvarligt at køre med normal hastighed eller deromkring. Tågelygter oplyser vejen kraftigt tæt på bilen, så man har alligevel ingen glæde af tågelys ved høj hastighed...

3. Positionslys+tågelygter er forbudt på andre tidsrum end normalt dagslys, men hvorfor overhovedet bruge denne kombination?

4. slettet

5. Slukkede baglygter er forbudt på andre tidsrum end normalt dagslys.

6. Nærlys+kørelys er muligvis tilladt, men hvorfor ikke bare slukke kørelyset, som alligevel blot er markeringslys, der ikke oplyser vejen og dermed er nyttesløst i mørke? (hvorfor slukker bilen ikke auomatisk kørelys i mørke?)

Overskridelse straffes med 1000 kr i bøde.

Jeg er ikke regelrytter, men jeg bliver genereret/blændet af overbelysning - særligt i mørke. Kald mig bare lysfølsom, men sådan er det, og måske er jeg ikke alene.

Hvis man er uenig i færdselsloven, kan man gå ind i politik eller stemme på politikere, der synes, at tågelys i ikke-tåget vejr burde være tilladt...

Dette indlæg blev 26-02-2015 15:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

26-02-2015 kl. 19:02

Helt enig, sluk de #%}{]! tågelygter.

Dog også en kommentar, jeg oplever at det oftest er unge "Briantyper" der syntes der smart ud (tænker jeg)

Profil slettet

Profil slettet

26-02-2015 kl. 19:15

Jeg kører gerne i mørke mange Renault modeller har defekt lys.

Profil slettet

Profil slettet

26-02-2015 kl. 20:06

Kan ikke rigtigt se det er et problem at bilister kører med lys. Meget værre er det at rigtig mange franske bilmærker kører med adskillige defekte lygter.
Dog skal nævnes at Opel Insignias xenon lygter blænder modbydeligt.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2015 kl. 21:52

Julius Granberg

bruger siden
07-08-2013

skrev:
Kan ikke rigtigt se det er et problem at bilister kører med lys. Meget værre er det at rigtig mange franske bilmærker kører med adskillige defekte lygter.
Dog skal nævnes at Opel Insignias xenon lygter blænder modbydeligt.

Det er desværre ikke kun franske biler, der kører med dårligt lys.

Jeg undres mere over, om der ikke er en advarselslampe for defekt lys på moderne biler.
Eller er folk bare ligeglade.

Hilsen Lars

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

27-02-2015 kl. 10:35

Bonusinfo:

Det er også ulovligt at tænde havariblinket i nødsporet (og alle andre steder udenfor selve vognbanerne). Årsagen er selvfølgelig at undgå blænding, forvirring og overflødig opmærksomhed - særligt i mørke.

I stedet for havariblink skal advarselstrekanten placeres mindst 100 m før det havarerede køretøj.

Det er selvfølgelig også ulovligt - og overflødigt - at tænde havariblinket ved standsning og parkering. Jeg så fornyligt en bil med havariblink i byen få en parkeringsbøde, da havariblinket ikke definerer af- og pålæsning.

http://www.b.dk/danmark/parkering-eller-af-og-paalaesning

Dette indlæg blev 27-02-2015 15:15 redigeret af dets forfatter.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

27-02-2015 kl. 11:14

I samme forbindelse kunne nævnes, at der ikke er behov for at holde med blinklyset i gang til højre, når man har forladt vejen og holder stille på rasteplads eller i P-lomme.

Man blinker til venstre, inden man kører ud på vejen igen - det er tilstrækkeligt.

Unødvendigt blinkeri er, som nævnt ovenfor, kun med til at fjerne fokus fra trafikken på vejen.

Et gult blinklys til højre forude ligner i mørke en bil, som skal til at forlade vejen.

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

27-02-2015 kl. 15:17

Det er unødvendigt at bruge blinklyset ved sammenfletning ind på motorvejen, men hvorfor gør de fleste det så alligevel? (90 %?)

Det er ikke ulovligt, men det er overflødigt, og i værste fald forvirrer man sine medtrafikanter til at tro, at man også skifter vognbane.

Dette indlæg blev 27-02-2015 15:18 redigeret af dets forfatter.