Bilbasen Forum
Ladestander ved gammelt hus? Er der en elektriker til stede? :-)
Filip Pedersen
bruger siden
23-04-2019
23-04-2021 kl. 12:58
Efter at have regnet noget på det må jeg dog erkende at der er ret meget at spare på at købe en elbil istedet, ift. driftsomkostninger. Det eneste problem jeg har er dog, at vi først står og skal overtage vores nyindkøbte hus om en 3 mdr, og jeg ikke helt ved om dets elinstallation vil kunne trække en ladestander fra clever derhjemme? Det er et relativt gammelt hus fra en 1880, men uden de store problemer på el-tilstandsrapporten (det betyder nu nok ikke det store her alligevel). Huset skal rives ned om en 2-3 år, så umiddelbart behøver kablerne heller ikke graves ned udenfor medmindre der er behov for det..
Nogen der har erfaring med huse hvor installationen ikke har kunnet trække en ladestander, og hvor meget det evt ville koste at rette?
J R
bruger siden
13-12-2013
23-04-2021 kl. 13:58
Sådan gjorde vi, idet vores måler sidder i garagen, som står frit, og selve installationen sider i bryggers. Der er så en seperat sikrings gruppe opsat kort før lader. Den koster kassen, men det spiller max.
Træk 6x4 kabler ellers vil Clever og andre leverandører ikke acceptere installationen. Husk der skal være jævn god jordforbindelse....... er ikke elektriker, men mener han snakkede om noget med 50 ohm.
PS: Cool du har luret systemet, du kommer til at spare vanvittigt med penge.
Dette indlæg blev 24-04-2021 06:12 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2021 kl. 18:38
Installation er inklusiv i Clever pakken, også med en ny gruppe på eltavlen og kabeltræk etc. så tror der er en ok chance for at det du skal bruge er med i pakken (Men der kan være opkrævning for nogle ekstraydelser).
Men prøv da at tage en snak med Clever
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
29-04-2021 kl. 06:35
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jo, det er meget anderledes. Alm. biler gennemgår småforbedringer som en del af en løbende udvikling. En batteribil idag er groft sagt en prototype - et ufærdigt produkt, og der må forventes markante forbedringer over de næste år, hvis de skal nå en markedsandel på mere end de ca. 1½ %, de har idag.
De de 1,5% har de vist allerede klaret i dag.
I følge Bilmagasinet:
"I de første tre måneder af 2021 havde 24 pct. af de nye biler ladestik, mens tallet kun var 8,5 pct. året før."
Det tal omfatter både rene elbiler og Plug in Hybrider.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
29-04-2021 kl. 11:34
Bare fordi den har et lille batteri og kan rulle 35 km på el med en hastighed
under, ja er det 60 eller 80 km/t, så skal de biler jo ikke med i gruppen af
grønne el batteri biler - bare min mening :)
J R
bruger siden
13-12-2013
29-04-2021 kl. 16:00
Alle anerkendte forskere regner på det lille ubetydelige regnestykke med ganske mange ubekendte og udtaler at fossilt er mindre grønt.
Men der er nogen selvudnævnte profeter, uden reel forskningsmæssig uddannelse, som har brugt 12 minutter på at lave et modsat regnestykke.
Jeg har ikke evnerne til at regne det ud, og må forlige mig med anerkendte forskeres udkomme.
Filip Pedersen
bruger siden
23-04-2019
30-04-2021 kl. 13:50
N SS
bruger siden
27-04-2021
skrev:
OffTopic : Må man høre hvilke elbiler du har i tankerne i stedet for dieselbilen?
Jeg kiggede lidt på den nye Hyundai Ioniq 5 faktisk! Har dog købt dieselbilen nu, og så følger jeg lidt med i udviklingen det næste år :-)
Og K S!, jeg er enig i at det er et stort regnestykke med mange ubekendte. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig for batterierne, for i takt med at der produceres flere og flere, vil der jo uden tvivl også dukke nye teknologier op som gør at de kan laves/afskaffes bedre rent miljømæssigt.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-04-2021 kl. 15:40
Men så KS! jo sende en venlig tanke til fjolserne der er firstmover, istedet for lastmover.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
30-04-2021 kl. 16:20