Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indregristreringssyn af Morris Mini fra Tyskland

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 07:46

Vi er kommet i et alvorligt problem, med vores mini. Den er købt i tyskland, og skulle derfor regristreres i dk. I FDM's synshal dumpede de den på det kriterie at den forurenede for meget. Fair nok. Vi sætter en ny motor i og kører til syn igen, vel og mærke med en bil som at værkstedets synsmand er blevet godkendt. MEN MEN MEN, FDM's synshal i esbjerg dumper den endnu engang fordi de mener at de forurener for meget da det kun er 2 vejs katalysator som sidder på bilen, selvom at bilen overholder forureningsprocenten. Deres nye krav er at der skal en tre vejs katalysator på. Vi undersøger mulighederne, og finder ud af at den fabrik som lavede dette til Morris mini ers stoppet med at producerer for mange år tilbage, og vi kan ikke støve noget op nogen steder, hverken i DK, Tyskland eller England. Nu stå vi her med en kanon flot og velholdt mini uden nogen som helst skavanker, og kan ikke få bilen synet pga. en magtsyg synsmand i en FDM synshal i Esbjerg. Hvad gør man i sådan en situation?? Nogen råd??

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

25-06-2007 kl. 08:12

Spørgsmål: Hvor gammel er bilen, har du det europæiske typegodkendelses nummer, er bilen standard produceret 2 vejs kat, har du prøvet en anden synshal. Alternativt kan du altid kontakte færdelsstyrelsen for nærmere information.

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 08:27

Bilen er fra 91, oprindeligt fra 72, men er blevet total renoveret til en 91. Vi kan ikke få hjælp i andre synshaller, da de har skrevet det ind i dens papirer. Den er eftermonteret med den 2 vejs Kat. Typegodkendelsesnummeret ved jeg ikke, det undersøger jeg lige.

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 12:41

Ældre biler kan skam også sagtens godkendes hos FDM, hvis en bil er iorden iht synsbestemmelserne kan det jo være ligegyldig hvor man kører til syn :-)

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 12:43

Jeg vil foreslå du tager kontakt til den synsansvarlige hos FDM, for at få svar på hvad du evt kan gøre... Hvis reglerne er sådan er det jo ikke synsmandens skyld

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2007 kl. 16:06

Nu er det sådan at jeg kun blev oplyst at at jeg skulle sætte nyere motor i, så den kom under forureningsprocenten. De kunne da i det mindste have oplyst mig ordentligt... ! Og jo de er magtsyge, mange af dem er... Til orientering er der biler med 2 vejs katalysator som er godkendt...

Profil slettet

Profil slettet

26-06-2007 kl. 07:54

Nu har det jo altid været sådan at nyrere biler hurtigere går igennem et syn idet der jo som regel ikke er meget at gå efter:-) Ud fra mit syn er det kun rimeligt at en bil af ældre årgang tager lidt længere tid at gennemgå, selvfølgelig ikke 40min :-) Den dag man går ud og køber en ældre nysynet bil ville jeg da ihvertfald blive ked af hvis den var fyldt med fejl :-) Mig bekendt er det bestemt ikke kun FDM der har evt magtfulde synsfolk, man skal ikke rede alle over en kam .-) blot min mening