Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Import af el-bil. Polestar 2 eller let brugt Tesla Model 3.

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

01-04-2020 kl. 18:23

Nogen herinde der har undersøgt mulighederne for at bestille en Polestar 2 med henblik på privat indregistrering i Danmark?, selvom den ikke markedsføres i Danmark. Kunne være rart at få en el-bil på plader inden nytår. Afgiftsstigningen selvfølgelig blive udsat i større eller mindre omfang - men er ret overbevist om, at el-bilerne i 400-600.000 kommer til at stige til nytår.

Alternativt kunne en let brugt Tesla Model 3 fra Norge eller Tyskland friste, Dens bagsæde sidder bare for lavt, og den kan ikke fåes med Matrix-lygter.
Nogen der har erfaring med sådan et projekt og omkostningerne. (Ved godt der skal både moms og told på fra Norge, men er lidt nysgerrig på konkrete eksempler på samlede omkostninger)

PS: Nogen der har erfaring med støjdæmpning af dækstøj på Tesla 3? Den er noget påtrængende, hvis ikke asfalten er af den helt glatte slags.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-04-2020 kl. 21:37

Rygtet siger man kan bestille en Polestar 2 ved nogen danske volvo forhandlere som parallel importerer fra tysk volvo forhandler.

Mener at have hørt Pedersen og nielsen i AAL har bestilt nogen stykker i tyskland. Men har ingen hard evidence.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-04-2020 kl. 11:18

Støjen er påtrængende fordi den ikke overdøves af den fossil motor.

Men jeg bemærker at jeg kan nøjes med at have musik og taleradio på et væsentlig lavere niveau end i nr.2 bilen som er en mercedes C klasse 2015. Det er alt andet lige meget behageligt. Selvom den satme kan spille max hvis man ønsker.

Har imod Tesla's anbefaling undervognsbehandlet vores inklusiv lyddæmpning hos Dinitrol.
Umiddelbart er eneste effect at lyden måske er lidt mørkere eller dybere end tidligere. DB mæssigt tænker jeg ikke der er forskel.

Har dertil i weekenden monteret ekstra gummiliste rundt dørene. Ligesom på highend mærker så er der nu dobbelt gummilister. Grundet corona er det begrænset hvor meget den er blevet kørt i siden.

Bedste dæmpning hidtil har været michelin alpin 5 vinterdæk de er direkte ninja, specielt hvis asfalten er der til. Eks er det tydeligt hvis du kommer med 90+ på motorvejsudkørseleln fra AAL syd og kommer på det nye asfalt ved de nye til og afkørsler.
Alpin 5 er mere støjsvag end de originale michelin sommerdæk med skum inserts i dækkene.

Ved almindelige bykørsel er det meget begrænset du hører.

Ha ha kommer i tanke om jeg var på landet igår for at hente datteren, der var en cykelist med hele udstyret karbon stel und alles, som 200 meter længere henne lige var af cyklen og hoppede på jernhesten igen, men så lå midt på den forholdsvis smalle vej ude på landet. Kunne ikke se om han havde musik i ørene, men han opdagede ikke jeg lå med 25 kmt bag ham 2-300 meter inden han drejde af.


PS afgiftstigningen er meget begrænset i det prisleje. 15-30.000 kr.

Dette indlæg blev 02-04-2020 11:28 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-04-2020 kl. 14:11

Nåh men så må vores mercer være fejlbehæftiget. Kører straks ind til Hessel og forlanger en udbedring.

Vil du fortælle mig du ikke kan høre motoren ved accelleration og 130 kmt på motorvejen. Så tænker jeg du skulle prøve en bil uden fossilmotor.

Nåh nej, det er jo ikke nødvendigt for du har læst en tysk artikel derom.

Dette indlæg blev 02-04-2020 14:21 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-04-2020 kl. 14:50

Altså en el drevet bil er jo den rene miljø synder på motorvejen også ;-) Conti har altid været de bedste dæk til at nedbringe støj !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

02-04-2020 kl. 15:23

Så vidt jeg er orienteret fra FDM/Berlingske stiger en Tesla 3 Long Range 132.000 til nytår, hvis ikke der laves om på registreringsafgiften igen....VW ID3 midrange, med lavt udstyr stiger ca. 34 K. Men vi må da håbe det ikke går så galt.

Mht dæk, Michelin Primacy har jeg gode erfaringer med støjmæssigt - i hvert fald efter skift fra slidte Contiér. Men andre udgaver af Michelin kan nok være mere støjende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

02-04-2020 kl. 21:55

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - de gamle MB-dieseler - specielt de 4-cyl. - er ret ukultiverede og støjende, men bortset fra det, udgør acceleration vel ca. 1 % af tiden på motorvejen - og det er ikke dér, du er mest generet af støjen. Det er ved konstant fart, hvor kun hjul- og vindstøj kommer igennem.



Jeg ved, ikke, hvor du har din besættelse af tyske blade fra, men måske du skulle få dig et abonnement et sted. Jeg kan desværre ikke anbefale nogen, da jeg ikke selv har abonnement, men informationssøgning er generelt ganske nyttigt - du skulle prøve det.



Men jo, jeg har da prøvet flere biler med kulfyret motor - og jo, der er da ingen motorstøj, og en fin acceleration, men det ændrer desværre ikke ved, at de har andre markante mangler som følge af, at de endnu kun er i betatest - i bedste fald.

"men informationssøgning er generelt ganske nyttigt - du skulle prøve det."

Ligesom da du påstod at en C-hr var lavet på en Yaris platform??

Det med at sætte sig ind i tingene er da ellers ikke din spidskompetance

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-04-2020 kl. 22:06

Ingen med fornuft køber el bil, før det hele er på plads, med rigelig med opladnings standere, og en markant lavere pris ! De næste 5år vil i se en langt bedre produktion af både batterier og biler ! så dem der køber nu bliver snydt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-04-2020 kl. 08:03

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - de gamle MB-dieseler - specielt de 4-cyl. - er ret ukultiverede og støjende, men bortset fra det, udgør acceleration vel ca. 1 % af tiden på motorvejen - og det er ikke dér, du er mest generet af støjen. Det er ved konstant fart, hvor kun hjul- og vindstøj kommer igennem.



Jeg ved, ikke, hvor du har din besættelse af tyske blade fra, men måske du skulle få dig et abonnement et sted. Jeg kan desværre ikke anbefale nogen, da jeg ikke selv har abonnement, men informationssøgning er generelt ganske nyttigt - du skulle prøve det.



Men jo, jeg har da prøvet flere biler med kulfyret motor - og jo, der er da ingen motorstøj, og en fin acceleration, men det ændrer desværre ikke ved, at de har andre markante mangler som følge af, at de endnu kun er i betatest - i bedste fald.

Ja men ikke noget nyere end 2012, har du selv oplyst tidligere.

Forøvrigt er det en benziner vi har ikke en "gammel 4 cylindret diesel"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

03-04-2020 kl. 21:22

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - jeg har en enkelt gang stolet på en forkert kilde - du gør det til gengæld konsekvent, så du skal vist ikke råbe for højt ...

Kilden du selv henviste til fejlede skam ikke noget - men i din iver for at nedgøre andres bil valg glemte du at læse OG forstå hvad der var du selv henviste til.

Har du nogle eksempler på det du skriver, om at jeg konsekvent stoler på forkerte kilder?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

04-04-2020 kl. 16:12

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Din eneste "sandhed" er reklamer fra Toyota - ikke ligefrem en troværdig, uafhængig kilde. Der findes faktisk en verden, der er helt uafhængig af Toyota, uafhængige tests, producenter af fine biler med bedre teknologi end Toyota etc. - du går glip af meget.



Det er dog ikke relevant i denne tråd, så måske du skulle fokusere på emnet istedet for personhetz af dem, der ikke ukritisk deler dine næsegrus beundring af Toyota?

Altså ingen kongrete eksempler - suk!

Min informationssøgning begrænser sig ikke til hvad jeg læser i bilblade eller finder på nettet.
Jeg bruger hellere lidt ekstra tid på at prøvekøre de modeller jeg udtaler mig om, men sådan er vi to jo blot forskellige

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

04-04-2020 kl. 18:01

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du er begrænset til at tro at alt, hvad Toyota (som du jo tilbeder) siger og skriver, er det eneste rigtige. At du prøvekører flere Toyota'er for at bekræfte din tro, gør det ikke mere brugbart.



Så ja, vi er forskellige, da jeg ikke har et yndlingsmærke, men sætter mig ind i tingene - og erkender fordele og ulemper ved de forskellige biler.

Du har ret i at jeg har sat mig mest ind i Toyota og især deres Hybrid modeller - men rene elbiler syntes jeg også er ret interessante, og dem har Toyota mig bekendt ingen af - i hvertald ikke på det danske marked.

Til gengæld kritiserer jeg ikke konsekvent andres bilvalg, uanset om de er interesserede i Chevrolet, Saab, Hybrid eller elbiler.
Men jeg har dog bemærket at dine kritiske indlæg om VW's (ifølge dig) ringe kvalitet, rust problemer og alt for høje prissætning, helt er forstummet efter at du selv har købt en VW

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

05-04-2020 kl. 14:03

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Der tager du (igen) fejl.



Jeg forholder mig kriitisk til,hvad der er på markedet, og når nogen spørger om hjælp, giver jeg et ærligt svar. Det er ikke at kritisere andres valg. At du har valgt at kaste din kærlighed på Toyota hybrid, betyder ikke, at andre ikke må forholde sig kritisk til dem - og uanset, hvordan du vender og drejer det, er CVT og de momentløse motorer ikke populære hos alle. Tilsvarende er der en risiko ved at købe biler fra lukkede fabrikker - og det bør en potentiel køber selvfølgelig vide.



Jeg fortæller også meget gerne om rustproblemerne på 1. generation Touran og en del Passat'er. Jeg fortæller også gerne om en høj prissætning på VW generelt ifht. konkurrenterne - det vil du også kunne se, hvis du kigger på mine svar. Det har ikke forandret sig blot fordi jeg har købt en VW. Som altid, når vi vælger bil, er det en afvejning af, hvad der pt. er bedst på markedet af den biltype, vi kigger efter. På det danske marked er der pt. kun 2 valgmuligheder, når vi taler denne biltype: VW California og MB Marco Polo. Sidstnævnte har vi haft dårlige erfaringer med (som jeg også har beskrevet herinde), så nu prøver vi, om VW gør det bedre. Den lagde ud med 3 sjuskefejl fra fabrikken, og de er løst på garantien. Herefter har det ikke været yderligere på det første år/25.000km. Det er for tidligt at udtale sig om rust - men tidligere generationer har haft udfordringer ved hævetaget, som (angiveligt) skulle være løst nu.

Det er jo fint at du gerne vil give et ærligt svar, men når du udtaler dig om biler du ikke har kørt i - og nogen gange ikke engang har siddet i, så klinger det hult i mine ører.

Om din kritik af VW er ligeså massiv som før du selv købte en, må være op til de andre brugere af forummet at vurdere - jeg kan blot konstatere af din kritik af VW er aftaget kraftigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

08-04-2020 kl. 20:00

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Ja, du tåler jo ikke kritik af Toyota, så desperationen har ingen grænser. Når jeg kritiserer Toyotas CVT er det efter at have kørt dem og med adskillige testkørere, der når samme resultat.



Din personhetz er imponerende - den er tydeligvis ikke aftaget.

Jeg forholder mig til de indlæg, der kommer - og jeg har ikke ændret holdning undervejs. Det gælder såvel Toyota som VW (og vi har som bekendt begge mærker). At du er så forblændet af at skulle genere mig for at forsvare din elskede Toyota, kan jeg ikke tage seriøst.

Nu handlede tråden ikke om Toyota's (e-)cvt gear, men det er igen et glimrende eksempel på at du kritiserer noget som du kun selv har ringe erfaring med - du har jo engang prøvet en ældre Yaris Hybrid, men mig bekendt hverken en Rav 4, Corolla eller C-hr i Hybrid - og alligevel mener du at du er kompetent til at "rådgive/advare" folk om disse biler, blot fordi du har læst om dem i tests.
Jeg prøver i stedet selv de biler jeg rådgiver eller advarer andre om - og jeg lytter også selv hellere til dem der har reel erfaring med bilerne, end dem der blot bidrager i forum med "støj"

Derudover er det da morsomt at du nu måtte bide i det sure æble og købe en VW, når du indtil nu har advaret så heftigt imod dem - men jeg kan godt se dit dilemma, når du nu vælger at køre rundt i en krydsning mellem en campingvogn og en kassevogn, så er valgmulighederne ikke så store, og du må så vælge det du finder mindst ubehageligt.

Så kan det jo også være at hvis du en dag fik behov for en lækker, støjsvag, og hurtig bil, at du så (igen) måtte sluge en kamel og denne gang købe en Tesla 3?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-04-2020 kl. 18:12

Så er det jo heldigt der ikke er nogen af os der kører i ældre biler mere.

Jeg har også overstået min værnepligt på 25 år i 15+ år gamle slæder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

11-04-2020 kl. 18:41

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Gad vide, hvorfor samtlige test fremhæver, at Toyotas CVT er en stor ulempe, kilde til støj og gene? Fordi de alle tager fejl, og kun du og din afgud, Toyota, har ret?



Du kan jo åbenbart ikke læse, så jeg skal gerne gentage, at jeg har skam har prøvet flere varianter - og da grundkonstruktionen er den samme, er den eneste forskel, hvor godt støjen fra dem er dæmpet. De lidt kraftigere benzinmotorer kan reducere generne en smule, men grundkonstruktionen er stadig forkert - og det ændres ikke før Toyota skifter filosofi og får mere momentstærke motorer og bedre gearkonstruktion (dvs. dropper CVT). Det sker nok næppe før hybriderne alligevel er opgivet.



Hvis du havde kunne læse, ville du have opdaget, at jeg aldrig har advaret mod at købe VW generelt. Jeg har skrevet, at de hverken er bedre eller dårligere end andre husholdningsbiler - bare dyrere. Det gælder stadig. Jeg har advaret mod tidligere Passat og Touran, der havde problemer med rust, og visse TSI hhv. TDI (PD) har deres udfordringer. Endnu ældre versioner af Passat havde mange børnesygdomme, men de biler er nu væk fra vejene og irrelevante her. Jeg har også tidligere skrevet, at jeg sagtens kunne finde på at købe en VW, hvis den nu passede bedst til ønskerne ifht. øvrige på markedet - for vi vælger bil ud fra, hvad der passer bedst til vores ønsker og ikke ud fra en tilbedelse af et bestemt mærke som visse andre. Intet forandret her. Så der er ikke bidt i sure æbler eller slugt kameler - det var et valg som alle de andre gange.



Din beskrivelse viser iøvrigt tydeligt, at du ikke har begreb om, hvad det handler om, men intet nyt i det. Men du har da ret i, at den ikke er hurtig med sine 150hk, men til gengæld yderst komfortabel med en støjsvag kørsel uden de hysteriske omdrejninger fra en Toyota CVT. At den så også kan en masse andet - og alligevel kan holde i en alm. P-bås er jo kun smart - hvis man er til den slags.



En Tesla 3 kommer næppe på matriklen - det er et for usikkert valg. Deres manglende erfaring i at bygge biler kan vise sig, når bilerne bliver ældre, men det må tiden vise.

"Samtlige test fremhæver, at Toyotas CVT er en stor ulempe" - det var godt nok mange, men okay - overdrivelse fremmer forståelsen.

Du skriver du har prøvet flere varianter? Har du prøvet den nyeste Prius, den nye Rav eller Corolla i Hybrid?

Jeg syntes gearet fungerer fint, og tilsyneladende er der også mange andre det også er fint tilfredse med det når man tænker på hvor mange hybridbiler der bliver solgt med det - og som sidegevinst skal man ikke tænke på vedligeholdelse, eller have ondt i maven over at det måske skulle gå i stykker, som man tidligere har set med automatgearkasserne hos nogle af deres konkurrenter - og det er måske også årsagen til at de er så udbredte i Taxa branchen?

Apropos mine manglende evner til at læse - var det ikke dig der vedhæftede et link der skulle "bevise" at en Yaris var bygget på en C-hr platform - måske du selv skulle øve dig lidt i at læse det du selv ligger op.

Det kunne være rart hvis du holdt dig til det du ved noget om og selv har afprøvet, fremfor blot at komme med gætværk og henvise til tests.
Hvis jeg selv skulle spørge om noget med Hybrid vil jeg foretrække at få svar fra enten en ejer eller tekniker på en sådan bil, ligesom hvis jeg gerne ville vide mere om elbiler, så er indlæg fra "J R" væsentlig mere interessante da han selv har en Tesla 3 og kan beskrive hvilke udfordringer og glæder han har med den.
Hvis jeg derimod ønskede at vide noget om hårdheden på madrasserne, eller rumindholdet i håndvasken på din campingvogn, så skal jeg nok henvende mig til dig - for dér er du jo mere på hjemmebane.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

13-04-2020 kl. 08:11

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Toyota benytter CVT i de nye såvel som de gamle modeller, og trods bedre lyddæmpning, ændrer det ikke ved de hysteriske omdrejninger og enerverende lydbillede, det medfører. At du ikke vil erkende det, demonstrerer med al tydelighed, hvorfor man skal lytte til uafhængige tests fremfor lovprisninger fra fanboys.



Toyotas CVT er driftsikkert - bl.a. som følge af momentsvage motorer - det har du ret i, men det er ikke årsagen til at nogle få taxaer kører med Prius. Det handler om at spille på et "grønt" image - ren markedsføring.

Hvilke Hybridbiler har du selv prøvet at køre (og her tænker jeg ikke på dem du blot har læst om i en tilfældig test, men rent faktisk selv har prøvekørt)?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

13-04-2020 kl. 22:11

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvorfor har du en PC? Du kan jo ikke bruge det, du læser til noget?

Du kan ikke bruge andres erfaringer?

Du kan ikke bruge uafhængige tests?

Du snakker udenom.
Hvilke Hybridbiler har du selv prøvet?
Baserer alle dine "erfaringer" sig da kun på en ældre Yaris Hybrid du har lånt med hjem en enkelt gang?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

14-04-2020 kl. 22:16

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Sorry, men jeg gider ikke lege med på din leg eftersom din præmis er helt i skoven, som jeg har forklaret dig til bevidstløshed.



Gå du nu bare tilbage til dit Toyota-alter og tilbed din gud. Så kan vi andre diskutere på et sagligt grundlag istedet.

Helt i orden.
Min præmis er at man selv prøver de biler man rådgiver andre om, så på det punkt er vi jo ikke enige.

Men du er da velkommen til at finde nogle at diskutere med der, som dig, kun læser test på nettet og kigger i bilmagasiner. Så diskuterer jeg videre med dem der har prøvet tingene af ude i det virkelige liv i stedet for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-07-2020 kl. 14:32

Sorry, det var en af mine kolleger der nævnte at fruen og ham havde været hos volvo forhandler og talt med en sælger er havde førstehåndsviden om paralle bestilling/import fra tyskland.
Han bor i AAL, og derfor antog jeg det var hos jer....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg