Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvordan har I de med El-biler

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

13-02-2021 kl. 11:11

Der er så megen snak om elbiler. Men hvordan er holdningen blandt fok.
Når man ser DR og læser politikken, så får man indtrykket af at ALLE bare vil have sådan en fætter.

Personligt ville det passe mig meget dårligt at skulle lade op, for hver 500-700 km, hvor man så holder stille på en eller anden dødsyg tankstation i 40 minutter, imod en dieseltankning på 2 minutter.

Dette indlæg blev 13-02-2021 11:11 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

13-02-2021 kl. 11:33

Er det et seriøst spørgsmål eller har du sat popcornene over?

Tankstations ideen er ikke så aktuel, med en elbil.
For dem der har mulighed for at lade hjemme (evt. på job) er bilen altid “tanket op” så det eneste tidspunkt der skal lades er, når man skal på langfart, hvilket de fleste trods alt ikke er så ofte.

Bor man på tredje sal med kantstensparkering med få/ingen ladere skal man måske ikke købe elbil lige nu (jeg ville vente).

Men der er naturligvis holdninger/praktiske forhold der taler for og imod

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-02-2021 kl. 11:36

Nu vil jeg lige nævne at jeg er pro el drift.

Når du snakker om at tanke, så skulle du prøve at time det. Du vil opdage at de 2 minutter reelt er 7-9 minutter fra du står ud af bilen til du sidder i den igen. Alt afhængig af om du vil have kvittering eller ej.
Tanker du 65 liter og kvittering, så tvivler jeg også på du når det på 9 minutter.

Når du snakker om 40 minutter på en "tankstation" altså ladestander. Så formoder jeg det er fordi du kører 500+ km på daglig basis, samt ikke har mulighed for at lade hjemme.

For kan du lade hjemme og ikke kører 500+ km om ikke dagligt, så jævnt tit, så kommer du ikke til at holde på ladestionen særligt tit.
Man kan også nøjes med et splash and dash, altså 5 minutter, for at komme hjem til egen stander.

Dertil så holder man 20--25 minutter på en hurtiglader. Det gør man fordi dit batteri lades ligesom du hælder din øl op.

Til en start hælder du langsomt og forsigtigt i få sekunder, indtil du har fundet ud af du rammer glasset, så hælder du som ind i hel..de, for når skum begynder at hælde mere og mere forsigtigt for øllet ikke skal skumme over kanten.

så de første 5 km, hælder du på roligt, så hælder du 300 km på sindssygt hurtigt(hvis du har valgt en stander der magter det) og så trapper den ned til næsten igenting de sidste kWt.

Hvis vi ser bort fra de 9 gange frem og til bage til Spanien i sommers(hvoraf de 4 gange var overnatning med opladning) samt de første 10 dage inden vores egen lader kom i drift. Så har vi ikke været på hurtiglader mere end måske 9-12 gange på 75.000 km på 22 måneder.

Reelt bruger vi ikke mere tid på at lade i dagligdagen og på tur, end vi gjorde med ICE biler på ugentlig basis.

MEN der er også ulemper. Kommer du hjem efter 450 km kørsel og ungerne skal køres til Hest, rugby, bedste og konen lige har købt en tingest på gul og gratis 100 km væk. JA så kan din hjemme lader ikke smide 300 km på straks. Men så må du holde ind på en hurtiglader i 12-14 minutter.

En Ionity lader smider 300 km på pakken på 12 minutter, og 430 km på 22 minutter.

Dertil er er det sindsygt billigt. fra 146 til 400 kr om måneden for 2-4000 km men med omvendt forhold, så ved 4000 km koster det 146 kr. og 400 ved 2000 km. Det er et mærkeligt system, men det er det folketinget har ønsket.

Dette indlæg blev 13-02-2021 11:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

13-02-2021 kl. 16:30

Gud bevare min diesel bil,der er jo ingen som vil høre snak om alle de miljø omkostninger der er ved fremstilling og afskaffelse af batterier,og der er vel også miljø omkostningen ved fremstilling af strøm,så når alt kommer til at er det nok ikke værre at køre på diesel end på andre energikilder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

13-02-2021 kl. 20:36

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Er det et seriøst spørgsmål eller har du sat popcornene over?

Tankstations ideen er ikke så aktuel, med en elbil.
For dem der har mulighed for at lade hjemme (evt. på job) er bilen altid “tanket op” så det eneste tidspunkt der skal lades er, når man skal på langfart, hvilket de fleste trods alt ikke er så ofte.

Bor man på tredje sal med kantstensparkering med få/ingen ladere skal man måske ikke købe elbil lige nu (jeg ville vente).

Men der er naturligvis holdninger/praktiske forhold der taler for og imod

Det er såmen seriøst nok.
Jeg kunne nemlig som tingene er nu ikke finde på at købe en Elbil, ej heller Tesla.
Så skulle bare lige lure om jeg er helt alene i verden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

13-02-2021 kl. 23:27

Jacob Hansen

bruger siden
16-09-2013

skrev:
...Jeg kunne nemlig som tingene er nu ikke finde på at købe en Elbil, ej heller Tesla.
Så skulle bare lige lure om jeg er helt alene i verden.

Du er uden tvivl ikke alene. Men vindene skifter og retningen er sat mod elbiler.

Tror en stor del af skepsisen er pga. manglende viden. Dem jeg kender der er skiftet til el er meget begejstrede.
Men foretrækker man olie, skal man da bare fortsætte med det...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

15-02-2021 kl. 14:30

Jeg går med en elbil næste gang. Ud fra mit kørselsbehov på 30.000 årligt, vil jeg spare mindst 1.100 kr om måneden på løbende omkostninger - brændstof, afgifter og service ift. en dieselbil, der kører 15 km/l. Og det er incl. udgifter til etablering af hjemmelader.



Det passer lige med en lille charterferie for hele familien en gang om året.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Per Friis Rasmussen

Per Friis Rasmussen
bruger siden
06-11-2020

29-06-2021 kl. 10:59

Uden at have undersøgt muligheder, teknik og priser til bunds, så er mine tanker :

Brændstof
Nuværende - en 8 år gammel Astra der kører 11-12 km/l. Det er jo lige 1km=1kr i brændstof. 24000 km = 24000 kr om året. Altså 2000 kr/mdr

Elbil - et Clever-abonnement koster mig bekendt 749 kr /mdr . All you can eat. Der er formentligt lidt service-omkostninger til clever - er det 75 kr/mdr det ligger på.

Altså en gedigen besparelse i brændstof.

Ejerafgift -
Nuværende ligger på 2 x 1570 kr
Elbil 2 x 330 kr

Dertil følger serviceeftersyn af en formentlig helt anden og lavere størrelse, når en elbil skal forbi mekanikeren. Der er jo ikke så megen motor at skifte olie, filtre og tandremme på. Om der er andre ting på en elbil der omvendt er dyrere skal jeg ikke kloge mig på.

Konklusion
Elbil er alvorligt i vores overvejelser næste gang der skal skiftes bil

Dette indlæg blev 29-06-2021 11:08 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Per Friis Rasmussen

Per Friis Rasmussen
bruger siden
06-11-2020

29-06-2021 kl. 20:15

Det er en Astra J 1,6.

Den kører 11-12 ved blandet kørsel og højest 13 km/l hvis man kører rimelig pænt på motorvejen.. Indrømmet det er mest bykørsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

30-06-2021 kl. 05:42

Der er 2 måder du kan kigge abonnemnet.
Enten et all you can eat til eks 749 kr og that's it. Dog er der den hage at du selv købet strømmen og eks Clever refunderer dig pr ladt kWh til en takst omkring 2 kr.

Alt over ca 350 kWh vil være en fordel for dig. svarende til ca 1600 km/md, men der er også en øvre grænse på 750 kWh på de fleste abonementer, svarende til ca 3500 km/md. Det er ikke sådan at det så koster 12 kr/kWh du lader over 750, men der er et tillægsgebyr pr kWh.

Alternativet er du tager et ca 75 kr abonnement hos eks. EVSE.dk, hvor de refundere dig 1,12 kr pr kWh du lader. De første ca 67 kWh går så til at betale abonnementet.

Dette indlæg blev 01-07-2021 17:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-07-2021 kl. 20:13

I mellem tiden er det blevet nemmere at lade over alt med den nye roaming aftale.


https://ekstrabladet.dk/biler/meget-nemmere-adgang-for-elbilejere/8663229

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-07-2021 kl. 06:25

Den her side er fin til beregning af el vs. konventionel bil.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Dette indlæg blev 02-07-2021 06:25 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-07-2021 kl. 08:21

NJ P

bruger siden
03-02-2014

skrev:
Den her side er fin til beregning af el vs. konventionel bil.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Den er ikke helt til brug i DK.

Den regner eks besparelser i bompenge med,
Dertil så regner den en pris pr minut du lader på rejse. Men den regner ikke pris pr minut for at tanke på ugebasis på tankstationen.

Så lidt begge veje. Antager du de ting går lige op. Så kan du se at en 275.000 kr almindelig bil koster det samme som en 400.000 kr elbil i den periode du ejer den.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

02-07-2021 kl. 09:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Den er ikke helt til brug i DK.

Den regner eks besparelser i bompenge med,
Dertil så regner den en pris pr minut du lader på rejse. Men den regner ikke pris pr minut for at tanke på ugebasis på tankstationen.

Så lidt begge veje. Antager du de ting går lige op. Så kan du se at en 275.000 kr almindelig bil koster det samme som en 400.000 kr elbil i den periode du ejer den.

Jeg tror de fleste kan finde ud af at lade være med at skrive noget i feltet med bompenge, og priser for ladning ude er for ladestrømmen, ikke dit eget tidsforbrug. Så den er, som sagt, ganske fin. Også i DK.

Det største usikkerhedsmoment er afskrivningen. Mon restværdien er den samme (i %) efter 5 år?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-07-2021 kl. 13:12

Tænker at restværdien på elbiler er ok, men naturligvis svært at spå. Men når man kigger på diverse lidt ældre E Up, Leaf etc. som egentlig er lidt bedagede konstruktioner med relativ kort rækkevidde etc. så er priserne på dem relativt høje. Så jeg ville ikke være så bekymret og den billige drift gør at man i princippet "sparer op" løbende.

Med hensyn til batterier er der lang garanti på dem og derudover kun få der oplever problemer. Så medmindre man er typen der sparer op til ny motor/gearkasse etc. på brændstofbiler, så er der vist begrænset grund til bekymring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

NJ P

NJ P
bruger siden
03-02-2014

03-07-2021 kl. 16:23

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Tænker at restværdien på elbiler er ok, men naturligvis svært at spå. Men når man kigger på diverse lidt ældre E Up, Leaf etc. som egentlig er lidt bedagede konstruktioner med relativ kort rækkevidde etc. så er priserne på dem relativt høje. Så jeg ville ikke være så bekymret og den billige drift gør at man i princippet "sparer op" løbende.

Med hensyn til batterier er der lang garanti på dem og derudover kun få der oplever problemer. Så medmindre man er typen der sparer op til ny motor/gearkasse etc. på brændstofbiler, så er der vist begrænset grund til bekymring.
Jo, men fortsætter udviklingen på batteriet med samme fart, vil rækkevidden jo hurtigt blive væsentligt bedre og bilerne billigere - og flere vil måske fx gå over til 800V. Så kan man vel fint ende i en situation, hvor de nuværende nye modeller er forældede om et par år, og hvor man kan få nye og bedre modeller til lavere priser end de aktuelle koster i dag? Det kan nok trykke brugtpriserne.

Dette indlæg blev 03-07-2021 21:03 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-07-2021 kl. 09:42

NJ P

bruger siden
03-02-2014

skrev:

Jo, men fortsætter udviklingen på batteriet med samme fart, vil rækkevidden jo hurtigt blive væsentligt bedre og bilerne billigere - og flere vil måske fx gå over til 800V. Så kan man vel fint ende i en situation, hvor de nuværende nye modeller er forældede om et par år, og hvor man kan få nye og bedre modeller til lavere priser end de aktuelle koster i dag? Det kan nok trykke brugtpriserne.

Jep, fremtiden er uvis ;-)
Der er ingen tvivl om at udviklingen kører relativt hurtigt, men de første skridt, hvor man har rene beta modeller, med meget dårlig rækkevidde, dårlig batteriteknologi med langsom opladning/uden køling etc. er et overstået kapitel. Så de nuværende biler vil næppe være forældede om et par år, men som alt andet vil der komme nyt og bedre.

Men tvivler på at man vil opleve helt uhyggelige værditab, hvis man køber en attraktiv ny/nyere ellert med fornuftige specifikationer.
Og hvad er alternativet? At købe en ny brændstofbil? De vil også opleve stor afskrivning i de kommende år i takt med at elbilerne overtager.

Personligt tror jeg at de fleste med nyere/dyrere biler uanset drivmiddel, vil opleve forøget afskrivning i de kommende år. Så skal man undgå/minimere det, skal man købe/beholde en gammel bil, hvor afskrivningen er begrænset

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-07-2021 kl. 13:16

Altså man skal købe det man føler for og ikke mindst har brug for her og nu - ligesom med huse, man skal jo ikke købe hus fordi man håber på det stiger i pris, eller ikke flytte til sin drømmehus fordi man er bange for det falder i pris.

Samme med biler, har du brug for at kører 2x175 km hver dag, så køber man selvfølgelig en diesel.
Bor du i byen i lejlighed og kun skal kører børn i skole, så køber du en benzin.

Bor du i hus og arbejder tja 20-30 km væk, så køb en elbil eller hybrid, så kan
du jo lade hjemme. Selvom hybrid biler er meget dyrer i vedligeholdelse.
Så måske ren elbil fremfor hybrid.

Og om en elbils batteri eller benzin / diesel motor holder 150.000 eller 250.000
er sgu nok underordnet, da ingen jo har en bil i så lang tid som 6-8 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-07-2021 kl. 16:36

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
.....

Samme med biler, har du brug for at kører 2x175 km hver dag, så køber man selvfølgelig en diesel.


Den "selvfølge" vil jeg godt sætte et spørgsmål ved.
Jo flere km man kører, jo billigere bliver en elbil. Da den er langt billigere i "brændstof"

Nu er 2x175 km til hverdag nok i den noget ekstreme ende i forhold til pendling på arbejde og næppe ret mange der gør det. Den afstand på motorvej er der stort set kun Tesla, der kan klare på en halvkold dag etc.
Men er man eks. kørende sælger og skal man have max. fleksibilitet og køre 350 km eller mere til hverdag er diesel stadig et godt bud.

Men kører man en bare smule kortere til hverdag, så er der også flere andre elbiler der kan klare det. Så ved pendling op til 250-300 km om dagen er en elbil en overvejelse værd og med "fri strøm" til omkring 750/mdr så er det temmelig meget billigere end brændstofdrevne biler.

Dette indlæg blev 05-07-2021 10:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-07-2021 kl. 22:35

Kan godt være nogle el biler kan kører 350 km selv i -10 graders frost, men vil det være rart at sidde i motorvejs kø i trekanstområdet med 25 km tilbage på batteriet ?

VAG hybrid, som vist er 1 ud 3 solgte biler i DK og de fleste er med DSG og mener bestemt at de skal have skiftet gearolie for hver 30 istedet for 60 tkm og det er dyrt.

Jo jo, nogen er glade for en bil fra 2008, men altså på 13 år sker der meget på sikkerhedsområdat, nødbremse osv. Og ikke mindst brændstof økonomi mv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-07-2021 kl. 10:23

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Kan godt være nogle el biler kan kører 350 km selv i -10 graders frost, men vil det være rart at sidde i motorvejs kø i trekanstområdet med 25 km tilbage på batteriet ?


Dels så bruger en elbil mindre strøm ved lav hastighed og har også lavt forbrug ved start/stop kørsel, så man vil formentlig bruge mindre strøm ved at køre i kø end ved 130 km/t (medmindre motorvejen evt. er helt stoppet)
Derudover er der jo rent faktisk ladere med jævne mellemrum ved/nær motorvejene, så den enkelte gang hver 15 år, hvor det både er 10 graders frost og motorvejen bliver lukket pga uheld og man evt. ikke har så meget strøm på, finder man nok en løsning (ligesom man ville i en brændstofbil) ;-)

Det sagt så kan diesel stadig være at foretrække, for folk der kører rigtig langt hver dag og evt. ikke efter noget fast mønster. Men pendler man eks. 2 x 100-150km hver dag, så er der elbiler der kan klare det og man sparer temmelig mange penge på eldrift, især ved mange km....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg